{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.950 visninger | Oprettet:

Gert B
Gert B
Tilmeldt:
13. jul 2014
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 42

Er jeg blevet snydt eller er det OK at sælge på den måde. {{forumTopicSubject}}

For 6 uger siden købte jeg en Honda vt500 c årgang 1986 kørt 75000 km . nysynet til 11.500 kr af en privat person, som fortæller at det for ham var et fejl køb da han skulle bruge den til at køre på arbejde 100 km hver vej på motorvej, han havde kun kørt turen 3-4 gange og vil have en anden type mc og med en større motor. Jeg spurgte om han kendte til nogle fejl eller mangler ved mcen, det gjorde han ikke, ( fortalte også han var uddannet mekaniker).
Jeg kørte hjem på dyret ca 100 km, den meget varm og dryppe kølervæske da jeg kom hjem. Ringede så til sælger for at høre om det var normalt, den skulle blive så varm, det havde han aldrig oplevet, men det var måske en ide for mig at kigge på om blæseren virkede.
Nu skal det lige siges at jeg ikke har forstand på motorcykler men fik da testet blæseren og satte en manuelkontakt på, så den kunne køre. Men den blev ved med at drikke kølervæske, så har næsten ikke kørt på den og har ikke kunne finde ud af hvor kølervæsken blev af (kun kørt ca 500 KM og toppet op med kølervæske efter hver lille tur).
Så jeg kørte den på værksted hvor de oplyste mig om at top pakningen var gået! ca pris for rep 10.000-12.000 kr. Mekanikeren
kunne også fortælle at overløbs slangen fra ekspansionsbeholderen
var proppet til med en trædyvle og sagde at det lignede et bevist forsøg på at skjule problemet med top pakningen?

Jeg føler mig snydt, for så var sælger klar over at toppakningen var i stykker han er jo uddannet mekaniker.
Heldigvis har jeg fundet en fritids mekaniker der kan lave det for 4-5000kr.
Jeg har skrevet til sælger at jeg mener at det vil værre rimelig at han betaler 2000kr af rep. har dog ikke hørt fra ham.
OK jeg ved godt at jeg har købt en gammel billig mcer som beset og det er mig der så med lorten! men er det rimligt?
Mvh
Gert

P.S jeg er ikke fuld, er bare ordblind.




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er jeg blevet snydt eller er det OK at sælge på den måde.
  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #3   22. jul 2014 Det er vildt nok, at der popper en tråd op med omvendt fortegn.

    1. Ring til dig forsikringsselskab og spørg, om du har retshjælpsdækning i din indboforsikring.

    2. Hvis du har det, så ringer du til en advokat og spørger ham om hjælp og siger, at du har retshjælpsdækning.

    3. Så saver du - for forsikringsselskabets regning - sammen med advokaten sælger af motorcyklen helt over, så han tigger om at få lov til at give dig dine penge tilbage.

    4. Så køber du en ny og bedre motorcykel.


  • #4   22. jul 2014 Desværre er VT500 nok en af Honda´s dårligste kreationer.
    Hvis du får den lavet må du aldrig presse den, de vil gerne smide plejlstangen ud gennem krumtaphuset.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #5   22. jul 2014 De to første skridt, jeg har skrevet ovenfor, er gode nok - det vil jeg helt klart anbefale dig, fremfor at lytte til alle de råd af svingende kvalitet, der garanteret kommer herinde.

    De to sidste skridt er valgfri.


  • #6   22. jul 2014 Du står rimelig godt i den sag! Du har ringet til sælger lige efter du har købt den og du har en mekanikers ord på det med træ kilen!
    Man må som sælger aldrig sælge noget med en defekt der ikke er oplyst til køber, købt som beset min bare røv det er der ikke noget der hedder her i dk!
    Jeg har været igennem hele turen med en mc jeg købte for mange år siden, som viste sig at have en defekt gearkasse, jeg kontaktede så sælger som absolut ikke ville betale noget til denne reparation, så blev jeg sgu lidt muggen og stædig og kontaktede min advokat. Sagen ente med jeg fik 12000 tilbage og sælger skulle betale alle retsomkostninger.
    Så hvis du har retshjælp i din forsikring ville jeg helt sikkert kontakte en advokat, hvis ikke skal du nok overveje om det er risikoen værd!
    Men det er sgu ærgelig der findes sådan nogle idioter som vil være sådan noget bekendt.. Held og lykke med det.


