{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.793 visninger | Oprettet:

Mc død efter salg. Hvad ville i gøre? {{forumTopicSubject}}

Hej derude.

Jeg står i en ret kedelig situration. Har solgt en mc fra på 25 år, og 30 km fra mig lyser olielampen, og den går ud. Der er omkring 1/2 liter olie der løb ud, men det ses ikke hvorfra. Der kom ingen mislyde da det skete.


Men han ringede, og var ikke tilfreds. Den er jo solgt som beset, men det er fandme surt at købe en mc til 30.000 der går istykker så kort efter.



Han har ikke ret til jeg betaler noget. Har underskrift på den er solgt som beset.

Men hvad havde i gjort? Hvis man er ordentlig, giver man vel et tilskud til mekanikeren? Og hvis ja, hvor mange penge havde i så gået med til at betale?

Hvis det var omvendt, og jeg købte en mc der brækkede sig så kort efter jeg også blevet knotten..


Hvad havde i gjort? Hvad er normalt kotume for sådanne uheld?


mange tak derude!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mc død efter salg. Hvad ville i gøre?
  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160
    #1   20. jul 2014 Jeg har ingen anelse om, hvad problemet er, men kudos til dig for at være reel.
    Jeg håber, I finder et godt kompromis.


  • #2   20. jul 2014 Har du 100% rent mel i posen ? Så er det jo bare ærgerligt ( du ved jo ikke om den er kørt i 2 gear i begrænseren 10 km i træk)

    Viste du godt at den ikke gik snor lige.... Så er der nok lidt samvittigheds penge der skal skifte hånd.. Jeg ville i den situation give ham 2 muligheder, enten 5k til rep hjælp, eller købe den tilbage for 20k....

    Viste du at den kørte på lånt tid, så lad handlen gå tilbage.

    Pis situation smiley

    Mvh Brian


  • #3   20. jul 2014 Hvis du har solgt den i god tro, så ville jeg ikke gøre noget, den er jo netop købt som beset. Du kan ikke vide hvordan den er behandlet efter køber overtog den.

  • #4   20. jul 2014 hvad du vil gøre er vel helt op til din samvittighed, en ting er hvad vi andre synes du skulle gøre, en helt anden ting er hvad DU gør.... smiley


  • #6   20. jul 2014 Jeg ville nok finde ud af hvor fejlen ligger og så tage den der fra...

  • #8   20. jul 2014 Købt som beset. Ham vidste hvad han gik ind til og han fik ikke en mekaniker til at undersøge den først, hvis den er så gammel og værdifuld. Hvis han ville have en ny mc, kunne han have købt en sprit ny.

  • #9   20. jul 2014 Om 2 dage får jeg stort kørekort(forhåbentlig), så købte den så jeg havde en mc jeg kunne bruge på selve dagen. Men kunne ikke vende mig til at køre på den.
    Så har kørt under 20 km på den i den tid jeg har haft den, og den har ikke fejlet noget eller nogen mislyde.

    Jeg havde aldrig solgt en mc hvis jeg vidste den fejlede noget- ikke uden at nævne det.

    Tror ikke køberen har gjort noget med vilje for at pine maskinen, ser i hvert fald ingen grund til det.

    Syntes bare jeg står i en rigtig arvelig situation. Jeg vil jo gerne hjælpe, men det er også begrænset hvor meget jeg har råd til at hjælpe med. Han ringede og sagde jeg måtte købe den tilbage, og selv få den lavet i stand. Det ville jeg ikke gå med til.


    Den er blevet sendt på værksted nu.

    Jeg tænkte i måske havde været ude for noget lignedne, og måske fortælle hvad i gjorde i en lignende situration.




    Jeg ved bare ikke hvor meget der er ingen for rimelighedens grænser at hjælpe med. Det er jo i teorien penge jeg ikke behøver betale, men jeg vil selfølgelig


  • #10   20. jul 2014 Helt enig med lisberg!!!


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #11   20. jul 2014 Hvis den er sendt på værksted, må de jo konstatere hvad der er galt og så må i tage den derfra.

    Uanset hvad, må køber være klar over at alt hvad du giver ham, er for din egen samvittigheds skyld - ikke fordi han har ret til noget.

    Stod jeg selv i din situation havde jeg ikke givet ham en bøjet femøre. Du sælger i god tro - så er det op til ham selv at vurdere om varen du sælger, er i god nok stand.


  • #13   20. jul 2014 Jeg havde nok delt regningen med ham, har tidligere solgt en maskine hvor der kom en uset fejl kort efter sælgeren var kørt. Der delte vi regningen og han var godt tilfreds. Hvis du har givet afslagi prisen må nedslaget kunne dække regningen, hvis ikke så må du til pengepungen - det virker for mig som det rigtige...

  • #17   20. jul 2014 Er med på holdet, det er ikke dit problem, men fedt nok at du gerne vil gi dig lidt.
    Jeg havde ikke givet en kr, hvis du ikke havde mistanke om at der var noget i vejen.


  • #19   20. jul 2014 Nu ved jeg selv en del om motorer. Så hade selv valgt og lige se hva der er sket. For som der bliver nævnt kan han ha kørt i 2geE med fuld hane. Men vis du ikke ved så meget om det hade jeg sagt for at være "flink", du kan få 5k og så er det sån det er

  • #20   20. jul 2014 Jeg vil os sige det hans eget problem, han køber privat og så der ikke garanti på maskinen, hvis du ikke har kendt til problemet så det slet ikke din skyld..
    Hvis man vil være sikker på det virker, så køb altid hos forhandler.


  • #22   20. jul 2014 J R. Nemlig

  • #23   20. jul 2014 @søren.

    Havde du handlet med mig, så havde det været en spildt tur.. Jeg er altid 100% ærlig. Og gør altid meget ud af at fortælle at så snart der er en underskrift på kontrakten ophøre mit ansvar fuldstændig.. Det er en privat handel, sælger kan kun udtale sig om ting han har kendskab til. Det er altid købers ansvar at tjekke det købte ( gerne med hjælp fra en sagkyndig, eller ved at køre en tur på værksted eller FDM) går noget i stykker som jeg lige har solgt, så er det da både pisse træls og møg ærgerligt... Men heldigvis ikke mit problem... Jeg er ligesådan når jeg køber. Og ville kun kontakte sælger hvis jeg havde opdaget en lodret løgn...

    Mvh Brian


  • per v
    per v Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 173
    #24   20. jul 2014 hvordan ved i, der er løbet en halv liter ud?

  • #27   20. jul 2014 Det er fint Søren så ved jeg at jeg aldrig skal sælge en cykel til dig, gud forbyde at der springer en pære, og du kommer med dine "venner" og vil lave en aftale

  • #28   20. jul 2014 Købt som beset og uden garanti. !!!! Så er der ikke mer at sige

  • #29   20. jul 2014 Det du gør er, at du venter til at værkstedet har givet besked på hvad der er galt og tager den derfra. Hvis beløbet er for stort til at du ikke kan overskue det økonomisk så giver du ikke en krone, men hvis du godt kan overkomme at skyde lidt penge i hans vej til regningen så gør du selvfølgelig det. smiley

  • #30   20. jul 2014 Du behøver som sådan ikke at gøre noget, men synes det ville være god karma at gøre det, man skal kunne se sig selv i spejlet og holde sin sti ren. Jeg har selv prøvet det samme som dig, valgte at splitte regningen med køber til en ny motor, han betalte motoren og jeg monterede den. Så var han glad.
    Fandt så ud af flere år senere at han var gået fra 5. Og ned i 2. Ude på motorvejen.. Men jeg havde det i det mindste godt med mig selv.


  • #31   20. jul 2014 jeg tror at man skal behandle andre som man gerne selv vil behandles .. Jeg havde fundet ud af hvad der er sket med MC´ en, og så fundet en løsning med køber som I begge kunne acceptere, så den kan komme ud og køre igen .. Han har vel købt cyklen for at komme ud I verden og være glad ..

    Hvis ikke du havde solgt den, og selv kørt 40km, var det make også sket og så havde du aldrig fået de penge du nu star I hånden med !!

    Måske har du selv købt den af een som var viste den var "on the way out", men det betyder jo ikke at nu skal du også opføre dig sådan ... Love og menneskelig respekt er ikke altid det same, jeg syntes at man skal kunne se hinanden I øjene.... også om 10 år ..


  • #32   20. jul 2014 Siger du at du har kørt under 20 km på den, fordi du ikke kunne vænne dig til at køre på den?
    Det hænger altså ikke sammen.


  • #34   20. jul 2014 Søren, så hvis du havde købt sælger cykel han kun har kørt "20 km" på og kommer hjem og ser den er lappet sammen skummelt, så tar du ud og smadre ham... og så ligefrem pengene flere gange tilbage - så er det jo ligefrem en god forretning at købe den der kat i den sæk...
    GOD STIL...... spec hvis sælger ikke selv har lavet lappen men også købt katten i sækken... smiley

    Det ryger lige i kassen "fordomme om mennesker med tattos i ansigtet"


  • #36   20. jul 2014 @søren.

    Jeg synes ikke det er fair at spille moral kortet her...Når man har gjort alt for at ridse reglerne for en handel op, således at ingen kan være i tvivl. Så er det ikke et spørgsmål om moral. Vi snakker ikke løgn og usandheder, eller flugt fra et ord. Men blot en uheldig situation....

    Hvis situationen var omvendt, og med økonomisk gevindst. Eks. Køber bliver kontaktet på første tankstation af mc'ens første ejer, som har drømt om den cykel siden han solgte den for 25 år siden. Og køber den til 20000,- mere end den lige er handlet for... Bør sælger så have halvdelen ?? Er det dårlig moral at beholde overskuddet ?? Har man snydt nogen ?? Eller er man bare en lucky motherfucker smiley

    For mig så er en deal en deal, et ord er et ord. Og render ikke fra et bud,om det er et jeg har afgivet eller accepteret.Og jeg har nosser nok til at stå ved mine handler og handlinger.. Jeg piver ikke, og gider heller ikke andres piveri.. Og mener faktisk selv jeg har en super moral smiley

    Mvh Brian


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #37   20. jul 2014 Det er jo ikke svindel hvis de handler i god tro, som trådstarter f.eks har gjort???

  • #38   20. jul 2014 Søren, vi har vist ikke helt samme vennekreds kan jeg læse.
    Og helt ærligt så håber jeg at du får booosted dit... jeg stor tazan gen, for det der er simpelthen for taber agtigt, uanset hvor meget man bliver svindlet.

    Hvis man bliver røvrendt så må man gå lovens vej uanset hvor stejl bakken er.
    Og jeps jeg har skam før købt katten i sækken.

    Jeg kender ingen i min omgangskreds som har dine holdninger, men jeg har mange elever der har selv samme holdninger, og de elever ser jeg desvære heller ingen køn fremtid hos....

    Husk mig på at jeg aldrig må sælge noget til dig, for shit hvis en eller anden har nødlappet noget og det ikke når at vise sig imens jeg har det, og du så overtager det, så går der Tazan i den, men desvære på mig...


  • #40   20. jul 2014 tjaa .. svindelere ender vel altid selv med at blive svindlet .. ærlige mennesker, som kommer ud for problemer plejer vel at finde ud af tingene under ordenlige forhold til alles tilfredsstillelse ....

    SØren .. forstår godt hvad du siger, det er rigtig nederen at blive snydt, men hér er TS jo netop en social person som faktisk føler sig ansvarlig for et ting som han har solgt .. det ville jeg da ihvert fald være glad for hvis det var mig som havde købt cyklen ..


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #43   20. jul 2014 Ja goddav do.

    Hvordan ville du kende forskellen på om han var god til at tale sin sag og virkelig HAVDE snydt dig, eller om han rent faktisk talte sandt og havde handlet i god tro, hvor du så alligevel ikke troede på ham og tyede til selvtægt efterfølgende?

    Jeg forstår godt Dennis' opfattelse af dig, for hvad bilder du dig egentlig ind at gøre dig til dommer over andre mennesker på den måde?
    Med sit udseende, sender man nogle signaler - og i det her tilfælde bakkes det så op af hvad du skriver i tråden her. Hvis du er irriteret over at folk dømmer dig på forhånd, skulle du have tænkt lidt mere over det før din beslutning om dit permanente udseende blev taget.
    Potentielt sidder du og lader selvtægt afgøre en mands fremtid, som måske ikke har gjort sig fortjent til det...


  • #44   21. jul 2014 Nu må du ikke tro at Tazan har noget som helt med en Tatto at gøre, men mere holdningen om at vold løser dine problemer.... og det heller ikke fordi du er hvid smiley
    Det er jo lige så ulovligt at løse problemer på din måde, så hvem er dommer her.
    Du sætter simpelthen grænsen for hvornår selvtægt er ok....

    Så i din verden er du dommer i sådanne sager.... Genialt.. og virkelig dumt.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #46   21. jul 2014 Så lad mig forklare det lidt bedre, så du ikke får morgenkaffen eller sutskoene galt i halsen.

    Du kan, som køber, ikke se forskel på om det er sælger eller den som sælger har købt cyklen af, som har lavet det eventuelle fusk der er lavet på cyklen.

    Sælger kan, som i dette tilfælde, sagtens have kørt så kort tid på cyklen at fejlen ikke har vist sig - og han kan potentielt sagtens være så dårlig til at tale sin sag at du ikke tror på ham.

    Hvis du så dømmer den forkerte person og øver selvtægt mod ham, er det så helt i tråd med dit livssyn og din såkaldte retfærdighedssans?
    Er det den lektion du vil give videre til dine børn - at man bare skal gøre som det passer en, uden hensyntagen til hvem der kommer i klemme på grund af det?


  • #47   21. jul 2014 Så håber jeg Søren er steril smiley Jeg har nok rødder på arbejdet at arbejde med....

  • #49   21. jul 2014 Du er sku for latterlig Søren, og det du streger op er overhovedet ikke den "rolige og fornuftige mand du gerne vil fremstå som" men noget der minder om en plat stodder der tror han er kongen af verden. Jeg håber du bliver mere voksen med alderen.
    Og ikke mindst ændre adfærd da du som du er på nuværende tidspunkt er et rigtig skidt forbillede, og svage drenge tiltrækkes desvære af tosser som dig. Over and Out


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #50   21. jul 2014 Men du har ikke en kinamands chance i helvede for at vide om en given person ER skyldig eller ej i det her tilfælde!

    Fat det dog...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #53   21. jul 2014 Aha - så du ville altså tampe dagslyset ud af trådstarter hvis nu det viste sig at cyklen var klyttet sammen af tidligere sælger.

    Er det sådan det skal tolkes, eller hvad?


  • #54   21. jul 2014 Så du forventer at mr. 10 tommelfinger gennemgår hans MC inden salg? Dit argument er helt i skoven, og jeg håber sku ikke du får brækket alt for mange fingre på folk der har solgt noget i god tro, som du så mener har svindlet.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #55   21. jul 2014 Nååååe ja! 50 punkts gennemgang! Ja den kender alle da, selvom de måske er IT nørder, vaskekoner eller postbude, og har købt en MC for deres surt sammensparede, men som de alligevel ikke har råd til at have eller måske ikke bryder sig om at køre på alligevel.



    profilbillede
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #57   21. jul 2014 Du svarer ikke rigtigt på spørgsmålet.

    HVAD SÅ hvis du fandt bevis på fusk - men det fusk rent faktisk var lavet af en tidligere ejer - men ham der solgte knallerten til dig, var så usikker på alting at du ikke troede på hans historie, og derefter klapsede ham?

    HVAD SÅ SØREN?!?!?!?


  • #59   21. jul 2014 hvad nu hvis hverken sælger eller køber ved ret meget om MC´er, men de bare godt kan lide at køre på dem, og nu er det bare ret dårligt at den lige er smadret ?? .. hvad gør de så ?? ..
    hvis den her cykel har F.eks slået hul I blokken, er det jo enten gearkassen eller krumtappen, og hvis det nu var det .. tjaa .. det er sgu ikke alle som kan høre om en krumtap er ved at gå, og da slet ikke gearkassen ...

    og Søren, hvis man ser på det på den anden made, så er det jo alderledes for dig, for du er jo Mc mekker, så du ville jo ikke komme ud for en sit... hvor du blev snydt på den made du omtaler, for du har jo viden til at tjekke det helle igennem før handel ... Hér I dette tilfælde var det måske tilfældet at de mere erfarne kunne hjælpe nogen med mindre erfaring til en konstruktiv løsning, hvilket nok også var TS´ idé ...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #62   21. jul 2014 Han skal sgu da ikke tage noget tilbage han har solgt i god tro - det ville du da heller ikke selv gøre???

    Så angiv hvilket indlæg du svarer på - de har alle sammen numre.

    Hvad så med det der står i #57?


  • #63   21. jul 2014 Jeg elsker dig seriøst Søren - spec, din trang til dummebøder...
    Jeg håber ikke at dine nevøer eller niecer kommer i vejen for sådan en som dig.
    Uanset om de er selvforskyldt eller uskyldige....

    Men skulle de være så uheldige, så håber jeg du er voksen nok til at se du har levet dit liv forkert. Om ikke andet at du lære noget.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #65   21. jul 2014 Det er jo ikke engang svært at opstille en masse scenarier for alle de måder du kan tage fejl på, hvor enten du eller andre ville få røveren på komedie...

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #67   21. jul 2014 #64 - Gu skal han da røv tage noget tilbage han ikke har snydt med. Det ville du heller ikke selv gøre hvis dit 50 punkt eftersyn ikke afslørede fejl nogen steder.

    En eller anden dag står du i den forkerte ende af et haglgevær når det går af, og så kan du true, drikke kaffe og vade rundt i sutsko lige så meget du lyster - for så hjælper alle dine talenter dig ingen steder.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #70   21. jul 2014 Halleluja - så er verden da lige reddet på målstregen der.

    Come on...


  • #72   21. jul 2014 Du skal jo heller ikke sidde og tænke "næææ det er fedt at blive taget ved røven" men selvtægt er og bliver bare ikke OK....

    Smadre du også chefen hvis han fyrer dig, dit økonomiske grundlag og muligvis dine drømme kunne jo blive knust.

    Søren bliv nu voksen, du bor i et retssamfund, hvis du ikke mener det er tilstrækkeligt så lås dig selv inde og gå aldrig ud for en dør, alternativt bliv politisk aktiv og ændre sagen... Det du har gang i er navlepilleri og mig selv først...
    I mine øjne er du bare en sølle kriminel dreng der har fået en forkert opdragelse.
    Dine holdninger og gerninger omkring selvtægt gir dig kun respekt blandt de andre sølle drenge der har samme holdninger som dig.... Så kan i sidde der og prale være store og farlige for skatteydernes penge på kost og logi... os andre imponere du ikke.




