Råd om MC {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Har lige fået mit MC kort og er nu på udkig efter en MC. Skal være en racer eller chopper.
Nogle gode råd til hvad man skal kigge efter når man køber MC?
Hejsa
Har lige fået mit MC kort og er nu på udkig efter en MC. Skal være en racer eller chopper.
Nogle gode råd til hvad man skal kigge efter når man køber MC?
Spar penge på din forsikring
mar 2007
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Svar: 27
sep 2011
Følger: 1 Følgere: 12 MC-er: 8 Emner: 7 Svar: 173
jul 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
aug 2005
Følger: 132 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.325
Husk lige et 1/20 af de danske trafikanter er MC-er i sæsonen - 19/20 er biler. en gennemsnitlige bil går fra 0-100 på 9-10 sekunder. Selv en sløv cruiser der er mnidre end 30 år gammel vil gøre det samme på 6 sekunder!!!!
Blandt MC-erne finder du igen maskiner der går fra et fritfald 2,2 sekunder op til 6 sekunder. De første vil jeg slet ikke anbefale til begyndere.
Igen - hvad er du reelt til???. Tage evt ud til en forhandler med stort lagerhold og sid på noget forskelligt - prøv noget af det.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
Når du så ved hvilken type MC du skal have, kan du finde nogle specifikke eksemplarer og spørge ind til dem.
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 535
Nu er jeg så heldig at bo et sted hvor det er småpenge det koster, men det jeg mener er du må som de andre skriver sidde og ikke mindst prøve dem, find et sted hvor du har mulighed for at køre en lille tur på de forskellige typer.
Omkring hvad du skal starte på, så er min teori og denne gælder biler og mc.
Køb gerne en stor og hurtig satan som gir dig den respekt der gør at du tænker "denne kan ta mit liv når den har lyst" Så vil du også kører mere forsigtigt det første lange stykke tid.
Køber du en cykel/bil med for lille motor til dit behov, vil du hurtigere føle den langsom, og få lysten til at flå håndtaget rundt mere vildt.
Jeg startede selv på R6'eren, og jeg var lidt bange for den det første stykke tid, og jeg har stadig respekt for den.
aug 2005
Følger: 132 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.325
Efter min mening får man ikke megen glæde af at købe for stort fra starten!
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 535
Det er klart du kan ikke kører en stor mc lige så nemt som en lille mc fra start.
Men det er også her min pointe er, når først man føler sig for sikker på en mc, så er man også kommet dertil hvor "nogle" begynder at ta chancer, og gøre seriøst dumme ting.
De dumme ting skal helst aldrig komme, men hvis nu de alligevel gør det, så er det bedre at de kommer når man har noget erfaring og ikke 4 md efter man har fået kortet...
Fordelen ved at købe lidt for stort er så også at den er stor nok til dig i længere tid, og så slipper man for at skulle sælge cykel for at hoppe et hop op af stigen...
Men klart vælger man at starte på en R1 så kan det da godt være at der går lige lidt lang tid før man er dus med dyret...
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Det lyder som et meget dårligt argument, som du har rationaliseret dig frem til for at kunne argumentere overfor dig selv og andre at det er ok at købe en for stor motorcykel som begyndercykel, fordi du ikke kan stille dig tilfreds med andet end det vildeste...
Hvordan kan du på nogen måde sige at det at "man skal være bange for cyklen" er en god ting for en begynder? Det er da fuldstændig absurd??
Det er jo ikke et spørgsmål om hvor meget gas man giver, hvor mange grader man drejer håndtaget rundt. Det er et spørgsmål om hvordan motorcyklen reagerer på den mængde gas man giver.
På min tidligere mc, en XT250 med 17hk, er det ikke et problem at give fuld gas næsten ved hver acceleration. Jeg tager ikke nogen chancer ved at give fuld gas, for et tager stadig 10-11sek at ramme 100km/t - og man rammer slet ikke 100km/t hvis der er modvind.
