{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan vi påvirke den nye mc lov
  • #1   16. okt 2012 Man må da godt køre på motorvej på en 125cc ?

  • #2   16. okt 2012 ja gid man kunne gøre noget. jeg føler med de unge. 15 hestekræfter lyder godt nok ikke af meget.

  • #3   16. okt 2012 Desværre nej ;-(

  • #5   16. okt 2012 Man kan lade være med at følge den, men tror ej på en demonstration nogen sinde kommer op på benene tbh. Hvert fald ikke med de forsøg som har været.

  • #6   16. okt 2012 Som de dog kan.... De har også lige hævet knallert plader fra 90 til 690,-
    Og de er nok ikke færdig med den kost bag rattet.......


  • #7   16. okt 2012 Man må godt køre på motorvej på en 125cc ja, men du kan måske maks køre 40 km/t langsommere end andre må køre, og så begynder det at blive lidt farligt. Især hvis det er mørkt, da bliver det jo nærmest decideret livsfarligt.

  • #8   16. okt 2012 Har en søn som har sparet op til en suzuki sv 650 og fået den droslet

    Hvis han ikke når at tage mc kortet inden køre læren stopper pga sne , kan han måske få kortet inden skærings datoen
    ellers vil mcen være ubrugelig for ham ,

    så kan jeg hjælpe med at ændre lidt , vil jeg gøre alt for dette

    Derfor trykker syntes om , på alt der kan ændre loven








  • #9   16. okt 2012 Som jeg har forstået på alle de indlæg der har været om det, så er det ligemeget om han får kortet i år eller først næste år, reglen vil også gælde for ham (som jeg har forstået efter alt snak om det)
    Men jeg ville også håbe reglerne blev ændret, men om det sker, tvivler jeg på.


  • #10   16. okt 2012 Elias G:

    Max vor ven her i tråden er jo helt sikker på, at der er så meget græsrodsarbejde i gang, at en demonstration nærmest starter spontant, så du kan være ganske rolig:-)


  • #11   16. okt 2012 Jeg er helt enig i, at det ikke ligefrem er de skarpeste hatte der har udtænkt de nye regler i forb. med erhvervelse af MC-pap.

    Men svaret er da, helt og aldeles, nej?!

    Vi kan ikke påvirke en fed skid. Kunne/kan vi påvirke rygeloven, fedtafgifterne, vores endnu mere latterlige afgifter på motorkøretøjer osv osv...?
    Næ.. Det kan vi ikke..

    Skal noget som helst i lille DK påvirkes i en nogenlunde, men alligevel ikke endnu tilfredsstillende retning, så kan man starte med at sætte sit kryds ved blå blok næste gang, der bliver udskrevet valg.. Gud forbyde at der går 2 år inden det sker...!


  • #12   16. okt 2012 Ja blå blok opfandt fedtafgiften.. så ja det vil nok ændre alt hehe

  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #13   16. okt 2012 Chancen for at påvirke den her lov, den er nu langt større end af påvirke de love du nævner, for de er nogen der giver penge i den tomme statskasse. hvad den her ikke i samme grad kommer til at gøre.

    Reglerne om børn på MC blev ændret efter et år, så børn under 135 cm igen må sidde bag på cyklen.

    Men reglen er totalt tåbelig, kan huske da jeg var 19, der smed jeg tøsen bagpå med telt og oppakning og kørte en tur til Holland, det vil der ikke være meget grin ved at skulle gøre med max. 15 hk. Jo tæt på lastbilerne vil kunne køre hurtigere op af bakkerne, og dermed blive fristet til at overhale.


  • #15   16. okt 2012 per f

    Muligt, men konfirmanden Thor Möger Pedersen fik smidt brænde på bålet med en udvidet sukkerafgift, - som han så sidder og tuder over ved sin afgang som skatteminister, og beder til at hans efterfølger skal rette op på, - det kan jeg ikke tage seriøst..!

    Fuck it, - den store politiske diskussion hører nok til i en anden tråd smiley


  • #16   16. okt 2012 Jeg tror i bund og grund det er så godt, som det nu kan være med de direktiver fra EU. Det bedste vil være at fortsætte som vi gør nu, men det kan ikke komme på tale, og det er hverken rød eller blå blok der kan gøre noget ved.
    Og husker jeg tilbage på da jeg fik knallertkort som 16 årig, sammen med kammeraterne, så er jeg bange for det var gået op i hat og briller hvis vi kørte rundt med 15 hk. Og når man nu skal indføre 3 kategorier, så synes jeg det er nødvendigt at det er 18 år.
    Men genrelt kunne jeg absolut ikke se nogen problemer i den 'gamle' måde.


  • #17   16. okt 2012 Hver gang der kommer en ny lov er der nogen der råber op...Hvem kender til ret mange love der er blevet forkastet pga 10000 der råber ?

    @Jan 1 h.

    Hvis du vil hjælpe knægten,så giv den sløve kørelære en opsang.. knægten burde kunne nå både at få kortet, blive stoppet for fart og generhverve inden der falder sne smiley


  • Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    apr 2011

    Emner: 50 Svar: 237
    #18   16. okt 2012 (link fjernet)


  • #19   16. okt 2012 tænker bare sådan her... Hvis man får 1500,- i bøde for at kører på stor mc med lille mc kort, hvad får man så for at kører på stor mc med mellem kort, hvor man rigtigt skulle have haft stort? Tror nogle betjente vil se igennem det, tror andre vil give rabat, og tror maks det kan lande på 1500? Kunne da være interessant at vide, hvad den lå på, når man havde sin ret til at få stort.