  • #73   21. jul 2014 # 71
    smiley

    Søren og moral.....ligesom Putin og menneskerettigheder


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #74   21. jul 2014 Og for mig er det komplet umoralsk og menneskefjendsk at ty til selvtægt når man potentielt har taget fejl, som er MEGET nemt i sådan en sag.

    Køber er ansvarlig for sin beslutning om at handle privat, med alle risici der følger den beslutning.
    Hvis han ville have beskyttelse af købeloven, skulle han have handlet hos en forhandler.
    Det er ingen undskyldning at ens drømme braser sammen, eller ens familie har udsat deres ferie - det er stadig farmands beslutning at tage den risiko for de penge.

    Ja det virker helt sikkert koldt og kynisk at sige sådan, men jeg har meget svært ved at se hvordan det skal komme sælger til skade når han har handlet i god tro.
    Det er ligesom derfor reglerne er formuleret som de er - så private mennesker kan handle med hinanden, og selv specificere hvilke betingelser de handler under. Du har selv pastet det i tråden, så tag lige og læs det igennem før du vælger side...
    Det er helt ok hvis køber så pludselig kræver 3 mdr garanti, men så havde sælger nok enten solgt til en anden person, eller krævet mere for cyklen fordi HAN pludselig skulle bære risikoen.

    Hvem ved - måske skulle de penge han fik for MC salget, have gået til en ferie for familien eller et ny rullestol til hans multihandicappede barn?
    Dem vil du jo have han skal give tilbage til køber, selvom intet af det er hans skyld?

    Der er altid tabere og vindere i sådan en sag, og så længe det er private mennesker vi snakker om, må de sgu sætte sig ordentligt ind i sagerne før de handler.

    Og hvis det gør mig til et dårligt menneske at mene at folk skal stå til regnskab for deres handlinger og beslutninger, så kan jeg så sandelig fint leve med det. smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #75   21. jul 2014 Køber kunne også have krævet et FDM eftersyn af cyklen - jeg kan ikke forestille mig andet end at sælger fint var gået med til det.

    Men hvad så hvis det eftersyn gav køber grønt lys for cyklen - og den så brækkede sig efter de samme 30 km?

    Hvad nu hvis køber havde medbragt dig som mekaniker og dit 50 punkt eftersyn havde givet ham grønt lys for at købe den - og den så brækkede sig efter 30km?

    Hvad hvis nu han havde slæbt cyklen med hen til en Yamaha forhandler, som gik cyklen efter fra A til Z og derefter gav grønt lys for at købe den - og den så STADIG brækkede sig efter 30km?

    Hvad hvis nu køber havde medbragt en minibus med 8 mekanikere, som alle sammen gav cyklen thumbs up - og den brækkede sig efter de samme 30km?

    I alle situationerne står køber stadig med lorten i lommen, for sådan er handel mellem private... smiley

    Købt som beset = købt SOM BESET!


  • Bertil A
    Bertil A Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 51 MC-er: 6 Emner: 63 Svar: 1.108
    #77   21. jul 2014 Søren: Sådan af ren nysgerrighed kan du så ikke give et par eksempler på hvornår du ville tage ud og rundsmadre sælgeren af en mc med "alvorlige fusker fejl" ??


  • #78   21. jul 2014 Haha... Jeg har da sjældent hørt noget så latterligt, at det er sælger som skal gennemgå cyklen inden salg, endda 50 punkts gennemgang.. !!

    Det er da køber som skal gennemgå cyklen, og har han ikke kompetencen til det, så må han tage en med som har, eller købe hos en forhandler...
    Når man køber brugt, tager man en risiko...
    Købt som beset betyder at når du kører ud over kantstenen, så er cykel og risiko helt på din side, og INGEN retur ret !!


  • #79   21. jul 2014 Hald da helt op så meget crap der kan skrives i en tråd, og hvor kommer nogle folk hurtigt helt ud i skoven mht. argumenter som langt uden for trådstaters problem.

    Sagen som trådstarter beskiver er, at han har solgt en MC som han mente var i orden, og hvor der i hvertfald i var kendte problemer. MCen er solgt som beset uden garanti så efter min mening skal sælger ikke gøre mere i denne sag.
    Hvis den var solgt med garanti, så var det en helt anden sag, men det er den ikke.

    Der er en grund til man kan vælge mellem at sælge/købe med/uden garenti !!!
    Hvis man sælger uden er man herlig fri for ansvar og køber løber en risiko.
    Hvis man sælger med garanti har man som sælger en risiko for at hænge på noget efterfølgende, og sælger har en vis sikkerhed for at blive hjulpet i en eller anden form alt efter hvilken garanti der er givet. det er sku ikke så svært.


  • #80   21. jul 2014 ville godt nok mene man skal fucke meget op, hvis man efter 30km har smadret en mc.

    giv et tilskud til regningen


  • #81   21. jul 2014 Jeg kan ikke forstå hvordan denne tråd har taget den grimme drejning,
    fra TS stiller et spørgsmål, og så til at nogle er blevet så personlige , og kalder hinanden div ting og sager.
    og peger finger af folk, bla pga deres udsene osv, osv, det syntes jeg ikke er i orden,

    tag en diskution det er altid ok, og man kan være lige så uenig som man kan og vil, men at blive så personlig,og kalde hinanden alt muligt,er måske lige over grænsen.

    mener jeg.

    mvh



  • #82   21. jul 2014 eftersom meget er skrevet midt om natten formoder jeg man har været fuld

  • #83   21. jul 2014 Så har jeg en historie fra den anden side af bordet. I juni købte jeg en cykel, hvor der efterfølgende viste sig at være flere "udfordringer", end jeg regnede med. Jeg har i den forbindelse ringet til sælger for at høre til historien på cyklen, og synes det var fedt, han ville svare og dermed hjælpe lidt. Jeg har aldrig overvejet, at han skulle spæde til i økonomien. Jeg pressede ham et par tusinde i købsprisen og krævede en lang prøvetur. Jeg ser afslaget i købsprisen som tilskud til det, jeg skal investerer i cyklen.
    Cyklen er købt som beset, og vi kan holde en rimelig fornuftig dialog om at få cyklen kørende. Helt fair!


  • #84   21. jul 2014 Jeg har lige solgt min bil. Den døde dagen efter og ville ikke starte.
    Jeg sendte den nye ejer på værksted og betalte de 2.700.

    Det handler om tillid og jeg skal ikke have en utilfreds køber, men en glad køber. Og så meget er 2.700 heller ikke i en handel til 35.000.

    Stod jeg i din situation ville jeg mødes med køber og finde ud af noget. Evt. Få den forbi FDM eller et værksted for at afklare Hvad der er galt og evt årsag. Jeg ville også betale for den undersøgelse. Det handler om at to skal være tilfredse også selvom maskinen er brudt sammen.
    Som #7 svarer


  • #85   21. jul 2014 en cykel der er 25år er også knald eller fald og købe...
    man kan være heldig eller uheldig .
    men surt for bege parthner den gik i stykker efter 30km....
    havde han ikke prøvekørt den ?



  • #86   21. jul 2014 Nu vil jeg gerne understrege at jeg ikke har noget som helst imod mennesker med tattoos i ansigtet - jeg har en klar holdning om at det er et valg de træffer og at de derfor ikke kan pive over det bagefter..

    Det jeg har noget i mod i denne omgang, det er at Søren ikke er bleg for at prale omkring hans trang til selvtægt.
    Det er ulovligt og strafbart, og i min bog er det værre end svindel. (ikke at svindel er ok)

    Det jeg skrev var iøvrigt at det bekræftede mine fordomme omkring folk der vælger at farve skallen ind i blæk.


  • #87   21. jul 2014 dengang jeg købte min nuværende MC GPZ1000RX. var jeg også på vej hjem, havde kørt ca. 20 km, og skulle på motorvej, og her tænkte jeg at jeg lige skulle prøve hvad den kunne, efter en omgang fuld hane op på motorvejen begyndte den at banke i motoren.
    jeg har aldrig kontaktet sælger ang. dette da det ikke var hans problem, jeg har monteret en ZX10 motor i stedet og den kører stadig lystigt. købt som beset er købt som beset. da jeg prøvekørte motorcyklen lavede den ikke unoder.


  • #88   21. jul 2014 Holder stadig fast i at man som sælger har et moralsk ansvar for at det man sælger virker. Som Søren også skriver, inden der gik risengrød i debatten...

    Hvis noget man har solgt bryder sammen på vejen hjem, så finder man ud af det sammen og sælger kan vælge at chippe ind med lidt håndøre.

    Det handler sgu om at begge parter er tilfredse efter sådan en handel.


  • #89   21. jul 2014 Rene, jeg kan intet moralsk se i at hvis sælger virkelig ikke ved at den er gal, og køber så køber den som beset...
    Så er et altså Køber der har et problem.
    Alternativt så må man som køber jo forlange en garanti, som self koster.

    Vi vil gerne presse sælger i pris, det gør de fleste, men samtidig forventer vi så også at skulle den brække sig på vej hjem så er det sælger der skal betale. Den er jo helt skæv.

    Hvorfor i alverden skulle vi ellers ha' brugt mc forhandlere hvis vi skal stilles lige så godt privat? Forhandleren tar sig jo bedre betalt, netop fordi han har visse forpligtelser.

    Det er selvf. fint nok hvis man som sælger gerne vil betale for div reps. men han er ikke forpligtet hver moralsk eller juridisk. Der står jo netop i købts kontrakten at der INGEN garanti er for noget som helst.


  • #90   21. jul 2014 KØBT. Som . BESET. ,!!!!!!! Ingen diskussion!!!!

  • #91   21. jul 2014 Min sidste MC jeg købte for 80k++ viste sig også at være noget galt med før jeg kom hjem på den. Bare trist, havde også købt som beset! intet at gøre. Og sælger påstod også at den aldrig havde fejlet noget før jeg fik den. meeeen ved vi jo nu godt han vist smiley

  • #92   21. jul 2014 Jeg er helt på linie med Søren (undtagen selvtægts-delen som er for langt ude, i min optik - det hører stenalderen til). Man har ikke et juridisk ansvar som sælger, men jeg ville føle et enormt moralsk ansvar, hvis en ged jeg lige havde solgt til en glad mand, brækkede ned umiddelbart efter.

    Det ville handle om, at jeg ville kunne se mig selv i øjnene bagefter og sige, at jeg har gjort det rette og have det godt med det. Jeg har en meget høj moral og forlanger at tingene skal være iorden. Derfor ville jeg selvfølgelig også forlange af mig selv, at de ting jeg afhænder til andre, er tilsvarende i orden.

    Og så er det helt lige meget om jeg har handlet i god tro.

    Det handler om moral og respekt for andre mennesker og deres penge. Så jeg ville da arbejde meget aktivt på at finde en løsning på på problemet.

    I dette tilfælde ville jeg tilbyde at betale for fejlfindingen på geden. Og når vi så vidste hvad der var galt, kunne vi jo lige aftale det videre forløb (50/50 eller lign afhængigt ag hvordan miseren er opstået).


  • #93   21. jul 2014 Jeg siger heller ikke at man er forpligtet, men at man kan vælge at betale en del af en reparation, jeg er udemærket klar over hvad "købt som beset" betyder, men jeg vil have det dårligt med at nogen havde købt noget fra mig som var i stykker - selvom jeg ikke selv vidste der var noget galt.

    Jeg tror ikke at denne debat er længere end at der er lige så mange måder at håndtere sådan en sag på som der er mennesker - det må være samvittigheden der vælger udfaldet af sådan en handel smiley


  • #94   21. jul 2014 Har man solgt en MC der ikke fejlede noget v. ejerskiftet, og solgt den uden garanti, så kan man fint sige nej til at hjælpe v. efterfølgende problemer og have god samvittighed alligevel. Solgt uden garanti betyder nemlig SOLGT UDEN GARANTI

  • #95   21. jul 2014 Altså .. jeg tror nu heller ikke på at Søren faktisk I virkeligheden tager ud og smadrer løs på folk .. Det kan da godt være, men jeg tvivler..

    Men HELT enig med JH .. der MÅ da være bare lidt moralsk ansvar mellem to mennesker hvis de laver en handel, og som voksne mennesker burde de finde en acceptabel løsning for begge ..

    Den dér idé men, du har skrevet under, så farvel !! .. hmm .. det er lidt lige som Teleselskabet 3 ... I denne sag hvor man ikke engang når hjem på cyklen, bør man sgu finde ud af noget sammen ... Fakta er jo at da sælger købte cyklen har den jo haft fejlen.. han har jo bare ikke tjekket cyklen selv ordenligt, og det er jo også lidt hans egen skyld ...

    Loven siger !! .. .. hvad siger ansvarligheden !!

    Tyveri og voldtægtsmænd .. Det er vist en helt anden snak ...


  • #96   21. jul 2014 <i>Har man solgt en MC der ikke fejlede noget v. ejerskiftet, og solgt den uden garanti, så kan man fint sige nej til at hjælpe v. efterfølgende problemer og have god samvittighed alligevel.</i>

    - Ja det er der helt sikker nogen der kan. Men jeg ville tænke, at denne fejl ville opstå, selvom jeg ikke havde solgt geden, og så ville det være en udgift jeg under alle omstændigheder ville stå med selv.

    Så derfor jeg jeg "føle" at det var en udgift eg havde tørret af på en anden, hvis jeg helt notorisk bare slog ud med armene og sagde: "Bare ærgeligt Sonny Boy, du har købt geden som beset - den klarer du lige selv (hæhæ)".

    Det ligger under mine moralbegreber.


  • #97   21. jul 2014 Tror sgu for eftertiden jeg vil sælge alt som potentielt defekt.... Lidt ligesom når vi handler engros til cvr-nr..

    Så er der sgu da ikke nogen der kan føle sig moral kneppet..eller hva?
    For i virkeligheden kan jeg jo ikke garantere at noget af det jeg sælger, virker 3 min senere......


  • #98   21. jul 2014 Så konklusionen må vel være.

    1) Nej du behøver ikke betale en skid hvis du har handlet i god tro.
    2) Hvis du stadig føler dig som et røvhul,så giv et lille tidskud til reperationen - ikke fordi køber har ret til det, men fordi du er et flinkt menneske smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #99   21. jul 2014 #96 - Jeg har altid været 100% ærlig omkring de ting jeg har solgt, og hvis der var fejl, var det afspejlet i prisen.
    Jeg har derfor heller aldrig haft utilfredse købere som ringede tilbage...

    Men hvor går grænsen så for hvad du vil være villig til at hjælpe til med?
    Hvor længe / hvor langt går dit ansvar efter din mening?

    200km?
    14 dage?

    Min grænse går lige ved kantstenen i en privat handel, og hvis den skal gå længere, så skal jeg sgu have mere for det.


  • #101   21. jul 2014 #99: <i>Men hvor går grænsen så for hvad du vil være villig til at hjælpe til med?
    Hvor længe / hvor langt går dit ansvar efter din mening?</i>

    - Ringer han dagen efter, eller samme dag som i TS oplæg, så ville det være indenfor mit begreb om ansvar for det solgte. Men det er da klart, at det er en afvejning af det hele. Har han nået at køre 200 km, så ville jeg selvfølgelig stille mig lidt mere forbeholden overfor hans "krav".

    Det er et OK spørgsmål du stiller, men jeg har ikke et færdigsyet dage/km skema for, hvad der er ret og rimeligt og hvad man som sælger er moralsk ansvarlig for.

    Det afhænger helt af den enkelte situation.

    Men ringer han 2 timer efter og øffer over at den er begyndt at skyde olie ud, efter kun 3-400 km på gaden, så vil jeg nok mistænke hans kørestil som mulig årsag til havariet - men for min egen røvs skyld tilbyde at betale for fejlfindingen.

    Men som sagt, det må bero på de samlede parametre i de enkelte situationer.



  • #102   21. jul 2014 #100 købeloven omfatter slet ikke handel mellem private, så reelt ER der ingen regler, dvs med mindre man aftaler at der skal være en form for garanti, er der det per default IKKE. og derfor er den købt som beset med mindre man aftaler andet.

  • #104   21. jul 2014 Søren

    Der er du forkert på den.

    Husk definitionerne i §4:

    § 4. Ved handelskøb forstås i denne lov køb, som indgås mellem handlende i eller for deres bedrift.

    Stk. 2. Som handlende anses herved enhver, der gør sig til bedrift at afhænde dertil indkøbte varer, at drive vekselerer- eller bankforretning, forsikringsvirksomhed, kommissionshandel, forlagsvirksomhed, apotek, beværtning, håndværk eller fabrik, at overtage udførelse af bygnings- eller anlægsarbejder eller at befordre personer, gods eller meddelelser.


    Private handler er ikke omfattet af købeloven.


  • #106   21. jul 2014 hvad fanden Søren....
    Du kender ikke en gang loven, men synes at det er ok at være både dommer og bøddel.

    Det er vel ok, du fortolker vel bare loven efter din "moral"..
    Folk som dig skal bare lukkes inde. Mennesker som er aggressive og voldelige og som tror de ved bedre end alle de andre er farlige for omgivelserne.



  • #107   21. jul 2014 Kære Trådstarter.

    At du er et sympatisk menneske, fritager ikke køber fra ansvaret i at købe brugt privat. Han/Hun vælger selv at købe privat og spare nogle penge i forhold til at gå til en forhandler.
    Shit happens. Desuden dukker der ALTID noget op når man køber brugt, sådan er det.
    Men men. Er glad for at høre at du har moral nok til at undre dig over det, du lyder som en fin fyr. Men det ændre ikke på, at den er købt som beset.

    Køber har ansvaret!. Så må han tage en kyndig person med næste gang han/hun handler.
    Smid skyldsfølelsen ud af vinduet i denne omgang og nyd sommeren ;)):..


  • #108   21. jul 2014 #96 jeg ville tænke at denne fejl ville opstå selv om jeg ikke havde solgt geden, så jeg ville hjælpe.

    Fin holdning at have, kan du også afsløre om den holdning er gældende 1 time, 1 dag, en uge, en måned eller 1 år efter handelen. Det kunne da rart at vi hvor længe du vil give garanti på en MC der solgt uden garanti


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #110   21. jul 2014 # 106

    "Folk som tror de ved bedre end alle andre er farlige for omgivelserne"

    Det er flot! Købeloven gælder selvfølgelig også mellem private. Det ved Søren åbenbart, og det burde i andre også vide, inden I begynder at kloge jer. Fx kunne I have googlet det og læst en af de første 6000 resultater, der dukker op!

    Hvis jeg må have lov til at opklare nogle misforståelser, så er en privat sælger faktisk ansvarlig for skjulte fejl og mangler, uanset om han har solgt som beset (eller på anden måde generelt fraskrevet sig ansvaret).

    Man kan godt fraskrive sig ansvaret for konkrete fejl ved en bil eller en motorcykel, men ikke generelt for alle skjulte fejl og mangler.

    Evt. synlige fejl og mangler, som køberen havde mulighed for at opdage ved en almindelig undersøgelse af motorcyklen hæfter sælgeren under alle omstændigheder ikke for.

