{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.828 visninger | Oprettet:

Blive stoppet på en større end 24hk {{forumTopicSubject}}

Hvad sker der egentlig hvis politiet stopper en på en motor cykel der har mere end de 24hk nu når man kun har det lille kort, tjekker de overhovedet det?,

Min suzuki er skrevet i papierne at den er droslet til 24hk men har fjernet droslingen tror i så de ville tjekke det på et rulle felt hvis de bare stopper mig i et ganske almindelig rutine tjek?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blive stoppet på en større end 24hk
  • #1   9. apr 2010 bare den ikke er over 34 hk , sker der ikke en skid

  • #2   9. apr 2010 den har så lidt mere smiley mener det er 85hk de har sådan nogle sv650

  • #3   9. apr 2010 Du får skridt prygl med en TMG pibe indtil piben knækker...

  • #4   9. apr 2010 Du får en bøde på 3000 for kørsel uden førerret til pågældende kategori.

    Normalt koster det (i første gangs tilfælde) 5000 for kørsel uden førerret, men her er det en formildende omstændighed, at du har kørekort til bil....forhåbentlig smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 279 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.660
    #5   9. apr 2010 De kigger kun på om cyklen er omregistreret som droslet. Er den det, så skal de være ret pernitne for at gøre yderligere ved det.

    Forsikringsmæssigt er der heller ingen problemer, for de dækker selvom du kører på et køretøj du ikke har kørekort til, og mht prisen tager de slet ikke højde for at den er droslet.


  • #6   9. apr 2010 ja har skam kørekort til bil (:
    men de tjekker det vel kun hvis jeg kommer med 200 og overhaler dem eller sådan noget ?


  • #7   9. apr 2010 den er nemlig registret som droslet køretøj

  • Michael R
    Michael R Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #8   9. apr 2010 Det har jeg prøvet at blive stoppet på stor mc, hvor jeg kun havde lille mc kort, og kørekort til bil samtidet, det kostede 5000kr.... smiley

  • #9   9. apr 2010 Michael R: Så er du blevet snydt. For retspraksis er 3000,-

  • #10   9. apr 2010 hvis i skriver at det er det samme som at køre uden kort. dækker forsikringen vil egentlig heller ikke .. altså ved skader. uha kan lige se det for mig . ordenlig dyr omgang..

  • #11   9. apr 2010 Det er da vistnok 34Hk. smiley

  • #12   9. apr 2010 Sajmon: Forsikringsmæssigt er der klart problemer hvis han er involveret i et uheld og han kører på en maskine han ikke har førerbevis til.

  • #13   9. apr 2010 Ansvarsforsikringen skal nok dække de skader man evt. forvolder på andre. Men når det er sagt, så kan du godt være sikker på, at forsikringsselskabet gør hvad de kan, for at kradse deres penge ind igen, hvis du har ført et køretøj du ikke har pap til.

  • #14   9. apr 2010 IMO så burde du ikke være bange for politieren, sandsynligheden for at de finder ud af det er rimelig lavt.

    Men det som du skal være rigtig bange for, er når du kører lille lise ned.

    Istedet for at forsikringen kommer og betaler for dig, så kommer du SELV til at stå med et par hundrede tusinder i minus på konto.

    Vil dog stadigvæk ikke opfodre dig til at køre uden det, synes du burde lære "jungle reglerne" på den måde med drosling. smiley



  • #15   9. apr 2010 "den har så lidt mere smiley mener det er 85hk de har sådan nogle sv650"
    Tjaeeee, i din profil kan du godt finde ud af den har 72hk...

    Hvad sker der hvis jeg bliver stoppet i en 40t lastbil, men kun har kørekort til at køre en 3,5t personbil...


  • #16   9. apr 2010 Jesper.

    Der er bøden væsentlig større. Kan ikke huske hvor meget


  • #17   9. apr 2010 Jesper

    Jeg gætter mig til du skal file den ned med neglefil til den vejer 3500 kg

    bare mit GÆT


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 279 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.660
    #18   9. apr 2010 Jesper [Virum] P - Hvis lastbil vs bil var det samme som stort vs lille mc kort, ville bøden også være ens - det er den ikke.

    Der er også en væsentlig forskel i størrelsen på de to køretøjer, hvor en SV'er med 34hk fylder det samme som en SV'er med 72hk - og slår ca lige hårdt om den rammer med 120km/t med 34hk eller 120km/t med 72hk.


  • #19   9. apr 2010 Hvorfor æder du ikke bare den tid, hvor din cykel max må have 34 hk??
    Du skal nok ramme din grænse, selv med max 34hk...


  • #20   9. apr 2010 Michael R: Hvordan tjekkede de, at den ikke var droslet?