  • #20   16. okt 2012 Tror ikke du skal regne med rabat. Ville dæleme stille politiet i dårligt lys hvis de differentierer mellem folk og forseelser.
    Og have ret til stort, det har man ikke i følge ny lov, så den holder ikke.


  • #21   16. okt 2012 @Lasse J
    Rygeloven og fedtafgifterne blev indført af en Venstreledet regering. Rygeloven blev vedtaget vha. alle partier minus Radikale venstre og Liberal alliance (altså de liberale partier i folketinget) og ved fedtafgiften var det kun LA, der stemte imod. Og registreringsafgiften har vist ikke ændret sig i maaaaange år.
    Hvad får dig til at tro at en stemme på Venstre, Konservative, Liberal Alliance eller gud forbyde Dansk Folkedanserparti ville ændre på det?


  • #23   16. okt 2012 der var en debat om det i et andet topic dirty, og der var to som havde fået bøder begge af 1500kr, fordi der ikke var drossel på deres cykel, da de kørte med lille kort.

  • #25   16. okt 2012 Jeppe (Amager)

    Jeg tror bestemt ikke at noget af det nævnte bliver ændret ved en blå regering, - som jeg skriver- "påvirkes i en nogenlunde, men alligevel ikke endnu tilfredsstillende retning....."

    Beklager, - kom lidt til at blande to ting sammen, - min pointe var at jeg IKKE mener at vi kan ændre på reglerne på MC kortet, med en FB-gruppe eller en folkedemonstration, - for det har vi ikke kunne med mange andre, af de latterlige tiltag der er blevet taget gennem tiderne, - OG så ledte det blot mine tanker hen på, hvor nederen jeg synes den nuværende regering er, - velvidende om at tidligere regering naturligvis har haft en finger med i spillet over hele linien, - både som regering og opposition.


  • #26   16. okt 2012 Har folket i øvrigt bemærket den lille ekstra regel for A2-kortet? (20-24 år) - Motorcyklen må max have 48 hk, men de 48 hk må ikke være afledt af mere end det dobbelte.... Ups, ingen droslede sportsmaskiner til de raske drenge/piger under 24........

    - Og nej, det er ALT for sent at påvirke noget nu. - Men mc-branchen, min egen branche, og alle andre med interesse i motorcykler, har sovet i timen. Kørekortdirektivet er IKKE hemmeligt, det har været undervejs i mange år. Men lobbyarbejdet fra vores side blev desværre ikke gjort ordentligt, endsige tidligt nok- Derfor står vi nu med nogle uforståelige og ubrugelige regler.... Repræsentativt demokrati my ass.....


  • #27   16. okt 2012 kørelæren H, 2 år med A2 giver adgang til ubegrænset, så i princippet kan en 22 årige vel få sin zx6r? smiley

  • #28   16. okt 2012 Korrekt... Men før de to års erfaring er opnået, må han ikke køre på zxr´en, selvom den er droslet til 48 hk.....

  • #29   16. okt 2012 Jeg skrev til justitsministeren, med link til en anden tråd om samme emne + kommentarer til mit eget indlæg i tråden.

    Resultat:
    Jeg blev ringet op af en embedsmand fra færdselsstyrelsen der takkede for min henvendelse. Han fangede mig først i 3. eller 4. forsøg (ringede fra hemmeligt nr) Måske havde det været nemmere med en simpel mail! For det var den eneste kommentar han havde til min henvendelse.... :-S

    Som han sagde; loven var vedtaget med flertal i folketinget. Så det havde minimal betydning hvad andre EU lande gjorde eller for den sags skyld hvad befolkningen mente (dette sagde han ikke direkte, han brugte nogle finere ord til det) smiley

    Nu vil jeg ikke opfordre til ulovligheder, men det eneste der måske kunne få dem til at vågne op var hvis alle der computere gik ned gang på gang på gang på ....

    Eller som andre siger - civil ulydigheder. Dette kan dog desværre blive ret dyrt for den enkelte borger, der bliver taget af gestapo.


  • #30   16. okt 2012 Hvor er "The Anonymous" når man har brug for dem hehe

  • #31   16. okt 2012 Ddos..

  • #32   16. okt 2012 Alle kort taget inden skæringsdatoen kører efter de gamle regler.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #33   16. okt 2012 Niklas - Lad nu være med at lyve.

    Det er IKKE hvorvidt man har kørekortet eller ej, der afgør om forsikringsselskabet kræver regres for ansvarsskader - det er HANDLINGEN!!!!!!!!

    Er det "groft uagtsom", som INTET har med kørekortet at gøre, KAN de i yderste tilfælde trække dig i retten med krav om erstatning.

    Vi kan hurtigt blive enige om at det er dumt, men dit skræmmeeksempel har ingen bund i virkelighedens verden.

    For at vende tilbage til tråden, så regn ikke med at vi har nogen indflydelse på den beslutning.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
  • #36   17. okt 2012 Ja det er betænksomt at de laver regler og regler for mc'er som bliver brugt 60-70% om året, men at man kan købe hvad som helst af HK i biler hvis man bare har råd til at betale forsikringen!! Og ja Henrik vil bestemt også mene at en bil med en uerfaren billist og 200 hk er farligere end en mc!!

  • #37   17. okt 2012 Tja....i sæsonen kører der mindst 20 biler for hver MC, om vinteren er det endnu mere udtalt. Måske er det ikke så underligt, at vi betragtes som en larmende minoritet præget af dødsforagt - en minoritet man må passe på af lovmæssig vej

  • #38   17. okt 2012 hmmm.. ja men lur mig om ikke de også burde overveje at passe på de nystartede billister også af samme lovmæssige veje med den statistik de bidrager til ..ifølge statistikken 2011 var der 23 dødsfald i trafikken på unge mellem 18-24 år i bil, men "kun" 3 i samme alder på mc !!! Der står selvfølgelig intet om det var fart eller andet...