    Dvs. at Søren - med undtagelse af selvtægtsdelen - faktisk har retten på sin side.


  • #113   21. jul 2014 Solgte engang en bil til min gamle chef, havde fået den til en god pris lavede et par småting og ville sælge den med en fin fortjeneste, alt gik som planlagt indtil tanken viste sig at være gennemtæret.
    Efter han havde haft den i 3 dage vil han have handlen til at gå retur, jeg mente ikke lige det var mit problem og han foreslog derfor en fyring, så jeg endte med at tage bilen retur, til lidt lavere pris end han havde givet.
    Efter jeg fik skiftet tankrøret røg den til salg igen og blev solgt til en jeg ikke kendte og heller ikke fik problemer med, heldigvis smiley


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #114   21. jul 2014 #112 - Læs nu for helvede i loven - der er både linket til den, og Søren har gengivet det relevante uddrag ovenfor.

    Købeloven gælder for alle køb, undtagen køb af fast ejendom - det står i § 1!

    Det er ikke det samme som at en køber kan ophæve købet (lade det "gå tilbage"), men det betyder, at sælger har et ansvar for, at det han sælger ikke lider af mangler. Det vil være tilfældet, hvis du sælger en motorcykel, som bryder sammen efter 30 km - med mindre du konkret har sagt til køber, at den kun kan køre 30 km.

    Konsekvensen for trådstarter er, at hvis han ikke finder en ordning med køber, og hvis køber er stædig og gider at lægge sag an, så kommer trådstarter til at betale hele baduljen - sagsomkostninger, reparation af cyklen, ALT.

    Så min anbefaling: Få undersøgt cyklen af FDM/en mekaniker, du stoler på, og find så en ordning med køber, som I begge to kan leve med.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #116   21. jul 2014 Det gør domstolene selvfølgelig.

    Næsten alle danskere har en indboforsikring med retshjælpsdækning. Dvs. dit forsikringsselskab betaler dine omkostninger til advokatbistand, retsafgift osv.


  • #117   21. jul 2014 Problemet er jo at man som privat sælger ikke nødvendigvis har evnerne til at vurdere standen på det solgte, hvorfor man snakker om "at sælge i god tro"
    Denne meget løse formulering gør at købeloven oftest ikke gælder ved salg mellem private. De fleste kan dække sig ind under "god tro"
    Jeg tænker sådan en retssag kan være svær. Og derfor alle siger, det er god stil at hjælpe manden, men du er ikke forpligtet.

    http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-340.html


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #119   21. jul 2014 Ja, John P, den ene halvdel af din påstand. Du svarede ret tydeligt "nix" til mit første indlæg, hvor det eneste jeg skrev var, at købeloven finder anvendelse på private køb - den del har du ikke ret i.

    @ nr. 117
    Der er ikke nogen, der snakker om at sælge i god tro. Det er ikke et bregreb, man nogensinde bruger indenfor køberetten.

    Og købeloven gælder helt ubetinget ved alle salg mellem private (undtagen fast ejendom, der gælder en anden lov).

    Derudover bliver det ikke spor svært for køber at vinde en retssag, hvis omstændighederne er, som trådstarter beskriver dem.

    Hvis du køber en motorcykel, uden at sælger konkret gør opmærksom på, at den ikke kan køre, og den går i stykker allerede på vej hjem, så har køber nærmest allerede vundet retssagen.

    Så hvis køber ellers gider at føre sagen (jeg gad ikke), så kan trådstarter godt begynde at spare sammen til omkostninger og reparation.



  • #120   21. jul 2014 Hvordan fanden skal man som sælger kunne se en skjult fejl ??
    Hvis køber har kørt som et svin de første 30 kilometer, så kan alt ødelægges..
    Så kan alle fejl jo dækkes ind under skjulte fejl !!

    Hvis jeg havde solgt omtalte MC, ville jeg ikke betale en bøjet femøre..
    Så tog jeg imod en retsag...
    Det er jo umuligt at vide hvordan køber har kørt, og det skal vel ikke være sælger der skal betale den regning..


  • #121   21. jul 2014 Jeg tænker lidt at nu skulle vi måske slappe / køle lidt af.. vi er nået til ca 100 indlæg siden OP sidst svarede. Ro på drenge. Han skulle jo gerne have noget konstruktivt at læse når han lukker op for tråden igen. =)
    Det her er jo et af de "blødeste" emner man kan forestille sig, her er der næsten intet der kan sættes i sten. Ikke andet end at motorcyklen er overgået i en privat handel, og der gælder ingen tilbagetrækningsret / garanti / reklamationsret.
    Det kommer helt fuldstændig an på hvem der har solgt den og hvem der har købt den. Ikke to mennesker er ens.
    Som sælger ville det for mig handle om at få ro i sindet. Og som jeg læser det i OP så har sælger ikke ro i sindet over at lade køber sejle sin egen olie-sø. Så derfor syntes jeg helt sikkert du skal tilbyde at hjælpe ham. Om det så skal være finansielt, eller hvad, det vil jeg ikke kloge mig i.. =)


  • #122   21. jul 2014 I læser jo købeloven som fanden læser biblen... Prøv lige og træk vejret, evt ta ud og smadre et par sælgere med rentes rente.

    Og læs følgenede

    Her står bla om købt som beset. "problemet" for køber i en situation som denne, er at han kan bruge købeloven hvis der er en FEJL eller MANGEL ved købet, (hvilket i praksis betyder, at skulle cyklen være brudt sammen inden køber køre hjem med den på traileren, og han så efterfølgende finder ud af at den er død, men at den blev solgt som den kan køre så er købeloven løsningen, men at dette er dyrt)
    Det er en dommer der skal ind og dømme omkring om det er en VÆSENTLIG mangel, og her kunne jeg nu nok forstille mig at en dommer (med mindre det er Søren) vil vurdere en sådan sag som et hændeligt uheld. idet den kunne kører uden fejl på salgs tidspunktet.

    Det vigtigste i selve linket er nok denne.
    Købelovens almindelige regler gælder for handel mellem private, men reglerne om forbrugerkøb gælder ikke. Det betyder, at det som udgangspunkt er aftalen mellem de private, der indeholder de vilkår, der gælder for det pågældende køb, fx at en vare er købt som beset eller med diverse mangler. Eller sagt på anden vis, så kan private udmærket aftale noget andet end det, der fremgår af købelovens almindelige regler, for de gælder kun, såfremt parterne ikke har aftalt noget andet. Erik Frodelund Familie advokat.


  • #123   21. jul 2014 Her er hvad Forbrugerstyrelsen siger: (eksemplet er med en bil, men princippet er det samme):

    Når du køber din bil af en privatperson, er du ikke dækket af købelovens forbrugerbeskyttende paragraffer. Forbrugerklagenævnet og Ankenævnet for biler kan ikke hjælpe dig i private handler, så det kan blive vanskeligt at gennemføre en klagesag, hvis der er noget galt med bilen. Hvis du ikke kan finde en løsning med sælgeren, må du gå til domstolene med sagen.

    Den private sælger anses ikke for at være ekspert – heller ikke selvom han sælger en bil, han måske har kørt i i flere år. Du kan derfor ikke stille krav om at få rettet fejl, som sælgeren ikke havde kendskab til, da han solgte bilen. Da den private handel ikke er dækket af købelovens forbrugerbeskyttende paragraffer, må den private sælger gerne sælge en bil med generelle forbehold, fx "købt som beset" og uden reklamationsret.


    smiley


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #124   21. jul 2014 #122 - dennis D.

    Jeg er enig med dig langt henad vejen. Der skal selvfølgelig have været en mangel ved motorcyklen på det tidspunkt, hvor den blev solgt, for at køber har en sag.

    Hvis han efterfølgende har kørt den tør for olie eller smadret den mod et vejtræ, så den ikke kan køre, kan han selvfølgelig ikke komme rendende.

    Men hvis trådstarters oplysninger står til troende, OG hvis køber kan dokumentere, at der er tale om en fejl, som var til stede, før salget (dvs. alt som ikke er sket på de 30 km, han angiveligt har kørt), så er det sur nums for trådstarter, hvis det ender i en retssag.

    Med hensyn til familieadvokaten, så skal I være opmærksomme på, at Erik Frodelund, der besvarer spørgsmålene, ikke er advokat. Han har altså formentlig kun begrænset erfaring med køberet, og hans uddannelse er oldtussegammel.


  • #125   21. jul 2014 Esben, men en mangel er bare ikke nok... han skal bevidst have snydt køber, for at en evt sag er relevant.
    Så du skal altså helt ud i ekstremerne for at du kan bruge den købelov til en rygende fis. For det gælder som sagt KUN hvis der overhovedet ingen aftaler er på forhånd.

    Og skulle sælger nu stå og sige "den kan køre" og du ikke prøver den inden du køber den, og i samtidig skriver under på en købs kontrakt hvori der står "købt som beset" så¨er du så fucked som du kan blive, og så har du netop fraskrevet dig ALLE muligheder da det nu pålægger dig som køber at tjekke dine vare inden du køre afsted.

    Det er jo en risiko man løber når man vil spare penge ved en privat handel (for det er jo den primære grund til at handle privat) du side stiller reklamations retten, og en evt, garanti for at få din vare billigere....
    Og så må man helt ærligt være voksen nok til at vide at man selv har begået en fejl i form af man ikke har tjekket varen ordenligt, og ikke bare lægge ansvaret over på sælger som værende "svindler" og så forvente opbakning fra en privat søgsmåls sag, i så fald bliver man nok overrasket over sagens udfald som køber

    Så kan man så vælge den umodne løsning og kører derud med tanken "hvis ikke jeg må få mit legetøj så tæver jeg ham og ber om rentes rente...."

    Man kan ikke få det bedste fra 2 verdener og kun betale for den billigste

    Det er iøvrigt ikke kun Erik Frodelund der skriver det, jeg valgte bare ham da han var let læselig.


  • #126   21. jul 2014 Jeg har næsten lige købt en bil hos en auto forhandler .. jeg fik bilen til en super pris, som beset osv .. For at være dækket på alle måder, skrev sælger ( med min neighed ) I kontrakten; defekt motor,styrtøj, bremser osv osv. Netop fordi at hvis der ikke er på skrift, så har man som sælger stadig et ansvar for køretøjet .. den ting som Esben Snarre fortæller ; skjult fejl !!

    Det HAR jo faktisk også moget at gøre med moral, som TS godt ved OGSÅ selvom det er ærgeligt at han ikke selv har kørt ret meget på den .. Muligvis er fejlen købers, muligvis er fejlen TS eller endda hos den TS købte den hos ... så der mangler flere data I denne situation, Og en mekanikkers vurdering af skade og årsag ..
    Har for kørt tid siden hjulpet en køber af en Zafira .DEn lød mærkeligt I motoren, men sælger sagde at "sådan" lyder de modeler ! .. gu´gør de røv, DET var svindel, og efter lidt "kamp" matte sælger konfrontere ( han viste det også godt ), at han måtte rette fejlen .. ny motor !! ...

    Sajmon, din idé med "kanstens garanti holder ikke, Det er sådan noget der foregår hos nogle bilsælgere på Gl.Køge Landevej.

    Og, Søren, du VED godt man ikke må slå på nogen, det lærte vi I skolegården, OG ham den voldtægtsforbryder som "nogen siger du har slået .. Han må da være faldet ved et uheld, og det har han fandme da godt af ... smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #127   21. jul 2014 Vil de have mere, kommer de bare til at betale for det.

  • #128   21. jul 2014 Men Morten, fordi i kan presse en sælger til at være villig til at betale for ny motor, så er det jo ikke pga købeloven eller andet smart.

    Og jo kantstens garantien eksistere skam, den hedder Købt som beset, i privat sammenhæng...


  • #129   21. jul 2014 I glemmer altså at skille privat salg fra erhverv...

  • #131   21. jul 2014 jøsses, nu er det jo ikke æg for 15,- vi snakker om. Det kan ikke sammenlignes.

  • #133   21. jul 2014 Jeg gir' op, du vinder.
    Nu vil jeg køre en tur på min kværn.


  • Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    sep 2010

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 116
    #135   21. jul 2014 Jeg solgte for et par år siden en veteran bil..køberen kom fra den anden ende af landet og undervejs hjem med bilen, ca efter 100km ringede han og sagde at olien fossede ud. Jeg havde ikke haft problemer med bilen og mente ikke at det var noget jeg kunne gøre ved. Fik så et brev fra hans advokat hvorpå de krævede 20.000kr. Ifølge min advokat er der ikke noget der hedder købt som beset..han rådede mig til at finde en løsning med køberen inden det kom i retten. Han mente jeg ville tabe sagen. Det endte med at jeg betalte 10.000kr.


  • #137   21. jul 2014 TS

    Har du/i fundet ud af hvad der er sket med cyklen, siden olien løb ud ???


  • #138   21. jul 2014 Du er helt væk Søren LÆS NU FOR H..... købeloven...
    § 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen eller følger af handelsbrug eller anden sædvane.

    Skriver du en købskontrakt hvor det nedfældes Købt som beset, så kan du skrotte alle forhåbninger om at du har nogen juridisk at hente.

    Kan vi blive enige om det Søren?

    Kan vi blive enige om at forbrugerkøb, som det er det i primært hæfter jer ved er for erhvervsdrivende?
    Hvis vi ser bort fra at reglen for erhvervsdrivende nu engang ikke gælder for privat salg, så lad os da bare lege videre med jeres teori. Så er sagen som følge (husk på at reglerne herunder er for erhvervsdrivende og kun gælder såfremt INTET andet er aftalt)

    § 47. Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller uden skellig grund undladt at efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge den, eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig mangler, der ved sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

    Hvis du kan prøvekøre en MC så har du haft muligheden for at tjekke det om den er "ok" Svigagtigt ville i sådan en situation være at den var lappet med gaffa....

    kan vi blive enige om at du som køber står med ansvaret her?

    Så kan du sælge æg som det passer dig uanset om konen står og skriger eller hvad hun gør...

    UTROLIGT men alligevel sandt.


  • #139   21. jul 2014 LÆS nu forhelvede SØREN nej selve sætingen hedder ikke KØBT SOM BESET i købeloven den hedder hvis intet andet er aftalt...

    Og skriver du KØBT SOM BESET så har i hermed lavet en aftale omkring at der ingen garanti er.... SKAL VI VÆDDE EN HARLEY PÅ DET?


  • #140   21. jul 2014 Jeg har ikke lige læst alt det ovenstående! men efter mit eget køb af MC hvor hele motoren går af (knækket plejlstang/krumtap) er det mega røv men det er vilkårne når man køber brugt... så længe du har rent mel i posen kan du gå derfra med god samvittighed selvom den er gået i stykker 30 km efter salget...

    jeg købte min som beset og 700 km efter den var købt røg hele motoren... ikke meget at gøre og jeg havde kørt pænt da jeg lige havde fået kortet og følte mig lidt usikker...

    men håber da i finder et godt kompromis men husk på det er kun din samvittighed som spilder ind da du ikke er pålagt at skulle gøre noget da den er solgt som beset!

    /D


  • Claus L
    Claus L Tilmeldt:
    aug 2006

    Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 236
    #141   21. jul 2014 smiley smiley Hmm.. ja ja her skulle være mulighed for at sælge et par billige læsebriller eller to.. smiley

    smiley


  • Bo J
    Bo J Tilmeldt:
    maj 2011

    Emner: 4 Svar: 25
    #142   21. jul 2014 Købeloven gælder i alle handler, også private.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #144   21. jul 2014 @dennis D

    Nu kom jeg lige væk fra computeren før, så jeg fik ikke skrevet tilbage.

    Det er rigtigt, at forbrugerkøbsreglerne i købeloven ikke gælder ved salg mellem private, og at man derfor principielt kan aftale, hvad man vil.

    Samtidig er det dog et generelt princip, at man ikke kan fraskrive sig alt ansvar GENERELT i forbindelse med en handel - slet ikke ved blot at skrive "købt som beset". Det princip står ikke i købeloven, men det gælder heldigvis alligevel, og det gælder ALLE.

    Det vil derfor være op til en konkret vurdering, om en køber kan påberåbe sig en mangel ved fx en bil, hvis bilen er købt privat og "som beset". Det har selvfølgelig betydning ved vurderingen, at bilen er købt "som beset", men det afskærer ikke automatisk ansvar.

    GENERELT - og der kan selvfølgelig være masser af ting, der gør denne situation anderledes - er det en helt grundlæggende egenskab ved en motorcykel, at den kan køre, og derfor vil en køber af en motorcykel kunne FORVENTE, at cyklen kan køre.

    Hvis cyklen ikke kan køre, er det derfor en mangel, som sælger ikke kan fraskrive sig ved en GENEREL ansvarsfraskrivelse.

    Hvis han konkret har skrevet "cyklen kan nok ikke køre" eller "det må forventes, at den skal renoveres, inden du kører på den", så havde han givetvis være home free, men en GENEREL ansvarsfraskrivelse = lort.

    Prøv at google købt som beset. Så kan du læse masser af artikler af halvstuderede røvere som Erik Frodelund - og et sikkert meget lærerigt speciale, som KUN handler om det.


  • #145   21. jul 2014 Igen. .... KØBT SOM. BESET. !!!!!!!!!!! Hvad snakker vi så om???

  • #146   21. jul 2014 For satan læs nu den aller første pargraf i købeloven, den siger direkte at den kun gælder hvis ikke andet er aftalt.. så aftaler i at der ingen garanti eller reklamation er..

    Så er købeloven ude af billedet. OG det er det kan kalder købt som beset (oversat til nemt at forstå dansk) = du har tjekket din handel igennem INDEN du køber den, ansvaret er nu dit som KØBER!!!

    For i har ret i at sætningen ikke står ordret Købt som beset, men det er en forkortelse af følgende, der er ingen garanti og ingen reklamation, hvis noget går i stykker om 5 min er det bad luck, held og lykke. Du skriver så under på slutseddel, og her binder du dig juridisk på at du nu ingen rettigheder har - eller sagt på endnu mere simpel måde. Du skriver under på at du frasiger dig købeloven ifølge pargraf 1 i købeloven.


  • #147   21. jul 2014 Jeg gir iøvrigt op, dem af jer som naivt vil tro at i uanset hvad vil være omfattet af en købelov selvom i har skrevet under på en slutseddel, så held og lykke, kæmp for det for i får brug for det.

    Så længe i ikke træder i Sørens fodspor så skader det jo intet at i løber panden mod en mur smiley

    Og til Selvtægt tosserne - må jeres røv klø og jeres arme være for korte.
    Og jeg håber i møder karma med tiden så i får som i gir...


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #148   22. jul 2014 Hej dennis D

    Hvad laver du til daglig - hvad er dit job?

    Forestiller du dig, at en flok tilfældige motorcyklister kan blive lige så dygtige som dig til dit job bare ved at læse en brevkasse på nettet?

