{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.070 visninger | Oprettet:

Danmark - Østrig {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg er nu så småt ved at klargøre min "lille" sommertur til Østrig med min lillebror. Han nupper sin SV'er, 05 og jeg tager min 636, 06. Så må vi se hvem der først får ondt i røven smiley

Min tjekliste inden turen består af anskaffelsen af flg:

- GoPro HERO 4 Black (Jeg vil gerne forevige turen i de østrigske alper med mc-briller mange år frem i god kvalitet)
- GPS (Er det nødvendigt?)
- Intercom (Med god rækkevidde til min brors og min hjelm)

Jeg fandt ud af at det bliver en halvdyr omgang inden ferien overhovedet er startet....
Har nu givet 4000kr for det bedste GoPro på markedet med SD-kort på 64gb, men mangler nu stadig de to andre ting.

Mine spørgsmål lyder derfor på om der er nogle herinde med erfaringer på intercom og GPS området. Har forhørt mig ved danske forhandlere angående Intercom system til to hjelme og de siger Interphone F5 til den nette sum af ca. 3000kr er vejen frem. Synes dog det er til den dyre side af hvad jeg havde regnet med. Har nogle af jer intercom system? Hvis ja, hvilket og om i er tilfredse, samt pris. Det skal lige siges jeg ikke kan bruge "til fører og passager" med rækkevidde 10m når vi kører på hver vores mc. Der kan sagtens komme adskillige 100 meters afstand.

Yderligere har jeg et spørgsmål angående GPS.
Til jer der har været på udenlandsture har i haft GPS med eller kører i bare på gefuhlen? - Har jeg nemlig overvejet.
Eller er GPS'en bare livsvigtig og skal man i så fald købe speciel motorcykel GPS til 3000kr eller kan man nøjes med en til 1000kr til bil fra elgiganten, og smide et etui mod regn over osv.?

Hvis nogle har kørt en lignende tur som jeg begiver mig ud på her til sommer, må i meget gerne komme med erfaringer og pakningsideer. Har fremskaffet mig Kriega tasker til min dejlige 636'er så der skulle være plads nok.

Håber i kan hjælpe


Mvh ham der ikke kan vente til bøgen springer ud smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Danmark - Østrig
  • #1   1. feb 2016 Købte selv Intercom F5 sidste sæson med en kammerat, da vi skulle på en del ture, og har aldrig fortrud! udover det kan være lidt svært at høre hinanden ved +150 km/t så spiller det virkelig. lang rækkevide, og nemt styresystem.

    Har også stor nytte af MP3 / telefon delen, med musikstreaming direkte fra fx spotify, hvilket gør nogle strækninger meget behagelige, uden at det overdøver sirener eller andet udefra. smiley Så min anbefaling er: KØB KØB KØB! og go' tur smiley

    ps. lad være med at placere mikrofonen tæt på luftindsugningen foran på hjelmem, da du så kan høre din makkers vindstøj.


  • #3   1. feb 2016 brug din telefon og køb navigate app den er kåret til at være bedre end samtlige gps er

  • #4   1. feb 2016 lige en lille detalje vil gætte på din 64gb sd kort rækker til ca 3timer (det gør den på min 3+ black)
    så en lille let pc og en extern harddisk ville nok være en god ide smiley



  • #5   1. feb 2016 Jeg vil klart anbefalde GPS. nogen fortrækker telefonen, jeg selv fortrækker en god zumo gps. De holder i rigtig mange år, og det er så meget mere lækkert lige at plotte koordinaterne ind, eller lave sin egen svingtur nede i østrig / harzen når i kommer forbi der.
    Anbefalder klart en gps.

    Og så gå på ebay og køb nogle "fake" batterier fra kina samt nogle class 10 SD kort. de fås for ingen penge


  • #6   1. feb 2016 Drop intercom og brug pengene på en mc GPS. Tomtom`s nye flade model er bedste produkt på markedet, en lidt ældre Rider gør det også fint. Jeg planlægger ture hjemmefra på Tourstart, de uploades i Gps (skal have hukommelse) så jeg kan bruge den jeg har lyst til, når jeg kommer frem. Hvis i skal bo på bikerhotel har de tit kortmateriale, som man kan køre ture efter, det kræver bare et par stop ind imellem. Find det frem du skal have med i god tid, kig på det hele og vurder om det er nødvendigt eller kan undværes. Jeg kan nemt have alt til 9 dage i topboks. Vi er 5 gutter der kører sydpå hvert år, ingen har intercom og skal heller ikke have det, vi har lavet aftaler på forhånd og klarer resten med håndtegn. Gps har vi allesammen, og deler ruter, sådan vi kan skiftes til at køre forrest. Husk rødt SOS kort, DB killer og regntøj. Har i lagt en plan eller skal i bruge et par tips ?

  • #7   1. feb 2016 Jeg kører selv med det billigste Intercom på markedet til cirka 300 per hjelm, ingen tvivl om at det bliver bedre når betaler 5 til 10 gange mere for de dyre, men til mit behov fungerer det fint og med en rækkevidde på 1200m tænker jeg det burde være tilstrækkeligt under de fleste normale forhold.