  • #39   17. okt 2012 ....man kunne jo også overveje at passe bedre på de ældre mc´er med et par love ! Ifølge selv samme statistik er der 12 dødsfald på mc med personer mellem 45- 64 år mod 26 i bil!!
    Men ellers vil jeg da mene at vi er en minoritet der burde passes på. Og Dødsforagt må jo siges at være individuel og for dem der har den, må den forhåbentlig aftage med alderen og et ønske om at leve for evt familie og børn!!


  • #40   17. okt 2012 Sej-mon-dog:

    Pas på, at du ikke falder i en statistisk fælde kig en gang på aldersgruppens størrelse for de gamle.Den rækker over 19 år, alle andre statistiske grupper rækker over 5!!!

    Det her er forsikringsselskaberne helt klar over:-)


  • #41   17. okt 2012 ..forresten skriver jeg ikke at vi er en dødsforagtende larmende minoritetsgruppe, men at vi betragtes som en.

    Når man så ser enkelte mc-isters adfærd, så bliver det desværre forståeligt - forståeligt, men ikke korrekt:-)


  • #42   17. okt 2012 Det er jo en statistik lavet t på et beregnings grundlag som jeg ikke skal rode mig ud i da jeg kun er sproglig student og ikke matematisk smiley jeg tror ikke det er en fælde!! Og som du selv nævner må der være en grund til de prøver at "passe på" mc'er! Men i min verden burde det samme gælde for unge billister når man ser på det grundlag, som jeg gætter på at dem der foreslår reglerne til afstemning i minesteriet også kigger på:-)

  • #43   17. okt 2012 Det er jeg slet ikke uenig i:-)

  • #44   17. okt 2012 -Niklas
    Du kan skrive meget overbevisende og jeg er sikker på, at du selv tror på det.
    Men ansvarsforsikringen dækker uanset om du har kørekort eller ej (man behøver heller ikke kørekort for at tegne en ansvarsforsikring). Det er handlingen og ikke forudsætningen, der er afgørende om man kan kræve regres i forbindelse med et uheld.
    Hvis man er skyld i et uheld er der altid en risiko for at kasko- og ansvarsforsikringen ikke dækker eller der kræves regres. Men ved ansvarsforsikringen kan det ikke være det manglende kørekort, der er årsagen.
    Dine eksempler underbygger ikke dine påstande på nogen måde.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #45   17. okt 2012 Jeg bemærker at hver gang du har muligheden, tolker du på det der står - og desværre forkert hvis du til stadighed konkluderer at manglende kørekort er direkte årsag til at forsikringsselskabet gør regres.

    Der står "hensynsløshed", "grov uagtsomhed" og "manglende kørefærdigheder" mange steder, men det har stadig intet med kørekortet at gøre.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #46   17. okt 2012 Jeg har ondt af dig Niklas.

    Så meget energi brugt på at voldtage et tastatur, og så har du stadig ikke ret...


  • #47   17. okt 2012 -Niklas
    Han skriver netop ikke det samme, som du påstår.
    Hvis man er skyld i et uheld, er der altid en risiko for regres uagtet du har kørekort eller ej - så jeg er helt på linie med hvad Henrik Feldt-Rasmussen skriver. Hvis handlingen er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed, er der mulighed for regres.


  • #48   17. okt 2012 Jeppe og Sajmon:

    Jeg er ked af at bruge denne tone, men nu må I sgu vågne op!!!!

    Min forrige genbo måtte sælge sit sommerhus for at hjælpe sin vanartede søn ud af en økonomisk klemme. Knægten havde uden kørekort kørt farmands bil ind i et hushjørne. Forsikringen betalte i første omgang og gjorde så regres mod forsikringstager - han måtte formodes at vide, at knægten ikke havde et kørekort. Han blev DØMT til at betale.

    Niklas har jo ret - det er bare ikke noget der praktiseres særlig tit!


  • #49   17. okt 2012 Niklas:

    Vi er helt enige, men der er flere herinde, der ikke forstår, at man ikke ALTID kan gå på vandet. Tit måske, men IKKE altid


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #51   17. okt 2012 Knud - det styrer du helt selv, men jeg har lige siddet en times tid bag rattet i 3,3 tons kassebil, så hvis ikke jeg var vågen var det nok gået galt, tænker jeg... smiley

    Eksemplet med den vanartede søn, kender jeg ikke alle detaljerne for, så det er umiddelbart en smule svært at forholde mig til om det er det faktum at han ikke havde kørekort, eller det faktum at han kørte bilen ind i et hushjørne, eller under hvilke omstændigheder det skete, som var afgørende for at der bliver gjort regres.
    Du kan heller ikke, med ufravigelig sikkerhed, fortælle mig at DU kender alle omstændighederne - som måske førte til at sagen blev kaldt "groft uagtsom / hensynsløs" som udløste kravet om regres. Eller hvad?

    Niklas - Det at den 17-årige ikke havde kørekort, er kun EN af faktorerne i at de beder ham betale - hvor man nemt kan regne med at når han pløjer udover en ubetinget vigepligt, så vejer det rimeligt tungt. Så vågn selv lige op, bassemand.

    Når det kommer til hvem jeg stoler mest på, må jeg sige at en eksamineret assurandør som er oplært & udlært i forsikringslovgivning, bærer en del mere troværdighed med sine ord, end en sagfører / avekat hvis primære beskæftigelse består i at fortolke & overfortolke regler og love til sin klients fordel for enhver pris.
    Sidstnævnte persons kompetencer dækker desuden over flere forskellige slags love, og man KAN immervæk ikke være ekspert i dem allesammen. Af samme årsag er der også forskel på hvilken dommer man får tildelt...

