{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.185 visninger | Oprettet:

Kineser på godt og ondt. {{forumTopicSubject}}

Hej MCG'ere

Jeg er ved at være godt træt af at Kina MC'ere bliver svinet til i hver anden tråd herinde. Ofte af folk som aldrig har prøvet en Kineser selv. Så derfor vil jeg lige skrive om mine erfaringer med min nu 2 år gamle Kina MC. Jeg har prøvet at gøre det så objektivt som muligt.

Jeg har før haft en Yamaha XT350 i et par år. Der var lidt problemer med den engang imellem, men det var småting som jeg selv kunne fikse.

Da jeg købte den var jeg imponeret og chokeret over hvor meget man kan få for sine penge. Alt var lavet ordentligt. Gods tykkelsen var fin. Forarbejdning høj. Svejsninger fine, etc. Kun plasticen virkede lidt tynd i det.

Jeg frygtede alligevel det værste. Alle talte jo grimt om dem. Mon den ruster væk på et år? Brænder motoren sammen efter 1000 km?

Nu er den lidt over 2 år og står stort set som ny. Der er stort set ingen rust overhovedet. Kåben har fået en lille revne (nok pga den tynde plastic). Den har gået ca 5000 km. Det er ikke meget, men den bliver også kun brugt til sjov, og næsten aldrig til egentlig transport.

Jeg har haft følgende problemer med den:
1) Boltene som holder udstødning mod topstykket knækkede en af gangen (der er 4). Jeg har skiftet dem til nogen nye af hårdere stål. Det holder fint.
2) En dag gik maskinen lige pludselig i stå. Det viste sig at det bare var kabelskoen til tændspolen som sad løst. Den fik et klem med en tang og så kørte den igen.

Så har jeg skiftet en pære og kæden, men det er almindelig vedligeholdelse.
Havde jeg købt en japaner til 100.000 kr så havde jeg nok være pisse utilfreds, men på en billig kineser tager man det med et smil. Jeg havde jo faktisk forventet at det var meget værre, og besluttet mig for at det var ok til den pris.

Når priserne på reservedele samtidig er grinagtig lave så gør det ikke noget. Jeg kan få en ny kåbe side for ca 500 kr, men jeg gider ikke skifte den for revnen er så lille at man ikke rigtig lægger mærke til den.

Jo flere kilometer jeg får kørt jo mere stabil er den blevet. Motoren kører bedre og mere jævnt og trækker godt.

Det helt store problem med Kineser motorcykler er at de har alt for lidt motorkraft. Man bliver hurtig træt af de ca 16 hk. En anden ting er at dækkene kan blive meget glatte i regnvejr. Et sæt mærkevare dæk for+bag kan købes for under 1000 kr så det er ikke den store udgift at gøre noget ved.

Køreegenskaberne på den minder meget om en Japansk 80'er sports MC, dog er den lidt blødere i affjedringen.

Alt i alt er jeg meget tilfreds. Min tillid til maskinen er langt højere nu end da jeg købte den. De fleste dele på den er kopier af gennemprøvede Japanske konstruktioner fra 80'erne og 90'erne.

Hvis Kineserne begynder at lave nogle større motorer, så er det bestemt ikke usandsynligt at min næste MC også bliver en Kineser. Selvfølgelig forudsat at prisen er god. For det er på "value for money" faktoren at Kineseren vinder. Man får rigtig meget for pengene efter min mening.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kineser på godt og ondt.
  • #2   27. okt 2007 jeg har aldrig nogensinde kørt på en, og kommer aldrig til det, skal jeg have en mc mindre en 600 ccm bliver det en mz'er til vinterbrug. og det kan en kina kværn sgu ikke holde til. jeg har set et par kina kværne tror det var jinlung og/eller lifan. og det var godt nok noget rusten gøjemøg at se på. og de test der har været med dem har heller ikke været lige gode. men igen der er stor forskel på de forskellige billig mærker, fx ser regal raptor både pænere ud men virker også mere holdbare. jeg ville selv vælge en mz'er over en kinakværn til hver en tid... hvis den får en ridse så er det sgu bare charme...