    Så er det dig, der er naiv.

    Tro, hvad i vil, og gør hvad i vil. Jeg gider ikke kaste flere perler ud i den her tråd. Det er sgu for dumt, hvis du tror, at du kan bruge 5 minutter på læse § 1 i købeloven og så ved alt, hvad der er at vide om obligationsret.


  • #149   22. jul 2014 Jeg arbejder idag som faglærer, men kommer fra transport branchen hvor jeg har jeg har været kørselsleder, hvor jeg har arbejdet med ledelse, og salg.

    Så jeg ved godt hvordan man læser en pargraf. Og så er det jo altså ikke raket videnskab at læse købeloven... Og § 1 er den man nu bør starte med, da den er ret så væsentlig... og diktere hvordan resten af købeloven skal fortolkes, men det er jeg tydeligvis for naiv til at tro en som du kan læse dig frem til.

    Hvilket ellers undre mig da du eller er god til at formulere dig.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #151   22. jul 2014 Hej dennis D

    Som jeg vist nok (forhåbentlig) har skrevet tidligere, så er købeloven ikke den eneste relevante retskilde, når man skal fortolke en købsaftale.

    Aftaleloven og de principper, der er udviklet i retspraksis spiller blandt andet også ind.

    Et af de principper er, at man ikke kan fraskrive sig alt ansvar, når man sælger en genstand. Det vil domstolene bortfortolke, selvom man klart og tydeligt har aftalt det, fordi det er urimeligt.

    Dvs. hvis du sælger "som beset", så er det med andre ord et rigtig vigtigt fortolkningsbidrag, men det er ikke altafgørende.

    Hvorvidt køber kan gøre mangler gældende vil derfor fortsat også afhænge af alle andre forhold ved handlen - bl.a. hvad der konkret er galt med motorcyklen, om køber har prøvekørt den, hvilket kendskab sælger havde/burde have, om sælger har erfaring med salg af motorcykler og køber ikke har osv.

    Min umiddelbare vurdering, når jeg læser trådstarters beskrivelse af hændelsesforløbet er, at han vil få det svært, hvis det kommer til en retssag, og det er derfor min professionelle anbefaling, at han prøver at finde en mindelig løsning med køber.

    Eftersom det her er noget, jeg arbejder med til daglig og har gjort i en årrække, irriterer det mig grænseløst at blive "sat på plads" af nogen, der kun lige har læst det nærmeste brevkassesvar og § 1 i købeloven.

    Desuden er det dårlige, umoralske og potentielt rigtige dyre råd, i giver til trådstarter.


  • #152   22. jul 2014 Esben du griber efter græsstrå nu.... Men du får ret og jeg får fred, men du gør tydeligvis dit for at overbevise om noget som er direkte forkert. Og det eneste råd du gir trådstarter er at han skal til lommerne for noget han reelt ikke kan gardere sig imod.
    Du blander erhvervssalg sammen med privat. Og hvis ikke du selv kan læse dig frem til det i dit erhverv så held og lykke, men du er skævt på den.
    Og rolig nu jeg har skam læst mere end pargraf 1, når man sidder med salg til dagligt så bliver man jo også nød til at sætte sig ind i tingene, spec når man handler med ting som ligger i entrepanør priser. Men nu vel, det er 2 år siden nu, så købeloven har sikkert ændret sig radikalt.. eller...

    Evt google lortet der står stolpe op og ned omkring sætningen "købt som beset", og om at du fraskriver dig dine rettigheder med det samme du skriver under på det.

    Men nu jeg har fortalt mit erhverv hvad er din proffission så, ud over du bare sidder og rådgiver.

    Her er en god guide, lavet af tænk, for at hjælpe folk som trådstarter inden et salg, Samt køber så de har en klar ide om hvorvidt deres rettigheder er i den pågældne situation..
    Husk på det er ikke kun skrivetosser der sidder ved forbruger rådet, men også en del jurister.

    http://taenk.dk/nyheder/koeb-som-beset-og-mist-rettigheder

    Og indtil du lære at læse, så må du nok lære at blive rettet af nogen som ikke arbejder med det til dagligt mere...

    Men for at være helt sikker tog jeg lige snakken med en veninde på FB der læser jura, og hun kunne bekræfte (det kan du 100% ikke bruge til en skid da du ved bedre) at jeg nu alligevel har fat i den rigtige ende.


  • #153   22. jul 2014 Og ellers kom med noget fakta, det må stå skrevet et eller andet sted jeres påstande, og ikke et udsnit af f.eks købeloven, pargraf et eller andet langt nede, og i så samtidig glemmer f.eks pargraf 1 der netop beskriver undtagelserne.

  • #154   22. jul 2014 Et 25 år gammelt køretøj til 30.000 kr? Ja en evt retsag kommer ihvertfald ikke til koste tråd starter så meget som en håndøre, det er et hændeligt uheld at køber oplever et nedbrud.

    Men en fin tråd der giver et godt indblik i en masse folk man ihvertfald ikke bør handle med.


  • #155   22. jul 2014 forbrug.dk skriver også om det i læst læseligt tekst.
    (link fjernet)


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #156   22. jul 2014 Hej dennis D.

    Jeg er advokat og en ganske dygtig en af slagsen, hvis jeg selv skal sige det. Det giver mig et vist belæg for det, jeg skriver.

    Men du og din veninde, der læser jura, har nok ret.

    Jeg gider ikke skrive mere i hvert fald. Jeg har givet min bedste vurdering - så må trådstarter og jer andre, der køber og sælger ting privat, selvom I vil lytte. Jeg kan jo ikke tvinge jer til at høre på fornuft.


  • #157   22. jul 2014 Esbern du kan da i det mindste komme med lidt fakta for dine holdninger? om ikke andet for trådstarters skyld, du bør jo om nogen kunne finde rundt i lovtekster der underbygger dine holdninger?

  • #158   22. jul 2014 Esbern jeg har svært ved at tro på at du er advokat, i så fald ville du på ingen måder ha problemer med fra start at henvise til lige netop den del af købeloven som udtrykkeligt siger at man ikke kan frasige sig købelovens rettigheder som privat person.

    Samtidig så er din alder (hvis ellers den passer med de 31 lidt optimistisk men dog ikke umulig for en advokat.) Men det ved du jo allerede da du jo er uddannet advokat.


  • #159   22. jul 2014 Haha

    Jeg sad engang og diskuterede med en, jeg ikke kendte så godt. Han skiftede stilling, som vi skiftede emne. Diskuterede vi samfundsrelevante ting, var en uddannet socialrådgiver. Snakkede vi trafikmæssige ting, havde han engang været ansat i færdselspolitiet og så videre. Da jeg på et tidspunkt fik ham trængt op i et argumenthjørne, advarede han mig om, at han faktisk var HA'er men normalt ikke skiltede med det....


  • #160   22. jul 2014 Jeg holder nu fast ved at jeg er Faglærer på en Teknisk skole grundet min baggrund som Kørselsleder. Så der er ikke mange stjerner på skulderen.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #161   22. jul 2014 Jeg er bare en halv kvabset og temmelig barnlig smedesvend. Hvilken type diskussion kan jeg så vinde uden at komme med fakta? smiley

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #162   22. jul 2014 Hej dennis D

    Det er ikke mine "holdninger". Det er retstilstanden og altså ikke noget, jeg har fundet på.

    Det er ikke noget, der står i nogen lov. De fleste love er opbygget som en række principper, som det herefter er op til domstolene og den juridiske litteratur at fortolke. Man kan altså ikke pege på en lov, hvor det står, at "købt som beset" ikke fraskriver sælger hele ansvaret for det solgte.

    Man kan derimod pege på enkelte domstolsafgørelser, der siger det samme. Fx Højesterets afgørelse i U.1984.191H. Disse er dog meget gamle, da det er et princip, som alle i Danmark - undtagen folk der sælger brugte biler og motorcykler - har været enige om siden tidernes morgen.

    Prøv for et øjeblik at glemme det, du har læst på Tænks hjemmeside, og så overvej hvad ordene "købt som beset" egentlig - rent sprogligt - betyder.

    De betyder jo bare, at de fejl, som køberen kan se med det blotte øje (dvs. de fejl, som han burde finde ved en undersøgelse af motorcyklen), ikke kan gøres gældende af køberen som en mangel.

    Nu skrev jeg alligevel mere, selvom jeg to gange har skrevet, at jeg ikke ville gøre det. Hermed er det slut.

    Mine faglige kvalifikationer gider jeg ikke diskutere. Du må tro det eller lade være. Der går ingen skår af mig, fordi du tvivler på, at jeg laver det, jeg laver.


  • #163   22. jul 2014 Jeg er ikke ismand, men jeg ville dæleme godt være det for det er varmt:-)

  • #164   22. jul 2014 Ja hvad ved os bønder om agurkesalat.....

  • #165   22. jul 2014 Jeg er nu heller ikke Advokat eller noget, og syntes faktisk at denne Tråd har været Ganske lærerrig ..

    Jeg må se I øjene at jeg nok været klar over alle fakta omkring købeloven for private, og har forholdt mig til tingene omkring salg for erhvervsdrivene .. man kan sgu ikke ha´ret I alt smiley ...

    Jeg syntes at lære at man skal sørge for at været MEGET specfik omkring kontrakter hvis man handler ting som MC´er osv privat ...

    Jeg ville nu stadig mene an under en handel med en MC, hvor køber ( og sælger ) forventer at de grundlæggene ting så som; motoren ikke er smadret af skjulte fejl, så ville jeg personligt som sælger tage en del af ansvaret, hvis det kunne bevises at skaden ikke var forudsaget af købers totalt manglene evne til at håndtere køretøjet ..

    Tak for en lærerig tråd smiley


  • Bertil A
    Bertil A Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 51 MC-er: 6 Emner: 63 Svar: 1.108
    #166   22. jul 2014 Esben: Synes jeg har læst hele tråden men jeg fatter stadig ikke rigtig hvordan man så skal gøre hvis man vil sælge sin gamle mc i privat handel uden risiko for at blive slæbt i retten..?
    Det kunne jeg godt tænke mig at høre en advokats mening om ?

    Der kan sgu gemme sig mange ´´sjove´´ overraskelser og alternative reparationer når man skilder en gammel mc ad og ting kan være så slidte at man tror det er løgn.


  • #167   22. jul 2014 Bertil, nu vil jeg også være Advokat, det kan ved at følge købeloven, ved at gører som pargraf 1 forskriver. Nemlig at fraskrive dig alt form for garanti eller reklamation skriftligt med købers underskrift.
    Du kan iøvrigt bruge den formulering du finder nødvendig, det vigtige er bare at køber eller evt Advokat Esbern ved tvivls spørgsmål kan bekræfte at ordlyden er noget alla "der er intet at komme efter når du har givet mig pengene"

    Dette gælder dig kun hvis du sælger den privat, og at den samtidig er over 2 år gammel.
    Skulle den være under 2 år, er det det sted du engang har købt den der hæfter for reklamationerne. (her er det købeloven for handelskøb ((erhverv)) der træder i kraft)

    Esbern du er så fuld af pis undskyld mit sprog, men det at du sidder her og pifter op omkring råd og derefter påkalder dig titlen som Advokat, velvidende uden at kunne sandsynliggøre det.

    Vis mig et eneste sted hvor i der står at Privat sælger ikke kan fraskrive sig ethvert ansvar? Jeg kan sjovt nok finde det modsatte i retsinformation, og vi er vel enige om at du som advokat tolker på selv samme love i tvivlsspørgsmål omkring f.eks købeloven?

    Du er den her der gir de dyreste råd, helt uden at kunne vise hvorfor netop det råd er det rigtige.'
    Kom nu ind i kampen....


  • #168   22. jul 2014 Jeg glemmer gerne hvad jeg har læst på Tænk, eller Forbruger.dk
    Men jeg har svært ved at glemme hvad der faktisk står i købeloven....


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #169   22. jul 2014 Hej Bertil A

    Du kan aldrig være sikker på ikke at blive slæbt i retten, ligesom du aldrig kan være sikker på, at det ikke er Søren eller en af hans venner, du har solgt til.

    Hver gang du holder på din ret, tager du med andre ord en standpunktsrisiko.

    Som jeg har skrevet før her i tråden, så kan man ikke fraskrive sig ansvaret for mangler fuldstændigt.

    Du kan derimod fraskrive dig ansvaret for alle tænkelige konkrete mangler. Du kan altså skrive, at køber skal være opmærksom på, at motoren taber olie, at hjulene er lige ved at falde af, at motorcyklen nok ikke kan køre mere end 30 km uden at tabe al olien og alt muligt andet.

    Det eneste, der - typisk - ikke vil blive opretholdt af domstolene er helt generelle ansvarsfraskrivelser, hvor du som sælger bare skriver, at du slet ikke har noget ansvar for noget. Det kan man ikke. Punktum.

    Noget andet er så, at selve begrebet "en mangel" jo bliver afgjort ud fra, hvilke egenskaber det, der handles, må forventes at have.

    Fejl, som vil være helt forventelige og typiske, hvis man køber en 30 år gammel motorcykel, vil således næsten altid være en mangel, hvis man køber en helt ny motorcykel.

    Det vil dog uanset motorcyklens alder - efter min vurdering - stort set altid være en væsentlig mangel, hvis en motorcykel på købstidspunktet har en fejl, som gør, at den bryder sammen, inden køber er kommet hjem på den.

    @dennis D

    Jeg skal selvfølgelig ikke bevise, at jeg er advokat. Tro på det eller lad være, jeg er ligeglad.

    For så vidt angår købeloven, så må du principielt også tro mig eller lade være. Jeg lever (og lever godt) af at rådgive folk om den her slags ting, så jo flere, der ligesom dig tænker "jeg kan selv", jo bedre for mig.

    Jeg bliver dog nødt til at anbefale dig at låne Lærebog i obligationsret I af Mads Bryde Andersen og Joseph Lookofsky (du kan sikkert låne den af din veninde) og slå op på side 415f (i hvert fald i min gamle version fra år 2000). Der er et kapitel, der hedder "som beset-forbehold mv."

    Det vil sikkert være interessant læsning, hvis du ellers kan forstå det.


  • #171   22. jul 2014 Du kan jo Copypaste det så kan jeg se om jeg lige kan stave det igennem.....
    Så slipper jeg for en tur på Bibberen....



  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #172   22. jul 2014 Men er du interesseret i at høre det?

    Tror du ikke, at du ville få mere ud af at læse det selv - tænk hvis nu jeg bare selv fandt på et citat og satte det i citationstegn - ligesom jeg kalder mig selv advokat og i øvrigt er fuld af pis?

    Nuvel, jeg prøver:

    "Det må antages, at en som beset-klausul ikke flytter risikoen over på kreditor, når det gælder egenskaber, som denne ikke umiddelbart kunne besigtige med det blotte øje, eller som det krævede særligt sagkundskab at konstatere."

    Der står det altså. Sort på hvidt. Så er jeg tilsyneladende ikke den eneste, der er fuld af pis. Der er også to professorer fra Københavns Universitet, der "mener" det samme.

    Og den gode Mads Bryde Andersen svarer endda på Bertils spørgsmål fra #166 ovenfor:

    "Ønsker debitor at sikre sig, at kreditor udvider sin - for debitor kendelige - forståelsesramme, må debitor betinge sig, at kreditor antager sagkyndig bistand."

    Hvis du vil være klogere, så foreslår jeg, at du hanker op i din faglærerrøv og går på biblioteket og låner en bog. Man bliver IKKE advokat eller god til noget som helst andet ved at læse brevkassesvar på nettet.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #173   22. jul 2014 Hov, jeg glemte at skrive, at debitor og kreditor i citaterne henviser til henholdsvis sælger og køber. Det letter nok forståelsen lidt.


  • #174   22. jul 2014 Der står jo intet der som heller ikke står i købeloven.... det du beskriver der er helt korrekt, problemet er jo bare at det omhandler handel i erhverv. Og at det netop ikke forholder sig sådan ved handel mellem private...

    Jeg kan nok lige klare en debitor og en kreditor.... Så du behøver skam ikke være bange for min forståelse, den er helt på plads...


  • #175   22. jul 2014 Kan du så ikke forklare mig betydningen af købelovens pargraf 1?
    Jeg spørger igen, er købeloven en vi bør rette os efter, og er jeg helt forkert på den hvis jeg mener at man tolker ud fra købeloven når tvivl omkring køb og salg skal løses?

    Tro mig, jeg bøjer gerne min faglærer røv i støvet når du kan komme med relevant fakta og ikke bare en frase der er taget ud af kontekst fra en bog, der omhandler obligationsret.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #176   22. jul 2014 Nu må du simpelthen stoppe!

    Hvordan har du fået ind i hovedet, at ovenstående citater kun gælder handelskøb? Det står i hvert fald ikke i citaterne. Er det noget, du selv finder på? Støttet af din facebookveninde og brevkassen fra Erik Frodelund?

    Fortæl mig det, så er du flink.

    Ovenstående gælder ALLE handler (i Danmark) mellem ALLE mennesker og med ALT mellem himmel og jord. Om du sælger en rumraket eller et stykke tyggegummi eller en motorcykel eller et hus er fløjtende ligegyldigt.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #177   22. jul 2014 Hej dennis D

    Jeg vil gerne prøve at forklare, hvordan vores retssystem virker. Det tror jeg måske kan give dig en fundamental forståelse af, hvorfor du ikke har ret.Det bliver en helt overordnet forklaring, så bær over med mig, hvis der er nogen huller.

    Når en sag bliver forelagt en dommer, så kigger han på faktum og på jus.

    Faktum det er det hændelsesforløb, dommeren skal vurdere - fx hvem der solgte hvad til hvem og hvornår, hvad blev der sagt og skrevet osv. Det er ikke så svært at forstå.

    Jus det er de retsregler, som dommeren skal anvende for at nå frem til sin afgørelse. Det kan fx være relevant at kigge i købeloven (fx i § 1), men dommeren SKAL også kigge på andre retskilder (DET ER DET, DU IKKE KAN FORSTÅ), fx andre love, tidligere domme eller obligationsretlige grundsætninger, som gælder helt uden at de står i en lov. Det skal dommeren gøre, uanset om det er et civilkøb, et handelskøb eller et forbrugerkøb.

    Når dommeren kender både faktum og jus, så kan han lave et mere eller mindre kvalificeret skøn over sagens samlede omstændigheder og nå frem til en afgørelse.

    Det afgørende i ovenstående er, at dommeren ikke bare - ligesom dig - læser side 1 i købeloven og tænker "nå, det var nemt nok, så holder jeg bare fri resten af dagen". Han kigger også de andre retskilder, som er relevante. Fx det meget gamle og helt almindeligt kendte obligationsretlige princip, at man ikke kan fraskrive sig alt ansvar for mangler ved noget, man sælger.