    Jeg kan nævne de første 6-8 retsafgørelser i min umiddelbare bekendtskabskreds, som på INGEN måde har fulgt lovens bogstav, men hvor de involverede personer såre simpelt ikke har hverken evner, midler eller tid til at anke deres respektive sager for at få omstødt afgørelserne.
    Bare fordi man er dømt, betyder det desværre IKKE man er skyldig i det her land - selvom den udtalelse nok ikke vil finde indpas i jeres opfattelse af det såkaldte "retssamfund" vi lever i.

    En af mine tidligere veninder betaler stadig af på en skade hun forvoldte netop ved samme forseelse - 6km/t over fartgrænsen ud over en ubetinget vigepligt og med en skade på ialt 3 biler til følge. Hun havde kørekort, og havde på det tidspunkt kørt bil i 6 år - men hendes forsikring trak hende i retten og hun blev dømt til at betale for både ansvarsskaden, og kasko skaden på hendes egen bil.
    I det tilfælde synes jeg det er helt iorden, for kællingen kunne ikke, og kan stadig ikke føre en bil på forsvarlig vis - som er en af årsagerne til jeg ikke længere omgåes hende.

    Jeg har på intet tidspunkt påstået hverken at jeg er sikret mod den slags, eller at jeg kan gå på vandet - men at Niklas skal gribe efter så små halmstrå så langt ude hver eneste gang en eller anden mæler 2 ord omkring kørekort og kørsel, er til at brække sig over i lårtykke stråler.

    JA - risikoen er der for at forsikringen kommer efter dig, men det er den ALTID - og NEJ - jeg forherliger ikke at man kører for stærkt, uden kørekort, på baghjul, uden hjelm, uden begge hjul rører jorden - men jeg sidder fanme heller ikke og er parat med timelange moraleprædikener når folk blor SPØRGER til noget de mener er ulovligt.
    Jeg sidder heller ikke, som Niklas, og dømmer alle mine med-MC'ister på forhånd, beder dem indlevere kørekortet, og desuden i værste selvfede stil, fremhæver egne evner / egen erfaring, egne holdninger samt egne meninger som værende klodens endegyldige sandheder.

    Og jeg finder det mere end skrigende tragisk at folk ikke har reageret kraftigere på den slags bedrevidende PIS, end de har.


  • #52   17. okt 2012 Sajmon:

    Jeg kender ikke alle detaljer nej, men det er også sagen helt uvedkommende - der blev gjort Regress - længere er den simpelthen ikke, og så kan du og andre hævde nok så meget at det ikke sker!!!!!

    Miklas har helt ret, når han siger at I ikke skaal fortælle urutinerede og nytilkomne, at de altid er dækkede - det er de IKKE!


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #53   17. okt 2012 Jeg har aldrig sagt de altid er dækket - jeg har blot sagt at skræmmeeksemplet er SÅ langt ude af tangenterne, at det ikke er den væsentligste faktor til at man bør køre uden kørekort.

    For ingen bør da føre et køretøj de ikke er uddannet til at føre.!.

    Og det kan jeg sagtens sige selvom jeg har kørt knallert siden jeg var 14, bil siden jeg var 16 og bil med frakendt førerret - endda i nyere tid.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #54   17. okt 2012 Og du burde have følgende opsang.

    profilbillede
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #55   17. okt 2012 Niklas - Husk at når man peger på andre med den rigtige finger, er der mindst 3 andre små tykke pølser, som peger på en selv. smiley

  • #57   17. okt 2012 Off Topic

    Kørekortet har ingen indflydelse på ansvarsforsikringen, og selskabet kan ikke kræve penge for skaden, med henvisning til manglende/forkert kørekort.
    Det er udelukkende handlingen der tæller.

    Det er den regel der regulerer det, - altså færdselsloven.
    Der er ikke rigtig andre steder det står.

    Så, hvis du ikke har snydt dig til en lavere pris på forsikringen (Evt. ved at køre i en andens navn),betalt forsikringen, og holdt den i kraft på normale vilkår, så er der ingen der kan sende dig regningen for udbetaling fra din ansvarsforsikring.
    Kun hvis du kører "groft hensynsløst" men så kan de også komme efter dig selvom du har det rigtige kørekort.
    http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/112585-de_mest_stillede_forsikringsspoergsmaal


  • #58   17. okt 2012 -Niklas
    Læs lige mit citat fra linket igen:
    "Så, hvis du ikke har snydt dig til en lavere pris på forsikringen (Evt. ved at køre i en andens navn),betalt forsikringen, og holdt den i kraft på normale vilkår, så er der ingen der kan sende dig regningen for udbetaling fra din ansvarsforsikring."

    Så hvis jeg f.eks mister mit kort og er så dum at tage en tur på knallerten og derefter være skyldig i et uheld, vil der ikke kunne kræves regres pga. mit manglende kørekort.


  • #59   18. okt 2012 15hk haha så er der endnu en grund til at pille droslingen af efter syn..

    Og forsikringen dækker, jeg har talt med mit forsikringsselskab..


