{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.675 visninger | Oprettet:

Brugt nu, eller ny senere? {{forumTopicSubject}}

Jeg søger lidt råd om man skal købe gammel brugt nu, eller ny senere. Min 'situation' er:

Jeg står uden cykel og det kribler for at komme ud og trille. Jeg har fundet en Yamaha XJ 750 Maxim X, fra '86. Km-stand på 50.000, prisen virker rimelig (17.000,-) og den ser rigtig flot ud på billeder. Jeg prøvede en magen til inden jeg købte min tidligere Honda, så jeg ved hvordan sådan en gammel Svend kører.
MEN, jeg kan ikke skrue noget nævneværdigt selv, kender ingen der kan og har ikke nosser til at spørge amatør-mekanikere om de vil hjælpe. Så sker der noget skal den til mekaniker hvilket aldrig er billigt. Og dens alder hjælper sikkert ikke på det.

Jeg har også overvejet at købe helt ny maskine, men det bliver først til sæson-start 2015. Hvis jeg endte med at købe ny skulle jeg jo selvfølgelig have en service-aftale med så jeg havde lidt forsikring mht. reparationer, HVIS nu et eller andet gik galt.

Jeg er lidt pessimistisk med at købe brugt, for da jeg købte min Honda købte jeg katten i sækken


Hvad ville du gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brugt nu, eller ny senere?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #1   17. jul 2014 Købe brugt og lære at skrue til hver en tid.

    Der er masser af mennesker som er mekanik forskrækkede, men som ender med at lære en masse nye ting, bare ved at søge lidt på nettet og spørge på forums.
    Man skal bare gøre op med sig selv at der IKKE findes dumme spørgsmål - kun dumme svar.


  • #2   17. jul 2014 Mekanik forskrækket, det lyder som en god beskrivelse af mig. Når det kommer til at rode med det praktisk. Rent teoretisk kunne jeg holde foredrag om forbrændsmotorer da jeg er helt med på hvordan det virker (det er jo egentlig ret simpelt!).
    Men så snart jeg selv skal have fingrene i det står jeg i en eksamens situation og klappen er gået ned. Det er under en måned siden jeg solgte min veteran traktor fordi jeg ikke havde den fjerneste anelse om hvad jeg skulle gøre for at få den til at køre nogenlunde ordentlig.

    Men takker for dit input. Ikke at jeg er blevet ret klogere med mig selv, men det er rart at høre andres mening smiley


  • Benjamin R
    Benjamin R Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 2 Svar: 79
    #3   17. jul 2014 Stod selv i samme situation. Spare op læææænge, eller købe en billig XV 535 nu? Det blev nu smiley Men kan da også se at det er jo ikke specielt mange km jeg får kørt, så det er da godt at det ikke er 100.000kr jeg har stående i en MC

  • #4   17. jul 2014 Køb et godt topnøgle sæt og en værkstedsmanual. Så er du godt kørende.

    Jeg er vokset op uden nogensinde at eje en knallert eller andet at skrue på. Ingen i min nærmeste familie ved noget om det. Jeg har haft MC i 1½ år og nu vil jeg mene at jeg kan lave det meste vedligeholdelse selv. Med værkstedsmanualen er det ligesom at bygge lego.

    Jeg kommer stadig til kort når jeg skal tænke "udenfor" boksen og gøre noget som IKKE står i manualen, men det er vel noget man lærer med tiden. smiley


  • #5   17. jul 2014 #3
    Det var egentlig også et godt argument. Det er dumt at købe noget sprit nyt for så at finde ud af at man måske ikke kører så meget som man have forstilt sig.

    Jeg ville gerne have kørt mere på min Honda, men når den kørte vanvittig ustabilt så fik jeg aldrig den LAAAANGE aften/søndags-tur som jeg drømte om. Hvor man kører 150km for bare at købe en is og så køre hjem igen smiley


  • #6   17. jul 2014 KLART brugt !! og det første du køber er en Haynes manual !!
    så ville jeg nok se efter en lidt nyere maskine ( også selv om økonomien tvinger den til at være mindre) og starte min karriere som gør det selv mekaniker, med alm vedligeholdelses opgaver....