  • #9   1. feb 2016 Uden at have læst svarene, så på gps området - da jeg skulle gennem Sverige og Norge for nogle år siden, der købte jeg en gps modtager, som jeg kunne koble til min Ipod touch, hvor jeg havde købt et offline kort - blev ikke til mere end 300-400 max.

    Skulle jeg afsted nu, havde jeg nok købt noget som 3 eller Telias RoamLikeHome, og så bare bruge min mobil i et vandtæt cover - så på de lange lige strækninger, havde jeg så selvfølgelig slået roaming fra, så jeg ikke brugte unødvendig data
    (eller købt en brugt mc gps)


  • #10   1. feb 2016 Bruger Tom Tom app til telefonen, og så kører det op gennem intercom, det er lykkes mig at finde til Istanbul med det..
    Kriega sidder pissegodt(har det selv) men det tager lidt tid at spænde fast hver gang..


  • #11   1. feb 2016 Tusind tak for svarene indtil videre! Altid lækkert med ideer og fifs.
    Jeg har dog ingen smartphone og får det forhåbentlig heller aldrig, så jeg har ikke mulighed for apps og GPS på den.

    Hans Henrik: Jeg prioriterer heller ikke GoPro foran GPS. Jeg ville bare have GoPro med på turen og var ikke afklaret med GPS-delen. Jeg kan sagtens købe GPS selvom jeg har købt GoPro. Det er ikke det ene eller det andet, det er hvad jeg har brug for smiley

    Preben8740: Tak for de mange råd. Jeg SKAL dog have et intercom system da jeg har kæresten bagpå herhjemme sommetider og vi synes begge det er lidt kedeligt ikke at kunne snakke og hygge sig som i bilen. Hvis vi kører forbi et flot sted eller et stort hus, at man ikke lige kan sige "se skat". Prikken på låret og håndtegn virker ok, men det bliver ikke det samme som en samtale.
    Nu siger du DB-killer - er det nødvendigt? Hvis vi kører "pænt" så er chancen for at blive stoppet vel lille. Går de virkelig så meget op i det? Vi har endnu ikke lagt en plan. Planen indtil videre er motorvej til Hamburg og "små veje" resten af vejen til Østrig smiley Jeg vil meget gerne have nogle ruteideer hvis du ligger inde med det.

    KJJ92DK: Jeps, det er også planen smiley Har også hørt at det bliver hurtigt fyldt op. Så kommer nok ikke uden om en platform at smide det over på. Optager dog ikke i 4K!

    Jeg kan høre at GPS'en for mange af jer er en vigtig ting og noget mere nemt at have med at gøre, umiddelbart. Er ikke helt afklaret endnu på området om hvorvidt jeg skal køre efter kort eller GPS, men burde en almindelig GPS til bilen ikke være tilstrækkelig hvis man pakker den ind i et etui designet til formålet (mod regn) - kan det lade sig gøre?

    I er velkomne til at skrive hvilke model i kører med så jeg har noget at forholde mig til prismæssigt smiley Btw. hvordan holder sådan en GPS strøm på en MC?


    Mvh!


  • #12   1. feb 2016 MADS J: Tak, umiddelbart er det også det system jeg har i tankerne. Ville bare gerne høre om hvorvidt nogle herinde kører med andre systemer som de er glade for smiley

    Det bliver en dyr omgang det her kan jeg høre på det hele smiley


  • #13   1. feb 2016 Personligt synes jeg det er unødigt bøvlet at rejse uden GPS, men det er smag og behag. Man behøver ikke adlyde GPS'en slavisk - det er sjovest hvis man ikke gør. Men et større kort til at finde de gode veje og lave overordnede ruter, er en god ide. Michelin's skulle efter sigende være gode.

    Jeg har en Garmin GPS, som jeg aldrig har været helt tilfreds med, så jeg vil foreslå at bruge en gammel smartphone i et vandtæt cover. Installer OSMAnd+ - det koster ca. 30 kr., og så kan du downloade alle de kort du vil. Den kører fint offline, så ingen roaming udgifter dér.
    Hvis I ikke kører alt for langt fra hinanden, kan I downloade bluetooth eller WiFi walkie talkie apps.
    Derved er der kun udgifter til telefonholder og evt. kabling - GPS dræner telefonens batteri hurtigt.

    Don T, som også er bruger herinde, har I øvrigt en meget brugbar blog om emnet, som jeg selv har brugt som inspiration mange gange:
    http://www.bike-addict.dk/76970075

    Edit: nu så jeg, at du ikke har smartphone. Det overflødiggør lidt mine råd:-)


  • #14   1. feb 2016 hvornår kører i herned ? smiley
    køb et kort mere til kameraet, så du har til en hel dag, så er det bare at flytte data til pc om aftenen...
    GPS vil jeg anbefale, ellers risikerer man at gå glip af mange fine veje hvis man bevæger sig lidt ud på landet, for der er de ikke altid så flittige med skiltningen.


