{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
796 visninger | Oprettet:

Hvordan kontrollere jeg om køler pumpen virker? {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har nogle problemer med at køleren ikke køler, overhovedet.
Jeg vil gerne finde ud af om pumpen i det hele taget virker eller om det er noget amdet der er galt, så den kun pumper luft rundt..
Vandstanden i beholderen er højere end den plejer, så tror den bare pumper luft rundt. Er det tegn på forstoppelse et eller andet sted, hvad er jeres forslag?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan kontrollere jeg om køler pumpen virker?
  • #1   14. sep 2014 Er der vand på? Andet end i ekspansionsbeholderen? Vandpumpen kan ikke pumpe luft, kun vand.
    Hvis du ikke vil til at skille det hele ad, kan du mærke på slangerne rundt om og se om de bliver varme.
    Måske der er en utæthed så der er kommet luft i systemet, og så virker pumpen ikke optimalt.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #2   14. sep 2014 Medmindre der KUN er rent postevand på og har været det længe, skal du ikke regne med der er en forstoppelse nogle steder.

    Bliver den varm og koger over eller kører den som den skal?


  • #3   14. sep 2014 Det der luder af to muligheder, hvoraf den sidste er MEGET mere sandsynlig end den første:

    Cirkulerer din køler ikke med in efter få minutters drift - og der skal gå lidt tid med en kold motor- er din vandpumpe ikke i orden eller også er din termostat blevet uvirksom.

    Vandpumpen sidder normalt for enden af en fast aksel med oliepumpen på den modsatte side. Akslen drives direkte eller via kæde af krumtappen - det er ikke lige noget, der går i stykker


  • #4   14. sep 2014 Du bør altså starte med at pille din termostat ud og "koge" den se om den i det hele taget åbner. Den sidder i det hus, hvor den tykke slange går ind umiddelbart under og bag det store runde på motorblokken på billedet. Du kan pille låget af det hus, og med megen forsigtighed kan pakningen derunder genbruges. Jeg er seriøst bange for at du løser et forkert problem.

  • #5   14. sep 2014 Forklaringen er som følger:

    Et vandkølesystem har to kredsløb- det lille og det store.

    Det lille omfatter dine cylindervægge, og topstykker. Når dette har opnået driftstemperatur, skal termostaten åbne og det store indbefattende køleren tages med ind. Åbner termostaten ikke, kommer den store kreds aldrig i spil - mon ikke det er hvad der sker?


  • #6   14. sep 2014 Nu ved jeg ikke hvordan dit system virker, men på min vs 750 sad der en udluftningskrue fandt jeg ud af, så da jeg lige havde skiftet, blev den hurtig varm, tjekkede vandstanden flere gange for til sidst at opdage denne bleader-skru, og da jeg havde luftet systemet ud, kunne jeg fylde lidt mere vand på, så virkede det hele igen

  • #7   14. sep 2014 Keld - er det skruen mellem højre stelrør og udstødningen du taler om, for så er det ikke en udluftning:-)

  • #8   14. sep 2014 Nej og jo, venstre hvis man sidder på mc'en, højre hvis man står foran og kigger på kværnen, og den sidder i stellet ligesom aftabning også gør, men den sidder næsten oppe ved kronrøret og hedder bleader (skrue) i haynes manualen, Anyway, denne skulle skrues løs ved påfyldning og først spændes når der kom kølevæske ud, for da var systemet først tømt for luft......

  • #9   14. sep 2014 Nå,den. Den bruges normalt aldrig, idet den ikke giver noget du ikke får, hvis man fylder efter når blæseren har kørt en gang:-)

  • #10   15. sep 2014 Nå, Hehe, jeg kunne bare ikke få det til at spille før end jeg havde fat i den, men ok, prøver dit træk næste gang smiley

  • #11   15. sep 2014 Tusind tak for jeres vejledning smiley
    Nu har jeg pillet termostatet ud og kogt det, der skal ny til smiley og med udluftningen vil jeg lige se efter om der skulle sidde, så jeg kan lufte helt ud også nu når jeg er i gang smiley


Kommentér på:
Hvordan kontrollere jeg om køler pumpen virker?

Annonce