  • Gert B
    Gert B Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 42
    #7   22. jul 2014 Har ikke lyst til en retssag der trækker i langdrag. Vil bare gerne ud af køre lidt i det herlige sommer vejr! Men tak for de gode råd, måske ringer jeg forsikringsselskabet.
    Men tænker også at jeg har været meget heldig mange gange med køb af gamle biler, så forhåbenligt bliver jeg ikke snydt næste gang jeg handler, er nok knap så dum og naiv, får en mekaniker til at kigge på den før jeg handler.
    Men det er surt når folk er uærlige.


  • Simon
    Simon Tilmeldt:
    apr 2014

    Emner: 5 Svar: 103
    #9   22. jul 2014 Hej Gert! Jeg føler med dig, det er aldrig sjovt at blive snydt.

    Det er sikkert rigtig svært at gøre noget ved i praksis, i forhold til at få penge tilbage.

    Man kan håbe på nogen her inde med teknisk snilde, ser dit opslag og for lidt ondt af dig i denne dumme situation, og måske tilbyder at hjælpe dig ud at køre igen, for et beskedent beløb / forplejning eller gratis? så du for vendt denne situation til noget positivt!

    Jeg håber du finder en hurtig og god løsning, så vi kan se dig på vejene igen!

    Mvh Simon.


  • #10   22. jul 2014 Du må bare køre en længere tur på den næste du køber, så du ved om den er vandtæt.

  • #11   22. jul 2014 Er det en her inde fra du har handlet med?

  • Gert B
    Gert B Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 42
    #12   22. jul 2014 #11 nej det tror jeg ikke.





  • #13   22. jul 2014 så du hvornår dem sidste er omreg?fordi hvis han kun har haft den i et par uger er det jo ikke sikkert det er ham der har lavet det fusk!for en toppakning kan godt gå lidt hvor den måske ryger lidt ekstra og bruger en lillebitte smule vand, og de 100 km hjem til dig var det der fik bæret til og flyde over..

  • #15   22. jul 2014 henrik som jeg skrev kan den godt være gået lidt uden den viser en helt masse tegn på det i lidt tid også kommer det pluslig.

  • #16   22. jul 2014 Satme godt nok råd af svingende kvalitet.

    Har ellers ikke meget til overs for Esberns mangelfulde dokumentation i modsatte tråd! Her er svaret sgu spot on. (Også en meget "nemmere" problemstilling)
    her er der jo åbentlyst tale om at det kan dokumenteres (bevises) at sælger har været vidende om fejlen ved salgstidspunktet, hvilket er hamrende ulovligt - uanset at du har købt som beset uden garanti - er han rent faktisk mekaniker er det endnu bedre!. Du har derfor en rigtig god sag og store muligheder for at få dine penge retur.
    Sørg for at gemme alt dokumentation. F.eks. Beskrivelse fra salgsannonce, billeder af "prop/fusk"


  • #18   22. jul 2014 er helt enig, det ser rådden ud og det er da sikkert ham der er en fusker, men lad os nu hænge manden ud før vi ved med sikkerhed det er ham der har lavet det fusk! hvis han f.eks har haft den motorcykel i 6 måneder kan vi godt konstatere han er en krejler

  • #21   23. jul 2014 Jeg har ikke læst kommentarerne så jeg svarer på dit indlæg.
    Du skriver selv du ikke har forstand på motorcykler !
    Du vælger så at købe en gammel cykel til 11500 kr.
    Det vil altid være en chance at tage, for det er jo ikke ligefrem en ny cykel !
    Selvfølgelig laver man ikke en prøvekørsel på 100 km før køb og hvis fejlen først viser sig efter måske den distance og om sælger selv kendte til fejlen bliver svær at bevise.
    Tror du skal betragte det som lærepenge og er blevet klogere på hvad der indebærer at købe gammel og billig cykel privat.

    Om det er rimeligt !
    Ja, det er rimeligt at man selv står med risikoen når man handler privat.
    Så må man sætte prisen efter der også skal være plads til reparationer.



  • #22   23. jul 2014 en bet ja.
    Du har intet hørt fra vedk., glem ham.
    Det er lærepenge. Lad være med at rode mere rundt i det. Se at få den MC lavet. Så får du sikkert en toptrimmet MC retur der kører lidt bedre end den gjorde før. Frisk olie osv osv.
    Ellers bliver man sgu tit så træt af de bekymringer hhv træt af MCen.


  • #23   23. jul 2014 det er pisse ærgeligt vi har den slags folk i blandt os og folk er så store fedterøve/nærige at deres lort skal tøres af på andre

  • #24   23. jul 2014 Ja, du er helt sikkert blevet snydt...

