{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd om MC
  • #1   20. jul 2014 Vitterligt købt det du har lyst til. Sæt dig med en MC guide eller lignende og kig modellerne igennem. Det er faktisk kun dig selv der kan beslutte hvad du har lyst til. Tag ud til en forhandler og prøv de forskellige typer motorcykler.

  • #4   20. jul 2014 Hvis det skal være chopper eller racer - så overvej at købe en naked (fx. Hornet hvis du får stort kort) og find ud af om du bruger den mest til race eller hygge.

  • Blerim A
    Blerim A Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #5   20. jul 2014 Budgettet ligger på omkring 30-40.000kr. Jeg er 174cm høj. Nej ingen tasker. Den skal bruges til hyggeture - men vil også have noget der rykker.. Har stort kørekort.

  • #7   20. jul 2014 Noget der rykker skriver du.

    Husk lige et 1/20 af de danske trafikanter er MC-er i sæsonen - 19/20 er biler. en gennemsnitlige bil går fra 0-100 på 9-10 sekunder. Selv en sløv cruiser der er mnidre end 30 år gammel vil gøre det samme på 6 sekunder!!!!

    Blandt MC-erne finder du igen maskiner der går fra et fritfald 2,2 sekunder op til 6 sekunder. De første vil jeg slet ikke anbefale til begyndere.

    Igen - hvad er du reelt til???. Tage evt ud til en forhandler med stort lagerhold og sid på noget forskelligt - prøv noget af det.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #8   20. jul 2014 Som Knud siger - prøvesid og beslut dig hvilken af de to meget forskellige typer MC'er du er til.

    Når du så ved hvilken type MC du skal have, kan du finde nogle specifikke eksemplarer og spørge ind til dem.


  • #9   20. jul 2014 Jeg startede med en racer, og endte med at købe en dragstar ved siden af......
    Nu er jeg så heldig at bo et sted hvor det er småpenge det koster, men det jeg mener er du må som de andre skriver sidde og ikke mindst prøve dem, find et sted hvor du har mulighed for at køre en lille tur på de forskellige typer.

    Omkring hvad du skal starte på, så er min teori og denne gælder biler og mc.
    Køb gerne en stor og hurtig satan som gir dig den respekt der gør at du tænker "denne kan ta mit liv når den har lyst" Så vil du også kører mere forsigtigt det første lange stykke tid.
    Køber du en cykel/bil med for lille motor til dit behov, vil du hurtigere føle den langsom, og få lysten til at flå håndtaget rundt mere vildt.

    Jeg startede selv på R6'eren, og jeg var lidt bange for den det første stykke tid, og jeg har stadig respekt for den.


    profilbillede
  • #10   20. jul 2014 Dennis D

    Efter min mening får man ikke megen glæde af at købe for stort fra starten!


  • #11   20. jul 2014 Knud, vi behøver heldigvis ikke at være enige, men uanset hvilken cykel man vælger får man ikke megen glæde af den i starten, da man stadig skal lære at komme rundt på den.
    Det er klart du kan ikke kører en stor mc lige så nemt som en lille mc fra start.
    Men det er også her min pointe er, når først man føler sig for sikker på en mc, så er man også kommet dertil hvor "nogle" begynder at ta chancer, og gøre seriøst dumme ting.

    De dumme ting skal helst aldrig komme, men hvis nu de alligevel gør det, så er det bedre at de kommer når man har noget erfaring og ikke 4 md efter man har fået kortet...
    Fordelen ved at købe lidt for stort er så også at den er stor nok til dig i længere tid, og så slipper man for at skulle sælge cykel for at hoppe et hop op af stigen...

    Men klart vælger man at starte på en R1 så kan det da godt være at der går lige lidt lang tid før man er dus med dyret...


  • #12   20. jul 2014 Dennis D
    Det lyder som et meget dårligt argument, som du har rationaliseret dig frem til for at kunne argumentere overfor dig selv og andre at det er ok at købe en for stor motorcykel som begyndercykel, fordi du ikke kan stille dig tilfreds med andet end det vildeste...

    Hvordan kan du på nogen måde sige at det at "man skal være bange for cyklen" er en god ting for en begynder? Det er da fuldstændig absurd??
    Det er jo ikke et spørgsmål om hvor meget gas man giver, hvor mange grader man drejer håndtaget rundt. Det er et spørgsmål om hvordan motorcyklen reagerer på den mængde gas man giver.
    På min tidligere mc, en XT250 med 17hk, er det ikke et problem at give fuld gas næsten ved hver acceleration. Jeg tager ikke nogen chancer ved at give fuld gas, for et tager stadig 10-11sek at ramme 100km/t - og man rammer slet ikke 100km/t hvis der er modvind.

