{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.108 visninger | Oprettet:

er det normalt et mc batteri løber tør for væske {{forumTopicSubject}}

Spørgsmål til alle jer experter! !!!

er det normalt et mc-batteri løber tør for syre/ vand i løbet af en sæson? ???

Sidste år pillede jeg det af/ der manglede mellem 05 -1 cm syre/vand i de forskellige rum (aldså mellem min og max stregen), så jeg fyldte op til max med demineraliseret vand, og lader batteriet op, sætter det på ved sæsonstarten, og kører hele sæsonstart uden at ha behov for at lade det op igen....
Forleden havde jeg så vasket mc'en ( efter den har stået stille i okt/nov/dec) og ville bare lige trille en lille bitte tur, men kunne så ikke starte!!!!! der var lys i lygten o.s.v men ikke nok power til at dreje startmotoren, så jeg ladede det op og næste dag kunne den så starte,,,, nu har jeg så lige pillet batteriet af, og måtte konstatere at batteriet var næsten tør for syre/vand. Og jeg mener ikke bare fra min-stregen, men fra bunden af batteri var der mellem 1-2 cm vand/syre på, den ene celle var tom! !!! Nu sidder sådan et batteri rigtigt dumt på en intruder, i en lukket kasse foran baghjul, og skal ud af bunden af kassen for at kunne komme af cyklen,,, så jeg har ikke mulighed for at chekke vandstanden i løbet af sæsonen medmindre der skal en mindre arbejdsindsats til
Så er mit batteri slidt og skal kasseret? ??
Hvor forsvinder vandet hen? ?
Hvorfor forsvinder det ???
Sker der noget ved det? ??
Bør jeg i virkeligheden fylde op med syre istedet
Find selv på flere spørgsmål, griner

håber der er en der lige kan give mig lidt indsigt i det her! !!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  er det normalt et mc batteri løber tør for væske
  • #1   21. jan 2015 Hvor tit fylder i jeres batteri op og med hvad ( batterisyre eller demineraliseret vand) ???

  • #2   21. jan 2015 Jeg havde smidt et nyt på... Det koster ikke nok til det er noget at bekymre sig om når solen stråler..:-)

  • #3   21. jan 2015 ....Tror aldrig jeg har fyldt noget som helst på et batteri.

  • #5   21. jan 2015 På med et nyt, og når du sætter det på kan du lige måle hvad den lader med, så du er helt sikker på at det ikke er fordi der er for meget knald på at det er kogt tørt!

  • #7   21. jan 2015 Køb et gel batteri der er vedligeholdelses frit.
    Mål evt lade spændingen ved samme lejlighed, er den for koges batteriet jo nærmest og kan lide af tab af væske.

    Har haft MC i 24 år og aldrig hældt vand på noget batteri.


  • #8   21. jan 2015 Ud i Biltema og nap et Gel-batteri smiley

  • #9   21. jan 2015 Ok, lyder som en god løsning med sådan et gel batteri smiley men hvad pokker gør jeg hvis den lader for meget? ???
    Batteriet har jo holdt hele sæsonen uden at skulle lades så jeg synes det er lidt underligt, aner ikke hvornår den er kørt tør, den har stået i en kold garage hele vinteren (hvor den har stået stille....
    Kan fornemme på div svar, at man normalt ikke skal fylde væske på Sådan i tide og utide? ???


  • #10   21. jan 2015 Har oplevet fuldstændig det samme Keld. Har slået det hen med de har stået stille for længe. Jeg har skiftet til lukkede gel på begge cykler og sat en impulslader på, så er spændt på om de vil slå igang til foråret.

  • #11   21. jan 2015 Inden du bare sætter et nyt batteri på, så skal du have målt hvor kraftigt du lader på batteriet.

    Der er noget galt med dit ladesystem hvis væsken i dit batteri er fordampet næsten helt.. Ellers vil du blot brænde dit næste batteri af også, vedligeholdelsesfrit eller ej.

