{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.631 visninger | Oprettet:

hvorfor er nogle udstødninger "brændt" midt på ? {{forumTopicSubject}}

hej med jer

Jeg har siddet og kigget på nogle forskellige cykler jeg er interesseret i, men flere af dem som har meget chrom på og en flot chrom udstødning, har 1 eller flere blålige brændemærker på udstødningen. De sidder sådan ca midt på røret imellem fodhvilerne på fører og passager?
Er det forkert forbrænding eller er det for billigt et rør eller andet?

Syntes ikke jeg har set det på Costum rør fra V&H?
På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvorfor er nogle udstødninger "brændt" midt på ?
  • #1   27. okt 2015 Begge delle kan have noget at sige. Altså både kvalitet/materiale og forbrændingen (blandingsforholdet). Typisk vil en for mager blanding give højere forbrændingstemperaturer. Derfor vil de blålige udstødninger også typisk være noget man ser på MC'er med åben potte, og hvor motoren ikke er kørt ind efter det nye blandingsforhold.

    ...det kan som sagt også komme af andre årsager, men det er i sidste ende fordi at udstødning er blevet (for) varm.


  • #2   27. okt 2015 Og grunden til at du ikke ser det på f.eks V&H er at de gerne har et varmeskjold ude over den egentlige udstødning.

    Sådan har det i hvert fald været på dem jeg har monteret.


  • #3   27. okt 2015 Tak for det hurtige svar. Et "dumt" spørgsmål: Hvad er åben potte?
    Er det ikke noget man som køber skal være opmærksom på for der kan vel forelægge en fejl i motorens forbrænding hvis udstødninge bliver for varm?
    Har kigget på flere Touring cykler hvor det er helt oppe ved afgangsrøret den er blå, men røret på mange af dem er også tyndt der i bukket?
    Men på de større Cruisere har jeg også set flere med udstødningen der er blå, men syntes dog det er et mærkeligt sted ca midt på røret?


  • #4   27. okt 2015 Og skal vi nørde lidt mere med det, så er metallet forresten anløbet og ikke brændt smiley

    Farven skifter i takt med at temperaturen stiger. Først får det en guld/gul farve, herefter blålig og til sidst violet/mørk... Og så er metallet snart ved at have en temperatur hvor det bliver rødglødende smiley

    Har nørdet lidt med at smede knivblade, derfor også hærdning og anløbning.


  • #5   27. okt 2015 Hvis det er på selve potten, er det nok en titanium potte, hvor den er farvet blå med varme, for at se pæn ud smiley



    profilbillede
  • #6   27. okt 2015 de cruisere jeg har kigget på, der er det ca der hvor fodhvileren for passageren er?

    profilbillede
  • #7   27. okt 2015 En åben potte er en potte/udstødning med et bedre flow igennem udstødningssystemet, f.eks ved mindre, eller ingen, lyddæmpning. Kan også være et rør med større diameter. Det giver både lidt bedre effekt (hvis det motoren er kørt ind efter det) og en "bedre"/dybere lyd - hvilket nok er grunden til at størstedelen af MC folket skifter udstødning.

    Bedre flow = der bliver lukket mere luft igennem systemet. Får du mere luft igennem systemet skal du også have mere brændstof hvis blandingsforholdet skal passe. Hvis ikke får du en for mager blanding og højere forbrændings/udstødstemperatur. I VÆRSTE TILFÆLDE kan du brænde en udstødsventil eller stempel af...men det er også worst case scenario.



  • #8   27. okt 2015 På cruiserne kunne det meget vel være fordi man har sat en larme potte på, uden at gøre mere end det. Det betyder sjældne noget... Men man burde få kørt motoren ind, for at få det optimale ud af motorcyklen.

    Hvorfor det lige er midt på må jeg være dig svar skyldig. Det kan evt. være fordi de har noget varmeskjold oppe omkring forrøret.


  • #9   27. okt 2015 Ofte er de originale forrør 'dobbelt-væggede' dvs. et rør inde i et andet rør - det er de u-originale sjældent. De originale er helt sikkert også blå, men det ser man ikke da det ligger inde i et andet rør. Står man med originale rør i den ene hånd og u-originale i den anden hånd, mærker man tydeligt vægtforskellen. En simpel måde at gøre det billigt på.

  • #10   27. okt 2015 Hov! Hukommelsen var sku' ikke optimal smiley fik da byttet lidt om på tingene.

    På #5 har vi jo et tydeligt lille "farve/temperatur-skema" vedrørende anløbning. Først guld/gul, så rød/violet og herefter blålig/mørk. På billedet er det jo også tydeligt at se hvor udstødningen er varmest.

    ...ja man kan jo ikke vinde hver gang


  • #11   28. okt 2015 Så er det noget man skal være opmærksom på når man køber en cykel?
    Syntes det virker mærkeligt at udstødsrøret ikke er den blålige farve hele vejen fra forrør og ned til midten, men kun ca midt på røret, for skulle tro temperaturen havde været endnu varmere højere oppe?


  • magnus S
    magnus S Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Svar: 23
    #12   28. okt 2015 Fordi flowet ``gennemgangen`` er dårligere på det sted derfor vil varmen samle sige bedre der.

  • #13   30. okt 2015 @#5 Simon. Titanium farves ved at sende strøm igennem. regnbue-effekten opnås ved at nedsænke emnet i et strømførende bad, og skrue op eller ned for strømmen imens.

  • #14   30. okt 2015 Fedt! - Så lærte jeg noget igen idag smiley

    Man skal åbenbart også bruge Cola:
    http://www.wikihow.com/Color-Titanium


  • #15   30. okt 2015 smiley fedest, så er dagen ikke helt spildt. Ja det er såre simpelt at gøre selv.

Kommentér på:
hvorfor er nogle udstødninger "brændt" midt på ?

Annonce