    Men hvis man købte en R6 som sin første MC, så er det da klart at uanset hvor erfaren man er, så tager man langt større chancer i trafikken ved at give 100% gas på R6'eren end man gør hvis man giver 100% gas på min XT250.

    Så det er da et fuldstændig tåbeligt argument. Det er rigtigt at det altid er en god ting at have respekt for at rive håndtaget rundt på en stor motorcykel, men det kræver også at man kan vurdere trafikken, motorcyklen, vejrforholdene og sine egne evner så godt at man ed præcis hvor meget gas man kan tillade at give - og det kan man slet ikke som nyudklækket mc'ist - uanset hvor mange års erfaring man har haft med at køre bil.

    Jeg siger ikke at man skal købe en super sløv motorcykel, som jeg gjorde, når man har mulighed for noget større. Men at sige at "des større des bedre på grund af frygt" det er fuldstændig vanvittigt. Og desuden så er det ikke sikkert at alle "bliver trætte" af fx 50hk. Vi er mange der har det helt fint med ikke-så-mange hk og ikke hungrer efter flere hk efter at have kørt 500km på vores motorcykler smiley


    Til trådstarter:
    Som de andre siger, så er det svært at vurdere hvad du er til. Du kan vise sig at være typen der ikke kan få hk nok, eller du kan være typen der stiller sig fint tilfreds med ikke at have så mange hk - også selvom du sagtens kunne købe en motorcykel der har. Der er svært at vurdere nu du både kigger på chopper og racer.
    Så gør som de andre siger. Find nogle forhandlere der vil lade dig prøve nogle forskelige motorcykler. Og når du så prøver dem, så prøv at fokusere på så mange faktorer som muligt - ikke kun accelerationen.
    Komfort, udseende og lyd er også vigtigt, men personligt(og jeg tror at de fleste har det på samme måde), så er en vigtig faktor "hvor fedt det føltes at køre". Den fornemmelse man får når man kommer trillende igennem en smal gade med mange fodgængere og folk kigger, eller når man efter en hyggetur lige svinger ind omkring det lokale ishus(hvilket i sig selv bliver en hobby for mange mc'ister smiley ) og stiller motorcyklen ved siden af kedelige folk der kører rundt i deres konebiler og hva ved jeg. Hvilken motorcykel giver mest kriblen i maven i de situationer.

    Så hver en smule objektiv når du tester, fordi det er nemt at bliver overvældet af "Wauv" følelsen, men den holder ikke for evigt smiley


  • #13   20. jul 2014 Dennis D:

    Nej vi skal ikke være enige,og selv om jeg forstår din argumentation, finder jeg den syg!!!! Lidt som Newt Gingridge - hvis vi alle er en smule bange fordi vi har grund til det, så forløber vi os nok ikke - men hvor er så det sjove?????

    Efter min mening skal en MC-ist grine fra øre til øre. Det læres nemmest ved at køre noget man MAGTER! Når man har lært at grine, så kan man bergænse sig selv mens man griner!


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #14   20. jul 2014 Ja den der med at købe noget der er "for hurtigt", kunne jeg godt selv have argumenteret for, for bare 3-4 år siden.

    Men mit smil er bredere end nogensinde før, med 48hk og køreegenskaber som er gode.


  • #15   20. jul 2014 Min sjoveste MC til dato er også min gsxr 400 med 58 hk (meget sjovere end min ZX6R med 110 HK som stort set kun kunne køre lovligt på offentlig vej i de 3 første gear) men den egner sig ikke til at cruise på, her var min Hornet bedre, og den kunne også være med på en hurtig tur på de snoede veje.

  • #16   20. jul 2014 Vi kan hurtigt blive enige om at bare fordi den er hurtig så får du det ikke sjovere af den grund, en cykel med mindre heste er "nemmere" at få det sjovt på.

    Men hvis du smider en 18 dreng ind i en polo med 50 hk, så går der 14 dage før han gir den fuld smadder, og tænker jeg har styr på pisset... smider du ham ind i en 1000 hk ting så går der år før han tænker jeg har styr på pisset... hvis han overhovedet kommer til det stadie.