    Spørg nu din veninde, der læser jura, en gang til, om hun ikke godt vil forklare dig det. Hvis hun har nogen faglig stolthed, så vil hun også gerne fortælle dig, at man ikke helt generelt kan fraskrive sig alt ansvar for mangler. Heller ikke i civilkøb.


  • #178   22. jul 2014 Jf. Vinding Kruse m.fl., Købsretten, s. 165
    Derimod kan parterne ved aftale fravige købelovens deklaratoriske bestemmelser, hvilket fremgår
    af købelovens § 1, stk. 1. Fravigelsen kan herefter bestå i, at køberen får en bedre retsstilling end
    efter købeloven (eksempelvis en garanti). Omvendt kan fravigelsen også medføre, at køberen får en
    ringere retstilling end efter købeloven. I sidstnævnte tilfælde vil der således foreligge en ansvarsfraskrivelse.
    2

    Jf. Günther Petersen, Ansvarsfraskrivelse, s. 7 f.
    Når en sælger søger at fraskrive sig ansvaret, er der som nævnt tale om, at køberen får en ringere
    retsstilling, end han ellers ville have haft. Det kendetegnende ved ansvarsfraskrivelser er, at sælgeren
    allerede ved kontraheringen søger at frigøre sig enten helt eller delvist fra det erstatningsansvar,
    han risikerer at ifalde over for køberen.4

    Du er altså ikke den eneste der kan læse en bog.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #179   22. jul 2014 dennis

    Det du har skrevet ovenfor er på ingen måde i strid med det, jeg skriver.

    Du kan godt fraskrive dig ansvar for konkrete mangler, du kan bare ikke fraskrive dig ansvaret for ALLE mangler med en "trylleformular" som "købt som beset".

    Hvis du gider læse det, jeg har skrevet, så står der adskillige steder, at man GODT kan fraskrive sig ansvaret for alle mulige KONKRETE mangler. Dvs. fx også, at motoren smider olie - det kræver bare, at man skriver i sin slutseddel "sælger oplyser, at cyklen smider ½ liter olie pr. 30 km."


  • #180   22. jul 2014 Vis mig nu bare en eneste god begrundelse for at jeg som privat sælger ikke kan fraskrive mig et "ansvar" over for en magel eller defekt mellem private...

    Du formulere dig flot, det gir jeg dig men det ændre altså ikke på at du ikke har ret denne gang.

    Og at du som køber som udgangspunkt ikke har en sag hvis du har valgt at skrive under på en kontrakt hvor du fraskriver dig dine rettigheder iforhold til f.eks købeloven.

    Det er fint at du er Rasmus modsat, men du har ikke styr på dit pis.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #181   22. jul 2014 dennis, jeg HAR allerede givet dig flere gode begrundelser for, hvorfor du ikke kan regne med, at en GENEREL ansvarsfraskrivelse vil blive opretholdt af domstolene, uanset om det er et civilkøb.

    Hvad mere vil du have?

    Det står ikke i nogen lov, så det kan jeg ikke vise dig.

    Hvad mere vil du have? Svar mig på det, så skal jeg se, om jeg kan levere det.


  • #182   22. jul 2014 Det er sådan som du tolker det, men fordi du vælger at tolke det sådan betyder det nu ikke du har ret.
    Der står på intet tidspunkt at det skal være så konkret som du forskriver, men at det skal formuleres, så ingen er i tvivl.

    Hvis du påskriver der at der er ingen garanti så er der ingen garanti, så længe i handler privat - skulle du være så heldig at finde en domsafsigelse hvor dette ikke er tilfældet så vil jeg meget gerne se det.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #183   22. jul 2014 Jeg kan næsten ikke forstå dit sidste indlæg.

    Skal det forstås sådan, at du vil godtage min "mening", hvis jeg kan henvise til en dom, der siger det samme?

    I så fald vil jeg gøre opmærksom på, at jeg allerede har henvist til en dom, hvor Højesteret siger det samme, som jeg siger i den her tråd. Den er offentliggjort som U.1984.191H.

    Skal du have mere dokumentation for min "mening" end en Højesteretsafgørelse, et citat fra to relativt respekterede juridiske forfattere (den ene har været med til at formulere den internationale købelov CISQ) og min juridiske vurdering som advokat?

    Sig til, hvad kan overbevise dig?


  • #185   22. jul 2014 Kunne du klare en fra dette århundrede? Meget gerne noget der er passende til den Købelov vi har idag?

  • #186   22. jul 2014 Det er jo omkring fast ejendom det du henviser til...

  • #187   22. jul 2014 Link gerne til det, så jeg kan læse den igennem... for når jeg søger på det finder jeg ikke meget..

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #188   22. jul 2014 dennis P

    I dine første indlæg i tråden lyder du som en fornuftig fyr, så jeg forstår simpelthen ikke, at du har lyst til at diskutere noget (i hvert fald ikke så langt ud), som helt klart ikke er din spidskompetence.

    Jeg ville aldrig give mig til at diskutere mekanik. Det har jeg ingen forstand på. Jeg ville heller ikke tage den første og den bedste tosses råd for gode varer, men jeg synes, at jeg har forklaret relativt indgående, hvorfor jeg mener som jeg mener.

    Hvis du nu gjorde dig den ulejlighed at læse trådstarters annonce - og det gælder i øvrigt alle jer, der holder af kantstensgaranti - så tror jeg, at du vil komme på bedre tanker.

    Jeg ved ikke, om jeg kan linke til det: (link fjernet)

    Ellers har jeg gjort mig den ulejlighed at citere det. Der er alligevel skrevet alt for meget i den her tråd.

    "Honda, Honda Super Magna 750cc V4 fra 1988
    Kørt 46.500 km.

    Maskinen befinder sig i Køge. Den fejler intet. Det er en mc mekanikker der har haft den tidligere, så den er passet og plejet. Der er eftermonteret en olietryksmåler, et andet styr, andre små blinklys, positionslys, og andre sidespejle

    Alt haves til at gøre den helt original igen. har desuden 2 andre styr til den.

    Originalt er den rød, men skjoldene har den tidligere ejer fået malet for nogle år siden, den står virkelig godt.

    Sådan en V4 motor lyder fantastisk Der er massere dækmønster.

    Jeg sælger den da jeg syntes den er lidt for voldsom at køre rundt på, jeg vil hellere have en lille racer. Jeg faldt for lyden og det brutale udseende. Men jeg kan simpelthen ikke vende mig til stilen, og savner min lille fine kawasaki ninja må jeg indrømme"


    Sælger skriver altså direkte, at cyklen ikke fejler noget. Han skriver også, at det er en mc mekaniker, der har haft den tidligere.

    Under de omstændigheder så kunne trådstarter - efter min bedste vurdering - have skrevet en 60 sider lang ansvarsfraskrivelse i slutsedlen. Han ville komme til at hænge på HELE ansvaret uanset.

    Og selvom man evt. måtte være tilhænger af kanstensgaranti, så skal man da være noget moralsk anløben for ikke at kunne se, at trådstarter har et MORALSK ansvar for, at cyklen ikke kunne køre mere end 30 km, når han selv skriver "Den fejler intet".


  • #189   22. jul 2014 Du suser jo uden om alle spørgsmål.
    Omkring den annonce du poster her, så skal jeg ikke stille mig til dommer.
    Men vi 2 sidder og diskutere generalt.

    Men hvis vi nu tar den nævnte sag, hvis nu den ikke fejler noget når man kører fra sælger og den 30 km efter bryder sammen, så kan det jo ligeså godt være opstået på vejen....

    Og skulle han så havde valgt at skrive under på en købskontrakt hvor han fraskriver sig muligheden for garanti, ja så er der jo ingen garanti..

    Vis mig en sag hvor andet er bevist.
    Mine interesser kunne jo være andre end mekanik smiley

    Vi snakker iøvrigt ikke moral her, det er en helt anden sag.

    Jeg har intet imod at diskutere med dig, men du bliver altså nød til at være lidt mere konkret og komme med fakta,


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #190   22. jul 2014 dennis, grundlæggende kan det ikke være meningen, at jeg skal prøve at uddanne dig.

    Mine indlæg var et vink med en vognstang om, at du kæmper mod vindmøller - det var ikke meningen, at du skulle tage mig på ordet.

    Siden du nu gør det alligevel, så vil jeg gerne give dig et søgetip til google. Prøv at søge på "købt som beset ansvarsfraskrivelse".

    Så vil du se, at stort set alle jurister, der arbejder med forbrugerret har gjort sig den ulejlighed at skrive en artikel om emnet og lagt den frit tilgængeligt på nettet.

    Det gør jeg ikke, skal jeg hilse at sige. Så er alle ens kunder nemlig kværulanter, ligesom i den her tråd.

    Og hold så op med at skrive mere. Du argumenterer både mod mig, hele den juridiske litteratur og Højesteret. Det er altså dumt.


  • #191   22. jul 2014 Nej jeg kæmper mod en påstålig fyr der muligvis er advokat eller engang har prøvet at læse jura, men som ikke vil erkende at han simpelthen ikke kan underbygge hans holdninger og meninger med fakta.

    Du kan og vil ikke underbygge... men det er fint vi kan godt stoppe diskutionen her.


  • #192   22. jul 2014 Vis mig nu den Juridiske litteratur der beviser dine påstande...

  • #193   22. jul 2014 Og istedet for at gi et "prøv og goolgle" så smid da et link som støtter dine holdninger? for jeg har skam googlet "købt som beset ansvarsfraskrivelse"

    Og jeg kan finde en masse hvor det faktisk er som du beskriver, men det er stadig erhvervshandler...

    Det der er dumt her, er at du bliver ved med at fastholde dine holdninger uden at kunne smide et bevis bag det. du vælger samtidig at se helt bort fra købeloven som beskriver det omtalte emne. Du bruger argumenter fra ervhervskøb, og du sætter dig selv på et pedestal som den altvidende Advokat, velvidende at nogle der evt skulle være i tvivl så vælger at vægte dit ord som værende sandt..

    Jeg siger ikke at det med 100% sikkerhed at du ikke skulle ha ret, men det er svært at tro på dig når du intet kan vise frem som ikke taget ud af kontekst.

    Søger man i register over advokater findes der iøvrigt ingen Esbern Snarre, men det kunne selv været et alias...

    Bevis nu om ikke andet over for mig at du har ret i dine udtalser
    Det er sku synd hvis du her sidder og skræmmer evt sælgere til at betale for dyre rep. som de ikke juridisk er forpligtede til.
    Så er dine råd dyre...


  • #194   22. jul 2014 Og mens i stadig argumenterer frem og tilbage og måler muskler..
    Så køber/sælger jeg stadig "købt som beset" og vil skide på dvs paragraffer så længe sælger/køber er indforstået med begrebet "Købt som beset"..


  • #195   22. jul 2014 Martin, det ville jeg også trygt gøre.... Nu vil jeg trille en tur i solen.

  • Bertil A
    Bertil A Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 51 MC-er: 6 Emner: 63 Svar: 1.108
    #197   22. jul 2014 Tjek hans profilbilled, den er eksploderet. !!! smiley

  • #198   22. jul 2014 IGEN købt som beset og uden garanti !!!! Hva gir i så bruge tid på det for !!!

  • #199   22. jul 2014 Næste indlæg er nr 200 smiley

  • #201   22. jul 2014 godnat

  • #202   22. jul 2014 Godmorgen


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #203   22. jul 2014 dennis D

    Hvorfor er det IGEN mig, der skal dokumentere mit synspunkt. 1) det har jeg gjort adskillige gange, og 2) det er efterhånden din tur til at dokumentere noget.

    I stedet for, at jeg skal vise dig et NYT stykke litteratur, der siger præcis det samme som mig, så synes jeg derfor bare, at du skal svare på mit spørgsmål:

    Hvor i det citat fra Lærebog i Obligationsret, jeg har skrevet ovenfor, står der at princippet ikke gælder i civilkøb/handel mellem private?

    Hvor står det?

    Hvis du kan vise mig det - eller vise mig et eneste andet sted, hvor der står, at man i civilkøb - uden nogen forbehold - kan fraskrive sig ENHVER mangel, så giver jeg op.

    Derudover, så synes jeg, at du skal notere dig, at den højesteretsdom, jeg henviste til tidligere (U.1984.191H) faktisk VEDRØRER et civilkøb.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #204   22. jul 2014 John P # 196

    Er du for sjov? Må man ikke have en profil herinde, fordi man er advokat?


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #206   22. jul 2014 Advokater er heldigvis forskellige.

    Jeg ved ikke, om resten af det du skriver ligefrem er logik for burhøns, men du har ret.


  • #207   22. jul 2014 Hej alle. Hold da op en masse svar jeg har fået. Har endelig læst det igennem smiley Der er mange meninger.

    Det gik lidt hurtigt da jeg lavede mit topic. Jeg kan godt se det kan virke lidt forvirrende.


    Jeg købte den få uger inden jeg fik stort kørekort, så jeg kunne gå og sætte maskinen kosmetisk i stand da jeg ikke kan andet end at skifte olie og bremsevæske på sådan en.

    jeg har ikke måtte køre lovligt på den, men det har været svært at lade være med små ture- ja det er dumt. Så det er begrænset hvor langt jeg er kørt på den.

    Forfanden den kørte godt. Men jeg kunne simpelthen ikke lide kørestilen, og ville have en racer igen. Derfor satte jeg den til salg.

    Den blev sat til 32.000 på nettet, og den blev pruttet ned til 28.500 kr.
    Køberen kørte en prøvetur, og spurgte om den var fin. Jeg forklarede min situration, og sagde den kørte som den skulle. Kunne intet se, der var galt med den.

    Vi lavede papirer på det, og han skrev under på den var købt som beset uden garanti.


    30 min efter ringede køberen, og han var tosset over den var '' brændt sammen'' han råbte, og ville have pengene tilbage. Det kom som en kæmpe overrakelse for mig, og jeg vidste ikke hvordan jeg skulle handle. Jeg sagde jeg ikke tog i mod den igen, og han ikke fik alle pengene igen. Men hvis han fik kørt den på værksted gennem sin forsikring, og fandt fejlen ville jeg betale til det, og beløbet var efter hvad det var.

    Senere på aftenen sendte jeg en sms om jeg nok skulle gå ind og hjælpe, men vi måtte høre hvad mekanikkeren sagde først. Jeg skrev jeg var frygtelig ked af det, og fortalte jeg ville være ligeså frustreret hvis det var mig i samme situration.

    Han ringede og undskyldte for hans råben.
    Udover det havde der været en fra dansk autohjælp og kigge på den. Han sagde den var tom fra olie. Det lignede bundpakningen var gået, og væsken der lå der var kølervæske. Så det er et helt den slukkede så hurtigt uden mislyde, så forhåbentligt er det ikke så slemt.

    Vi blev enige om at snakke sammen når den har fået en dom smiley Så går jeg ind og dækker hvad jeg syntes der er rimeligt, ikke fordi jeg skal, men fordi jeg håber folk gør det samme hvis jeg køber noget der går i stykker inden jeg kommer hjem.. smiley

    God aften


  • #208   22. jul 2014 Kun en advokat anfægter at en aftale - rent faktisk ER en aftale smiley

    Så tror den er god nok med Esbern (der er en god chance for det smiley )


  • #209   23. jul 2014 Dennis .. undskyld, men jeg syntes at det svar fra Esben Snarre er ret godt ( hvorvidt om han burger et Alias eller ej ) .

    Esbern Snare (Hvide) blev født 1127 i Fjenneslev og døde 1204 på Sæbygård.og er grundlæggeren af Kalundborg .. bare lige så det er på plads ! ..

    Men jeg syntes faktisk også at det er RET relevant at loven og domstole forholder sig til tingene på en sådan måde at man IKKE "blindt" kan fraskrive sig alle former for ansvar.. og igen; med mindre at det er direkte formuleret, I en given handel .. Som F.eks, at sælger og køber begge ved at motoren er defect og der er formuleret på skrift ..

    Hvis det ikke var sådan, kunne en hvilken som helst jo let "narre" en køber til at skrive under på "købt som beset" kontrakt, og helt bevist at snydt ham, fordi sælger havde loven på sin side .. GODT det ikke er sådan .. Det er også godt at retten og domstole på omstændighederne ved handlen og andre ligene sager, for at kunne give en dom ...

    På den anden side har sælger jo OGSÅ sin sikkerhed , så snart genstanden er blevet kikket igennem af en kvalificeret terminal, som jo også kunne vise at det var køber som havde forårsaget sammenbruddet ...

    Jeg er nok ikke uddannet I jura, men jeg har fra erhvervs siden mange gange været den som skulle vurdere årsagen til defekten, og jeg har endnu ikke set een som solgte en CM med ( hvad man kalder ) skjulte fejl ha´succes med at fraskrive sig alt ansvar ... men okay ! jeg har jo heller ikke set alt ...


  • #210   23. jul 2014 Morten det er da fint at du syns at Esberns svar opfylder dine behov.
    Men når du skriver under på at du køber tingene som de er, uden form for garanti, så er det altså dit eget frie valg.
    Og hvis så bare i kan vise at man i sådanne tilfælde har dømt anderledes så bliver jeg da glad på jeres vegne.
    Men det har endnu ikke været muligt, ud over noget fra 1984, som jeg har svært ved at finde frem. og som er fra før den nuværende købelov.
    Tror desværre du lader dig forblænde at et velformuleret sprog og en titel som advokat.
    Det er klart noget andet hvis sælger direkte lyver omkring handlen, men selvom dette skulle ske, så er det jo så godt som umuligt at bevise.

    Men igen, i kan tro på hvad i vil, og jeg ville også gerne tro på Esbern, hvis bare han kunne komme med noget fakta istedet for påstande.
    Skulle man evt selv ha lyst så er det bare at læse løs, jeg har satme læst meget her de sidste par dage, og det er spændende læsning uden tvivl, og der er en masse advokater der trods alt skriver det selv samme som jeg siger, men her er Esberns klare holdning at de ingen forstand har på det, og at man istedet skal lytte til ham....

    Det er så op til jer selv om i vil.....

    Men Debatten har da været spændende...

    Det sælger og køber skriver under på er iøvrigt at køber har tjekket det ignennem og fundet det godt nok, og at de derefter er enige om at alt hvad der sker derfra er på egen regning.

    Det som der evt kan være nyttig info er, at Købt som beset ikke er gyldigt i handel med erhverv.... så når f.eks en MC forhandler fraskriver sig købeloven, så er det ikke gyldigt selvom du skriver under...
    Og i det tilfælde skal i lytte til hvad Esbern snakker om, for der har han ret, og styr på pisset....


