{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.666 visninger | Oprettet:

"Lanesplitting" og kø kørsel {{forumTopicSubject}}

Var så uheldig at blive fanget på køge bugt motorvejen i dag, da der var sket et uheld. Alle holder stille, på nær dem som tager nødsporet i brug med vilje. (Synes det er vanvittigt).
Pludselig kommer der to MC'er kørende. En til venstre for bilerne i højre bane, og en på/lige indenfor den fuldt optrukne linje lige ved nødsporet.
Er det egentlig ulovligt at overhale i samme spor som bilerne holder i og må man køre på linjen ved nødsporet uden at køre helt ud i nødsporet?
Jeg holdte stille i ca. 40 minutter samlet set og kunne så dreje fra mod brøndby. Er sikker på at de to på MC'er var væk lang tid forinden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Lanesplitting" og kø kørsel
  • #1   15. aug 2014 Filtering er ikke tilladt in DK

  • Sigurd H
    Sigurd H Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 108
    #3   15. aug 2014 Jeg lavede sådan et opslag for et par måneder siden:
    http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/210854-motorcykel_lanesplittingfiltering_i_danmark

    Der er delte meninger omkring det, åbenbart også indenfor politiet.

    En i tråden sendte dette link ((link fjernet) og som udgangspunkt virker det lovligt, så længe man ikke kører over linjerne til den anden vejbane, for så laver man en overhaling højre om bilen, hvilket er ulovligt.
    Det næste er så, man kommer til at køre meget tæt, hvilket teknisk set også er ulovligt i DK samt loven at en mc ikke må føres ved siden af andet køretøj, så det er lidt underligt smiley
    Jeg bruger det selv for at komme forrest ved et lys kryds, men ville være lidt mere forsigtig, hvis jeg gjorde det ved kø vedr. uheld, da der er meget politi ect.


  • #4   15. aug 2014 Tak for svaret Sigurd. Det var lige præcis det som jeg ledte efter. Om det så er 100% lovligt, i orden rent etisk og forsvarligt.. tja, det ved jeg nu ikke smiley
    Bruger det selv ved lyskryds fra tid til anden. Men på motorvejen i kø omkring kl. 15/16 stykker, tror jeg at det bliver som "billist".


  • Sigurd H
    Sigurd H Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 108
    #5   15. aug 2014 Det er lidt en grå zone, ingen ved det helt præcist. Jeg kigger altid lige en ekstra gang, efter politiet, før jeg gør det, for hvis du overhaler højre om og tager en stribe biler, så får du 1 klip per bil du har overhalet.
    Hvis der holder 5-10 biler ved et lyskryds, så ryger kortet meget hurtigt.


  • #8   15. aug 2014 Det er no go.

    På motorcykel
    har jeg sidste år ved motorvejs kø,gjort som det # 2 linker til, og som der der siger og stå og er vist, skulle være lovligt.
    det mente mc betjenten ikke.

    jeg
    gik i retten og fremlage det som #2 linker til.
    osv osv .
    bøde
    og et klip .

    pis . pis .

    mvh


  • #9   15. aug 2014 Jeg kunne aldrig finde på at holde i en lang kø på MC på en flersporet vej, men på enkeltsporet vej bliver jeg bag bilerne.

  • #10   15. aug 2014 # 8 Busa C:

    Du bliver nød til lige at skrive lidt mere, hvad sagde de i retten?
    Kan vi ikke stole på FDM? og Dansk Kørerlærer Union? smiley


  • Jyden
    Jyden Tilmeldt:
    jan 2014

    Emner: 15 Svar: 80
    #11   15. aug 2014 Hvorfor ikke ved kø, men gerne i kryds?
    Ved kø kan der spares både halve og hele timer, desuden kan man koge over inde bag tøjet.
    I et kryds spares der sekunder.
    Der er desværre mange selvudnævnte sheriffer i trafikken, de er nok det farligste element mht. lanesplitting.


  • #12   15. aug 2014 # 10 .

    jeg kom med bla de papir der bliver linket til i #2 osv osv,

    de sagde at det var direkte forkert, det der stor der, at at det var ulovligt at fortage ,

    og mc betjenten som var indkalt som vidne sagde han havde kontakte siden, (dem i linket som i #2 )og bedt dem fjerne det, det fortalte han i rette at han havde gjort,men det kan vi så i dag se de ikke har gjort.

    ang bla ,FDM og DKU .

    jeg må jo tror på dommeren kender reglerne, og at tommy R . så har tolket dem på hans måde, og eller hørt forkert, jeg blev ihvertfald pulet med bla et klip .

    pis .

    mvh


  • #13   15. aug 2014 # 12
    Det da for vildt at en betjent har kontaktet hjemmesiden og bedt dem ændre det. Og at de så ikke har gjort det. Når de bilder folk forkerte ting ind!!!!

    Men god stil af betjenten da! smiley


  • #14   15. aug 2014 #10 link venligst til hvor dku og FDM påstår det.

  • #15   16. aug 2014 Ja da, det er smart! lovligt eller ej, det er mest fornuftigt, så længe man har hjernen med, jeg skal ikke rear-endes i køer. smiley


    https://www.youtube.com/watch?v=o7D0BTyJBeM


  • #16   16. aug 2014 Som jeg forstår reglerne (jeg læser til kørelærer) og som min egen kørelære lærte mig det, så er det lovligt så længe du holder dig i samme bane... Som billedet med de grønne streger viser.

    MEN!!!!