    Jeg underviser til daglig i sikker trafik, læser samtidig til kørelærer, har 15 år erfaring inden for transport og logistik, og har selv været alle det kedelige biler igennem....
    Og nej det er ingen undskyldning for at jeg selv startede på en 130 hk maskine, men inden da havde jeg kørt div hurtige biler, havde Speedster der napper 0-100 på 3,8 sek, og jeg kan nu engang se på de elever jeg har at forskellen tit ligger i respekt for det de nu engang sidder i...

    Bange er måske et forkert ord, men det gør altså ikke noget at man er lidt bange for tingene - det er også det der hedder at ha respekt.

    Det lyder som et meget dårligt argument, som du har rationaliseret dig frem til for at kunne argumentere overfor dig selv og andre at det er ok at købe en for stor motorcykel som begyndercykel, fordi du ikke kan stille dig tilfreds med andet end det vildeste...

    Jeg har også en cykel med 40 hk, og som chopper er det helt fint til mig smiley Jeg har også en kedelig taxa til hverdag på diesel, så nej jeg behøver ikke dødsmaskiner.


    Men hvis man købte en R6 som sin første MC, så er det da klart at uanset hvor erfaren man er, så tager man langt større chancer i trafikken ved at give 100% gas på R6'eren end man gør hvis man giver 100% gas på min XT250.


    Det er netop det der er mit argument, du gir den ikke bare 100% gas hvis du starter på en R6, da du ved det så går hamrende hurtigt lige med det samme... Men på din XT så går der ikke længe før hvis du (hvis det ligger til dig) ligger og overhaler dumme steder og presser knallerten alt hvad den kan.
    Man lærer forhåbenligt at vurdere trafik osv ved ens køreskole, og resten når man har fået kortet...

    Du kan slå dig ihjel på selv den sløveste cykel.... forskellen ligger i at på den sløveste cykel føler du tit og ofte at du har styr på pisset selv uden du har det...
    Samtidig har du ikke det behov (nogle har måske) for konstant at vride håndtaget i bund hvis du ved den kan.... Da jeg var ung og dum skulle jeg kører race ved hvert lyskryds, i min gamle Escort, fordi jeg vidste at jeg kunne vinde og jeg kunne tabe... I Speedsteren gad jeg ikke for jeg vidste jeg vandt smiley (eller var det fordi jeg var blevet voksen)



  • #17   20. jul 2014 Jeg syns selv at en ER6N er en super fed cykel..... Så det er jo ikke fordi jeg er totalt hater på alt under 100 hk.
    Men jeg var hurtigere ikke bange for at gi den alt hvad den kunne end r6'eren.... der gik stadig et lille år inden jeg havde trukket øret rundt, og jeg tror stadig jeg skal dø når den letter forhjul... Men det gør også at jeg lige tænker mig om en ekstra gang inden jeg gir den alt hvad den kan. Det kræver at forholdene er til det.


  • #18   20. jul 2014 Din argumentation med speedsteren ligner den jeg selv nruger når jeg sætter mig på min VFR 1200, men helt ærligt - den ged har en masse potentiale jeg ikke (selv med over 40 års mc erfaring) benytter. Den er da fed, men jeg vil bestemt ikke anbefale den til en begynder, selv om den er enkel at håndtere under 4000 rpm.

  • #19   20. jul 2014 Knud, men hvorfor ikke? Du skriver jo selv at selv med 40 års erfaring så er den mere end du kan klare?
    Du skriver samtidig at den er enkel at håndtere, hvad er problemet så ved at en begyder kørte på den? Selv hurtige cykler kan køre langsomt...

    Hvilke argumenter der for at netop man ikke bør begynde på f.eks en VFR 1200 ?


  • #20   20. jul 2014 Jeg synes IKKE, at NOGEN skal investere i noget , de ikke bare med rimelighed kan udnytte og drage lære af - det er nok forskellen på dig og mig. Hvis du mener at det rette er at tage et lille MC -kørekort og så derefter købe en F-14, man ikke skal forsøge at flyve i, så fred med det, men forvent IKKE at jeg giver dig ret - DET SKER IKKE!

  • #21   20. jul 2014 Dennis D

    det eneste man få ud af det scenearie du har gang i der, er at man ender med at starte med at blive så nervøs for sin cykel, at man ender med aldrig rigtig at lære at køre mc! Desuden, står der den skal bruges til hyggeture, og ikke som rejse og/eller pender maskine, hvilket giver en del færre køretimer, og derved vil det tage MEGET lang tid at blive dus med en stor cykel.