  • #211   23. jul 2014 lol 211 indlæg, hvad sker der for den her endeløse diskussion, har folk så svært ved at fatte at vi alle er forskellige og derfor vil handle på hver vores måde, at diskutere om det er rigtigt eller ej, er som at diskutere med alti alti manden om at sænke farten, man kommer ingen vejne. smiley

  • #212   23. jul 2014 Okay Dennis .. men F.eks købte jeg igår en Alfa 156´er for skide 5000kr, da jeg skulle burge en motor ! til en anden bil .. det viste sælger også ! .. jeg tog ud, vi started den, den lød fint, og han sagde at han ikke havde kørt ret meget I den selv, med at den smule han havde kørt I den, gik motoren rigtig fint !! .. Fedt .. alt lød fint, så okay ud, vi handlede jeg kørte hjem !!

    Hvis nu motoren var smadret efter 10min, tror jeg nu at jeg havde ringet til sælger og sagt : øhh ,, den der bil dér !!!!! .. og jeg havde nok også ment at det ikke liiiige var det jeg havde forventet ved den handel.. Jeg havde nok også ment at handlen skulle gå tilbage ...

    Havde jeg kørt med motoren 1 måned er det ikke sikkert jeg havde ringet til ham ..

    Det jeg mener med ES siger et at jeg syntes at det lyder betryggende at domstole indeholder vurderings evne og fornuft, og ikke bare ; lov er lov, og farvel !! .. det lyder da for mig som retssikkerhed for alle !!!


  • #213   23. jul 2014 Jamen jeg kan da sagtens følge dig i at du føler dig snydt, og jeg ville da også selv gøre alt hvad jeg kunne for at få pengene tilbage, men jeg ville også være klar over at jeg havde en seriøst dårlig sag fordi jeg selv har skrevet under på at jeg køber uden form for garanti.

    Det er rigtigt at en domstol vurdere, men det er nu engang loven de fortolker, den kan selv en domstol ikke lave meget om på, der skal vi ind på borgen istedet.
    Du har reelt kun en sag hvis det er svindel, som i sælger bevist har skjult fejl eller mangler for dig, samt glemt at sige sandheden.
    En del af din retssikkerhed ligger også i at du skriver under på en kontrakt, og den kan du ikke bare opsige fordi du pludselig ændre mening.
    Så når du skriver under på at du betaler x antal kr for en motor uden garanti, og at den så går hurtigere i stykker end du havde håbet på, så kan du ikke bare blive tøsefornærmet og påtvinge sælger udgifterne.
    Det er vel også meget rart at tænke på? Det er jo netop derfor vi laver sådan en slutseddel, det er jo for at vi ikke skal stå til ansvar for noget vi ikke selv kendte til bagefter hvis noget går galt.

    Men nok om det, vi kan blive ved herfra og til månen. Det vigtige i Diskurtionen er at man husker at skille handel mellem private og handel med erhverv fra hinanden, ellers gir det ingen mening.

    Det er fint at trådstarter er villig til at betale, jeg havde ikke gjort det, da det nu engang er den risiko man vælger når man handler privat, og handler man gammel grej, kan man aldrig være sikker på noget som helst. Det er mekanik, og det går sku i stykker på et tidspunkt, og der er ingen der siger det skal gå i stykker over lang tid, det kan ske helt pludseligt...

    MEN det er da spænende at hører hvad det er der er gået galt med den motor.


  • #214   23. jul 2014 Joh Dennis ,, det har du ret I, men hvad jeg ser er at Retsystemet har nedskrevne love at gå ud fra, men så er der OGSÅ de faktore, som ES omtaler; de forudgående omstændigheder, og andre domme af ligende omstændigheder , før en 100% afgørelse bliver taget ...

    Et synspunkt er vel også ; du påtvinge sælger udgifterne .. F.eks ved køb af den motor ( den virker altså fint :-), sælger har jo lige tjent ... Det er jo ikke en udgift ..

    Jeg siger ikke at jeg blindt kan give ES ret, da jeg ikke er jurist, men jeg har haft mange mennesker med I retten da jeg har levet af at hjælpe kriminelle tilbage på benene igen .. under alle retsager og forhold jeg var med til, forgik det som ES siger .. man finder omstændighederne, loven, og kikker på andre domme af ligene omståndighed, og giver en dom ud fra det ...



  • #215   23. jul 2014 stavefejl .. nu går jeg I seng smiley

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #216   23. jul 2014 Hej dennis D

    Der er ingen advokater, der siger det samme som dig.

    Vis mig bare ét stykke tekst af en jurist eller advokat, hvor der står, at man som privatperson kan fraskrive sig ALT ansvar, når man sælger løsøre til en anden privatperson.

    Jeg har allerede vist dig adskillige steder, hvor der står det modsatte, og det er IKKE det, der står i dine links fra Forbrugerstyrelsen.


  • #217   23. jul 2014 Tjek evt denne side ud, med køb og salg af mc for private mennesker, det burde svare på jeres spørgsmål:
    Sælger: (link fjernet)
    Køber: http://www.mctc.dk/?id=18307
    Man må gå udfra MC Touring club har nogenlunde styr på det smiley


  • #218   23. jul 2014 Esbern, flueknepper du ikke lidt nu? Hvad er din definition af alt ansvar?
    Som der står i div forbruger links, så fraskriver du dig dine rettigheder ved at skrive under på "købt som beset" Men hvis du flueknepper den ud til at jeg skulle hævde at hvis jeg velviden står og lyver dig lige op i ansigtet og siger alt er som nyt, og den derefter bryder sammen, så nej så kan du ikke løbe fra den, men så har du som køber en lille opgave i at skulle bevise at jeg har omtalt den som værende ny...

    Som jeg har skrevet flere gange, så kan du ikke fraskrive dig dit ansvar ved svindel. Men som køber vil du få mere end svært ved at bevise det og risikoen for at tabe sagen vil nok fører til at man ser det som dyre lærepenge.

    Hvis jeg så skal fluekneppe den anden vej, så lyder det jo til at du nærmest lægger hele ansvaret over på sælger som værende den der skal vide alt omkring det han nu sælger, da han ellers kan drages til ansvar.

    Men det var heller ikke der du startede Esbern, du startede med at slå hårdt ned på at "købt som beset ikke holder juridisk" og der tar du altså fejl, hvilket der også står stolpe op og ned om på det der Google.dk


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #219   23. jul 2014 Nej, der jeg startede, og det jeg stadig hævder, er følgende:

    Klammamsen "købt som beset" fritager ikke sælger ansvaret for eventuelle skjulte fejl og mangler, som køber ikke havde mulighed for at konstatere inden salget.

    Købt som beset er altså holdbart nok - det betyder bare ikke det, du tror, det betyder. Som jeg vist nok skrev længere oppe, så det betyder det jo også bare rent sprogligt, at køber ikke kan gøre fejl gældende, som han kan SE inden købet.

    Dvs. at du har ret i dit flueknepperi - det er bare sur nums for sælger, hvis han ikke selv er klar over, at han sælger noget lort. Det kan man ikke gøre noget ved, en af parterne skal jo bære risikoen.

    Men grundlæggende har du svært ved at svare på selv helt enkle spørgsmål. Jeg har stillet to, og jeg synes din påståeligheder pinlig, hvis du ikke kan svare på bare et af dem:

    1. Hvor står det, at mit citat fra Mads Bryde Andersen og Joseph Lookofsky IKKE gælder for civilkøb (handel mellem private).

    2. Hvor står det, at private kan fraskrive sig alt ansvar - bortset fra svig (for nu at imødekomme dig) - ved at skrive "købt som beset" i en slutseddel.


  • #220   23. jul 2014 Du har taget et enkelt citat ud af en hel bog, så nej der står intet om at det ikke gælder privat handel, men der står trods alt heller ikke det modsatte.

    Når du skriver en slutseddel så kan du vælger at stille køber dårligere end købeloven ved ikke at give nogen form for garanti, det er købeloven jeg henviser til. Pargraf 1. jeg syns jeg har svaret ret så mange gange snart på det spørgsmål...

    Esbern, skal vi ikke bare blive enige om at være uenige, nu har jeg svaret på dine spørgsmål, men jeg har stilt ret så mange spørgsmål som jeg endnu ikke har fået svar på. Og du kravler tydeligvis uden om hver gang. Find en sag inden for overkommelig tid hvor en slutseddel er blevet underkendt, hvor det ikke har været ren svindel så bøjer jeg mig i støvet...


  • #221   23. jul 2014 Det bør være som at klø sig selv i røven...

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #222   23. jul 2014 Michael K: Nu er MC Touring Club nok ikke den største juridiske autoritet, vi har i Danmark, men deres råd er gode og praktisk anvendelige.

    Jeg er jo udmærket klar over, at en "købt som beset"-klausul gør det helt utrolig svært for køber at dokumentere, at der var en fejl på købstidspunktet, som han ikke burde have opdaget.

    I den virkelige verden vil det derfor typisk være tæt på umuligt at dokumentere - med mindre cyklen som i dette tilfælde rent faktisk falder fra hinanden på vej hjem fra sælger.

    Det er også derfor, at der ikke er så mange offentliggjorte domme om netop det her spørgsmål.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #223   23. jul 2014 dennis D - så du beskylder mig simpelthen for at fejlcitere for at vinde en diskussion med dig? Det er altså langt ude.

    Prøv nu at gøre dig den umage at læse bogen. Det drejer sig altså kun om et par sider, du skal læse, og så kan du se, at jeg har ret.

    Vi kan jo ikke diskutere, når du ikke tror på to af de største juridiske forfattere indenfor køberetten, men bare blindt insisterer på, at du ved bedst.


  • #224   23. jul 2014 Det kan godt være de ikke er det, men tror nok det sandt det de skriver, hvis man følger de råd, så går man nok ikke helt galt i byen.

  • #225   23. jul 2014 Du fejl citere jo ikke men du tar en kort bid ud af det store sammenhæng. Og jeg diskutere skam ikke for at vinde, men for at vi kan få afklaret hvad der er sand og hvad der er forkert...

    Så scan dog siderne ind os smed en mail. Jeg gider seriøst ikke bruge en dag på bibberen pga en diskution.

    Nu har jeg svaret på dine spørgsmål, vil du så ikke godt svare på mine?
    Vigtigst af alt, bare vise mig en eneste dom som ikke er fra da vi var børn hvor man har valgt at ta den i retten med Købt som beset, hvor der ikke er svindel med i processen? bare en eneste... det skulle ikke være så svært når du får det til at lyde som om at det er en walk in the park sag..

    Man ser jo på tidligere sager i den sammenhæng, det nævner du jo selv, og det gir jeg dig ret i.


  • #226   23. jul 2014 Jf. Vinding Kruse m.fl., Købsretten, s. 165
    Derimod kan parterne ved aftale fravige købelovens deklaratoriske bestemmelser, hvilket fremgår
    af købelovens § 1, stk. 1. Fravigelsen kan herefter bestå i, at køberen får en bedre retsstilling end
    efter købeloven (eksempelvis en garanti). Omvendt kan fravigelsen også medføre, at køberen får en
    ringere retstilling end efter købeloven. I sidstnævnte tilfælde vil der således foreligge en ansvarsfraskrivelse.

    Jf. Günther Petersen, Ansvarsfraskrivelse, s. 7 f.
    Når en sælger søger at fraskrive sig ansvaret, er der som nævnt tale om, at køberen får en ringere
    retsstilling, end han ellers ville have haft. Det kendetegnende ved ansvarsfraskrivelser er, at sælgeren
    allerede ved kontraheringen søger at frigøre sig enten helt eller delvist fra det erstatningsansvar,

    Det er altså ikke mig der sidder og digter det her, og kæder du det sammen med Købelovens Pargraf 1 for privat handel, så lyder det unægteligt meget til at du kan fraskrive dig et helt erstatningsansvar - men at der self kan være situationer som svindel hvor du alligevel kan drages til ansvar da du har handlet i ond tro.


  • #227   23. jul 2014 Jeg er ikke umulig at overbevise, jeg har før taget fejl.
    Men omvendt kan jeg godt forstå hvis du aldrig ville kunne sige "fair nok jeg tog fejl" for så taber du da for alvor ansigt med titlen "Advokat"


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #228   23. jul 2014 dennis

    Jeg stopper nu. Du er simpelthen for tykhovedet. Lån den bog og læs den og lad være med at irritere mig mere med din komplet latterlige påståelighed.

    Hvis du oprigtigt mener, at der står noget sted i de to citater, du lige har givet, at man kan lave en generel ansvarsfraskrivelse, så er du simpelthen ikke god nok til at læse.

    For at opsummere retstilstanden i Danmark helt kort:

    Ansvarsfraskrivelse for en eller flere konkrete fejl = OK
    Ansvarsfraskrivelse for enhver fejl = NIX

    "Købt som beset" = intet ansvar for synlige fejl og mangler, men stadig ansvar for skjulte fejl og mangler.

    Sådan er det bare.


  • #229   23. jul 2014 STOP NU!!! STOP NU GOD DAMMIT!!! DA FÅRK!

  • #230   23. jul 2014 Nu triller du stille og roligt uden om igen, kom nu igang Esbern, du mener du har styr på det, vis mig en enkelt sag hvor købt som beset ikke holder?

    Hvad betyder helt ansvarsfraskrivelse?

    Hvem er det der er tykhovedet?
    Du har iøvrigt ret, jeg har taget på, og det er også gået ud over hovedet.


  • #231   23. jul 2014 Gabb

  • #233   23. jul 2014 Hvad med bare at mødes og måle dillere?

  • #235   23. jul 2014 Jeg har intet tilovers for dig Søren, i min verden er du bare en ussel ynkelig rocker wannabe....
    Så du må syns lige hvad du vil om mig.
    Det eneste positive ved dig at du bor på Bornholm, så er det trods alt lidt begrænset hvem du kan smadre ned uden at ta en færge først.
    Så arbejd du bare videre med at booste dit Macho Tazan... smiley

    Men nu skal det ikke være en du er dum det er du også, men jeg forholder mig nu engang til det jeg kan læse, jeg svare gerne på spørgsmål, og finder gerne fakta der underbygger mine holdninger og fortolkninger, Her har andre et problem...

    Men som skrevet tidligere vi finder aldrig enighed for jeg tvivler på at man vil erkende hvis man tar fejl, jeg erkender det gerne hvis det skulle ske, herregud, det er et forum og ingen kender ingen...

    Men nu du vælger at kalde mig Troll, så får du lige denne.
    En internet-trold (eller usenet-trold eller forum-trold – og det engelske ord troll bruges ofte direkte på dansk) er et fænomen, der huserer på internettets forskellige debatfora, særligt på nyhedsgrupperne (også benævnt USENET), hvor vedkommende skriver indlæg egnet til at provokere folk og fremkalde en hidsig diskussion. En troll mener ikke nødvendigvis, hvad han skriver; hans primære formål med sine indlæg er ikke at argumentere for en påstand, men at få folk til at hidse sig op og "bide på krogen". Trolls ses meget ofte på sider som Youtube og Facebook

    Jeg mener hvad jeg siger, jeg går ej heller mod flertallet for at skabe hæftig debat, jeg vælger kun at forholde mig til det jeg kan læse.
    Så skal vi sætte mærket Troll på nogen så kunne du være et godt bud på en.
    Du vælger ved stilstand at gå ind og puste til ilden ved at svine mig. (og det lykkedes da så tillykke med det)

    Så tror jeg ikke vi 2 har mere at snakke om smiley


  • #237   24. jul 2014 Du kan tro hvad du vil, mene hvad du vil, du kan kalde mig hvad du vil samt drømme hvad du vil Søren, og ja jeg kan sagtens vaske dit tøj hvis det er det du ønsker.

    Du gør dig selv til grin nu Søren, så jeg syns vi skal stoppe her, det bliver ren mudderkast herfra, og det er spild af tid.

    smiley du er stor nu...


  • #238   24. jul 2014 Søren se din PB.

    Ang om jeg har vundet eller tabt en debat, så betyder det ingen ting, jeg skriver ikke her for at vinde. Det er ikke en sport det her, det er et forum.
    Hvorvidt at alle er imod mig, så tvivler jeg, men det er op til alle andre selv at afgøre jeg forholder mig til det der kan læses fra div, Jurister, jeg har dog ikke en titel jeg kan lægge mig op af.

    Jeg henviser iøvrigt bla. til købeloven som du selv henviste til i et af dine første indlæg, jeg valgte dog at læse hele købeloven igennem først.
    Du tolker og henviser til selv samme købelov som jeg, så jeg har svært ved at se den helt store forskel.

    Og nu er du så nået til at dit eneste argument er at gøre sagen endnu mere personlig, Så lad os ta den del over PB


  • #239   24. jul 2014 Så alfa omega er ; Alt er som det altid har været , 1.Ved købt som beset, er køber I neighed med eventuelle fejl og mangler, men 2. hvis der er "skjult fejl" som ligger alngt ud over hvad der far forventet ved en given handel , som F.eks motor smadrer på vejen hjem, og cyklen ikke var købt med smadrer motor, så kan sælger ikke forvente 100% at kunne fraskrive sig alt ansvar I alle tilfælde !!

    Det kan være en fejl, som sælger heller ikke kendte, men I et tilfælde af ren svindel og fusk, kan man som køber ha´den sikkerhed at "flok" ikke har lov til at slippe afsted med hvad som helst !!

    Mange ting spiller ind; prisen for MC´en I forhold til andre ligene Mc´er, omstændighederne ved handlen osv.

    Det lyder da meget betrykkende at vi har et retssystem som søger at vurdere og evaluere hver enkelte sag, og alle dens omstændigheder ... Sådan burde det også være !!


  • #240   24. jul 2014 Det har været en lang men til tider spændende tråd, men jeg er ret sikker på, at de 240 indlæg der har været indtil nu ikke ændrer en tøddel på hvorledes der fremover handles privat, så det er nok alligevel begrænset hvad man har lært af den

  • #241   24. jul 2014 jeg vil sige.
    at

    Det har været en lang og til tider en meget grim og personlig tråd,

    men det så bare min mening.

    mvh


  • #242   24. jul 2014 Leo, nej der bliver ikke ændret noget, der er jo en grund til at en Slutseddel er som den er, Det er ikke bare noget at en tilfældig lille tosse har fundet på, i så fald ville det undre mig meget hvis f.eks fdm bakker op omkring det, og vil lægge navn til.
    Men nok om det.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #243   24. jul 2014 Når man er avekat, ser man åbenbart ingen årsag til at validere sine udsagn på nogen måde... smiley

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #244   24. jul 2014 dennis - du er uden for pædagogisk rækkevidde. FDM's slutseddel giver god mening, og "købt som beset" giver god mening. Det betyder bare ikke det, du tror, at det betyder.

    Sajmon. Jeg HAR valideret mine udsagn. At du og dennis ikke ved nok om jura til at forstå det, gør det heldigvis ikke hverken mere eller mindre rigtigt.

    Jeg har citeret en GRUNDBOG i køberet, og eftersom dennis' hjemmebagte fortolkning af købeloven er direkte i strid med det, der står der (og det som er korrekt), så foreslår jeg høfligst, at I viser mig noget, der støtter jeres synspunkt eller holder jeres kæft.