    Vi er MANGE der gerne hjælper dig på rette vej når/hvis det kniber med modet smiley

    Hvor bor du ?

    Mvh Brian


  • #7   17. jul 2014 #4
    Når du sammenligner det med LEGO, så kan jeg foreholde mig til det smiley

    #6
    Jeg er fra en bette landsby udenfor Silkeborg. Og nu du siger noget nyere, hvor meget nyere tænker du så?


  • #8   17. jul 2014 Hvis du kan ligge ca 10.000 til dit budget, begynder der at være rigtig mange gode brugte maskiner, som du sagtens kan køre sæsonen igennem på uden at skulle have den helt store skrue eksamen smiley

    Bare sørg for at bremser og dæk er ok! og så bestil vejhjælp, så gør det ikke så meget hvis du går i stå en gang i mellem smiley


  • #10   17. jul 2014 Ja sgu !! .. køb en cykel, og start I det små, med lidt alm. service; olie skift, tændrør osv ... Det er aldrig for sent at lære noget nyt !!

  • #11   17. jul 2014 #9
    Nyere brugt.. Mjae, jeg er igen bare lidt bange for at stå med en bunke adskilt MC der ikke er noget værd fordi et eller andet er gået til. Og så en nyere brugt, ergo flere penge der ligger i bunken.
    Tøndrør, olie og div. filtre er ikke noget problem, det klarer jeg selv på de biler jeg har haft. Kædekit virker også rimelig ligetil. Bremser er heller ikke så slemt igen (har leget 'lærling' på et tidspunkt bilen fik skiftet bremser). Men ventiler, så tænker jeg at vi er inde i de mere vitale dele som jeg nok er mest forskrækket for at rode med.

    Og cruiser behøver det ikke være. Jeg vil bare gerne ud og trille! Jeg er stadig så grøn at jeg endnu ikke har fundet den 'stil' jeg syntes jeg passer til.


  • #12   17. jul 2014 " bange for at stå med en bunke adskilt MC"

    Rolig nu smiley
    En mulighed kunne være en suzuki savage 650. utrolig simpel mekanik. billig i anskaffelse og driftsikker, hvis vi er i den lidt tilbagelænede stil.



  • #14   17. jul 2014 altså .. det skulle da under mig meget hvis du ikke kunne finde en hér, som gerne ville tage med dig ud og kikke på MC, når skal købe .... Det er altså ikke sådan at ALLE brugte MC´er er noget lort !! ...

    Jeg har haft brugte der holdt flere år end Nye .. : If you worry about winning, you´r for sure gonna loose !!


  • #15   17. jul 2014 Når jeg først er begyndt at skrue, så er jeg ikke sådan bare lidt at stoppe igen! smiley

  • #16   17. jul 2014 Altså der er ingen tvivl om at når man begynder at rode med mekanik, så kommer man med garanti til at lave fejl på et tidspunkt, som kommer til at koste lidt knaster. Men det er ingenting i forhold til de mange, mange penge man betaler en mekaniker. Lærer man at stille ventiler, skifte olie og skifte kæde/tandhjul, så sparer man jo tusinder af kroner i arbejdsløn til en mekaniker hver gang man laver eftersynene selv frem for at betale mekanikeren.
    Så når man så en gang imellem kommer til at ødelægge en del, som koster 500kr, så ærger man sig, men bare husk at det er småpenge i forhold til hvad man sparer.

    Lego er en god analogi, fordi når man køber et lego sæt(motorcykel), så følger man bare manualen(Haynes) når man skal bygge på det. Men alle der har rodet med lego har også prøvet at lave noget der ikke står i manualen. Måske ikke så godt i starten, men med tiden kan bygge lego ting som er endnu bedre end hvad manualen foreslog smiley

    Altså jeg er fattig studerende. Jeg ville aldrig have råd til at have en (faktisk 2) motorcykel, hvis jeg ikke kunne lave det hele selv - og ALT er selvlært med tiden. Har aldrig betalt en mekaniker en krone smiley


  • #17   17. jul 2014 køb min honda smiley der har jeg også en værkstedsmanual fra haynes du får med smiley