    Men se nu og få lavet maskinen og få nogle gode ture på den, som andre skriver så få ordnet ventiler og andet godt mens den alligevel er under kniven

    der er ikke meget at gøre ved sådan en klaphat uden at gå rettens vej, hvilket jeg godt forstår du ikke gider...


  • #25   23. jul 2014 Det er vist en sag for Søren P

  • #26   23. jul 2014 Jeg vil mene at toppakningen godt kan have været "gået lidt" og så har fået det sidste da du kørte hjem. Jeg har prøvet det med en bil, troede bare at den var lidt utæt ved ventildækslet, men efter et lille års tid gik toppakningen så helt, så det er jo muligt at sælger ikke har været klar over det/at der ikke var noget at mærke da i handlede. Så det er måske lige hvad det er at kalde sælger en svindler, men selvom han har været klar over at den ikke var helt som den skulle være, er det jo stadig dig der har købt en forholdsvis billig MC, og så burde du vide at der nok var en grund til prisen = du tager en chance. Glem alt om at hive ham i retten, det kan ikke svare sig for de penge der er tale om, og det siger jeg som fattigrøv! Selvom du skulle vinde efter flere år, så er det noget helt andet med sådan en "civil" retssag end hvis det var staten der var part. Du kommer med garanti til at fortryde det, med mindre du ligefrem er den type hvis tegnebog er syet af muldvarpeskind!

  • #27   23. jul 2014 På sin vis kunne det godt minde om det jeg har været ude for.
    Jeg købte sidste måned min CB550 og fik at vide den vil flyve lige igennem syn. Vi aftalte et afslag i prisen på 1000kr. så ville jeg selv syne den.

    Jeg kørte til syn, og den dumpede på defekt horn, blinklys, slidt kæde og manglende bremsekraft foran.
    Jeg har ikke kontaktet sælgeren, da jeg ved der ikke er noget at komme efter, men har selv lavet tingene, så den snart er klar igen.


  • Gert B
    Gert B Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 42
    #28   23. jul 2014 Tak for de mange indlæg, med forskellige holdninger. Har besluttet af jeg prøver at kontakte sælger igen, for at se om jeg kan få et svar fra ham.
    Men har samtidig besluttet at det er lære penge jeg må betal, beløbet er heldigvis ikke større end at det er til at komme over, så håber snart at komme ud at køre igen.
    Hvis jeg høre fra sælger skriver jeg lige en opfølning.
    Mvh
    Gert


  • #29   23. jul 2014 Privat handel - normalt NUL garantier. Du har købt varen som beset.

    Er manden mekaniker kan du dog have en pointe i at han har vist at dyret havde mindst en defekt toppakning, så du har chancen med et civilt søgsmål. Det er imidlertid desværre sådan af disse sager tager i hvertfald et par år hos domstolene, og så er du stadig afhængig af at sælger har penge til dig til den tid.

    Mit råd må være: Tag det her som lærepenge, kasser geden og skaf dig en anden - beklager, men sådan ville jeg nok selv handle i din situation.


  • #30   23. jul 2014 Forresten synes jeg dit indlæg er helt fantastisk - din påståede ordblindhed til trods. Den kan i hvert fald ikke ses:-)

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #31   23. jul 2014 Der er ingen grund til at lade være med at pudse en advokat på den svigagtige sælger SAMTIDIG med at du kasserer motorcyklen og tager det som dyre lærepenge.

    Knud har ret, du får ikke dine penge med det samme, men du får dem på et tidspunkt - hvis han ellers kan betale - og ellers er det ham, der skal gå rundt resten af livet og være nervøs for, hvornår du kommer sammen med fogeden og tager hans næste motorcykel.

    Han skal da ikke gå rundt og svindle helt uden konsekvenser.


  • #32   23. jul 2014 Til J. Rath #27
    En skjult fejl på motoren minder i den grad ikke om dit tilfælde.
    Købte du cyklen med bind for øjnene?
    Ting som defekt horn, blinklys, slidt kæde og manglende bremsekraft foran kan vel ikke betegnes som skjulte fejl !
    Det er noget enhver burde kunne se og mærke hvis de er i besiddelse af et kørekort.
    Den med at sælger sige at en gammel brugt cykel er klar til syn kan sjældent bruges til noget. For hvorfor har de så ikke bare synet den? Er sikker på at prisen på synet, nok skal kunne holdes hjemme i en handel hvis den er nysynet.