  • #60   18. okt 2012 on topic: synes de gamle regler med stort og lille kørekort er fint og de har sikkert også reddet lidt liv hen ad vejen, og tror desværre ikke der kan påvirkes nogen i denne regeringstid da de elsker alt hvad der hedder EU !! Og sikkert heller ikke når vi får ny regering igen for så har vi sikkert affundet os med de her regler alligevel...

    of topic: Hvad er Handling, Hensynsløshed, Grov uagtsomt mv??
    Jeppe :det er da lidt flueknepperi at blive ved med at jokke rundt i det Niklas skriver når han ovenikøbet har eksempler på det er effektueret i virkligheden affødt af den ene eller anden uansvarlige handling!!
    Du har linket til en regel ! Så har du vel selv fortolket lidt på hvad der er en hensynsløs handling mv, eller har du snakket med et forsikrings selskab om hvordan de fortolker det i en given situation når de vil have regres??
    Ja jeg spørger bare!! For både dig og Sajmon skriver at Niklas fortolker det skrevne!!Men han kommer jo med eksempler hvori manglende kørekort og manglende kørefærdigheder er nævnt og det samme gør Knud !!
    Regler og love bliver jo ofte fortolket hver gang de skal bruges alt efter situationen, nogen er klokkeklare andre og andre er knap så klokkeklare !!!

    Sajmon: reklamere du ligefrem med at du har kørt i frakendelsestiden ??? Ville da håbe at dit forsikringsselskab kan ligge det ind under hensynsløst,hvis du fører et køretøj du ikke har ret til, hvis de skal betale erstatning til en du har forvoldt skade på, nu du vælger at skide på loven og regler!!!
    Får man som regel ikke taget sit kørekort fordi man har kørt hensynsløst eller uagtsomt?? Hvad end det er sprit, fart, personskader mv!!!



  • #61   18. okt 2012 @ Sej-mon-dog - problemet i denne sag er at folketinget (bemærk jeg ikke skriver regeringen, da det er et enigt folketing der har vedtaget reglerne) har valgt at se bort fra EU's ellers fornuftige regler og skærpe dem udover det som andre EU lande har vedtaget.


  • #62   18. okt 2012 Jamen de kommer fra EU de regler og ikke ud af den blå luft?? smiley Og der skal da fremkomme et forslag fra et folketings medlem ,om at følge sådanne regler uanset om de bliver strammet mere end de gængse regler i EU!!
    Og der skal såmænd også være enighed om lovforslaget i folketinget før det vedtages efter 3 behandlinger:-) ( regeringen er nu også en del af folketinget og afstemningen)
    Bemærk jeg kun skrev at den nuværende regering elsker alt EU og sikkert af samme grund ville bibeholde den lovændring og ikke fremsætte forslag om ændring selvom man prøvede at appelere til en af de nuværende ministre!!Jeg sagde ikke noget om at regeringen havde fået det vedtaget!! For de kan de jo ikke uden afstemning i folketinget:-)



  • #63   18. okt 2012 Jeg tror faktisk ikke der er nogen der har givet den nye regering skylden lige umiddelbart!! smiley
    Uanset blå el rød som der er skrevet øverst i denne tråd så er det vedtaget af flertallet som det nu engang fungere og vi kan ikke ændre det !!
    Kun vælge at sætte sit kryds der hvor man regner med at ens egne holdninger bliver "hørt" og håbe de så fremkommer med noget folketinget vil stemme for uanset om det en mc lov el fedtafgifter:-)


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #64   18. okt 2012 Jeg reklamereR ikke for noget. Der står ingen steder i mine forsikringsbetingelser at jeg SKAL have kørekort for at de dækker, så det er selskabet skam helt afklaret med.

    Alle mennesker har i løbet af deres liv, gjort en masse mere eller mindre uovervejede ting - og på det punkt er jeg ikke anderledes indrettet end de fleste andre. Jeg har faktisk også en gang krydset et forgængerfelt selvom der var rødt for mig... (giiisp)

    Den nuværende regering har rigeligt at gøre med at samle stumperne op fra den forrige, og det her med kørekortet er bare en af de ting de var nødt til at bære videre.
    Jeg tror ikke på at lavere effekt er nogen brugbar løsning - man skulle tværtimod bruge noget mere energi og tid på at uddanne ALLE trafikanter ordentligt.


  • #65   18. okt 2012 Kan man ikke bombardere denne E mail adresse med klager over den nye mc lov

    jm@jm.dk



  • #66   18. okt 2012 bombardere dem er måske så meget sagt, men det skader aldrig at gøre sin mening til kende i et demokrati. Hvilket jeg personligt allerede tidligere har gjort med en venlig og beskrivende mail til justitsministeriet som sendte den videre til færdselsstyrelsen. Om en enkelt mail gør en forskel. Sikkert ikke, medmindre det er den sidste i en lang række smiley

    Problemet med dette er ikke lovforslaget fra EU, for det er faktisk rigtigt godt og ville åbne mulighed for rigtig køreundervisning fra 16 år. Og med en rigtig teori og praktisk prøve som afslutning.

    Overtrædelser af lille mc kort åbnede endda mulighed for udskydelse af førerretten til større mc, bil og lastbil i en årrække. Dvs brød man reglerne som 17 årig, kunne ens A, B og C kort blive udskudt f.eks et år. Det tror jeg der er mange der ville have respekt for!

    Og som bonus ville en stor del af de tåbelige knallert 45 forsvinde fra vejene, da deres berettigelse ville forsvinde. Og mage til tåbeligt køretøjskonstruktion skal man da lede længe efter :-b


  • #67   19. okt 2012 Problemet er vel hovedsaligt at der er kommet en ny lov som nogen ikke bryder sig om i den ene eller anden udformning. Der var sikkert heller ikke meget tilovers for den med stort og lille kørekort da den kom!
    Men det er for sent at protestere imod, hvis det da ville have haft en virkning
    Men man kan jo altid få luft ved at skrive en mail og håbe nogen synes den er fornuftig!! Og når de så har fundet ud af at det nuværende ikke er godt så laver de måske lidt om i det!!


