{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.901 visninger | Oprettet:

Vibrationer fra motor {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har lige købt en Yamaha XS 400 fra 82. Den har kørt 72.000km.
Den vibrerer en del ved 5500 r.p.m Og jeg tænkte lidt på det var noget man kunne gøre noget ved, eller om det er standard for disse to-cylindrede maskiner.

Hjælp mig med noget erfaring, for jeg vil helst undgå at afbalancere krumtappen hvis det ikke hjælper alligevel.

Håber i kan svare på dette smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vibrationer fra motor
  • #1   27. okt 2009 Det kan hjælpe en del at få sync'et karbonaderne...

  • #3   27. okt 2009 Spænd motoren fast smiley

  • #4   28. okt 2009 Forstærket vibration ved et bestem omdrejningsområde skyldes næsten altid ressonnans. Et eller andet går i medsving ved disse omdrejninger.

    Prøv at løsne alle de store ophængsbolte omkring motoren lidt, så du kan ruske - der kan være gået et ophæng.

    Ellers spænd sammen igen og spænd i det hele taget cyklen efter. Det kan være, at rysteriet flytter til et andet omdrejningstal eller forsvinder.

    Det værste ved ressonnans er, at det kan være meget svært at årsagsbestemme, så det er ikke udelukket, at du kommer til at leve med det.

    Det her er ikke et synkroniseringsspørgsmål ved så høje omdrejninger.



  • #5   28. okt 2009 Forresten:

    Jeg tror ikke det handler om en ubalanceret krumtap,, så vil den ryste hele tiden - jo hurtigere omdrejninger, jo mere rysteri.

    P.S. jeg læser dit oprindelige oplæg således, at rysteriet er slemt ved co 5500 omdr og falder til et lavere niveau både ved højere og lavere omdrejningstal - passer det?


  • #6   28. okt 2009 Ja Knud, det er rigtig gættet. Vibrationerne forsvinder når motoren kommer op i omdrejninger og den er helt medgørlig ved 3500, hvor man næsten tror den kun triller.

    Mange tak for alle de begavede svar. Motoren skal have skiftet toppakning og stempelringe til vinter, så det er jo en god anledning til at tjekke synkroniseringen og motorophænget, og se om det er i ordentlig stand smiley


Kommentér på:
Vibrationer fra motor

Annonce