Men hvis man købte en R6 som sin første MC, så er det da klart at uanset hvor erfaren man er, så tager man langt større chancer i trafikken ved at give 100% gas på R6'eren end man gør hvis man giver 100% gas på min XT250.
Så det er da et fuldstændig tåbeligt argument. Det er rigtigt at det altid er en god ting at have respekt for at rive håndtaget rundt på en stor motorcykel, men det kræver også at man kan vurdere trafikken, motorcyklen, vejrforholdene og sine egne evner så godt at man ed præcis hvor meget gas man kan tillade at give - og det kan man slet ikke som nyudklækket mc'ist - uanset hvor mange års erfaring man har haft med at køre bil.
Jeg siger ikke at man skal købe en super sløv motorcykel, som jeg gjorde, når man har mulighed for noget større. Men at sige at "des større des bedre på grund af frygt" det er fuldstændig vanvittigt. Og desuden så er det ikke sikkert at alle "bliver trætte" af fx 50hk. Vi er mange der har det helt fint med ikke-så-mange hk og ikke hungrer efter flere hk efter at have kørt 500km på vores motorcykler
Til trådstarter:
Som de andre siger, så er det svært at vurdere hvad du er til. Du kan vise sig at være typen der ikke kan få hk nok, eller du kan være typen der stiller sig fint tilfreds med ikke at have så mange hk - også selvom du sagtens kunne købe en motorcykel der har. Der er svært at vurdere nu du både kigger på chopper og racer.
Så gør som de andre siger. Find nogle forhandlere der vil lade dig prøve nogle forskelige motorcykler. Og når du så prøver dem, så prøv at fokusere på så mange faktorer som muligt - ikke kun accelerationen.
Komfort, udseende og lyd er også vigtigt, men personligt(og jeg tror at de fleste har det på samme måde), så er en vigtig faktor "hvor fedt det føltes at køre". Den fornemmelse man får når man kommer trillende igennem en smal gade med mange fodgængere og folk kigger, eller når man efter en hyggetur lige svinger ind omkring det lokale ishus(hvilket i sig selv bliver en hobby for mange mc'ister ) og stiller motorcyklen ved siden af kedelige folk der kører rundt i deres konebiler og hva ved jeg. Hvilken motorcykel giver mest kriblen i maven i de situationer.
Så hver en smule objektiv når du tester, fordi det er nemt at bliver overvældet af "Wauv" følelsen, men den holder ikke for evigt
aug 2005
Følger: 132 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.325
Nej vi skal ikke være enige,og selv om jeg forstår din argumentation, finder jeg den syg!!!! Lidt som Newt Gingridge - hvis vi alle er en smule bange fordi vi har grund til det, så forløber vi os nok ikke - men hvor er så det sjove?????
Efter min mening skal en MC-ist grine fra øre til øre. Det læres nemmest ved at køre noget man MAGTER! Når man har lært at grine, så kan man bergænse sig selv mens man griner!
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
Men mit smil er bredere end nogensinde før, med 48hk og køreegenskaber som er gode.
sep 2011
Følger: 1 Følgere: 12 MC-er: 8 Emner: 7 Svar: 173
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 535
Men hvis du smider en 18 dreng ind i en polo med 50 hk, så går der 14 dage før han gir den fuld smadder, og tænker jeg har styr på pisset... smider du ham ind i en 1000 hk ting så går der år før han tænker jeg har styr på pisset... hvis han overhovedet kommer til det stadie.
Jeg underviser til daglig i sikker trafik, læser samtidig til kørelærer, har 15 år erfaring inden for transport og logistik, og har selv været alle det kedelige biler igennem....
Og nej det er ingen undskyldning for at jeg selv startede på en 130 hk maskine, men inden da havde jeg kørt div hurtige biler, havde Speedster der napper 0-100 på 3,8 sek, og jeg kan nu engang se på de elever jeg har at forskellen tit ligger i respekt for det de nu engang sidder i...