  • #68   19. okt 2012 Nej det er ikke for sent - den lov med børn bag på blev jo også lavet om. De skal vide det ikke er ok.
    Jeg har tænkt mig at skive til forskellig politikker i weekenden. Det eneste der sker ved at lade være er jo: Ingenting.
    Og så er alt andet jo kun bedre.


  • #69   19. okt 2012 Det synes jeg du skal gøre Fenriss.

    Der er en meget væsentlig forskel på dette og "Børneloven" som den først kom frem:

    Der skulle børn være fastspændt, og enhver idiot kan jo sige sig selv, at et fastspændt barn på 200+ kg jern, der rutcher hen ad vejen - Det barn, bliver slået ihjel!!!!!


  • #70   19. okt 2012 Ja vi kan pive - eller prøve at se om vi kan gøre noget ved det.

    Det væreste der kan ske er at den tåbelig lov der er der nu bliver ved med at være der. så så er vi jo hverken bedre eller dårlige stillet. :O)

    Vi er medlem af EU - Men hver gang der er en EU lov ALLE andre lande kan bruge og synes er OK, ja så skal DK lige lave den om til en tåbelig lov.

    Bare tag EU-Scooter, og vores tåbelig knallert lov.
    30 & 45 km i timen.
    Hold nu op......... Det er simpelhen så dumt - når de er lavet til en højere fart, og godkendt til de i andre lande, og til 2 personer.
    Men i DK.... NEJ - det er jo for "sindsygt" at køre mere end 30 km. For H......
    Det er der folk der kan løbe hurtigere end.

    Bare tag for nummerplade lov.
    Vi er medlem af EU - men vi skal lige bruge skatte-penge på at vi selv kan vælge mellem 2 slag - men EU mærke eller uden.
    Kun for at tilfredsstille dem som er EU modstander.
    De fatter bare ikke at det er spild af skatte-penge der kan bruges på sygehuse, skoler, osv. i stedet for at give folk en mulighed for at "Gøre oprør med EU"
    Fat det nu - Vi ER medlem af EU, om du vil have EU plader på eller ej, gør ikke en forskel.

    Og nu denne tåbelige Mc kørekort lov - som fatisk en god ide og godt tænkt, som de andre EU lande kan bruge, men IKKE i DK.
    Det kommer til at kunne mærkes negativt i Mc salg og kørekort "salg" og det kommer staten til at mærke i manglende afgift og andre ting. Og skat via tabt arbejdskraft i den private sektor.

    Men så langt tænke alle de gamle Røde-Tosser bare ikke.
    De vil bare have mere og mere ind via afgift, skat, og tillæg på alt hvad de kan finde på - istedet for at stoppe tåbeligt brug af penge som de DORSKE nummerplade - frit valg regl og ligende ting. (der er nok af tåbelige regler)

    Tag en knallert plade. De hævede de fra 90,- kr. til 690,. kr.
    Hold nu op........... :O(


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #71   19. okt 2012 Synes bare vi skal finde en flok 16 årige bondekægte, låne den vold stor traktor og en lige så stor gyllevogn og så lade dem begynde at trille rundt i KBH gader.


  • #72   20. okt 2012 Det var satme alligevel mærkelig skrevet Kenneth H..........?!?!?

  • #73   20. okt 2012 syntes nu det er meget fornuftigt ide. Så kan de da se der er nogen paradokser angående deres regler.

  • #74   20. okt 2012 De 16 årige kan også bare flytte deres adresse midlertidig til Sverige og tage deres kørekort der. Når de så har kortet og flytter tilbage til forbuds Danmark må de køre 125 ccm / 15 hk. Det samme gælder for katagori A2 /18 år og A /20 år

  • #75   20. okt 2012 Hvis det er rigtigt Marck, så tror jeg ikke der går længe inden dansk kørelærer union kommer på banen....

  • #76   21. okt 2012 Det er rigtigt Henrik. Det behøver selvfølgelig ikke være Sverige. Så lang tid kørekortet er udstedt i et EU land skal vi acceptere det i DK. Vi må håbe at dansk kørelærer Union også ligger pres på justits ministeren så vi kan få den tåbelige lov taget op til overvejelse.

    I forhold til om det tråden startede med - Ja vi kan ændre den nye lov! Vi skal bare være nok der gør opmærksom på den! Skriv til Morten Bødskov på jm@jm.dk - jo flere der skriver jo bedre!


  • #77   21. okt 2012 Selvfølgelig kan man påvirke en lov. Desværre har lovgiverne fundet ud af at unge mennesker i dag lader sig røvpule ved enhver given lejlighed og at deres sammenhold er lig nul!

    Ind til nutidens ubehjælpsomme unge generation blev der helt op til 90'erne demonstreret af unge.
    I dag står den på skvattede tøseprogrammer i tv, reality tv og pæne jakke sæt politikkere som fortæller hvordan de unge skal opføre sig.

    De fleste unge accepterer det hele og er desværre ofte sig selv nærmest.

    Nå men nu er krisen her så jeg ser heldigvis i fremtiden nogle unge som må kæmpe mere for tingenede og dermed får "hår på brystet".



  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #78   21. okt 2012 Kunne være man skulle skrive til dem og spørge om, hvad der gør at de mener de unge i Danmark er væsentlig dummere end unge i andre EU lande, siden vi ikke kan følge samme regler som dem.
    Og hvorfor de mener det netop er dem der vælger at køre MC der åbenbart har en lavere IQ end resten af landets unge, da de ikke gør noget der forhindre "Johnny" i at køre rundt som 18 årig i sin "mors" gejlet og voldtunet BMW.