    Din ladespænding på ikke ligge meget over 14V uanset omdrejninger..


  • #12   21. jan 2015 Jeg ville måle hvor hårdt cyklen lader inden jeg kikkede på andet batteri

  • #13   21. jan 2015 Hmm, spændene per, kunne sagtens finde på at købe sådan et gel batteri,,,,, men igen, hvis den lader for meget, koger den vel bare det også eller hvad......kom lige til at tænke på, at der om sommeren bliver ufatteligt varmt i min garage, fordi der er ovenlysvinduer, dernæst bliver der meget koldt om vinteren, da jeg ikke varmer min garage op, men stabil temp da den er isoleret.....holder lige øje med dig her ved sæsonstarten,,,,per,,,, og hvis det virker, må jeg ha sådan et batteri....

  • #14   21. jan 2015 Mit billige t hansen batteri sider midt i olietanken på min cykel og det manglede ikke en dråbe vand da jeg endelig fik kikket efter den lader forresten med 14.5 volt.

  • #15   22. jan 2015 Keld:

    På VS 750 er det helt almindeligt at hælde vand på en -to gange årligt, den skal faktisk lade ret hårdt, fordi batteriet sidder et rigtig skidt sted. Regn men max to sæsoner til et batteri!

    Det er cyklens laveste del, og de holder heller ikke ret godt til mekaniske stød.


  • #16   22. jan 2015 Tak for alle råd og bud :-),,, der er jo så ikke andet for end at tjekke et par gange om året,,, har fyldt batteriet op igen sat det ind i varmen og ladet det op, så vil jeg tjekke om et par dage om det holder spændingen,ellers vil jeg da købe sådan et vedligeholdelsefrit gel batteri,,,, er der en der lige ved hvor mange volt det skal vise når man måler? ???, og er sådan et måleapperat fra Harald skrald ok at måle med sådan til husbehov? ???.....på forhånd tak

  • #17   22. jan 2015 Altså et gelbatteri hvælper dig ikke her, bare sørg for at få et der er så langt som muligt, så er der mindre risiko for kortslutninger ved mekaniske stød. Man er nødt til at forstå, at en gel blot er en vandig saltbro
    - som standard, - bare med mere viskositet - Der er tale om afdampning af Vandfase under alle omstændigheder!! Et gel batteri til dette formål er blot dyrere - ikke bedre!!!


  • #18   22. jan 2015 Et standard multimeter fra Bilka eller Harald Skrald er rigeligt til det her

  • #19   22. jan 2015 Der er meget LIDT, man ikke kan klare med sådan et!

  • #20   22. jan 2015 Ok, tak knud..... smiley

  • #21   22. jan 2015 Hov kan du huske hvor mange volt den skal vise når man måler på batteriet? ???
    Ved jo godt det er et 12 v, men skal den ikke vise lidt mere? ??? Sådan en 13-14 v? ???


  • #22   22. jan 2015 Hej Keld

    du kan lade et friskbatteri op til 2,2 V pr celle 13,2 V når du har 6 celler!. Men du kan næsten altid opnå spænding nok, det virkeli interessante erm, hvad spændingen falder til undek belastning, og der skal den ikke gerne falde mere end en halv V eller så, Falder der to eller to.to eller tre gange to, er en to eller flere celler kortsluttede - man taler også om, at batteriet er klappet sammen


  • #23   22. jan 2015 Når din motor er igang skal spændingen helst ligge over 13,6V og helst ikke over 14V.
    Dog står der i Suzuki's servicemanual at spændingen skal ligge fra 14 - 15,5V


    profilbillede
  • #24   22. jan 2015 Ok, takker igen, der er lige Præsis 6 celler i det her, nu har jeg ikke den store forstand på det, men synes det var vildt at jeg kunne lade det op uden (næsten) væske i (inden jeg opdagede det), og at den efterfølgende kunne starte et par gange! !!!

    på min ctek lader, sidder der en tester i, der kan måle batteriet tilstand,
    den måler om batteriet er ok
    om der er start power nok,
    og om mc'en lader nok,
    ved så ikke om den er nøjagtig eller kan bruge til noget i det hele taget, men den melder ok ved det hele, det gjorde den dog ikke da batteriet var fladt og næsten tør.....

