{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.058 visninger | Oprettet:

MC ryster - blandt andet fodhviler {{forumTopicSubject}}

Hejsa.. I den sidste tid har min gs 500 rystet. Den vibrerer i blandt andet fodhviler. Det sker når jeg kører, og hvis jeg så holder koblingen inde eller lader den gå i tomgang på anden vis, og lader den trille, så kan jeg mærke at den ryster i fodhvilerne. Det sker x antal gange pr omgang et eller andet går. Fx 1 gang for hver gang hjulet tager en omgang, eller kæden eller sådan noget. Jo hurtigere jeg kører, desto oftere sker vibrationen.

Jeg har tjekket dækket, men det er ikke skævt og det blev afbalanceret da det blev påsat. Der er dog en masse små revner i dækket, formentlig fra kørsel i grus, men da de er så små tror jeg ikke at det er dem der gør det.

Jeg har også kigget på kæden, den er stram nok (Ikke for stram) og jeg har smurt den. Hvorvidt det muligvis er et led som sidder så stramt at når det rammer tandhjulet så giver det et ryk, det ved jeg ikke.

Forhjulet sidder heller ikke skævt..

Det føles som om rystelserne er forårsaget af noget bagerst på cyklen, altså kæde, tandhjul, dæk eller andet.

Nogen der har forslag til hvad jeg kan prøve, eller nogen der har en idé til hvad det kan være?

Hilsen Jens


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MC ryster - blandt andet fodhviler
  • #1   25. maj 2009 hvor gammelt er dit kædekit? det kan muligvis være skyld i problemet...

  • #2   25. maj 2009 Martin R - Hmm.... Det er et godt spørgsmål. Jeg har haft den siden slutningen af sidste år, men jeg ved ikke hvornår den tidligere ejer har skiftet smiley Men som du siger, så kan det muligvis godt være det.

    Simon R - smiley Ville blive sindsyg hvis det var i styret... Jeg synes det er slemt nok når det blot er i fodhvilerne.. Men jeg pendler så også på min, så jeg mærker sg alt på den smiley


  • #3   25. maj 2009 ka du sætte den op på centerstøttefoden, og så køre hjulet rundt? i så fald prøv aat gøre det, og hold øje med om kæden bliver mere eller mindre stram, når du drejer hjulet rundt... det er nemlig meget normalt at tandhjulende bliver slidt ovale... hvor mange km har du selv kørt med det kit? hvertfald en god tin ag skifte uanset...

  • #4   25. maj 2009 5000-5500 har jeg kørt siden jeg fik den.

    Mc'en har kørt cirka 35000 km, og ved ikke lige hvor meget der er gjort ved den af de forhenværende ejere smiley

    Men det skal så også siges at de 5k som jeg har kørt har været i sol, regn, sne, slud og is. ALT slags vejr smiley

    Så det kan godt være at det var på tide at jeg lige fik kigget efter et kædekit eller lignende. Den har også haft en tendens til at blive meget slap, meget hurtigt, her på det sidste.


  • #5   25. maj 2009 Kan tænkes du har justeret baghjulet lidt skævt??

  • #6   25. maj 2009 Jesper - Det tvivler jeg på er problemet, da jeg allerede har set på hjulet. Derudover er det noget som er sket inden for den sidste måned eller 2. Hjulet blev monteret for et par tusinde kilometer siden, så tror ikke at det er det.

    Men hvad ved jeg, er sg lidt en dør på dette område smiley Er i hvertfald ikke en ørn!

    Tak for svarene indtil videre.
    Bliv endelig ved med at komme med forslag.


  • #7   25. maj 2009 Øhhh på de par tusinde km siden hjulet blev monteret er kæden vel blevet justeret...

  • #8   25. maj 2009 Kunne vel også være et dødt kædeled. Op på centralstøtteben eller en buk og se om du kan lokalisere lyden

  • #9   25. maj 2009 Søren - Der er desværre ikke nogen direkte lyd som der kan lokaliseres. Det er kun en vibration i fodhvilerne som jeg kan mærke når jeg kører. Kan ikke umiddelbart se noget anderledes når jeg kører med hjulet.

    Jesper - Ved brug af ordet "Justeret", så mener du vel at kæden ikke er slap og kun kan flyttes 1 cm op og ned og alt det? I så fald, jo det er justeret, og har gjort det flere gange smiley


  • #10   25. maj 2009 Ja, og når du har justeret den kan hjulet godt være skævt bagefter, hvis du ikke justerer lige meget i hver side.
    Desuden er 1cm frigang for lidt, der skal være ca. 25-35mm


  • #11   25. maj 2009 Hmm... Jeg justerer lige meget på hver side. Det sørge jeg for. Men vidste ikke at det var 25-35 mm der måtte være. For det er lidt sjovt.. Det med at den vibrerer skete efter at jeg justerede kæden. Så måske er det for meget? Kan jeg bare ikke forstå, men det er så det smiley Prøvet også lige at kigger på om kæden er for stram. Takker smiley

  • #12   25. maj 2009 Godt brainy. Det skete efter du havde justeret kæden, så er fejlen jo fundet ;o)

  • #13   25. maj 2009 stram kæde som jesper skriver er helt sikkert årsagen.....

  • #14   25. maj 2009 Jesper - Såså, ikke være næsvis! Jeg sagde jo at jeg var en dør til det her! smiley Men nej, jeg ved ikke om det 100% først kom efter at jeg sidst rørte kæden, jeg ved bare at det er der efter jeg først har lagt mærke til det.

    Og da jeg altid har fået at vide 1 cm op og ned er det optimale, så troede jeg jo ligesom at det var det rigtige... Og derved måtte fejlen jo være hjulet, tandhjulet eller andet. Men da der nu er helt nu facts på bordet så er det jo også en helt ny situation. Men tak for hjælpen folkens..


  • #15   25. maj 2009 Husk at mærk hvordan kæden er når der er vægt på cyklen.
    Den skal være væsentligt slappere end du tror.


  • #16   25. maj 2009 Jens :

    Der er også forskel på om du justerer kæden mens cyklen står med hjulene på jorden eller om du gør det mens den står på centerstøttefoden.
    Hvis du har justeret kæden mens den stod på centerstøttefoden vil den blive strammet mere når den kommer ned på hjulet pga vægten og den måde bagsvingeren giver sig på, har jeg ihvertfald oplevet på min GS´er.
    Ellers kan du tjekke om du evt. har tabt en afbalancerings klods og evt. prøve at få den afbalanceret igen.


Kommentér på:
MC ryster - blandt andet fodhviler

Annonce