1.007 visninger
|
Oprettet:
Bore i stel {{forumTopicSubject}}
Jeg påtænker en "ny" gammel tank fra en HD ifbm. et projekt. Er det lovligt/ok at bore i stellet, for at montere 2 stk. bolte til ny tank ?
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
Om det bliver opdaget, er en helt anden sag...
okt 2004
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 3 Emner: 34 Svar: 446
lav ændringer på tank
Skat er jo helt vilde med Harley ! de elsker at kræve ekstra afgift ind.
nov 2010
Følger: 5 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 202 Svar: 1.205
jun 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 9
nov 2010
Følger: 5 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 202 Svar: 1.205
dec 2003
Følger: 57 Følgere: 61 MC-er: 4 Emner: 90 Svar: 1.794
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 95 Svar: 1.190
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.325
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 95 Svar: 1.190
Jeg havde engang en bil.. puha siger jeg dig.. det var en Golf 2 1.6.. jeg borede 140stk 10mm huller, i forskærmene, monterede et konisk filter, og tankstuds fra en Porsche.. er du rådden den gik godt!! Det godt nok kun 2 huller han snakker om her, men HELE tanken ?! er du GAAAL det bliver vildt!!
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 22 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.349
Sæt der efter tanken på og kør glad og lykkelig ud af garagen.
Husk, det er kun når man spørger, at der kan opstå problemer
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 183
Stellet på din mc er bærende og det er belastet med træk og tryk forskellige steder.
Er du uheldig at ramme et "hot spot" så vil det udvikle sig til en revne og udmattelse brud på dit stel.
Du har sikkert stål stel på din lifan så jeg ville svejse som brian l foreslår, da den kulstof udbrænding som en punkt svejsning forsager trods alt ikke svækker ligeså meget som hvis der bores et hul.
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 22 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.349
mar 2008
Følger: 17 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 71 Svar: 279
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 183
Når du hærder metallet så bliver det også meget mere sprødt, dvs at lige præcis på det punkt kan du lægge en stor ekstrem belastning men du kan have introduceret en problem i forhold til udmattelse, så over tid revner og knækker dit stel lige ved siden af din svejsning (muligvis).
For at få ensartethed i metallet varmes hele konstruktionen op og nedkøles kontrolleret igen, så har man fjernet spændinger i metallet, men det er jo noget svært at gøre hjemme i garagen.
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 183
Man skal huske at adskille en ekstrem belastning fra en udmattelse belastning.
Det er to fuldstændige forskellige belastninger og der skal tænkes på begge når man ændre i en konstruktion.
Men uanset hvad så er det bare min erfaring på området som hermed er givet videre.
nov 2010
Følger: 5 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 202 Svar: 1.205
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.325
Meget er muligt, hvis man gør det med omtanke!
Hvis du vil undgå spændinger pga varmepåvirkningen fra svejsningen, kan du vælge at forvarme området med en gasbrænder til det er 150 - 200 grader varmt. Brug et IR termometer og pas på det ikke bliver FOR varmt. For så tager du styrken ud af stålet og det er næsten værre, eller det er det!
Hvis du vælger at bore, kan man jo vælge at forstærke området. Dels med bøsninger gennem hullerne (helt sikkert et must) dels med et par lasker henover området på hver side af stellet.
En ting er sikkert. Det vil være dumt at køre rundt med en tank, der ikke er ordentligt fastgjort!
jun 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 9
nov 2010
Følger: 5 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 202 Svar: 1.205
Her billeder af tanken
nov 2010
Følger: 5 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 202 Svar: 1.205
nov 2010
Følger: 5 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 202 Svar: 1.205
Bore i stel