    Dem der vælger at køre MC her jo oftes nogen års erfaring med 2 hjul fra deres scooter af, som sikkert kunne køre hurtigere end den 125 ccm MC de nu må køre på, modsat når de starter i bil, så har de ikke meget erfaring at begå sig i trafikken med sådan et køretøj.


  • #79   21. okt 2012 Keenneth - i princippet har du ret, men hvordan tror du egentlig politikere og den generellle befolkning vil opfatte dit oplæg???

    Set med deres øjne ER danske <MC-ister dummere end gennemsnittet, og derfor må man passe på dem. Kun mindre end 5 % af trafikanterne vælger denne specielle transportform, der statistisk beviseligt ER farligere for dem selv end fire hjul.

    Landsbytosser skal man vogte og passe på - ligegyldigt hvor mange opfattelser der er rigtige eller forkerte.


  • #80   21. okt 2012 Prøv en gang at kigge på denne tråd:

    http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/187864-185_kmt_paa_strandvejen_ved_hellerup

    Hvordan tror du at borgere og vidner i Hellerup vil opfatte sådan noget????


  • #81   21. okt 2012 Som Kenneth . skriver ,hvorfor skal der være forskel på en mcist og en billist ?
    det skal der efter min mening heller ikke !
    så derfor skulle der laves noget , droslings/hk begrænsningsordning for unge billister , det må kunne laves enkelt med elektronik.


  • #82   21. okt 2012 Michael B og enneth.

    Det er rigtigt nok som I skriver, men det er jo ikke hinanden vi skal overbevise, det er de 95% der ikke kører MC og de politikere, der repræsenterer dem.

    Det gør vi i hvert fald ikke ved i adfærd at give dem ret i at vi er en flok umodne individer uden respekt for almenvellet.

    Vi skal med andre ord feje foran egen dør først, og så hjælper det ikke at 95 % af MC-isterne opfører sig ordentlig, så længe de resterende er tilpas spektakulære


  • #83   21. okt 2012 Knud : Jeg tvivler på at Kenneth og jeg er enige smiley
    jeg mener at det er fint ,med hk restrektioner for unge BÅDE på mc og i bil .


  • #84   21. okt 2012 Michael B

    Det kan du have ret i. Den oprindelige indførsel af lille kort til de helt unge, var faktisk også en af de ting, der virkelig kunne ses i drabsstatistikkerne


  • #85   21. okt 2012 Hej Max smiley
    Max , med fornuft ville man nå langt man kunne fx sige 50 kmt som 15 årig meget lille mc og bil som 16-17årig og så gradvis stigning og meget lille tolerance overfor overtrædelser


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #86   21. okt 2012 Knud dit link virker ikke, kommer kun frem til forsiden af MCG.

    Problemet er bare... vi ved når vi kører på motorvej at lastbiler køre langsomt, og vi forventer at de gør det.
    Vi har vel alle prøvet at komme der ude og så pludselig er der en Vectra med en gammel mand bag rattet der triller afsted med 80 km/t, det er vi ikke på samme måde forberedt på, jeg er da blevet overrasket af det nogen gange gennem tiden, hvor man så pludselig skal til at bremse eller overhale, hvis det er muligt. er jo en væsentlig forskel på at køre 130 km/t og så 80, man haler ret hurtigt ind på dem.

    Nu skal vi så (måske) også til at være forberedt på at motorcykler kan ske at komme med samme fart, og de er nu ikke helt så nemme lige at spotte som en lastbil eller en Vectra, for den sags skyld.
    Tror det vil give nogen uforberedte situationer.

    For 2 personer på en MC med 15 HK med telt og anden oppakning, så holder den sq ikke 130 km/t op af Ejer Baunehøj bakken.

    Men vil nu gerne se de folketingsmedlemmer der tør stå frem offentlig og sige at de betragter Danmarks unge som væsentlig dummere eller ansvarsbevidste end de i vores nabolande.
    Men nok ikke den store sandsynlighed for de tør vedgå sig at de har stemt for den, når den tid kommer - indtil nu er den stadig kun i høring der inde.


  • #87   21. okt 2012 Kenneth:

    Linket har virket, men det var helt vanvittig(bare se overskriften), så det er vel blevet slettet:-)


  • #88   21. okt 2012 Det er for øvrigt meget let at forsvare, at man hjælper de unge ved at sætte deres hastighed ned. Størstedelen af ulykker for MC med dødelig udgang er - eneulykker!!!

  • #89   22. okt 2012 Enig - misforstå mig ikke - jeg synes heller ikke om overformynderi, men det er en del af vort samfund, og så må man jo forsøge at sætte sig ind i rationalerne - og her er det ikke så svært.

  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #90   28. okt 2012 Jeg er glad for jeg har en kammerat der bor lige syd for Flensborg, der flytter min datter sin adresse ned når hun bliver 18 og bliver der til hun har fået kørekortet. Hvis det tåbelige forslag her kommer igennem.


  • #91   28. okt 2012 kenneth, det ER vedtaget..

  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #92   10. nov 2012 Henrik, Nej den er ej. fortæl mig hvilken dato det skulle være sket.
    For ifølge min veninde der sidder som folketingsmedlem, og forøvrigt selv kører MC så er den ikke.
    Når den skal op til afstemning vil jeg få besked, så jeg vil få muligheden for at komme ind og se hvem af folketingsmedlemmerne der stemmer for og dermed betragter de unge i Danmark som dummere end dem i resten af verden.


