{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.238 visninger | Oprettet:

Mia F
Mia F
Tilmeldt:
23. aug 2022
Følgere: 18 Emner: 6 Svar: 7

A1 Kort, er det det værd? {{forumTopicSubject}}

Hej alle, jeg er 17, men overvejer stærkt at tage mc kortet til næste år.
Jeg tænker at købe noget YZF125 eller ninja125, men jeg ved slet ikke om det er det værd..?
De 125cc og de maks 15hk er bare ikke meget..
Til dem med A1 og generelt dem der har været i samme situation som mig, hvad har i gjort jer af tanker?
Er A1 det værd, eller er det bedre at vente de 2 ekstra år der er til A2?
Tænker både på den økonomiske del, men også bare generelt..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  A1 Kort, er det det værd?
  • #1   23. aug 2022 Personligt ville jeg vente til A2...
    Men der er da sikkert flere gode argumenter for det andet også


  • #2   23. aug 2022 Økonomien kender jeg ikke svaret på, det er op til dig, hvor meget du vil smide i en "dyr" men fed hobby. Hvis du virkelig vil det så gør det, du får dig noget erfaring som er godt givet ud! Når det så er sagt så koster opgraderingen kun en køreprøve fremadrettet smiley

  • #3   23. aug 2022 Jeg er pt i gang med at tage til A1, og ja, selvfølgelig er de ikke hurtige, men man kan få en masse erfaring og lære af sine fejl på en lille og billig maskine. Og de er jo stadig møj sjove i svingene.
    En opgradering koster jo ikke det store. 1000-1500kr er jo meget overkommeligt. Hvis det er den økonomiske del du er bekymret for, er motorcykel måske ikke helt noget for dig alligevel:D


  • Mia F
    Mia F Tilmeldt:
    aug 2022

    Følgere: 18 Emner: 6 Svar: 7
    #4   23. aug 2022 jeg tror jeg fik formidlet det lidt forkert, økonomien på det punkt er ikke som sådan et problem - trust me, det kommer fra en tidligere hestetøs.
    Min tanke bag økonomien var mest af alt at man betaler 40.000kr for en mc for at sælge den 2 år efter for igen at opgradere den til en nu måske dobbelt så dyr mc. Det var mest det jeg tænkte på, når jeg spurgte om det var det værd økonomisk.


  • #5   23. aug 2022 #4 Personligt ville jeg aldrig betale 40k for en 125'er, selvom du nok kan tjene de fleste (hvis ikke alle) penge tilbage igen ved salg. Som du selv siger, er det en man har i et par år, og så skal den sælges igen.
    Efter min mening bør man lede efter en lidt billigere mc, man ikke er så bange for at vælte eller ridse. Det vigtigste er dog stadig, at du er glad for den mc du køber. Hvis du ved, at du ikke vil blive glad ved at køre rundt på andet en en yzf 125 eller lignende, er det jo sådan en du skal have, ellers er chancen for, at mc'en kommer til at stå i garagen ret stor. Ellers bliver du nok nødt til at vente med at købe mc til du har A2. Derfor kan du jo stadig tage til A1, hvis du er i tvivl.


  • #6   24. aug 2022 Er gået lidt den modsatte vej, idet jeg startede med 250cc (for 34 år siden) og senere 400cc. Men kører nu 125cc - og er faktisk overrasket over hvor brugbar en 125'er kan være i det daglige. Motorveje er ikke sagen - men alt andet klarer den fint. Især den lave vægt som en 125'er har, synes jeg er en stor fordel - det er ganske underholdende på snoede veje. Også uden at man behøver at køre med fuld gas.

    Om man er til 125'er eller større er i høj grad en temperamentssag, tror jeg. Mange kan ikke få kubik nok eller hestekræfter nok. Vil vove at påstå, at det slet ikke er dét, som det handler om, når man kører MC - selv om mange givetvis vil være uenige i dét udsagn smiley .


  • #7   24. aug 2022 Ved at købe og forsikre en 125 ccm vil man sikkert også kunne opnå en billigere forsikring når man køber en større cykel efter 2 år.

  • #8   24. aug 2022 Du lærer meget ved at køre 125 ccm og den lærdom skal du bruge senerer , har selv kørt på motorcykel i nu 40 år og hygger mig tit med min lille 125 ccm rundt i byen , prøv at søg på you tube og se st pr videoer om små motorcykler og du vil snart se hvad de kan gøre for dig , du kan få en rigtig god 125 ccm for 15,000 kr og når du evt er klar til mere henter du 12,000 kr hjem fra den næste der skal igang , glæd dig men du får masser af respekt ved at køre 125 ccm hvis det er det du tænker på for alle mc kører husker hvor de selv starte og vil gerne have og hjælpe nye kører igang ,

