{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
883 visninger | Oprettet:

Slidt kæde - kan den holde lidt endnu? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige opdaget, at jeg kan trække kæden ca 2 mm ud fra bageste tandhjul på min cykel, og nu er jeg kommet i tvivl om, hvor mange km, jeg kan køre mere, inden jeg skifter kædekit.

Jeg skal på en lille tur med fruen bagpå til Sverige i weekenden. Vi skal ikke køre særligt langt - måske 300 km i alt, men det er jo så med passager og en del oppakning. Det skal siges, at jeg kører ganske pænt og ikke er nogen fart-djævel.

Jeg har længe vidst, at jeg snart skulle ha nyt kædekit på, og jeg har alle de nye dele liggende klar, men jeg kan ikke nå at skifte, inden vi skal afsted.

Hvad sir I? Er det ok at køre denne sidste tur, inden jeg skifter kittet? Jeg vil jo nødigt ha, at kæden springer og fruen kommer til skade eller noget...



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slidt kæde - kan den holde lidt endnu?
  • #2   8. maj 2009 sørg for den bliver smurt ordenligt, den må IKKE blive blank, da den så bliver varm og smelter ringene der holder fedtet inde i kæden

    hvor langt har den ca kørt?


  • #3   8. maj 2009 Altså der er ingen tvivl om, at den skal skiftes, og jeg har som sagt købt alle delene. Det drejer sig alene om denne tur på ca 300 km, inden jeg skifter i næste uge.

    Jeg ved ikke hvor langt kittet har kørt. Købte cyklen brugt for et år siden med kittet på. Jeg har kørt 10.000 km. Den har i alt kørt 33.000 km, og jeg kunne godt have en mistanke om, at det er original kædekit.

    Uanset hvad skal den skiftes. Det handler alene om denne ene tur.

    smiley



  • #4   8. maj 2009 er der nogen tommelfinger-regler med hvor langt man må kunne løfte kæden fra bageste tandhjul?

  • #6   8. maj 2009 njaaa, man kan som regl se det på tænderne, er de ved at blive hajfinne formet, så bør man skifte det.

    men personligt kører jeg 20000km på min kæde, jeg sørger for den ALDRIG bliver blank, for så holder den ikke ret langt

    har en bekendt der satte en ny kæde på hans, og ikke smurte den, den holdte 6000km, så sprang den, det lærte han så, siden dengang har han smurt den pr 300km, og nu har han indtil videre kørt 15000 på en kæde magen til den foregående


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.852
    #7   8. maj 2009 Jeg ville heller ikke være bange for at køre de 300km med den da. :o)

  • #8   8. maj 2009 Generelt efter hver 600 km skal kæden smøres og hvis du ofte kører pågrus vej eller i regnvejr, skal den smøres oftere.
    Jeg ville ikke være nervøs for at køre med den kæde, men blot lad være med at fyre den af eller lignene....
    Det er ikke ret tit en kæde springer og smadrer motorblok el.gearkasse blok - blot huske på at så koster det kassen....så er det sgu noget p..!!


  • #9   8. maj 2009 Tak for svar. Jeg er generelt en rigtig forsigtig-per med hensyn til smøring og smører konsekvent kæden for hver ca 300 km eller hver gang den har kørt i regnvejr,

    Vi smutter afsted imorn tidlig mod Kullen. Håber på godt vejr.


Kommentér på:
Slidt kæde - kan den holde lidt endnu?

Annonce