  • #93   10. nov 2012 Det var den besked jeg fik af færdselsstyrelsen!

    og her er lovteksten: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=143073


  • #94   10. nov 2012 ? de nye regler er da vedtaget og træder i kræft 2013 19. januar
    der er da kommet regelsæt ud


  • #95   10. nov 2012 De er snart ved at have brugt halvdelen af alfabetet:

    1) Kategori AM.
    Knallert.
    a) Lille knallert.
    b) Stor knallert.

    2) Kategori A1.
    Lille motorcykel.

    3) Kategori A2.
    Mellemstor motorcykel.

    4) Kategori A.
    Stor motorcykel.

    5) Kategori B.
    Almindelig bil.

    6) Kategori C1.
    Lille lastbil.

    7) Kategori C.
    Stor lastbil.

    8) Kategori D1.
    Lille bus.

    9) Kategori D.
    Stor bus.

    10) Kategori E.
    Stort påhængskøretøj.
    a) Kategori B med stort påhængskøretøj (kategori B/E).
    b) Kategori C1 med stort påhængskøretøj (kategori C1/E).
    c) Kategori C med stort påhængskøretøj (kategori C/E).
    d) Kategori D1 med stort påhængskøretøj (kategori D1/E).
    e) Kategori D med stort påhængskøretøj (kategori D/E).
    Stk. 2. Der kan endvidere udstedes kørekort til erhvervsmæssig personbefordring og kørekort til traktor/motorredskab.

    Når man så læser teksten findes der faktisk også et B+.....

    jamen hvorfor??? smiley


  • #96   10. nov 2012 § 119. Motordrevet køretøj kan efter det tidspunkt, hvor sædvanlig bopæl i Danmark er etableret, kun føres på grundlag af et færøsk, grønlandsk eller udenlandsk kørekort, hvis kørekortet er gyldigt, og indehaveren opfylder de aldersbetingelser, der gælder for udstedelse af et tilsvarende dansk kørekort, jf. bestemmelserne herom i kapitel 1. Indehavere af et kørekort udstedt i et andet EU- eller EØS-land kan dog føre kategori AM (stor knallert) fra det fyldte 16. år, kategori A1 fra det fyldte 16. år, kategori A2 fra det fyldte 18. år og kategori A fra det fyldte 20. år, hvis kørekortet giver indehaveren ret hertil i udstedelseslandet.

  • #97   10. nov 2012 § 125. Et kørekort erhvervet i udlandet af en person med sædvanlig bopæl i Danmark kan ombyttes efter bestemmelserne i dette kapitel, hvis opholdet har været af mere end seks måneders varighed, jf. dog stk. 2.
    Stk. 2. Denne begrænsning gælder dog ikke færøske og grønlandske kørekort samt kørekort erhvervet i et EU- eller EØS-land.


  • #98   10. nov 2012 § 144. Bekendtgørelsen træder i kraft den 19. januar 2013, jf. dog stk. 2.
    Stk. 2. Køretøjer, der anvendes til øvelseskørsel og praktisk prøve, og som var godkendt og anmeldt til registrering den 30. september 2003, kan anvendes i en periode på højst 10 år efter denne dato.
    Stk. 3. Bekendtgørelse nr. 439 af 14. maj 2012 om kørekort ophæves, jf. dog stk. 4.
    Stk. 4. Sager om udstedelse, fornyelse eller bevarelse af kørekort, som er rejst inden bekendtgørelsens ikrafttræden, færdigbehandles i overensstemmelse med § 113, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 439 af 14. maj 2012 om kørekort.
    Justitsministeriet, den 15. august 2012
    Morten Bødskov


  • #99   11. nov 2012 Hm......

    Nu har jeg ventet på det facebookinitierede græsrodsårbejde mod den nye lov siden første halvdel af oktober. Den gang var der flere i denne tråd, der var helt sikre på, at der nok skulle opstå noget helt spontant reaktion mod den nye lov - LOL........


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #100   11. nov 2012 Kristian Pihl Lorentzen, trafikordføre i venstre, skrev det her til mig:

    Hej Kenneth. Mener du med hensyn til at de 18 årige med MC kort fremover kun må køre på en lille MC? I så fald er det jo noget som regeringen gennemtrumfer imod vores vilje. Det ventes desværre vedtaget i starten af 2013.


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #101   11. nov 2012 Danskere er som en flok får, vi finder os i alt hvad de smider i hovedet på os, ikke nogen der egentlig gider gøre noget ved det.
    De fleste herinde er jo egentlig også ret ligeglade, vi har jo kortet, og dem under 18 de lider af teenage sløvsind, så heller ikke nogen reaktion fra dem.


  • #103   11. nov 2012 ja fin så længe man ikke selv rammes? smiley

    en stramning leder ofte til flere


  • Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #104   12. nov 2012 Jeg synes også at folk først er voksne nok til at køre MC efter de er blevet 45 år
    /ironi off


  • #105   13. nov 2012 http://politiken.dk/indland/article939777.ece

    Måske skulle de lave en regl som også dække de gamle røvhuller som også fylder i stastikken. Og ikke kun de unge. Nånnn nej. Det stemmer jo, hasr penge, og dem tør de jo så ikke hakke på.


  • #108   13. nov 2012 Det der med ulykker er noget meget følsomt noget. Det er klart nok at en 60 årig der falder af med 40 kmt kommer værre afsted end en 20 årig, men dertil skal lægges at når opgørelser sker i aldersgrupper så regnes der typisk i aldersgrupper a fem år, indtil men når 45. Derefter regnes de sammen i en gruppe, og så bliver resultaterne misvisende.

    Forsikringsselskaberne regner på en helt anden måde, og enhver der har nået 45 ser sine forsikringer falde dramatisk i pris. Og de selskaber ved godt, hvordan man tjener penge


Kommentér på:
Kan vi påvirke den nye mc lov

Annonce