  • #18   17. jul 2014 #16
    Jeg kan godt se efterhånden at det bare er mig der er en pivskid. Skal vidst bare se at gro mig et par nosser og se at komme i gang smiley
    Tak for svaret, jeg er ikke blevet klogere på hvad jeg føler for at købe, men nok en smule mindre bange for at rode med mekanikken

    #17
    Aaah, det tror jeg nu ikke liiiige smiley
    Prøvede sidste år, inden jeg købte min CB'er, en Hornet 600. Det var lidt for nemt at få den til at rende knap 200km/t efter speedometeret i en 70km zone. Ikke skide smart på en prøvetur. Men der fik jeg respekt for det og blev enig med mig selv om at jeg skulle have noget der var knap så vild, indtil jeg var lidt mere vand til at køre


  • #19   17. jul 2014 Hvis det lyster har jeg droslinger som kan monteres så den kun kan rende 170km/t...

    Og montere dem gerne inden salg smiley


  • #20   17. jul 2014 Hehe, du logger sgu noget nu smiley
    Men har ikke lyst til at bruge 45.000 på brugt mc og er heller ikke til kåbe-cykler.


  • #21   17. jul 2014 Lokker altid:)

    Men det var da en mulighed smiley
    Plus ventiler og knastkædestrammer et skiftet og skal ikke rørers ved før om 12.000km


  • #22   17. jul 2014 Rasmus A: Troede da ikke Hornet's var så hidsige?

  • #23   17. jul 2014 #22
    Når man ikke har kørt på andet end en GS500 til køreprøven og så 5 måneder senere til sæsonstart 2013 hopper på nakken af en Hornet 600, så føles det voldsomt. Jeg blev overrasket over hvor fartblind jeg blev. Så hellere lære at køre 'rigtig' på en mindre maskine.


  • #24   17. jul 2014 Det er selvf rigtigt nok. Kørte så selv på en ER-6 til køretimer og prøve. Og havde først overvejet noget ala ER-5 Klassen til at starte ud på, men adskillige af dem jeg tog kort med syntes at jeg skulle gå efter minimum en 600'er da jeg ellers nok ret hurtigt ville blive træt af en 500 eller mindre.

    Og synes en ER-6 havde ok ryk i den, men så slemt synes jeg ikke det var. Og tvivler på at +25 heste gør så meget forskel smiley


  • #25   17. jul 2014 @danger

    Der er nu temmelig meget mere ryk i en hornet med lige godt 100 hypper kontra en er6's 70 smiley


  • #26   17. jul 2014 Jeg forstår udemærket din nervøse tilgang til at skulle skrue selv - har selv været lige ved at sende cyklen afsted flere gange for at få andre til at skrue på den.
    Men som det står skrevet tidligere, så er en Haynes manual god at have ved hånden, og det man ikke føler er godt nok beskrevet er der ret sikkert nogle der har lavet en video om på Youtube.

    Så med tiden har jeg fået øvet mig en del, og det der er sværrest er ofte at overbevise mig selv om jeg gør det rigtige. For hvorfor har jeg været bange for noget der ofte er så let. smiley

    Følelsen af at rode mig ud i noget jeg ikke har styr over kommer tilbage, hver gang jeg kaster mig ud i et nyt projekt, men end til nu er der ikke noget der ikke er lykkedes, og endnu en gang tak til diverse Youtube-brugere for det. smiley

    Så fra at være nervøs for at justere kæden (hvis nu jeg fik justeret den skævt), har jeg selv skiftet kædekit, bremseslanger/væske/klodser, koblingsplader, stator til generatoren, gaskabler osv.

    Og næste projekt er at få skiftet fjedre i forgaflen.

    Så mit råd er at springe ud i en brugt cykel og øv dig på en ting af gangen. Det er slet ikke så svært. smiley


  • #27   17. jul 2014 Brian S: Synes der var ok ryk i de der ER6'ere, men da ikke fordi at jeg tænkte wow, eller hold nu fast hvor den rykker. Men var sjovt nok at holde den i gear når vi startede fra lyskryds og deslige. Men joh jeg skal da nok prøvekører en Hornet inden at jeg 100% beslutter mig for at det skal være sådan en, men det er da en af de cykler jeg har på overvejeren

Kommentér på:
Brugt nu, eller ny senere?

Annonce