  • #33   23. jul 2014 Jeg ville have kæmpet mere hvis maskinen havde været dyrer.
    må nok se i øjnene at det bliver svært at hive næsten 20% tilbage.
    Og med en så gammel/billig maskine skal du nok ruste dig med en haynes/Clyer manual for der vil komme flere små ting hen ad vejen.

    Gav selv 9000 for min dagligdags maskine, har smidt flere tusind efter den i dele og reperaret selv det meste, inkl. toppakning...men nu er jeg også mere typen der er mekaniker-masochist (heller rode ved motore end at køre...lidt fjollet I know)


  • #34   23. jul 2014 Find en anden mekanikker til at lave maskinen billigt, (det kan altså gøre væsentligt billigere), og nyd sommeren på den. Og tag det som lærepenge.

  • #35   23. jul 2014 Svar på overskrift: Ja du er!

  • #36   23. jul 2014 # 32 Steen P -> Selvfølgelig købte jeg den ikke med bind for øjnene, og jeg sidestiller det heller ikke med trådstarters problem. Men uanset hvad er der vel tale om at blive snydt, i større eller mindre grad.
    Jeg fik MC kort i november, og min generelle viden er desværre ikke enorm endnu.
    Blinklys og horn kan jeg gå med til som værende nemme fejl at spotte - og de virkede til dels da jeg selv prøvede det. Men grundet dårlig forbindelse og et halvfærdigt blinkrelæ virkede det ikke da jeg trillede til syn.
    Kæden havde jeg ingen ide om, og samme med forbremsen. Jeg har fået at vide sådan en gammel mc ikke bremser så godt som nye.
    Men igen - det er lærepenge for ikke at være grundig nok.

    Nok om det - jeg vil ikke stjæle tråden, men blot dele ud af bitre erfaringer.



  • #37   23. jul 2014 Hvorfor ikke selv købe toppakningen for en 500 seddel og prøve at reparere den selv. Med en Haynes bog i hånden kan man klare det meste selv - selv om du ikke har prøvet det før. Skulle det gå helt galt kan du altid kontakte en mekaniker smiley

  • #39   23. jul 2014 Hvis man vælger at købe 20-30 år gammel MC privat vil det altid være en væsentlig risiko for at den kan have fejl og mangler. Har man samtidig ikke selv forudsætningerne for at tjekke cyklen eller ikke allierer sig med en kyndig person som kan bistå ved købet. Bliver chancen for at købe en fejlbehæftet cykel mange gange større.
    Men selv en fagmand ville kunne overse noget, specielt hvis det kræver en prøvekørsel på 100 km før fejlen komme til syne.
    Som sagt det skal være en kalkuleret risiko at købe privat.
    Eller køb hos en forhandler og få 6 mrd. garanti på cyklen. Men jeg tror faktisk den vil ende med at blive dyrere i dette tilfælde


  • #40   23. jul 2014 Du er blevet hustlet og sån er det.... Kast lidt penge efter den og glem det, det kan bedst svare sig i længden...

    En prøvetur skal være lang og hård nok til at den slags problemer viser sig, så ved du det fremover...

    Som udgangspunkt kører jeg altid ved lidt høje omdrejninger og lav fart så blæseren sætter igang, om ikke andet for at teste blæseren, og er toppen defekt så pisser den gerne vand af sig ved samme lejlighed...


  • #43   23. jul 2014 Det er så nok en trossag lige som olie, jeg foretrækker også selv vandkølede, men ganske mange foretrækker luftkølede, dels, pga. lyd og dels pga customariseringsmuligheder

  • #44   23. jul 2014 Godt nok en tarvelig behandling og dårlig stil af sælger........ Du burde gå efter manden og tilkendegive at dette finder du dig ikke i , går ud fra du har noteret noget navn og adresse ? smiley

  • #46   23. jul 2014 Jeg er ikke helt enig, men det er jo en personlig holdning!

  • #47   23. jul 2014 Forresten - nu er der rene begyndere her - luftkølede maskiner kan også knalde toppakninger - bare spørg min gamle Royal Oilfield!

  • Gert B
    Gert B Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 42
    #49   26. jul 2014 Lige en opfølgning, har stadigvæk ikke hørt fra sælger, motorcyklen er ved at få ny toppakning, bliver køre klar i løbet af næste uge smiley . Men mener i at det er rigtig hvad der står i indlæg :

    # 4 22. jul kl. 23:07
    Desværre er VT500 nok en af Honda´s dårligste kreationer.
    Hvis du får den lavet må du aldrig presse den, de vil gerne smide plejlstangen ud gennem krumtaphuset.