  • #21   9. apr 2010
    Ansvarsforsikringen er ligeglad med dit kørekort, den betaler - og kan ikke komme efter dig bagefter af den grund.

    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=112585

    Kig under afsnittet "At køre galt uden kørekort, eller med lille kort på stor MC"


  • #22   9. apr 2010 Uanset hvad,
    SÅ er man en spade hvis man kører uden kørekort, og det er jo det der her lægges op til.

    Reglerne er lavet af en grund, så kom dog ud og lær at køre mc, før du bliver endnu et fjols i statestikken!!


  • #23   9. apr 2010 Jesper S: Jeg havde da ikke noget problem med at køre på en 72 hestes mc, på trods af jeg kun havde lille kort. Havde for det meste også kørt på stor mc til køretimerne. Så kan ikke se noget problem i det, ud over at det ikke er lovligt, hehe.

    Hvorfor skulle man blive endnu et fjols i statistikken pga det?


  • #24   9. apr 2010 Simpel regning,
    Reglerne er lavet for undgå dem der har størst chanche for at lave ullykker gør det, og det HAR virket.

    At du så ikke kan se et problem, er nok fordi du ikke forstår det!
    AT KØRER EN MC DER ER STØRRE END DEN MÅ VÆRE, SVARER TIL AT KØRER UDEN KØREKORT!!

    kører man uden kørekort, er man i min hverden, et fjols, og skulle næsten have skud knæskallerne af!! (eller noget i den stil)


  • #25   10. apr 2010 Steffen, det er sjovt det du skriver, for i straffeloven, er det en skærpende omstændighed at føre et køretøj uden at have kørekort til det, og kan da ikke forestille mig det ikke skulle forholde sig ligeledes i forsikrings lovgivningen..

    Det er faktisk værre at køre en person ned hvis du ikke har kørekort, end hvis du sidder i en 40 hestes brandert, ifølge straffeloven.


  • #26   10. apr 2010
    Tore, det er ikke nogen forsikringslov.
    Det er færdselsloven.

    Det handler ikke om straf, det handler om erstatning og regres.

    Straffen udmåles særskilt, og det er kun hvis handlingen kan betegnes som grov hensynsløs, at regressen også kommer i spil.


  • #27   10. apr 2010 Men det bliver jo betragtet som groft hensynløshed, at du bevist føre et køretøj du ikke må. Det er af samme grund at du bliver straffet hvis du låner dit køretøj ud til en person der ikke har kørekort.

  • #28   10. apr 2010
    Aldrig i livet bliver det betragtet som groft hensynsløst, at køre uden kørekort.
    Det er aldrig forekommet i en dansk retssal.

    Hvad med ham der har fået frakendt sit kørekort for hastighed, og bliver stoppet ugen efter i en rutinekontrol, uden at have lavet nogen forseelse - han udgør ikke større fare end da han havde kortet - skulle det pludseligt være groft hensynsløst?
    Og hvis han holder for rødt, og bliver påkørt bagfra - skulle personskadeerstatningen til den bagfrakommende så betales af ham selv, og ikke hans ansvarsforsikring, bare fordi han ikke har kortet?

    Sådan virker det ikke, - det er handlingen der tæller, og ikke kortet.




  • #29   10. apr 2010 Steffen, det er jo netop handling, han vidste jo at han ikke måtte sætte sig ud i en bil, han har ligeledes fået fradømt sit kort, fordi retten har erkendt at han ikke er sikker bag et rat.

    om du har haft et kørekort og er blevet frakendt det, eller du ikke har haft det nogen sinde, er ikke noget som retten forholder sig til, for dem er det, det samme.

    Det er en skærpende omstændighed at føre et køretøj uden at have korrekt kørekort, hvorimod det sjovt nok ikke er en skærpende omstændighed hvis du føre et køretøj under alkoholpåvirkelse.


  • Michael R
    Michael R Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #30   10. apr 2010 Det er så også 7 år siden jeg blev stoppet, kan godt ske der er andre regler nu, jeg var ude og prøve køre en ducati 916 sp da jeg på det tidspunkt var i lære som mc mek. og tror sku ikke der er eller har været nogen droslet 916sp i dk...

  • #31   10. apr 2010
    Tore, handling i denne forbindelse er den trafikale forseelse.

    Om kørekortet er på plads eller ej har ikke noget med ansvarsfordelingen ved et uheld at gøre.

    Det er ikke noget jeg gætter mig til, det er noget jeg har lært igennem min uddannelse, og jeg har arbejdet med det i 20 år.

    Det er muligt det er en skærpende omstændighed når der skal udmåles straf, men ikke når der skal fordeles erstatningsansvar.



Kommentér på:
Blive stoppet på en større end 24hk

Annonce