Bange er måske et forkert ord, men det gør altså ikke noget at man er lidt bange for tingene - det er også det der hedder at ha respekt.
Det lyder som et meget dårligt argument, som du har rationaliseret dig frem til for at kunne argumentere overfor dig selv og andre at det er ok at købe en for stor motorcykel som begyndercykel, fordi du ikke kan stille dig tilfreds med andet end det vildeste...
Jeg har også en cykel med 40 hk, og som chopper er det helt fint til mig Jeg har også en kedelig taxa til hverdag på diesel, så nej jeg behøver ikke dødsmaskiner.
Men hvis man købte en R6 som sin første MC, så er det da klart at uanset hvor erfaren man er, så tager man langt større chancer i trafikken ved at give 100% gas på R6'eren end man gør hvis man giver 100% gas på min XT250.
Det er netop det der er mit argument, du gir den ikke bare 100% gas hvis du starter på en R6, da du ved det så går hamrende hurtigt lige med det samme... Men på din XT så går der ikke længe før hvis du (hvis det ligger til dig) ligger og overhaler dumme steder og presser knallerten alt hvad den kan.
Man lærer forhåbenligt at vurdere trafik osv ved ens køreskole, og resten når man har fået kortet...
Du kan slå dig ihjel på selv den sløveste cykel.... forskellen ligger i at på den sløveste cykel føler du tit og ofte at du har styr på pisset selv uden du har det...
Samtidig har du ikke det behov (nogle har måske) for konstant at vride håndtaget i bund hvis du ved den kan.... Da jeg var ung og dum skulle jeg kører race ved hvert lyskryds, i min gamle Escort, fordi jeg vidste at jeg kunne vinde og jeg kunne tabe... I Speedsteren gad jeg ikke for jeg vidste jeg vandt (eller var det fordi jeg var blevet voksen)
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 535
Men jeg var hurtigere ikke bange for at gi den alt hvad den kunne end r6'eren.... der gik stadig et lille år inden jeg havde trukket øret rundt, og jeg tror stadig jeg skal dø når den letter forhjul... Men det gør også at jeg lige tænker mig om en ekstra gang inden jeg gir den alt hvad den kan. Det kræver at forholdene er til det.
aug 2005
Følger: 132 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.325
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 535
Du skriver samtidig at den er enkel at håndtere, hvad er problemet så ved at en begyder kørte på den? Selv hurtige cykler kan køre langsomt...
Hvilke argumenter der for at netop man ikke bør begynde på f.eks en VFR 1200 ?
aug 2005
Følger: 132 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.325
jun 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 65 Svar: 935
det eneste man få ud af det scenearie du har gang i der, er at man ender med at starte med at blive så nervøs for sin cykel, at man ender med aldrig rigtig at lære at køre mc! Desuden, står der den skal bruges til hyggeture, og ikke som rejse og/eller pender maskine, hvilket giver en del færre køretimer, og derved vil det tage MEGET lang tid at blive dus med en stor cykel.
TS jeg havde nok taget nok naked, som skrevet længere oppe, da du oplever fart og vind meget mere realistisk, og får en sjovere oplevelse af, hvad der egentlig gør det sjovt at køre mc! Start med noget du magter, og kør på en lidt ældre og brugt. Du vil lave en masse små begynderfejl (dem har vi alle været igennem), og et sæt kåber er satme dyre
evt start på http://www.motorcyclespecs.co.za/ og find noget DU finder attraktivt, søg lidt rundt på hvad du kunne tænke dig at se dig selv på. Ud til nogle forhandler der ligger inde med disse cykler, og PRØV dem. Vælg den du finder sjovest, og ikke den dine venner finder sjovest.
gå for gudsskyld til en forhandler og prøv. Lad være med at spilde private sælgers tid på at 'lege' køber bare for at prøve den!
go vind og glæd dig
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 535
For og imod på en R6'er
Den er nem at køre, den kan også køre ved lave omdrejninger. Hvis du bruger hovedet er den ikke mere farlig end en knallert på 12 hk...