    TS jeg havde nok taget nok naked, som skrevet længere oppe, da du oplever fart og vind meget mere realistisk, og får en sjovere oplevelse af, hvad der egentlig gør det sjovt at køre mc! Start med noget du magter, og kør på en lidt ældre og brugt. Du vil lave en masse små begynderfejl (dem har vi alle været igennem), og et sæt kåber er satme dyre smiley

    evt start på http://www.motorcyclespecs.co.za/ og find noget DU finder attraktivt, søg lidt rundt på hvad du kunne tænke dig at se dig selv på. Ud til nogle forhandler der ligger inde med disse cykler, og PRØV dem. Vælg den du finder sjovest, og ikke den dine venner finder sjovest.

    gå for gudsskyld til en forhandler og prøv. Lad være med at spilde private sælgers tid på at 'lege' køber bare for at prøve den!

    go vind og glæd dig smiley


  • #22   20. jul 2014 Kan man da ikke drage lære af f.eks en R6'er som begynder eller en 180hk motorvejs ridder som din? Hvorfor har du selv valgt dog som erfaren en cykel med 180hk?

    For og imod på en R6'er
    Den er nem at køre, den kan også køre ved lave omdrejninger. Hvis du bruger hovedet er den ikke mere farlig end en knallert på 12 hk...
    Den vil holde længe, og du slipper for at skulle finde en anden efter kort tid pga manglende kræfter. (hvis du får det behov)

    det dårlge ved en R6'er er at den er ikke bygget til bykørsel, cruise på den er lort, du får ondt i ryg nakke og røv. Den er bygget som en racer så vægten ligger i armene når ikke vinden kan holde dig oppe...
    vende radius er dårlig, og har du korte ben ligesom jeg risikere du at komme ud hvor du ikke kan holde den og så er det en tur i jorden...

    Men hvis du er til designet (det er jo primært det man forelsker sig i, så er det en nem cykel at begynde på)



  • #23   20. jul 2014 Rasmus, ro på.... om du starter på en 50 hk cykel eller en 100 hk cykel så er der altså ikke meget forskel på hvordan den køre... det er klart starter du på supersport cykel der er ombygget og med wheelie bar, så lærer du aldrig og vil altid frygte den.... Men som reglerne er idag er det din alder der afgør hvor mange hk cyklen skal ha, og starter du på en med 12 hk, så vil jeg godt påstå at du ligeså godt kunne køre en 50hk cykel hvis ikke det var fordi det er ulovligt smiley

  • #24   20. jul 2014 Til Trådstarter er mit bedste råd nok, Køb den cykel du drømmer om, til de penge du har råd til, og så hul i om vi andre mener det er en god eller dårlig begynder cykel.
    Bare du tænker dig om i trafikken...



  • #25   20. jul 2014 HK betyder langt fra alt, og der er stor forskel på motorstørrelse og ikke mindst type. Rammer du ved et hul i vejen som ikke just er forudset kan du nemt komme til at lave en 'lille' fejl ved højre hånd, og der er en mindre omdrejningsvillig maskine nu noget nemmere at få under kontrol. Dette er blot et eksempel, der kan komme mange uforudset forhindringer, som gør man skal reagere i sekundet.

  • #26   20. jul 2014 Der sker jo røv hvis du ligger i de lave omdrejning er en racecykel og du vrider håndtaget "ved en fejl" men klar ligger du og cruiser med 11.000 omdr. så har du da en opgave foran dig, men så ville jeg nu nok også vælge et lidt højre gear...

    Du triller selv på en 110 hk cykel, det er da ikke det jeg vil betegne som en "normal" begynder cykel. Nu ved jeg self ikke noget til din baggrund, men med 23 år kan du jo ikke ha haft kort i 40 år som Knud smiley Betegner du selv din cykel som farlig for en begynder?


  • #27   20. jul 2014 jeg ville aldrig starte på en firestorm nej. Dog er det stadig en mere tilgivelig cykel at starte på end nogen r4 er

    jeg startede selv som 18'årig på en NTV 650, som jeg har været utrolig glad for. VTR'en har jeg ikke engang haft 1 sæson endnu.


  • #28   20. jul 2014 Rasmus, men som jeg spurgte Knud om, hvad er det der gør at f.eks en Firestorm ikke er for begyndere, det er jo sådan noget der er relevant for trådstarter?