    profilbillede
  • #9   24. aug 2022 Jeg tog selv A1 kortet, da jeg blev 18, og har nu a2 kortet. Skulle jeg gøre det om havde jeg helt klart ventet og bare taget a2 af 2 årsager..
    1
    Reglerne er skruet sådan sammen, at der går 2 år fra du får dit A1 kort til du kan opgradere til a2 kun ved hjælp af en køreprøve. Dvs. at hvis du fx ligesom mig først fik A1 kortet 2 måneder før jeg blev 19, skulle jeg vente til jeg var næsten 21 år, for at kunne opgradere til a2 kortet, hvorimod mine venner der startede direkte på a2 kortet faktisk fik det før mig, da du kunne begynde 3 måneder før de blev 20, så selvom jeg havde mere erfaring fik de kortet før mig.
    Den eneste måde jeg også ville kunne begynde 3 måneder før jeg blev 20 var ved at starte helt forfra, og betale for et nyt kørekort, men hvis man vil nøjes kun med at tage køreprøven, skal man altså vente 2 år fra man får sit A1 kort (reglerne er så mærkelig skruet sammen).
    Så mit råd, vil du gerne have A1 kortet, så begynd med det samme du kan!

    2.
    Ved at starte allerede ved A1 kortet bliver kortet også markant dyrere, da du skal betale for hele kørekortet og prøver, når du tager til A1, så når du skal opgradere til henholdsvis først A2, og til sidst A, skal man op til køreprøve, for at vise at man kan styre den større mc, og det er tit også rart lige at få 1-2 køretime på at lære den mc du skal til prøve på at kende, samt få opfrisket baneøvelserne.
    Så det bliver altså til MINIMUM 2 ekstra køreprøver, udover A1 forløbet (såfremt man faktisk består de 2 prøver i første omgang), og så også de ekstra timer man muligvis ville skulle have.

    Hvis du ved du kommer til at få kørt meget som 18-19 årig, og dermed får brugt kortet, synes jeg helt sikkert du skal gøre det, men hvis det bare lige er til nogle enkelte hyggeture, synes jeg klart det er det værd at vente smiley


  • #10   24. aug 2022 #9 Det er da noget lort. Kan det virkelig være rigtigt? De regler havde jeg slet ikke læst. Jeg bliver 19 i slutningen af dette år. Betyder det så også, at jeg først kan opgradere sidst i 20'erne?

  • #11   24. aug 2022 #10
    Jeg ville nok lige kontakte en køreskole, hvis jeg var dig, for at være 100% sikker på det, men det var i hvert fald sådan, da jeg tog det i 2018, og i 2020 kan jeg huske, at der også var en artikel i mc magasinet Touring nyt med lige præcis det konkrete problem, fordi flere unge klagede over, at de kunne tage mellemkortet senere en andre, på trods af, at de havde erfaring på vejene..
    Men ja, hvis reglerne stadig er som de var for et par år siden, kan du først opgradere til mellemkortet 2 år efter du får A1 kortet, så hvis du fx får kortet idag 24 august 2022, kan du først opgradere tidligst 24 august 2024 desværre.. smiley


  • Don D
    Don D Tilmeldt:
    sep 2021

    Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 102
    #12   24. aug 2022 #9.

    Reglerne hedder sig at du skal have A1 i minimum 2 år for at opgradere med bare en køreprøve.

    Ellers skal du gennemføre et fuldt forløb til A2 når du bliver 20.


  • #13   24. aug 2022 #12
    Det var også sådan jeg huskede det smiley


  • Erik N
    Erik N Tilmeldt:
    jul 2019

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 33
    #14   25. aug 2022 Lorteland. Hvorfor mener myndighederne at danske unge er dummere end de fleste andre i EU, der må køre 125'er som 16-årige?
    Og 125 på bilkørekort for voksne, kun efter en week-end kursus uden officiel prøve.


  • #15   26. aug 2022 Det kan ikke betale sig at brokke sig for det er sådan det er , men nyd nu bare en tur på en 125 ccm de kan også noget og flere begynder at hygge sig med mindrer maskiner med de store bøde de idag deler ud , jeg er ihvertfald blevet mere forsigtig da jeg har alle kort på nær Taxi og det er det ikke værd , I mine unge dage kørte vi også for hurtig men overlevede det da heldigvis når man tænker på de motorcykler vi kørte på i 80” og dem vi har I dag så er det en helt anden verden og kvalitet idag

  • #16   29. aug 2022 Tag også i betragning, at en 125er kan fåes brugt for kun "5 af de store"og stort set uden værditab (DET ER BARE AT HÆLDE NOGET BRÆNDBART I TANKEN, HÅNDTAGET I BUND OG GRATIS ERFARING smiley

  • #17   1. sep 2022 #11 Jeg har kontaktet min kørelærer, og ja, reglerne er stadig de samme. Nåede heldigvis at springe fra før det begyndte at blive alt for dyrt. Så har man da også fået den erfaring ??
    Så nu er det bare at vente til man kan tage A2.


Kommentér på:
A1 Kort, er det det værd?

Annonce