  • #3   27. okt 2007 Det kan godt ske det bare er mig, men et eller andet sted har jeg det rigtig dårligt med at kina fabrikkerne kan få lov til at sælge nye mc'er i danmark som kun lever op til de næsten 30 år gamle sikkerhedskrav.
    Det kan godt ske den er billig, og det er der sikkert en grund til.
    Hvis man endelig skulle have en mc der bygger på 30 år gammel teknologi, så var jeg nok sprunget på en honda cb400, så får man også lidt nostalgi med fra dengang min far var en rigtig rocker smiley


  • #4   27. okt 2007 Jonas greve:
    Tror godt at f.eks. en Haojin HJ125 til 6.000 kr. kan holde til vinterkørsel - den har endda indkapslet kædekasse, så kæden sidder ikke så udsat.

    Jeg har brugt sådan én til aviskørsel i ½ år nu - og den har pt gået 7.000 km uden problemer. Og der er ikke så meget som antydning af rust nogen steder, på trods af den våde sommer vi har haft ... smiley


  • #5   27. okt 2007 Michael: mht. sikkerhed er der ingen grund til bekymring.
    du skal tænke på at disse maskiner har meget lille ydelse og derfor ikke behøver at have et lige effiktivt bremsesystem som store maskiner med høj ydelse...
    det er jo ikke andet end en stor knallert og sikkerheden er da i høj grad passende til maskinen...


  • #6   27. okt 2007 Jeg har en Geely Grand Puma, som jeg anvender som vinterkøretøj. Og jeg er rigtig glad ved den. Den har endnu aldrig svigtet mig.
    Den ruster lidt overalt, selvom den får en gang tectyl før vinteren, men jeg er nu heller ikke særlig god ved den.
    Den bliver kun vasket, når sæsonen er forbi. Jeg har fra starten sagt, at kan den holde 5 år uden større omkostninger,så har den gjort det godt.
    Her i sommer er der så en pige der lånte den til lidt småture. Desværre kom hun ud for et lille uheld, hvor hun af en billiist blev presset ud i grøften og væltede. Hun slap uskadt, men mit lille køretøj fik en del småskrammer.
    Styrkåben blev ødelagt, koblingsgrebet brækkede,speedometerkabel ødelagt og blinklyset flækkede. Og så var hele maskinen møjbeskidt.
    Jeg dømte den derfor totalskadet.
    Men efter rengøring kunne jeg se, at den for små penge kunne bringes i køreklar stand igen. Kåben blev bare afmonteret og blinklyset repareret. Koblingsgrebet kunne jeg kun købe ved at skifte hele enheden incl. nyt kontaktsæt til blinklys, horn og nær/fjernlys. Prisen for et nyt sæt incl. speedometerkabel, moms og fragt: 305,25 kr. Så det med at reservedelene er billige, det passer.
    Jeg gjorde bare den fejl, at inden jeg fik den klargjort, købte jeg en helt ny Geely af samme slags. Vist nok den sidste der var tilbage i DK ifølge importøren.
    Så nu står der en helt ny i reserve. Prisen for den nye var kun 8000,- plus levering.
    For mig at se, så er det største problem ved Geelyen, at den ruster og er svær at holde fin. Men der er flere af de andre mærker der har en meget bedre maling og krom.


  • #7   27. okt 2007 Kinøjser cykler: er det lidt det samme som at hoppe i kanen med lolitadukken ? ... smiley
    Min kineser historie:
    Jeg kom forbi den lokale MC pusher et par år tilbage vel og mærket, han havde åbent hus foran var der et par på afstand flotte cykler, kan ikke huske mærket men det var chopperstil med ca 200 ccm....
    Min kammersjuk og jeg tænkte vi skulle købe et par til tøserne små 10.000 er jo ikke den store investering også selvom investeringen måske kun holdte et år eller 2........
    Det kom så langt at vi fik en prøvetur hver, her blev jeg ikke ligefrem positivt overrasket!! pga. den ustyrlig dårlige kvalitet!