    Jeg har tit set dig skrive til folk her på forum, at de skal lade være med at komme med "gode" råd, når de ikke har forstand på det, de skriver om. Det gælder i den grad dig selv lige nu.


  • #245   24. jul 2014 Esbern, har du snart tænkt dig at svare på de spørgsmål jeg har stillet, du kritisere at jeg ikke svarede på dine, men ignorer mine.

    Du kan jo så let som ingen ting for mig til at indrømme jeg tar fejl ved bare at fremvise en enkelt sag hvor købt som beset "konceptet" ikke holder, hvor det er sælger der sælger noget med en skjult fejl han ikke selv kender til...

    Der bør jo ligge bunker af disse sager, hvis man skal tro dig.

    Nu er det jo ikke kun mine hjemmebagte fortolkninger, jeg skriver trods alt det samme som mange af de jurister du skriver jeg ikke skal stole på skriver.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #246   24. jul 2014 Hej dennis

    Citér én af de jurister - så skal jeg nok holde bøtte. De citater, du har givet, siger IKKE det, du tilsyneladende tror.

    Jeg har vist dig 1 sag, hvor Højesteret - Danmarks øverste domstol - siger, at købt som beset ikke afskærer ansvar for skjulte mangler.

    Hvorfor er den ikke god nok?

    Er det fordi det handler om fast ejendom? Samme princip gælder også løsøre. Eller tror du heller ikke på det? Så læs en bog om det og bliv klogere i stedet for at være så skide påståelig.

    Er det fordi den er gammel? Det er fordi alle i hele Danmark undtage oraklet dennis er kloge nok til ikke at modsige Højesteret.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #247   24. jul 2014 Jeg bliver så vanvittigt frustreret af, at der er nogen, der ikke er kloge nok til at forstå, når de tager fejl.

    Det må simpelthen være den værste type at diskutere med.

    Og det er så skidelet for dig at blive bare en lille smule klogere. Du skal låne én bog på kommunebiblioteket og læse én forpulet side.

    Det gider du ikke, og i stedet så sidder du her og fremturer med FORKERTE råd. Stop det dog og sæt dig lidt ind i tingene i stedet, hvis du ikke tror på mig.


  • #248   24. jul 2014 Esbern nu blev jeg sku for nys. så jeg har været på USR.
    U.1984.191H den dag er der 3 sager - hvilken en af dem er det du henviser til?

    U.1984.191-1H
    U.1984.191-2H
    U.1984.191-3H


  • #249   24. jul 2014 Esbern, du råder ligefrem folk til at ta den i retten, men omvendt er det eneste du kan finde på det en gammel sag fra 1984 der omfatter ejendomshandel.
    Det er iøvrigt Lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom du bruger som argument...

    Esbern du er så fuld af pis som man kan blive... Sorry, men det er sandt.


  • #250   24. jul 2014 Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen eller følger af handelsbrug eller anden sædvane.
    Stk. 2. I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§ 55-58, § 73, stk. 1 og 2, §§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, § 80, stk. 1, og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen.
    Stk. 3. Bestemmelsen i § 54, stk. 4, kan ikke fraviges til skade for en senere erhverver, som hovedsagelig handler uden for sit erhverv.
    § 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #251   24. jul 2014 Det er den, der hedder 3, de to andre handler om noget helt andet.

    Nu fandt jeg for sjovs skyld en guide fra bilpriser.dk, som er udarbejdet af to andre advokater - http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=236

    Prøv at se, hvad de skriver:

    ”Solgt som den er og forefindes” og ”købt som beset”

    Har en sælger taget forbehold eller lavet en ansvarsfraskrivelse, vil det være et element ved mangelbedømmelsen. Indholdet af et forbehold eller en ansvarsfraskrivelse vil blive fastlagt ved en fortolkning heraf. Helt generelle forbehold som f.eks. ”solgt som den er og forefindes”, ”købt som beset” eller ”uden ansvar for fejl og mangler” kan ikke gøres gældende i et forbrugerkøb. Dette følger direkte af Købeloven. Der er tale om et forbrugerkøb, når bilen er købt hos en forhandler af en privat.

    I et køb mellem to private også kaldet et civilkøb kan forbehold som ovenfor som udgangspunkt godt gøres gældende overfor køber. De tillægges dog ikke betydning, hvis sælger tilsidesætter sin oplysningspligt, har handler svigagtigt f.eks. ved at have forsøgt at skjule fejl ved bilen, og som udgangspunkt heller ikke, hvis der er tale om en skjult mangel, som end ikke kunne være opdaget af køber ved en undersøgelse af bilen.
    Sælger kan derimod godt tage konkrete forbehold overfor bestemte ting, og sådanne forbehold vil blive tillagt mere vidtgående virkninger.


    Mere direkte kan det vist ikke skrives.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #252   24. jul 2014 dennis, nu må jeg simpelthen dø af grin.

    Hvor i hede hule helvede ser du mig henvise til lov om forbrugerbeskyttelse bla bla? Hvor?

    Den lov fandtes slet ikke i 1984.

    Du citerer omvendt købeloven, som om den er den eneste lov i verden. Som jeg har forklaret længere oppe i tråden, så er det ikke KUN købeloven, domstolene kigger på, når de skal vurdere et køb.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #253   24. jul 2014 Du er i den grad ude på dybt vand, og du er helt ude af stand til at forstå det.

    Hvis du VIL have et klart svar på, hvem der har ret, og du ikke tror på mig, så synes jeg, at du skal tage telefonen og ringe til Forbrugerrådet eller din lokale retshjælp.

    De vil nok sige, at du er dum i nakken, men så slipper du i det mindste for at krybe til korset her i tråden.

    Alternativt - hvis det virkelig er fordi du ikke tror på, at jeg er advokat - så send mig en pb med din mailadresse, så kan vi fortsætte korrespondancen via min arbejdsmail. Så kan du i hvert fald ikke være i tvivl længere.


  • #254   24. jul 2014 De tillægges dog ikke betydning, hvis sælger tilsidesætter sin oplysningspligt, har handler svigagtigt f.eks. ved at have forsøgt at skjule fejl ved bilen, og som udgangspunkt heller ikke, hvis der er tale om en skjult mangel, som end ikke kunne være opdaget af køber ved en undersøgelse af bilen.
    Sælger kan derimod godt tage

    Seriøst Esbern, er det umuligt at finde bare en enkelt sag som har en afgørelse hvor en skjult fejl eller mangel er blevet sælgers problem.

    Så skriver du at bilen ingen Garanti har så har du ingen sag.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #255   24. jul 2014 Esbern - Men så står det her pludselig midt i det hele:

    <i>Sælgers oplysningspligt
    Sælger skal loyalt oplyse om de fejl og mangler ved bilen han kender eller burde kende til. Mangler, som sælger burde kende til, er f.eks. en mangel, som sælger ikke kunne undgå at opdage eller lægge mærke til ved sit almindelige brug. Undlader eller fortier sælger at oplyse om de fejl og mangler, han kender til, og har disse haft betydning i forhold til købers vurdering af, hvorvidt han ville købe bilen, kan det medføre, at sælger gøres ansvarlig.</i>

    Som må siges at være særdeles relevant i denne sag... Sig til hvis du ikke kan få det til at passe sammen - så skal jeg nok forklare dig det nærmere når jeg sidder ved min PC.
    Jeg tror heller ikke så meget på du er advokat, for så ville du ikke stykke så meget sammen fra så mange sære kilder.
    Du kan da bare fortælle hvem du er offentligt - eller er du Ninja advokat som er hemmelig?


  • #256   24. jul 2014 Esbern, tror du ikke allerede jeg af ren nys, har spurgt forbrugerrådet? De gav et kort svar, hvis du skriver under på at noget er uden garanti, så er det uden garanti.

    Jeg bøjer mig så snart du kan finde en dom som er afsat som underbygger dine teorier. Lige nu er dit bedste argument. En sag omkring handel med fast ejendom, hvilket undre mig da denne slet ikke er omfattet af købeloven. Dette bør en Advokat sku da vide.



  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #257   24. jul 2014 Ja, dennis, det er det. Det er også umuligt at finde nogen afgørelser, der siger det modsatte. Hvad vil du gøre ved det?

    Har du læst det, JEG har fremhævet? Hvad står der der?



  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #258   24. jul 2014 Hej Sajmon

    Send mig en pb, så kan du også få en e-mail fra mig. Jeg gider ikke have mit navn til at hænge på alle mulige internetsider, når folk googler mig.

    Slet ikke i forbindelse med en diskussion som den her, hvor jeg allerede for lang tid siden har investeret mere tid og flere kræfter, end diskussionen på nogen måde fortjener.

    Mht de kilder, jeg henviser til, så skyldes det KUN desperation over, at dennis ikke kan eller vil forstå den sædvanlige juridiske litteratur, jeg har citeret og henvist til.

    Jeg kan godt henvise til flere bøger om køberet, hvor der står præcis det samme. Vil det hjælpe, eller vil I også beskylde mig for at fejlcitere der?


  • #259   24. jul 2014 Du henviser sku da til en sag som omfatter salg af fast ejendom, og bruger den som argument for at du ikke kan bruge sætningen "købt som beset" eller generelt fraskrive dig anvar.
    Og det bruger du som argument for at man ikke kan handle en mc uden garanti..

    Men efter som handel af mc går under købeloven, og netop fast ejendom ikke gør, så falder hele dit argument til jorden. Og nu griber du så ud efter en tekst på en hjemmeside, som du tidligere har nævnt ikke havde juridisk betydning da disse ikke skrives af flotte advokater som dig.

    Du har lige så meget adgang til USR som jeg, så brug nu 5 min på at finde en sag så er denne debat jo overstået og du har "vundet"

    der står ydermere i dit link En brugt bil er brugt
    En brugt bil er som ordet siger brugt, og den omstændighed er man nødt til at holde sig for øje. Bilens alder og antal kørte kilometer og type vil blandt andet være afgørende i relation til, hvad man kan forlange. Forventelige fejl og almindelig slitage for en bil, som f.eks. er 10 år gammel og har kørt 170.000 kilometer, er således ikke en mangel. Prisen, som man har givet for bilen, kan ligeledes være af betydning for bedømmelsen.


    Dette understreger bare endnu mere, at du ikke kan argumentere for det ved brugte ting,

    Det understreger bare endnu mere, at det du nævner er ved direkte svindel.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #260   24. jul 2014 Jamen du har da lige smidt et link som modsiger alt hvad du har givet af råd og vejledning her i tråden, og som er særdeles relevant for trådstarter?
    Det han sælger, havde åbenbart en fejl som han på ingen måde kunne have kendt til, og som ikke blev opdaget ved almindeligt brug - ergo har han sin ryg fri.
    På trods af det, påstår du til stadighed at han skal hjælpe køber?

    Jeg er skam lige så forvirret over dig og dine påstande som Dennis er...

    Hvis jeg var dig, havde jeg sgu heller ikke ønsket mit navn nævnt offentligt i forbindelse med den her tråd... smiley


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #261   24. jul 2014 dennis - for at tage dit vrøvl kronologisk:

    1. Ja, jeg henviser til en sag om fast ejendom, hvor købeloven ikke gælder. Princippet om, at du ikke generelt kan fraskrive dig ansvaret som sælger gælder imidlertid for ALLE køb. Det har jeg allerede skrevet. Er det umuligt for dig at forstå?

    2. Ja, jeg henviser til en forbrugerguide på nettet. Det er gjort i desperation over, at du ikke kan læse og forstå mine henvisninger til sædvanlig juridisk litteratur. Det vi har gang i nu svarer til at du prøver at diskutere mekanik med en 3-årig pige. Det er svært at finde et fælles referencepunkt.

    3. Der findes meget få trykte domme om mangler ved privates køb og salg af løsøre. Der er 25 i alt. Ud af dem er der ingen der handler om "købt som beset"-klausulen. Der er altså ingen domme, der giver mig ret, men der er heller ingen domme, der giver dig ret. Betyder det så, at ingen af os har ret?

    4. En brugt bil er brugt. Enig. Domstolene SKAL kigge på mange forhold, når de tager stilling til, om der er en mangel ved det købte. En af de forhold er selvfølgelig, hvad det er man køber. Det har jeg også skrevet ovenfor. En fejl, som helt sikkert vil være en mangel ved en spritny bil, må køber acceptere, hvis han køber en 25 år gammel mc. At mc'en ikke kan køre er dog IKKE sådan en fejl.



  • #262   24. jul 2014 Nu gir jeg op, jeg gider ikke spilde min tid mere på det her. Vejret er alt for godt til at skændes med dig.
    Jeg håber Esbern at du finder en sag som underbygger dine fortolkninger.
    Dette vil kaste fornuftigt lys over sagen, og gøre det synligt for os dødelige at en sag hvor man sælger en Mc eller andet med en skjult fejl/mangel som sælger ikke selv kender til, eller har mulighed for kan drages til ansvar for.

    Vi kan fluekneppe det her fra nu til juleaften,


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #263   24. jul 2014 Sajmon, jeg kan ikke se, hvordan det på nogen måde modsiger mig.

    Prøv lige at beskrive det for mig, så jeg kan forstå det.



  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #264   24. jul 2014 dennis - send mig nu den forpulede pb, så jeg kan skrive en mail til dig.

    Eller vil det være at anerkende, at jeg har ret?

    Vi kan ikke fluekneppe en skid. Folk kan bare læse mit første indlæg, så ved de, hvad der er op og ned i den her sag.


  • Bo J
    Bo J Tilmeldt:
    maj 2011

    Emner: 4 Svar: 25
    #265   24. jul 2014 Er det kun mig der syntes, emnet har taget en forkert drejning.
    Vi er i skrivende stund oppe på 264 indlæg.


  • #266   24. jul 2014 Hm lige vis det skete ved mig i en handel hvor jeg har solgt så ville jeg nok give de 5k vis regningen er over 10k. vis under så halvdelen af regningen

  • Bjarne Ø
    Bjarne Ø Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Svar: 2
    #267   24. jul 2014 (link fjernet)

  • #268   24. jul 2014 privat salg omkring rettigheder bytte og lign --- er lidt anderledes
    men jeg tror ikke at man kan komme uden om at det der blev betalt for ikke blev leveret ( en cykel der virkede) -- det vil så være en retssag skade for egen regning -- indtil skade forklaring foreligger -- mc'er går til ved misbrug / heftig brug
    mvh


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #269   24. jul 2014 Esbern - dine ord:

    <i>Konsekvensen for trådstarter er, at hvis han ikke finder en ordning med køber, og hvis køber er stædig og gider at lægge sag an, så kommer trådstarter til at betale hele baduljen - sagsomkostninger, reparation af cyklen, ALT.

    Så min anbefaling: Få undersøgt cyklen af FDM/en mekaniker, du stoler på, og find så en ordning med køber, som I begge to kan leve med. </i>

    Og her er lidt klippe/klistre fra det link du smed:

    <i>Sælgers oplysningspligt
    Sælger skal loyalt oplyse om de fejl og mangler ved bilen han kender eller burde kende til. Mangler, som sælger burde kende til, er f.eks. en mangel, som sælger ikke kunne undgå at opdage eller lægge mærke til ved sit almindelige brug. Undlader eller fortier sælger at oplyse om de fejl og mangler, han kender til, og har disse haft betydning i forhold til købers vurdering af, hvorvidt han ville købe bilen, kan det medføre, at sælger gøres ansvarlig.</i>

    Sælger HAR gjort opmærksom på alle mangler han kender eller burde kende til - i dette tilfælde ingen.
    I og med han opfylder kravet "ved sit almindelige brug" som er at køre på MC'en, kan han heller ikke holdes ansvarlig for DEN del af det. Sælger såvel som køber prøvekørte den, og den fejlede ingenting da de kørte på den - i hvert fald ikke før køber var alene med MC'en på vej hjem. Det er kun gætteri hvad han så har lavet på den tur, men resultatet var at den døde og pluttede olie ud på vejen... Jeg ved hvad jeg tror... smiley

    Det var ovenstående tråd.

    Mere generelt angående din fortolkning af købeloven, så undrer det mig rimeligt meget at INGEN advokat i tidens løb, har afprøvet den med "købt som beset".
    Det er jo faktisk hvad du siger, og det står i skarp kontrast til at ALLE advokater burde opfatte købeloven på din måde - nemlig at der vil være et sagsanlæg at vinde ved den mindste antydning af fusk med køretøjet.

    Der mangler ikke utilfredse købere. Dem ser man næsten dagligt på f.eks bilgalleri.

    Der mangler ikke civile handler hvor salgskontrakten indeholder ordene "købt som beset". Jeg tror jeg har ihvertfald 10 af dem liggende (mig som sælger). smiley

    Der mangler ikke sælgere som fusker med deres køretøjer.

    Der mangler i særdeleshed ikke advokater som ved alt om købeloven. (pfft)

    Købeloven blev ikke formuleret og vedtaget i aftes, og sidenhen gemt væk for befolkningen, så der har været masser af tid til at sætte sig ind i dens ordlyd og fortolke det korrekt.

    Der mangler heller ikke uvildige mekanikere, som nemt ville kunne konstatere fusk som årsagen til havari.

    Der er også nok retssale til at få en sådan sag afviklet og en dom afsagt.

    Så HVAD er egentlig årsagen til at man ikke kan finde en brugbar dom at læne sig op ad?

    En af faktorerne som vejes med når man skal afgøre sådan en sag, er køretøjets pris og det faktum at det er brugt.
    Hvis det passer, er det så årsagen til at der ingen domme er - dvs at ALLE biler / MC'er osv som handles civilt, er solgt til LIGE PRÆCIST den pris hvor køber får det han har betalt for - inklusive de/den skjulte fejl som køretøjet så havde?

    Er det fordi at man, som civil køber af brugte MC'er og biler, må forvente at lortet brækker sig i lårtykke stråler ved første gadehjørne?

    Kan det måske være fordi sælger og køber ALTID når til enighed før et eventuelt sagsanlæg startes op?

    Min personlige erfaring med "købt som beset" er købet af en knallert, som efterfølgende viste sig at fejle de første 10 ting, som sælger ikke havde nævnt (ud over dem han HAVDE nævnt). smiley
    På salgskontrakten stod der "købt som beset", og på baggrund af det, rådede min far mig til bare at kalde det "lærepenge", og få lortet fikset for egen regning.
    Ved efterfølgende samtale med en jurist hos FDM (det var sgu en dyr knallert - næsten 4500 kroner), blev jeg rådet til det samme, for som han sagde var "købt som beset" det samme som at den kunne fejle ALT og at sælger ikke kunne drages til ansvar for noget.
    Efterfølgende er jeg blevet ret ferm til at skrue, for det tog mig al min fritid i ca 3 uger, om vinteren, under de gamles carport, med min dyre knallert spredt ud over 2 haveborde og en brændestak, at få den til at køre igen.
    Gode fornuftige lærepenge, hvis du spørger mig den dag i dag - men som 15 årig med sin første Yamaha 4 gears med den flotteste blå tank, nylakeret stel samt en masse fine stumper fra thansen (det var i 1991), er det en stor sag at få sådan en bunke løsdele ud og køre igen.