    For der er et men, hvis nu den flinke betjent bare har en lorte dag og han vil ha dig ned med nakken, så kan han sigte sig for at være til fare for andre i trafikken.
    Og det er du ved at du kører for tæt på de andre.
    Der står ingen steder hvor tæt for tæt er, men det er op til betjenten og vurdere.

    Jeg står selv og skal en tur i retten for netop denne problemstilling.
    Jeg blev fanget bag en anden bil på en fuldt optrukket strækning.
    Damen der kører bilen vælger at sætte farten ned og trække ind mod vejkanten, og jeg vælger så at trække uden om.
    Betjenten stopper mig så.
    Jeg havde gjort noget dumt, indrømmet for jeg havde kørt for stærkt og strejfet et silleben, lige inden jeg bliver fanget bag damen, som så trækker ind og jeg uden om.

    Betjenten nævner så de 2 klip 1 for fart 1 for silleben..
    Det er helt fint med mig, jeg tar gerne min straf.
    Hvorefter han nævner 3 klip som er "du har trukket over fuld linie"
    Hvortil jeg svarede "nej, jeg læser til kørelærer og jeg ved derfor at hvis der er plads til det og vi er "enige" så er det ok at trække uden om så længe jeg ikke går over linien."
    Hvor til han så svare "så sigter jeg dig bare for at være til fare i trafikken grundet du kører for tæt på da du kører forbi"

    Så den skal vi lige i retten og snakke om, men jeg taber den sikker...


  • #17   16. aug 2014 Dennis: så prøv at kigge på paragraf 54 eller 56 i færdselsloven. Kan ikke huske i hovedet om det er 54 eller 56, men det er deromkring.
    Sær paragraffer for motorcykel.
    Motorcykel må ikke føres i samme bane som andet køretøj.


  • Sigurd H
    Sigurd H Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 108
    #18   16. aug 2014 Der er stor forskel mellem at føre mc i samme bane som andet køretøj, og at overhale

  • #19   16. aug 2014 Dennis, jeg kan godt forstå, at du tager den i retten. Det er jo three strikes, så du får en betinget frakendelse. Den ville jeg også kæmpe imod.
    Desværre kan bevisbyrden være svær at løfte, hvilket også kan ses af Busas erfaringer. Held og lykke! smiley


  • #20   16. aug 2014 Sigurd: kan du overhale uden at fører et køretøj, så er du sgu da rigtig dygtig.

  • #21   16. aug 2014 Jens, selvfølgelig må en motor cykel da føres i samme bane som en bil. Foran eller bagved. Bare ikke ved siden af bilen.

  • #22   16. aug 2014 Jens E du misforstår begrebet, at føre en mc ved siden af et andet køretøj, menes der at man kører ved siden af en bil eller mc i samme bane og forbliver på siden af dette i samme fart, at overhæle eller lave en forbipassering er ikke at køre ved siden af et andet køretøj, det er to forskellige ting.

  • #23   16. aug 2014 Enig med Martin. De fleste har også lært, at man ved spærrelinje må passere et andet køretøj, så længe man ikke overskrider spærrelinjen.
    Ellers giver begrebet 'føres ved siden af andet køretøj' ikke nogen mening.


  • #24   16. aug 2014 Det er fordi I færdselsloven fylder en motorcykel det samme som en bil og skal føres i sin egen bane.
    Og nej, man må ikke overhale i samme bane som en bil, og sgu da slet ikke ved en spærrelinje.
    Det i forhåbentligt har lært er at i må overhale et motordrevet køretøj, som er knallert og scooter.
    Siger ikke det er fornuftigt eller det klogeste, har slet ikke tilkendegivet min holdning, men siger at sådan er færdselsloven.


  • #25   16. aug 2014 Hvis man ikke må føre en MC ved siden af et andet køretøj i samme bane, hvordan kører man så forbi en cyklist når der er fuld optrukket?

  • #26   16. aug 2014 # 25


    profilbillede
  • #27   16. aug 2014 Da jeg tog Kat. B kørekort sidste år, lærte jeg at jeg ikke måtte passere en cyklist når der var fuldtoptrukket, med mindre jeg kunne undgå at køre over midterlinjerne. Så det samme må jo gælde som MC, fordi MC fylder det samme som en bil, og ikke må føres ved siden af et andet køretøj...

  • #28   16. aug 2014 Hvornår tog du din MC kort Frederik? du burde kræve penge tilbage...

  • #29   16. aug 2014 Busa har svaret på spørgsmålet. Rettens afgørelse, hvad folk tror og har oplevet er ligegyldigt.



  • #30   16. aug 2014 Kat. B er til bil..

  • #31   16. aug 2014 Ja tak....det var ikke spørgsmålet smiley

  • #33   17. aug 2014 Ja, Jens E. Du er nok én af dem, som aldrig kunne finde på at give plads, når du sidder i blikpotten, fordi du tror, at det er ulovligt at passere et andet køretøj indenfor spærrelinjen. At du ikke kan huske din teoriundervisning, gør det ikke ulovligt.
    O V, det samme gælder dig. Busas erfaringer drejer sig om bevisbyrde og en emsig betjent, som får sin vilje i retten.
    Michael K beskriver det fortrinligt oven for, og vi kan jo se, hvor hårfin grænsen er mellem at være på lovens side og at overskride den.
    Der bor to betjente her på vejen, og da jeg spurgte dem, svarede den ene ja til, at man må lanesplitte, og den anden svarede nej.


  • #34   17. aug 2014 Jens, hvor er det du læser at en MC "fylder" det samme som en Bil? Jeg kan nemlig ikke finde det nogle steder.

Kommentér på:
"Lanesplitting" og kø kørsel

Annonce