{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bore i stel
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #1   18. jul 2013 Det tvivler jeg stærkt på.

    Om det bliver opdaget, er en helt anden sag...


  • #2   18. jul 2013 Nej ikke i Danmark

    lav ændringer på tank

    Skat er jo helt vilde med Harley ! de elsker at kræve ekstra afgift ind.




  • #3   18. jul 2013 Jeg vil montere en tank fra en HD sporster 73' på en Lifan. Det kræver to huller at montere den - den passer desværre ikke overens med den nuværende tanks huller..

  • brian I
    brian I Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 9
    #4   18. jul 2013 Svejs dem på stellet, bare et par blink med en svejser, så er det også nemt at lave tilbage igen.

  • #5   18. jul 2013 Hvorfor er det ikke lovligt. Er det sikkerhed - pga. stellet svækkes ?

  • #6   18. jul 2013 Hmmm... Jeg kan nu ikke se at skulle være ulovligt, det kan næppe kategoriseres som en konstruktiv ændring.. eller et tab af identitet. Jeg tror bare at folk er lidt forskrækkede ift. at røre ved et stel..

  • #7   19. jul 2013 ja det svækkes.. hvis du køre med 170km/t ind i et træ, så er chancen for du mister livet, en smule større smiley

  • #8   19. jul 2013 Ikke et ondt ord sagt om trådstarters fine cruiser. Men 170 km/t på en Lifan 250-4, så skal der vist skiftes andet end tanken :o)

  • #9   19. jul 2013 Henrik : er du klar over hvor meget de 2 huller giver ?

    Jeg havde engang en bil.. puha siger jeg dig.. det var en Golf 2 1.6.. jeg borede 140stk 10mm huller, i forskærmene, monterede et konisk filter, og tankstuds fra en Porsche.. er du rådden den gik godt!! Det godt nok kun 2 huller han snakker om her, men HELE tanken ?! er du GAAAL det bliver vildt!!

    smiley


  • #10   19. jul 2013 Sæt en rørforstærkning ind i det hul du borer, så er der intet svækket.
    Sæt der efter tanken på og kør glad og lykkelig ud af garagen.
    Husk, det er kun når man spørger, at der kan opstå problemer smiley


  • #11   19. jul 2013 Til dagligt har jeg en del med beregninger af konstruktioner at gøre og du skal nok være lidt forsigtig med bare at tænke at det bare er to huller, eller montere rørforstærkning i hullerne.
    Stellet på din mc er bærende og det er belastet med træk og tryk forskellige steder.
    Er du uheldig at ramme et "hot spot" så vil det udvikle sig til en revne og udmattelse brud på dit stel.
    Du har sikkert stål stel på din lifan så jeg ville svejse som brian l foreslår, da den kulstof udbrænding som en punkt svejsning forsager trods alt ikke svækker ligeså meget som hvis der bores et hul.


  • #12   19. jul 2013 Thomas B ......Hvis man i det nye borede hul indsætter en fuldsvejset rørforstærkning i samme rørtykkelse som stellet, har man så ikke kompenseret for det borede hul ?

  • #13   19. jul 2013 Ole har ret , jeg vil mene at stellet bliver endnu stærkere med rørforstærkningen.

  • #14   19. jul 2013 Som udgangspunkt har man ikke, selvfølgelig er det bedre end at bore hul og derefter ikke gøre noget, men når du fuldsvejser i en rørkonstruktion så ændre du sammensætningen i metallet, i princippet hærder du metallet når du varmer det op med svejsningen.
    Når du hærder metallet så bliver det også meget mere sprødt, dvs at lige præcis på det punkt kan du lægge en stor ekstrem belastning men du kan have introduceret en problem i forhold til udmattelse, så over tid revner og knækker dit stel lige ved siden af din svejsning (muligvis).
    For at få ensartethed i metallet varmes hele konstruktionen op og nedkøles kontrolleret igen, så har man fjernet spændinger i metallet, men det er jo noget svært at gøre hjemme i garagen.


  • #15   19. jul 2013 Et mc stel er designet til at være flexibel og til at man kan vride det lidt.
    Man skal huske at adskille en ekstrem belastning fra en udmattelse belastning.
    Det er to fuldstændige forskellige belastninger og der skal tænkes på begge når man ændre i en konstruktion.

    Men uanset hvad så er det bare min erfaring på området som hermed er givet videre.


  • #16   19. jul 2013 Super med jeres indlæg. Tror lige jeg vil se om jeg ikke kan nøjes med at svejse på tanken, så den kommer til at passe i de originalle huller. Eneste proglem er, at min nuværende tank monteres med to huller ved saddelen, og så ellers sidder i spænd fortil. Med den nye HD tank, så kan den ikke sidde i spænd fortil, og vil derfor kun sidde med to bolte bagtil - den kan så "hoppe" når der køres over vejbump mv.

  • #17   19. jul 2013 personligt ville jeg ikke betænke mig ved at ændre lidt på et stel.... smiley

    Meget er muligt, hvis man gør det med omtanke!

    Hvis du vil undgå spændinger pga varmepåvirkningen fra svejsningen, kan du vælge at forvarme området med en gasbrænder til det er 150 - 200 grader varmt. Brug et IR termometer og pas på det ikke bliver FOR varmt. For så tager du styrken ud af stålet og det er næsten værre, eller det er det!

    Hvis du vælger at bore, kan man jo vælge at forstærke området. Dels med bøsninger gennem hullerne (helt sikkert et must) dels med et par lasker henover området på hver side af stellet.

    En ting er sikkert. Det vil være dumt at køre rundt med en tank, der ikke er ordentligt fastgjort!


  • brian I
    brian I Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 9
    #18   20. jul 2013 jeg har før med godt resultat blinket 2 stk. 8mm. gevind stykker fast på stellet, på med tanken og 2 skiver og lukkede møtrikker. Ikke den store operation, men det virker smiley Kan ikke lige se fidusen i at borer i stellet og lave gennemføringer osv. for så lidt !!!

  • #19   20. jul 2013 Det var også en mulighed Brian. Eneste problem er blot, at hullerne til tanken er placeret således, at det er midt i stellet. Men måske der kan svejses 2 stk. 8mm på hver side af stellet, og bores to nye huller i den bette firkant på tanken, hvor der allerede er hul.

    Her billeder af tanken


    profilbillede
  • #20   20. jul 2013 .

    profilbillede
  • #21   20. jul 2013 .

    profilbillede
Kommentér på:
Bore i stel

Annonce