Den vil holde længe, og du slipper for at skulle finde en anden efter kort tid pga manglende kræfter. (hvis du får det behov)
det dårlge ved en R6'er er at den er ikke bygget til bykørsel, cruise på den er lort, du får ondt i ryg nakke og røv. Den er bygget som en racer så vægten ligger i armene når ikke vinden kan holde dig oppe...
vende radius er dårlig, og har du korte ben ligesom jeg risikere du at komme ud hvor du ikke kan holde den og så er det en tur i jorden...
Men hvis du er til designet (det er jo primært det man forelsker sig i, så er det en nem cykel at begynde på)
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 535
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 535
Bare du tænker dig om i trafikken...
jun 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 65 Svar: 935
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 535
Du triller selv på en 110 hk cykel, det er da ikke det jeg vil betegne som en "normal" begynder cykel. Nu ved jeg self ikke noget til din baggrund, men med 23 år kan du jo ikke ha haft kort i 40 år som Knud Betegner du selv din cykel som farlig for en begynder?
jun 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 65 Svar: 935
jeg startede selv som 18'årig på en NTV 650, som jeg har været utrolig glad for. VTR'en har jeg ikke engang haft 1 sæson endnu.
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 535
Jeg har altså lidt en konspirations teori om at vi gerne vil gøre vores "hurtige" maskiner til noget som er for de lidt "seje" nemlig os.... Og derfor er de jo ikke for de nye i klassen....
Jeg tænker bare første dag på din firestorm red du den så som du altid havde haft den, eller startede du også i det små der? Det er jo det samme man gør som begynder....
jul 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
Jeg er blevet enig med mig selv om at jeg gerne vil have en racer. Kørte på en Yamaha xj600 fra 2013 på køreskolen. Man fik ondt i numsen når man kørte længere ture og følte meget ubehag ved at køre på motorvej da man mødte meget luftmodstand. Så ved at jeg ikke er til streetfightere.
Har kigget på følgende cykler -
Honda cbr, Yamaha r6, Suzuki sv650 m. Fuldkåbe, Suzuki gsxr700, kawasaki ninja250.
Nu har jeg set fordele og ulemper ved R6'eren. Nogle kommentarer vedr. de ovennævnte modeller?
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 535
Men husk lige og undersøge forskring også....
Alt der slutter med R er dyRt...
aug 2005
Følger: 132 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.325
jun 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 65 Svar: 935
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 535
jul 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.383
Nogle får dog ondt i håndledene hvis farten ikke er tilstrækkelig høj, såsom i byen. Det er for mig en større ulempe end vindmodstand på motorvejen i og med du skriver at du blot skal ud at have noget sjov (motorvej er ikke sjovt...) Det er de små veje med gode sving so mer sjove. Morskaben ligger mellem 30-100 og ikke ved 130+. Jeg kører selv for hurtigt på racere og cykler som SV S'ere, så jeg har brug for noget nøgent for at have det sjovt og samtidig beholde mit kørekort...
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
Glem alt det sports cykel pladder...
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 535
Meeennn... Jeg sælger ikke min R6'er for andet end en R1'er...
jul 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
Komplet meningsløst køretøj - lidt ligesom ham svenskeren der laver Hayabusa streetfightere med 1650ccm kit og 250 hk på sug.
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 280
Den eneste måde du kan få en idé om prisen er ved at ringe rundt..
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 133
Ikke alene kører sådan en CBR super godt, men så er den også let kørt, og relativt billig at forsikre - jeg er 28 år, har eget hus, 2 biler, mc og hund - alt er forsikret hos samme selskab, og min motorcykel koster knap 4000 helårligt med kasko - og det er vel at mærke som ny motorcyklist.
Råd om MC