{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.243 visninger | Oprettet:

Forgaffelolie men hvilken? {{forumTopicSubject}}

Har besluttet at der skal ny olie i forgaflen på GS450.
Ved ikke hvor gammel olien er.

Men hvilken skal jeg vælge?
Har ingen anelse om hvad SAE tallene betyder for dæmpningen.

Har 3 jeg vil vælge imellem:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3864542071&n=1388086125&pn=1454065840

http://www.thansen.dk/product.asp?c=3864542071&n=1388086125&pn=1388060390

http://www.thansen.dk/product.asp?c=3864542071&n=1388086125&pn=1388086041

Den første er ikke på lager og den sidste er en "racing" hvilket jeg ikke tillægger ret meget :=)

Hvilken ville være ok når min kørestil bestemt ikke er racepræget.?

Eller er det "ligegyldigt"
Sidste spørgsmål. Der skal 150ml i hvert ben men hvordan måles det egentligt op så man får lige meget i hvert ben?
Kan forestille mig at det bør være nøjagtigt


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forgaffelolie men hvilken?
  • #1   26. maj 2010 Du skal ikke gå så meget op i om der står racing. Det der betyder noget er SAE-tallet 5-10 eller 15. Det er tykkelsen på olien. Jo højere tal, jo tykkere olie. Tyk olie giver "stram" affjedring.
    Du skal se i din servicemanual eller høre på værkstedet hvad fabrikken anbefaler. Men du kan også prøve dig frem.
    Ang. lige mængde i hvert ben. Så mål med en tommestok eller lign. fra oversiden af gaffelbenet ned til overfladen af olien.


  • #2   26. maj 2010 I din manual skal der stå hvad den standard benytter af forgaffelolie.

    Når du får skilt dine gaffelben ad, bør du også måle hver gaffelbens fjeder indeni, og checke om den opfylder mindstemål.

    Såfremt fjedrene er iorden, fylder du den olie på igen som din manual foreskriver.

    Hvis man ønsker sin affjedning lidt strammere, kan man gå +5W (SAE) op, da olien så bliver tykkere, men inden man gør det bør man have en klar fornemmelse af hvordan forgaflen reagerer ny-serviceret. (ok fjedre, ny std olie)

    Hvorfor vil du skifte olien?


  • #3   26. maj 2010 Er du sikker på, at 150 ml pr ben er korrekt? I flg Louis datenbank, er der tale om andre mængder.

    http://www.louis.de/_20cb7ef9fc7b38ecb4ceccfe8c895b4819/index.php?topic=bikedb&article_context=bikedb&anzeige=0&CONTENT=technik&typ_id=GL51F


  • #4   26. maj 2010 hæld 10 W det er den mest gængse.... 150 er jeg ret sikker på er for lidt... normalt ligger det på 300- 500 ml pr ben

  • #5   26. maj 2010 Heine
    Synes den er noget blød i affjedringen og da jeg ikke ved hvor gammel olien er eller i det hele taget kender standen af forgaflens indre dele, så ville jeg som minimum skifte olien.

    Kan være det ikke ville give noget men så var det da gjort.
    Ændrer forgaffelolie sig da ikke ved "slid"/ alder?


  • #6   26. maj 2010 Forgaffelolie bliver slidt ligesom alle andre olier, så du kan roligt skifte, specielt når du ikke ved hvornår det sidst er gjort.

    Ved ikke lige hvorfor Heine D spørger dig om hvorfor du vil skifte. Jeg vil hellere spørge "hvorfor ikke?" Det er da rimeligt vigtigt at din forgaffel virker som producenten har tiltænkt smiley


  • #7   26. maj 2010 Jeg spurgte fordi at der er forskel på om man river sin forgaffel af og åbner den for at inspicere den for fejl, lære noget omkring opbygning osv, eller man synes den er blevet for blød og derfor tror det kan være nok bare at skifte olie.

    Og jo, en gammel slidt olie bliver tyndere, og derfor bliver din forgaffel blød. Husk blot også at måle længden på fjedrerne og inspicer, fjern slam osv.


Kommentér på:
Forgaffelolie men hvilken?

Annonce