    Jeg har altså lidt en konspirations teori om at vi gerne vil gøre vores "hurtige" maskiner til noget som er for de lidt "seje" nemlig os.... Og derfor er de jo ikke for de nye i klassen....
    Jeg tænker bare første dag på din firestorm red du den så som du altid havde haft den, eller startede du også i det små der? Det er jo det samme man gør som begynder....


  • Blerim A
    Blerim A Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #29   20. jul 2014 Tak for jeres råd.
    Jeg er blevet enig med mig selv om at jeg gerne vil have en racer. Kørte på en Yamaha xj600 fra 2013 på køreskolen. Man fik ondt i numsen når man kørte længere ture og følte meget ubehag ved at køre på motorvej da man mødte meget luftmodstand. Så ved at jeg ikke er til streetfightere.
    Har kigget på følgende cykler -
    Honda cbr, Yamaha r6, Suzuki sv650 m. Fuldkåbe, Suzuki gsxr700, kawasaki ninja250.
    Nu har jeg set fordele og ulemper ved R6'eren. Nogle kommentarer vedr. de ovennævnte modeller?


  • #30   20. jul 2014 Man får ondt i røven af de fleste cykler....
    Men husk lige og undersøge forskring også....
    Alt der slutter med R er dyRt...


  • #31   20. jul 2014 De eneste cykler man ikke får ondt i røven af er touringmaskiner. Der findes enkelte undet 1000 cc, men de er meget få! Find du dig en aldrende NTV, den er komfortabel og tilgivende.

  • #32   21. jul 2014 af nævnte havde jeg kigget på en sv650'er klart den du vil få mest ud af at starte på smiley

  • #33   21. jul 2014 R6 smiley

  • Blerim A
    Blerim A Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #34   21. jul 2014 Men priserne på R6'ere er sgu også pebrede smiley men ellers helt klart min favorit..

  • #35   21. jul 2014 Af de du lister, ville jeg klart tage en SV650S'er. Den er let, hurtig og let at køre.

    Nogle får dog ondt i håndledene hvis farten ikke er tilstrækkelig høj, såsom i byen. Det er for mig en større ulempe end vindmodstand på motorvejen i og med du skriver at du blot skal ud at have noget sjov (motorvej er ikke sjovt...) Det er de små veje med gode sving so mer sjove. Morskaben ligger mellem 30-100 og ikke ved 130+. Jeg kører selv for hurtigt på racere og cykler som SV S'ere, så jeg har brug for noget nøgent for at have det sjovt og samtidig beholde mit kørekort...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #36   21. jul 2014 SV650 Naked er vejen frem.

    Glem alt det sports cykel pladder...


  • #37   21. jul 2014 Jeg ville også vælge en Naked, om ikke andet så for at få en allround mc... og ikke mindst pga de vilde forsikrings priser der nu engang der er på sports cykler...

    Meeennn... Jeg sælger ikke min R6'er for andet end en R1'er...


  • Blerim A
    Blerim A Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #38   21. jul 2014 Hvad giver i ca i forsikring.? Jeg er selv 25 år gammel og har slet ikke undersøgt hvad det ca vil koste - men har ikke fundet "cyklen" endnu..

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #39   21. jul 2014 Streetfighter ombygget R1 med Turbo ville måske få mig overtalt.

    Komplet meningsløst køretøj - lidt ligesom ham svenskeren der laver Hayabusa streetfightere med 1650ccm kit og 250 hk på sug. smiley


  • #40   5. aug 2014 Forsikring varierer alt efter anciennitet ,bopæl, maskine størrelse - nogle regner hk/kg andre kun hk osv. så det er en jungle.
    Den eneste måde du kan få en idé om prisen er ved at ringe rundt..


  • #41   5. aug 2014 Jeg stod selv i samme situration som dig for 4 måneder siden, og valgte at starte ud med en CBR 600 fra 2002 som min første cykel - en beslutning som jeg langt fra har fortrudt.
    Ikke alene kører sådan en CBR super godt, men så er den også let kørt, og relativt billig at forsikre - jeg er 28 år, har eget hus, 2 biler, mc og hund - alt er forsikret hos samme selskab, og min motorcykel koster knap 4000 helårligt med kasko - og det er vel at mærke som ny motorcyklist.


Kommentér på:
Råd om MC

Annonce