    Men tænker bare at jeg vel har mishandlet batteriet Ved at lade det op ??? næsten uden væske i


  • #25   22. jan 2015 Super, tak alle mand

  • #26   22. jan 2015 Ideel lade spænding er 14,4 volt, ved 13,8 volt kan man kun lade batteri ca 80% op.

  • #27   22. jan 2015 For mig lyder det også, som om den lader for kraftigt på batteriet. Medmindre batteriet er decideret utæt eller kommer ned at ligge, er det den eneste måde, hvorpå syren kan forsvinde.
    Jeg ville nok ikke efterfylde med syre; de fleste fagfolk fraråder at fylde andet end destilleret/demineraliseret vand på, når først batteriet én gang er blevet fyldt op med syre og taget i brug. Jeg har dog aldrig fået checket, hvad årsagen til denne anbefaling er - det eneste jeg kan komme i tanker om, er evt. eksplosionsfare.

    Et gel-batteri ville selvfølgelig løse problemet med den forsvindende syre, som der også bliver nævnt - men ingen batterier kan lide at blive overopladet... så jeg ville først og fremmest kontrollere ladekredsen (spændingsregulatoren), og måske ved samme lejlighed måle generator og ledningsnet igennem, så jeg var sikker på, at alt andet var i orden. Ellers vil du som andre også nævner, brænde det ene batteri efter det andet af... æv æv smiley


  • #28   22. jan 2015 Bruno:

    jeg er enig i, at det batteri lader en smule kraftigt iht "bogen" Imidlertid har jeg selv haft sådan en ged, og der er efter min mening simpelthen ikke andet at gøre. Det skal lige lade en anelse kraftigere end forventet, dels fordi batteriet får alt det møg, der kommer op fra vejen, og delt fordi, det faktisk får så megen varme, et det har forhøjet indre modstand (det har noget med placering ift afgangsrør at gøre) . Laderelæet/Regulatoren originalt kan heller ikke justeres, det spytter den spænding ud!!!
    Derfor damper der også vand af!!! jeg har haft sådan en ged, og batteriplaceringen er faktisk en af de få "fejl" ved konstruktionen. Om man så kan lide lay-outet eller ej er en anden sag! Teknisk set er den altså OK


  • #29   22. jan 2015 Fyld efter med VAND ej syre. Det er vand, der damper af ikke syre, og det er VAND, der mangles og skal efterfyldes med.

  • #30   22. jan 2015 Praktisk bemærkning om batterier.

    Har man ikke ligefrem vedligeholdelsesfri akkumumulator i sim bil, skaal væskestand kontrolleres ugentligt!!! Bemærk lige det!!!


  • #31   22. jan 2015 Bruno, specielt vedr syre og vand til dig.
    Når der damper af batteriet - og der skal IKKE forsvinde væske på andre måder- så er det and, der damper af IKKE syre (der anvendes jo svovlsyre, som er ikke-flygtig.

    Hvis man nu efterfylder med syre og ikke vand, vil man får en voksende syrestyrke, men en mindre dissociationsgrad til følge, og demed mindre H+ til dannelse af strøm!!!

    Så er det korrekt at i teorien bør man benytte demin vand. I praksis betyder det ikke en FIS, fordi batteriet har en syrestyrke og dermed et ionprodukt, der medfører, at ledningsvandets ionprodukt er af forsvindende betydning.


  • #33   22. jan 2015 Jo Hans Henrik det her er temmelig avanceret; men Bruno efterlyser et svar i #27, når man nu har det til ham kan han jo lige så godt få det.-)

Kommentér på:
er det normalt et mc batteri løber tør for væske

Annonce