  • #53   26. jul 2014 Mogens's råd er generelt en god henvisning. Jeg har aldrig hørt at VT modellerne skulle have denne specielle syge - jeg var lige så overrasket som du, og har ikke kunnet få det bekræftet

  • #54   26. jul 2014 Tror nu også at #22 fremfører den sædvanlige overtroiske "min mosters fatters søns fætters onkel har selv oplevet det"-snak.

    Det er da en fed lille kværn, den V2'er.. smiley



  • #55   26. jul 2014 Faktisk talte jeg for ikke så længe siden med en dame på en motorvejsrast. Hun var kørendes på sådan en og fortalte mig at hun havde kørt pendlerkørsel på den de sidste 10-12 år, i alt små 200000 km, og hun forventede at den kørte nok nogenlunde tilsvarende inden den skulle skrottes. Jeg tror ikke der er generelle grunde til at ængstes for kvaliteten.

    Forrige ejer kan have været en snotskovl eller der kan helt enkelt være anvendt en skidt komponent......


  • #56   26. jul 2014 Man skal jo lige huske at en VT500 er en arbejdshest - ikke en fuldblodsracer!

  • Gert B
    Gert B Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 42
    #58   26. jul 2014 # 56 Nu er det jo ikke sådan at jeg køre race, hvis jeg en sjælden gang kommer på motorvej så er 110 km/t rigeligt for mig (derover er det ikke sjovt), normalt skifter jeg gear ved 3500-4000 omdr, ok ved godt den er noget hurtigere hvis man venter med at skifte gear til 6000 omdr. Så jeg køre stille og roligt.

  • #59   26. jul 2014 En vt500 er en ok cykel, alderen taget i betragtning. Og den kan sagtens tåle at få nogen omdrejninger, det er ikke en racer. Men heller ikke en mc lavet af glas. Få den fikset og kør som det passer dig, den tager ikke skade af at ramme det røde felt bare den er varm...

    Sælger er en tosse. Det er ikke meget han har tjent på at lyve. En meget dårlig mekanikker siden han ikke bare har skiftet den toppakning.. Håber ikke der er alvorgeligere ting i vejen når den bliver åbnet..

    Tror ikke jeg havde fundet fejlen på en kort tur, så i dette tilfælde havde det ikke hjulpet at have haft mig med ude at kigge. Men derudover er det altid en god ide at få lidt hjælp, hvis man ikke selv er sagkyndig smiley

    Ordblind smiley O_o smiley O_o som du begår dig på skrift, er vi RIGTIG mange ordblinde herinde smiley smiley


  • Gert B
    Gert B Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 42
    #60   2. aug 2014 Her er lige en lille opdatering har fået min vt 500 c tilbage idag fra min fritidsmekaniker, den køre super godt. udover toppakning skulle han også skifte pakninger i forgaflen da den venstre kom der lidt olie ud af. Han fandt ud af at forbroen ikke var spændt og svingarmen til baghjulet heller ikke var spændt korrekt,, plus div små ting. Jeg kom kun til at betale 3500kr. så det var meget billigt i forhold til ved en forhandler. Jeg må også bare indrømme at næste gang jeg skal købe motorcykel bliver det nok ved en forhandler der giver garanti, selvom det måske er lidt dyre, men der er mere sikkert, for en som mig .
    God sommer til alle, nu skal jeg ud og køre!


  • #61   2. aug 2014 God tur, godt at høre den er efterset ordentligt smiley

  • #63   2. aug 2014 glad på dine vejne, at du er ude og køre igen, og til en pris du er glad ved .

    mvh


  • #64   2. aug 2014 Kanon!! smiley og du har stadig sparet min 10000,- ifht hvis du havde købt hos en forhandler smiley

  • #65   2. aug 2014 Næste gang tager du bare ham fritidsmekanikeren med, han har jo tjek på det lyder det til.

  • #66   2. aug 2014 Og hvis fuskeren er her på sitet, så offentliggør ham her.

  • Peter N
    Peter N Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 1
    #68   6. aug 2014 Det er en gammel maskine med mange km bag sig er du ikke fiks med dine hænder bør du købe dyre motorcykler med garanti fra en forhandler

  • #69   6. aug 2014 Hvis vedkommende havde rent mel i posen ville han have kommet med en kommentar her.

Kommentér på:
Er jeg blevet snydt eller er det OK at sælge på den måde.

Annonce