    Jeg startede hen af den lille landevej der ligger forbi importøren.

    test 1. acc.: var imponerende dårlig dette kan måske skyldes cyklen ikke var kørt ordentlig til, men rust havde da meldt sig et par småsteder, så jeg ved nu ikke om den burde have været kørt til når den er rusten..

    test 2. stabilitet: da jeg langt om længe nåede de 80 kmt. tog jeg styret og ruskede det lidt som afslørede en næsten ikke tilstædeværende forbindelse mellem bag og forhjul. hmm. de næste 50 m. gik med at få den ud af slinger igen.

    test. 3. bremsekraft: Jeg mødte nu mit første sving og skulle bremse, da jeg aktiverer forbremsen hakker foreste støddæmper nedaf i 3 hak istedet for en gidende bevægelse og der sker ikke rigtigt noget, så aktiverer jeg så bagbemsen hvorpå baghjulet blokkerer totalt pga. dårlig trummelbremse, det endte med jeg måtte have fødderne ned for at bremse det sidste og komme sikkert igennem svinget. jeg vendte om herefter om!

    test 4. at køre tilbage: det gik fint her kom den heller ikke over 50 kmt.

    konklution: efter de 1000 m. sætter jeg mig ikke frivilligt op på en igen og jeg vil aldrig! tilnærmelsesvis komme tæt på at sætte min kæreste op på en.

    PS: Det skal siges at jeg ikke vil generalisere jeg kan heller ikke huske hvilket mærke det var, kun pris og ccm. den jeg prøvede kan kan agså have haft en defekt af en eller anden art.

    /Simon


  • #8   27. okt 2007 jeg må nu sige jeg købte aldrig en hva skal man bruge den til ja måske lige det der avisbud men til vinterkørsel nej så købte jeg sgu hellere en gammel corolla til 8000,-

  • #9   27. okt 2007 Martin L

    Jeg er ikke utilbøjelig til at give dig ret.

    Man skal lige huske, hvad man betaler, og for den der skal have et stykke "enkel transport" for at flytte sig omkring, frem for et stykke egoforstærkende lir, så tror jge man får masser af cykelfor pengene.

    Totaløkonomien er indiskutabel - du kan ikke på nogen måde køre MC billigere!

    Og - så dårligt kører de altså heller ikke smiley

    Jeg svaner mest noget volumen - men hvad, det er noget af det jeg kan lide smiley har intet med oprindelsesland at gøre.

    Og - så er der så mange, der enten aldrig har siddet på sådan en, eller siddet på en helt anden type cykel af en helt anden størrelse, der bare fordømmer - på hvilket grundlag tillader de sig egentlig det?


  • #10   27. okt 2007 alså når man kan få en 125ccm billiger end en scooter så ved jeg sku godt hvad jeg ville vælge som vinterkøretøj.
    disse forbandet scooter er fanderma ikke særlige stabile med deres små pisse hjul.


  • #11   27. okt 2007 Et andet men nok så væsentligt problem er mc-tøjet. Skal man klædes ordentligt på starter festen ved 6000kr og opefter. 12.000kr ville jeg helst bede en begynder om at sætte af til den del af projektet. Men hvem bruger flere penge på tøj end på mc-en?

    Og jeg er altså nødt til at siget til dig Martin L at 5000km på en kæde er alt, alt for lidt. Min skal skiftes nu. Den blev 25.000km gammel og det er faktisk heller ikke imponerende.

    Noget så vigtigt som et sæt kvalitets dæk koster 25-30% af nyprisen på en kineser hvilket fortæller os at fabriks-dækkene på en kineser må være mere end ringe.

    Touringnyt har lavet en test på prisen pr. kørt km på en kineser vs. en japaner. Det viste sig at kineseren var noget dyrere bl.a pga. de korte service intervaller og de mange reparationer. 5000km på 2 år er ingenting, jeg kører i samme periode 50.000km. Det ville en kineser ikke kunne holde til! Min nabo har en JinLu. Den er 10.000km gammel og 1 år gammel. Den er ræverød af rust og har lige fået skiftet kobling! Men han bruger den også hver dag.


  • #12   27. okt 2007 tjaaa igen tror jeg det har noget med behov at gøre... jeg kunne sagtens "nøjes" med en mindre mc... men med alle de km jeg kører om året skal tingene bare virke og knække af/ ruste...
    Men til prisen er jeg da også sikker på man får en okay mc... har dog ikke prøvet en, men har da kørt japaner smiley
    Tror dog ikke sikkerheden er så go, hører de ikke bremser vildt godt ?? dog kun noget jeg har hørt..