    Nå for faen nu kom vi lige ned af memory lane, men anyways... smiley

    Allerede dengang var "købt som beset" en fraskrivelse af alt ansvar, og det er det desværre / heldigvis også i dag.
    Fat det nu for h*****e og indrøm dog at den del af dit jura studie var spild af penge, og at du er et sørgeligt menneske når du ikke kan se det - specielt hvis du er savskærer eller avekat, eller hvad du nu end udgiver dig for at være. Dit navn og din titel rager mig langsomt - du tager fejl og så er den ikke rigtigt længere, lille skat...

    Hatten af for Søren, fordi han som sælger lader sig røvrende af folk, selvom han ikke er forpligtet til det. Tuss i fjæset eller ej - så er han sgu et godt menneske på det punkt. smiley

    Nu æder (eller drikker?) jeg en Sun Lolly og ser mig noget Diesel Truck Challenge på Youtube.

    Ses på grillen. smiley

    PS: Jeg indrømmer gerne hvis jeg tager fejl, men statistikkerne med 0 afsagte domme, taler jo ikke for det.


  • #270   24. jul 2014 Fatter ikke at ingen kan forstå Esben Snarres argumentering/forklaring.

    Man kan sige at de fleste på den har tråd synest at "går den, så går den" mht til når de sælger noget, men det ville sandsynligvis ikke gælde den modsatte vej, for så ville det være svindel osv.

    Den eneste måde man kan fraskive sig alt er ved emigrering.

    Jeg vil slutte af med et citat "ikke gratis, men nul kroner, det er sgu billigt"


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #271   24. jul 2014 Sajmon. Der er ingen offentliggjorte domme om temaet.

    Det er kun en forsvindende lille brøkdel af de afsagte domme, der bliver offentliggjort. Fx bliver næsten ingen byretsdomme offentliggjort, og uden at vide det, så gætter jeg på, at de fleste sager om mangler ved brugte biler/motorcykler/knallerter osv. er under beløbsgrænsen for at anke til landsretten. Ergo vil de altså næsten aldrig blive offentliggjort.

    Derudover så er der som nævnt heller ikke offentliggjorte domme, der støtter dit synspunkt. Umiddelbart - bortset fra, at jeg har støtte i min professionelle erfaring og den juridiske litteratur - kan vi altså ret beset begge to påberåbe os det som støtte.

    Når det er sagt, så er jeg enig med din far, og jeg er enig med dig i langt det meste, du skriver ovenfor.

    I den virkelige verden er det næsten umuligt at bevise, at den fejl der lige fælder ens knallert, var der da man købte knallerten. Derfor vil det næsten altid være en dårlig ide at involvere advokater og FDM og fanden og hans pumpestok.

    Lige præcis i trådstarters tilfælde er det dog min vurdering på baggrund af de konkrete omstændigheder, at trådstarter vil have en dårlig sag.

    Min vurdering kan selvfølgelig (sagtens!) være forkert. Jeg har heller ikke påstået andet.

    Det jeg derimod har påstået - for det ved jeg noget om, mens dig og dennis ikke ved noget om det - er, at man ikke som sælger kan fraskrive sig alt ansvar bare ved at skrive "købt som beset" i slutsedlen. Købt som beset ER en ansvarsfraskrivelse, men ikke af skjulte mangler.

    Domstolene vil altså ikke nøjes med at læse slutsedlen og så konkludere, at der ikke er noget at komme efter. De vil ud fra de samlede omstændigheder prøve at vurdere, om det er mest rimeligt, at sælger eller køber hænger på lorten.

    Hvis vi kan blive enige om det, så tror jeg ikke, at der er mere at være uenige om.

    PS. jeg er faktisk advokat. Jeg skrev det ikke for at spille vigtig, kun for at få det til at sive ind, at jeg ikke "påstår noget. Jeg VED faktisk, hvad jeg snakker om.



  • #272   24. jul 2014 Den typisk danske holdning med at man ikke skal tro man er noget.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #273   24. jul 2014 Jeg påberåber mig, eller beder ikke om støtte - jeg forholder mig blot kritisk... meget kritisk over for, at der ingen offentliggjorte domme (med det tema) er, men jeg har heller aldrig hørt, set eller læst om den slags før.

    Når det nu er så stor og afgørende en del af civil handel (handel mellem private), er det vel sådan en dom der kunne få principiel betydning - og den må derfor være vigtig at få slået på plads med 7 tommer søm, eller tager jeg fejl?

    Kan størstedelen af den danske befolkning tage så meget fejl?
    Kan FDM tage så meget fejl? Potentielt er der masser af andre organisationer som også gør det, for der er læssevis af handelskontrakter til download, som har forklaringen på "købt som beset" med - og de modstrider alle hvad du siger...

    Det er fanme mærkeligt hva'?

    PS. Jeg er faktisk uddannet VVS mand, men har selv lært at svejse smiley
    Jeg er stadig ligeglad - det er ubrugeligt i den her sammenhæng når det ikke er valideret...

    #272 - Tal for dig selv.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #274   24. jul 2014 Sajmon, jeg har tilbudt dig, at vi kan udveksle mails. Jeg har ikke noget imod, at du kender mit navn, men jeg gider som nævnt ikke have det til at stå her til evig tid.

    Så du kan faktisk - med en minimal indsats- selv konstatere, at jeg er det, jeg skriver, at jeg er. Det må du selv om.

    FDM tager ikke fejl, og - som jeg efterhånden har skrevet 50 gange - det gør alle de fortrykte slutsedler heller ikke. Det er dig og dennis, der tager fejl.

    "Købt som beset" ER en ansvarsfraskrivelse. Det betyder altså noget at skrive det. Er vi ikke enige om det?

    "Købt som beset" er bare ikke den trylleformular, som du tror, at det er. Det tryller ikke ALT dit ansvar som sælger væk, at du skriver det i en slutseddel. Og endnu mindre, når det er fortrykt. Det er nemlig også et forhold, som domstolene vil lægge vægt på, men lad det ligge.

    "Købt som beset" har derfor EN VIS betydning, men det er ikke lig med en kantstensgaranti.

    Her er, hvad jeg "påstår" omkring købt som beset:

    HVIS - og det er et stort hvis - en køber kan bevise, at der var en fejl ved hans brugte motorcykel på købstidspunktet, som han ikke kunne eller burde have opdaget ved en almindelig agtpågiven gennemgang af motorcyklen, og som han ikke må forvente fx fordi han har købt et gammelt lig, så har motorcyklen en mangel, UANSET om sælger har skrevet "købt som beset" i slutsedlen.

    Ovenstående er et faktum. Det er FDM enig i, det er Forbrugerstyrelsen enig i, det er hele den danske dommerstand og alle jurister i Danmark enige om. De eneste, der tilsyneladende ikke kan forstå det, er dig og dennis.

    Der er sige og skrive 25 trykte domme om mangler ved løsøre igennem hele den samlede tusindårige danmarkshistorie. Er det så svært at forstå, at der så ikke er trykt en dom om det her?

    Der er trykt domme en masse om handel med fast ejendom, hvor beløbene er større, og folk derfor går mere op i det. Det er helt de samme principper der gælder - uanset at købeloven ikke gælder.


  • #275   24. jul 2014 Esbern - hatten af for din tålmodighed! Jeg havde kastet håndklædet for MEGET længe siden...

  • #276   24. jul 2014 Slå koldt vand i blodet en dygtig mekaniker kan hurtigt danne sig et indtryk af hvorfor motoren døde,og tag den så derfra.
    Du lyder sku reel nok og bare det at du starter tråden og lader alle vide hvad der er sket og at du er villig til at bakke dit ord op med en evt skilling til køber siger mere om dig en mange af indlæggene i tråden,sådan en som dig ville jeg gerne handle med en dag.
    Håber i begge bliver tilfredse uden nogen af jer skal flåes af dyre regninger.


  • #277   24. jul 2014 Som Søren P. Skriver:
    Jeg har refereret til bla købeloven, og der er ikke noget som hedder KØBT SOM BESET.
    Det er noget folk har fundet på selv igennem tiden.

    Der er 2 års reklamationsret på MCer hvis fejlen kan påvises at have været der før salg.

    Sådan er loven og længere er den ikke. At private handler (med rette) måske ikke følger denne paragraf helt til dørs giver jo helt sig selv. Hvem ville købe en 20 år gammel motorcykel og vende tilbage 15 mdr. efter med en brændt ventil eller lign. og forsøge at få godgjort udgiften ved at få den lavet ved sælger.
    Jeg synes at Steensen selv har fundet en god løsning. Hvis køber er normalt begavet, kan han vel også se situationen fra sælgers side.
    En lille bonus info. begrebet "købt som beset" er kun valid i engros handler mellem CVR numre smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #278   24. jul 2014 I og med det er tæt på, hvis ikke komplet, umuligt at bevise at sælger har solgt med skjulte fejl - så ER det jo lig med en kantstens garanti i realiteten.
    Hvis ikke - hvorfor hører man så aldrig om det modsatte?

    Tag nu ikke fejl - det er ikke fordi jeg skal retfærdiggøre at sælge noget med fejl på, men det man har jo hørt om det før. smiley

    Hvis der er så mange forbehold ved at skrive det, hvorfor står det der så?

    Og nej ikke kun Dennis og Jeg - ca alle brugere på ca alle bil og MC forums i hele DK siger det samme.


  • #279   24. jul 2014 Hehe, kun Dennis og Sajmon som ikke har forstået det, men så er vi jo alle enige, da vi jo er flertallet smiley
    Go nat


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #280   24. jul 2014 Go nat, Lemming.

  • #283   24. jul 2014 Sajmon: Jeg har mine egne meninger og behøver ikke andres accept af det, jeg kender reglerne for handel, dog ikke i så vid en grad som udpenslet her, har solgt en bil der ikke var som jeg troede, det samme med en motor jeg videre solgte, men har aldrig forsøgt at svindle eller fuppe nogen, for sådan er jeg ikke, gider heller ikke at have besøg af typer der tropper op med deres fætre osv og ofte køber jeg uden kvittering som med Octaviaen jeg lige har købt, han var bare interesseret i pengene.
    Men at jeg skulle være en lemmimg Sajmon, det er sgu et postulat af dimensioner, faktisk en direkte usandhed.


  • #284   24. jul 2014 Så kunne jeg jo kalde dig en lemming, så forstår du hvad jeg mener.

  • #285   25. jul 2014 #278 .. Komplet umuligt !! .. nej ! .. Jeg har som mekanikker flere gange skulle adskille en MC som var brudt sammen kort efter en handel ( specielt MX cykler ),og SÅ svært er det altså ikke at vurdere om en plejlstang er smadret fordi den skulle ha´været skiftet LANG tid før sælger ville sælge MC´en ... det kan nogen gange være mudret, men for det meste kan man godt finde årsagen ..

    OG ja, for den normale del af den danske befolkning, er det sædvane at finde ud af tingene I al ro og mag, uden at ( som Johan skriver ) at hive tingene I retten .. Det er sgu da en god indikator for vores land ..

    Jeg har set et UTAL af købere som har købt MC´er "som beset", og der har været UANEDE mængder af skjulte fejl.. De holdt deres kaje, var godt skuffede, da det var noget HELT andet end det der var blevet givet udtryk for ved handlen.. DE burde ikke ha´ holdt kæft, med det gjorde de, da de ikke ville ha´alt det "mas" med retsager osv... DET er nok den "normale" fremgang I DK

    Efterhånden må det da være KLART af denne tråd, at man skal være grundig som køber, når man kikker en MC igennem, og man kan hurtigt brænde næsen, på en masse udgifter hvis man ikke tænker sig om, MEN man OGSÅ ligeså som sælger vide at man også har et ansvar for det man sender I hånden på en anden..... OGSÅ selvom det måske er blevet vane nogle steder at sige ; over kantstenen, og farvel !!

    Folks sælger ting af mange årsager, pengemangel, gode lommepenge, fortjenste osv osv. Fint at der også følger bare lidt ansvar med til de sedler man lige har puttet I lommen..

    Guderne må vide hvor mange cykler jeg har tæt på hovedrenoveret, fordi de havde købt noget som var klampet sammen, og gejlet op med lidt maling for at sælger kunne få sine penge hjem


  • #286   25. jul 2014 Som regel er jeg personligt tæt på røv ligeglad om hvad sælger siger når jeg køber noget, men jeg er også mekanikker, og vil somregel aldrig give en skid for det jeg vil købe, for jeg ved at når det er brugt, skal jeg somregel altid hjem og bruge flere penge på reservedele ... Men hvad med dem som ikke ved en skid om mekanik ?!?

    Skal de bare ha´´ fingeren ??


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #287   25. jul 2014 #281 - Nej det er det absolut ikke - det er netop derfor jeg spørger. smiley

    #282 - Jeps. smiley

    #283 - Muligvis, men din "argumentation" (#279) hviler udelukkende på hvad flertallet siger. Det siger du så IKKE passer, når jeg spørger til det??

    #285 - Enig, men det er bare ikke det folk tror, og hvis det er sådan det forholder sig - hvorfor er den så ikke afprøvet i retten noget oftere? Jeg siger ikke jeg ikke kan tage fejl, men jeg undrer mig bare.

    #286 - Næ de skal bruge alle de muligheder de har for at få hjælp - det være sig internettet, kammerater, FDM, mekanikere osv osv osv eller også skal de handle hos en forhandler. I al den her diskussion glemmer vi lidt at der faktisk findes et forhandlernet, som giver reklamationsret og garanti og hvad der ellers findes af servicemuligheder.
    Hvis ikke man magter det grå brugtmarked med hvad der hører til af faldgruber, så køb da hos sådan en?
    Det kan man ende med at spare mange penge på hvis man tænker sig om. smiley


  • #288   25. jul 2014 Nu er jeg blot dum jurist, som godt kan li' at køre lidt mc. Det er en ærgerlig situation, som #0 er havnet i. Heldigvis er der dog tale om et forholdsvist lille beløb, hvilket da taler for at man ikke ender i en retssag.

    Jeg må dog sige ,at jeg i vidt omfang er enig med Esbern Snarre. Jeg går ikke ud fra at der er uenighed mellem køber eller sælger om, at der skulle leveres en mc der kunne køre på trods af maskinens alder. En generel ansvarsfraskrivelse kan (og vil) domstolene tilsidesætte og så vil man falde tilbage på de almindelige regler i købeloven og obligationsretlige grundsætninger.

    Hvis jeg var sælger ville jeg nok tilbyde at tage en bid af regningen og lukke sagen med det.

    Nu har jeg ikke adgang til UfR, så jeg skal straks beklage jeg ikke krydrer mit indlæg med praksis smiley


  • #290   25. jul 2014 træf.

    hvilket træf er det .

    mvh


  • #292   27. jul 2014 Hold da op for en lang tråd.....

    Jeg tænker lidt, at dét der er sket, ville også have været sket for sælger alligvel, hvis han selv var fortsat 40-50 km længere på mc'en....
    Så havde sælger selv stået med en ødelagt mc og ingen penge...

    Det er aldrig rart at sælge noget der går i stykker til nogen....

    Og jeg tror, hvis køber ville, ville jeg lade handlen gå tilbage...

    Jeg ville aldrig gå med til at betale en værstedsregning.... men det er jo også fordi vi selv laver motorcykler - og så skulle vi nok selv finde fejlen....

    Køber har selv valgt at sende mc'en på værksted, så dét må stå for hans regning....

    Jeg sælger også altid "købt som beset" og "ingen garanti"...... men vi har da været ude for, at en udstødning er røget af..... og så forslår vi køber at vedkommende kommer ned og får det lavet på vores regning.....

    Jeg vil altid være behjælpelig på dén måde....

    Men altså - en cykel til 30000,- er jo ikke bare en bunke skruer som ikke skal virke....

    Det er en ret udfed situation...... og jo op til ens moral hvordan man handler efter sådan en episode......


  • #293   27. jul 2014 Hvad er rekorden for længden på en tråd herinde?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #294   27. jul 2014 Siden stopper med at loade på de fleste computere omkring 700 indlæg.

    Der er 3 tråde som er den længde. smiley


  • #295   27. jul 2014 tror vist det er denne
    http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/Off-Topic/188782-halloooo_hvem_vinder___sidste_mand_har_vundet

    med 3620 svar indtil videre smiley

    OG JEG VINDER


  • #296   27. jul 2014 #295

    lol lol . smiley smiley .

    jeg kæmper en kamp for at vinde i den tråd, men min pc har lidt svært ved at åbne den tråd, efter de er gået bort fra side opdeling .
    men der er mange gode indlæg der på den side, så alle kom frisk og deltag .


    mvh


  • #297   27. jul 2014 Der står noget hér:

    (link fjernet)


  • #298   27. jul 2014 ""den private handel ikke er dækket af købelovens forbrugerbeskyttende paragraffer, må den private sælger gerne sælge en bil med generelle forbehold, fx "købt som beset" og uden reklamationsret.""

  • #299   28. jul 2014 Uanset hvad folk sir og mener så er den købt som beset oG UDEN nogen form for garanti. !!!! Så er den ikk længere!!!!

  • #300   28. jul 2014 Men som du ville have opdaget hvis du havde læst tråden, så holder den vending ikke i byretten!
    Skjulte fejl kan ikke fraskrives med mindre det er fra CVR nr til CVR nr.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #301   28. jul 2014 Men det gør folk - og det virker.

    smiley


  • #302   29. jul 2014 joh ... Man må RIGTIG gerne ha´ret !! .. smiley ... Men sælger man med noget som har "skjulte fejl", så kan man ende I retten, og ende med at komme til lommen mens man har ret !!



    profilbillede
  • #303   29. jul 2014 cadeaux -- og det er ikke rart -- men vi der bruger ældre mc ved
    at de kan rives itu meget hurtigt -- efter stand tid ( tilkørring sikkre sig smørring)
    det bør man måske for midle -- problemet lød/lyder underligt!!!!
    og vil ikke kommenter det hj


  • #304   29. jul 2014 Jeg vil sige at hvis tingene er svindedyre og lovprist i høje toner, så må sælger punge ud, rent moralsk, men er det en sælger som intet ved om varen og prisen er helt i kælderen, så er det bare ærgerligt hvis der er en fejl, men igen, hvis sælger er i ond tro og det kan bevises, så falder hammeren.
    Har man køber noget som sælger bare har solgt videre uden at røre ved eller fået serveret nogen salgstale på, som på en auktion f.eks, så er det købt som beset, i mine øjne.


  • #307   13. aug 2014 Kommer rulle teksterne nu ?

Kommentér på:
Mc død efter salg. Hvad ville i gøre?

Annonce