er det normalt et mc batteri løber tør for væske {{forumTopicSubject}}
Spørgsmål til alle jer experter! !!!
er det normalt et mc-batteri løber tør for syre/ vand i løbet af en sæson? ???
Sidste år pillede jeg det af/ der manglede mellem 05 -1 cm syre/vand i de forskellige rum (aldså mellem min og max stregen), så jeg fyldte op til max med demineraliseret vand, og lader batteriet op, sætter det på ved sæsonstarten, og kører hele sæsonstart uden at ha behov for at lade det op igen....
Forleden havde jeg så vasket mc'en ( efter den har stået stille i okt/nov/dec) og ville bare lige trille en lille bitte tur, men kunne så ikke starte!!!!! der var lys i lygten o.s.v men ikke nok power til at dreje startmotoren, så jeg ladede det op og næste dag kunne den så starte,,,, nu har jeg så lige pillet batteriet af, og måtte konstatere at batteriet var næsten tør for syre/vand. Og jeg mener ikke bare fra min-stregen, men fra bunden af batteri var der mellem 1-2 cm vand/syre på, den ene celle var tom! !!! Nu sidder sådan et batteri rigtigt dumt på en intruder, i en lukket kasse foran baghjul, og skal ud af bunden af kassen for at kunne komme af cyklen,,, så jeg har ikke mulighed for at chekke vandstanden i løbet af sæsonen medmindre der skal en mindre arbejdsindsats til
Så er mit batteri slidt og skal kasseret? ??
Hvor forsvinder vandet hen? ?
Hvorfor forsvinder det ???
Sker der noget ved det? ??
Bør jeg i virkeligheden fylde op med syre istedet
Find selv på flere spørgsmål, griner
håber der er en der lige kan give mig lidt indsigt i det her! !!!
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
aug 2007
Følger: 54 Følgere: 104 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 226 Svar: 3.256
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 609 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.552
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.950
Mål evt lade spændingen ved samme lejlighed, er den for koges batteriet jo nærmest og kan lide af tab af væske.
Har haft MC i 24 år og aldrig hældt vand på noget batteri.
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.587
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
Batteriet har jo holdt hele sæsonen uden at skulle lades så jeg synes det er lidt underligt, aner ikke hvornår den er kørt tør, den har stået i en kold garage hele vinteren (hvor den har stået stille....
Kan fornemme på div svar, at man normalt ikke skal fylde væske på Sådan i tide og utide? ???
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.509
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 31 Svar: 648
Der er noget galt med dit ladesystem hvis væsken i dit batteri er fordampet næsten helt.. Ellers vil du blot brænde dit næste batteri af også, vedligeholdelsesfrit eller ej.
Din ladespænding på ikke ligge meget over 14V uanset omdrejninger..
jan 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 280
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
jan 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 280
aug 2005
Følger: 132 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.325
På VS 750 er det helt almindeligt at hælde vand på en -to gange årligt, den skal faktisk lade ret hårdt, fordi batteriet sidder et rigtig skidt sted. Regn men max to sæsoner til et batteri!
Det er cyklens laveste del, og de holder heller ikke ret godt til mekaniske stød.
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
aug 2005
Følger: 132 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.325
- som standard, - bare med mere viskositet - Der er tale om afdampning af Vandfase under alle omstændigheder!! Et gel batteri til dette formål er blot dyrere - ikke bedre!!!
aug 2005
Følger: 132 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.325
aug 2005
Følger: 132 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.325
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
Ved jo godt det er et 12 v, men skal den ikke vise lidt mere? ??? Sådan en 13-14 v? ???
aug 2005
Følger: 132 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.325
du kan lade et friskbatteri op til 2,2 V pr celle 13,2 V når du har 6 celler!. Men du kan næsten altid opnå spænding nok, det virkeli interessante erm, hvad spændingen falder til undek belastning, og der skal den ikke gerne falde mere end en halv V eller så, Falder der to eller to.to eller tre gange to, er en to eller flere celler kortsluttede - man taler også om, at batteriet er klappet sammen
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 31 Svar: 648
Dog står der i Suzuki's servicemanual at spændingen skal ligge fra 14 - 15,5V
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
på min ctek lader, sidder der en tester i, der kan måle batteriet tilstand,
den måler om batteriet er ok
om der er start power nok,
og om mc'en lader nok,
ved så ikke om den er nøjagtig eller kan bruge til noget i det hele taget, men den melder ok ved det hele, det gjorde den dog ikke da batteriet var fladt og næsten tør.....
Men tænker bare at jeg vel har mishandlet batteriet Ved at lade det op ??? næsten uden væske i
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
jan 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 280
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 63
Jeg ville nok ikke efterfylde med syre; de fleste fagfolk fraråder at fylde andet end destilleret/demineraliseret vand på, når først batteriet én gang er blevet fyldt op med syre og taget i brug. Jeg har dog aldrig fået checket, hvad årsagen til denne anbefaling er - det eneste jeg kan komme i tanker om, er evt. eksplosionsfare.
Et gel-batteri ville selvfølgelig løse problemet med den forsvindende syre, som der også bliver nævnt - men ingen batterier kan lide at blive overopladet... så jeg ville først og fremmest kontrollere ladekredsen (spændingsregulatoren), og måske ved samme lejlighed måle generator og ledningsnet igennem, så jeg var sikker på, at alt andet var i orden. Ellers vil du som andre også nævner, brænde det ene batteri efter det andet af... æv æv
aug 2005
Følger: 132 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.325
jeg er enig i, at det batteri lader en smule kraftigt iht "bogen" Imidlertid har jeg selv haft sådan en ged, og der er efter min mening simpelthen ikke andet at gøre. Det skal lige lade en anelse kraftigere end forventet, dels fordi batteriet får alt det møg, der kommer op fra vejen, og delt fordi, det faktisk får så megen varme, et det har forhøjet indre modstand (det har noget med placering ift afgangsrør at gøre) . Laderelæet/Regulatoren originalt kan heller ikke justeres, det spytter den spænding ud!!!
Derfor damper der også vand af!!! jeg har haft sådan en ged, og batteriplaceringen er faktisk en af de få "fejl" ved konstruktionen. Om man så kan lide lay-outet eller ej er en anden sag! Teknisk set er den altså OK
aug 2005
Følger: 132 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.325
aug 2005
Følger: 132 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.325
Har man ikke ligefrem vedligeholdelsesfri akkumumulator i sim bil, skaal væskestand kontrolleres ugentligt!!! Bemærk lige det!!!
aug 2005
Følger: 132 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.325
Når der damper af batteriet - og der skal IKKE forsvinde væske på andre måder- så er det and, der damper af IKKE syre (der anvendes jo svovlsyre, som er ikke-flygtig.
Hvis man nu efterfylder med syre og ikke vand, vil man får en voksende syrestyrke, men en mindre dissociationsgrad til følge, og demed mindre H+ til dannelse af strøm!!!
Så er det korrekt at i teorien bør man benytte demin vand. I praksis betyder det ikke en FIS, fordi batteriet har en syrestyrke og dermed et ionprodukt, der medfører, at ledningsvandets ionprodukt er af forsvindende betydning.
aug 2005
Følger: 132 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.325
er det normalt et mc batteri løber tør for væske