  • #13   27. okt 2007 haha ups og IKKE KNÆKKE AF SORRY...
    men nej min Honda virker udemærket tak smiley


  • #14   27. okt 2007 ved træf i mariager i sommers var der en som brugte sin kineser 9 måneder om året.. den lignede godt nok noget slidt noget..
    Han fortalte, at han har døjet med bla. topstykket, tændingen og kobling.. han har så kørt over 14.000 km på 2 år.
    Han kørte den tit til service.. og laver selv eftersyn på den i ny og næ, så der ikke kommer uventet overraskelser under kørslen på vej på arbejdet eller lignende..

    Jeg synes nu selv at nogle af kineser cykler ser meget flotte ud.. og er utrolige billige..
    men jeg tror nu at man skal tænke på det som knud vestegnen j siger..

    man får det man betaler for..


  • #15   27. okt 2007 Fordomme eller ej - jeg vil heller bruge mine penge på en brugt japaner.
    Har set mange af slagens - og har også prøvet at køre på en af disse kina-cykler. Det skal ikke prøvet igen.

    Det er da fint at der er folk som har gode oplevelser med dem. det kan da kun være en god ting - men jeg springer over. Ellers tak.


  • #16   27. okt 2007 hmm en gammel diskussion..
    jeg mener naturligvis det både gælder hvilke krav man har til både "køreglæde" og krav til sikkerhed
    jeg siger ikke at der ikke er køreglæde ved en kina bike men det er vel noget med hvor ens krav er til hvilken oplevelse man vil have til sit legetøj...
    Jeg vil sige at jeg har prøvet en kina chopper vist en jin lun...something og deler den oplevelse som simon har specielt ved nedbremsning og accelrationer, forgaffel der giver sig i hak og en ikke eksisterende accelration jeg turde ikke slinger på den!!!
    men skal jeg være ærlig tænder det mig ikke rigtigt...
    igen hver sin smag, jeg kommentere heller ikke normalt i den normale debat men nu var emnet jo lige oppe! smiley


  • #17   27. okt 2007 Tja Pt har kingøjser klubben 586 medlemmer. (link fjernet)
    Det er da en manifestation der vil noget. Som andre savner jeg at de kommer med nogle større motorer. Jeg mener Zhongshen har lavet en 750 ccm til banebrug, men den er vist ikke i serieproduktion.


  • #18   27. okt 2007 Det er frodi at "store" mc motore er forbudt i Kina pågrund af forurening. Så det er vidst noget med at de ikke må kommer over 300 cc eller noget i den stil.

  • #19   27. okt 2007 ja men det er da sikkert også okay maskiner hvis man bare kører lidt små ture... mv... men at kører sådan en på ferie til syd frankrig ville jeg aldrig gøre... det er igen det med behov smiley og tror da også de maskiner de producerer nu frem for da de lighe kom frem i 2000 er meget bedre smiley

  • #20   27. okt 2007 Fenris . det forholder jeg mig kritisk overfor. Da jeg var der ude kørte der en del 750 replikaer af Ural/Dnepr rundt derude.
    De ses alle her.
    http://www.autosoviet.altervista.org/ENGLISH-automotorusse-chinesebikes.htm#0

    Her er der osse billeder at Zhongshen ZS 750. Det kunne nok gøre ondt på nogle hvis den kom serieproduceret til DK til den rette pris.
    Man kunne jo høre importøren af....


  • #21   27. okt 2007 Og nu vi snakker om store MC fra den opstående sols land. Hvad synes klientellet om den her:
    http://www.qcql.com/korean/temp/qcql183_kr.htm


  • #22   27. okt 2007 Og Fenris. Jeg vil da blive overrasket hvis der overhovedet er noget der er ulovligt i Kina pga forurening!. Så er den ged vist barberet.

  • #23   27. okt 2007 Vildand7
    land of the rising sun øøøh er det ikke Japan:-)


  • #24   27. okt 2007 Som jeg skrev: Det er vidst noget med......... Mente at det var i Bike eller et andet blad.

    Men igen - jeg har også mc - og skal ikke have en anden. så jeg kan være lige glad med om de så laver en 2000 cc motor.

    Og som John K siger :
    Man kan sku være ligeglad med hvad andre synes. Bare man selv har en mc som man er glad for.
    Er det så ikke ligemeget hvad andre synes.
    Hvis man bekymmere sig om det - så skulle man jo ikke købe en i første omgang vel.


  • #25   27. okt 2007 B-2 (kbh) Nå ja, så Riget i Midten (med den store rorgænger)

Kommentér på:
Kineser på godt og ondt.

Annonce