  • #15   1. feb 2016 her er mulighed for at øve sig lidt på det tyske og få inspiration til køreturene hernede:
    http://kurvenkoenig.de/motorrad/oesterreich.html

    Østrig byder på fede veje til inspireret kørsel:
    https://youtu.be/k-AGlsFy-aM

    Hvis i har meget larm i potterne, så er db-killer en god ide, politiet kan godt have en dårlig dag - både i tyskland og østrig smiley


  • #16   1. feb 2016 Drop det der samtale anlæg. Man kører sgu da ikke MC for at ligge og kåre hele vejen, det kan i gøre når i gør stop.

    Men GPS er nice, især til at finde twisties. Når i har routen på GPS behøver i heller ikke at kunne tale sammen.


  • #17   1. feb 2016 Uden Db-killer er udstødning helt sikkert ulovligt i tyskland, ved kontrol giver det kørselsforbud...
    https://www.louis.de/artikel/tomtom-rider-ce-navigationssystem/10004598?list=135399307&filter_article_number=10004598 er den GPS jeg bruger, men den nye skulle være rigtig fed og kun lavet til mc.
    Vi vælger altid et mc hotel i området hvor vi vil køre, helst et med halvpension, det giver mest køretid, feks http://www.fernblick-fiss.at
    Det ligger i området der kaldes dreilander eck, der kan både køres Grossglockner/Edelweissspitze, Stelviopass, Silvretta hochalpenstrasse og Livigno, samt en masse andre pas. Det er området der ligger tættest på DK, man kan også køre længere mod Salzburg, så er det muligt at stikke ned til Dolomitterne.
    Vi kører som regel motorvej til Hannover og kører gennem Harz/Thürringen (venstre) eller Sauerland (højre). Kører man ned for enden af A7, og kører alm hovedvej det sidste stykke er også fint. Bare husk I skal køre 1200km +/-, på landevej holder i 50-60 km/t incl pauser og 100 km/t på motorvej. Ikke alle områder i Tyskland har fede landeveje, men til gengæld mange byer. I alperne kan i nå 3-500 km om dagen afhængig af hvor friske i er, husk det er ferie:-)
    Som Fedtegreven siger er der god inspiration og råd på bike-addict.


  • #18   1. feb 2016 Har selv lige returneret min gps.
    (Garmin zumo 590). for 4300 kr. var den eneste fordel frem for tomtom på tlf. at den kunne betjenes med hansker på. den var et helvede at parre med intercom og tlf samtidig. desuden kostede det ekstra for trafikinformation, og fartkameraer.

    Jeg bruger i stedet min tlf. i en vandtæt holder (fra givi). med tomtom go installeret der koster ca. 400 kr. inkl. trafikinfo ,fartkameraer, og "winding roads" som finder lækre og snoede veje for dig. kortet ligger også på tlf. så du ikke skal bruge data i østrig (av!).

    synes selv det er den bedste løsning

    af intercom er jeg super tilfreds med min cardo sho-1. rækkevidden er enormt lang. tror det er 1,6 km. monteringen er desuden væsentlig mere diskret end andre intercom. stort plus at den er stemmestyret!

    Mvh.


  • #20   1. feb 2016 19# man køber en sony Z2 eller nyere
    den er også vandtæt(/meget afvisende)


  • #21   1. feb 2016 Man kan vel få en lader til sin mc til mobilen? smiley

    men GPS > mobil altid..


  • #23   2. feb 2016 Du kan da bare sætte et 12 volts udtag til MCen. Det er intet problem.

  • #24   2. feb 2016 Man kunne snildt køre inden GPS-ens og samtaleanlæggets dag - men de er da rare at have!!!!

    Derimod tøj og et eller to par ekstra handsker man aner simpelt hen ikke om man får brug for det!! Et godt regnsæt også - husk at siliconelime det indefra over syningerne indefra i skridtet - ellers bliver man altid våd nedefra, og husk så - at ligegyldigt hvor godt påklædt man er, så bliver man våd og dejlig sval efter nogle timer.


  • #25   2. feb 2016 ja for satan østrig regner det 24/7, husk masser regntøj

  • #26   2. feb 2016 ha ha, er glad for at jeg opholder mig "øst for alperne" her er der ret langt mellem bygerne og stadig bjerge nok til gode veje!

  • #27   2. feb 2016 Igen, tusind tak for inputs! smiley

    Vi ved endnu ikke hvad dato vi triller, men det bliver nok i juli måned. Niels Christian J har du plads til overnattende gæster til den tid? smiley haha

    Ras K: Er det kun til Shoei hjelme, tænker på interiør mæssigt, eller skulle de passe til "alle" hjelme? Har du købt det i udlandet eller DK?

    Jeg køber sku en GPS udfra hvad langt de fleste anbefaler. Så er det bare at finde den rette.

    Til jer der har været på lignende ture før, hvor mange liter har i haft med (Bagagemæssigt). Ved godt det er individuelt, men har pt plads til 60 L. Har i eventuelt billeder af jeres opsætning inden i kørte hjemmefra? smiley
    Skal jeg lade rygsækken blive hjemme? Kører altid med rygsæk herhjemme, men ved ikke om det bliver for meget for lænden/skulderen og ryggen med så lang en tur. Erfaringer her?


  • #28   2. feb 2016 Og til jer der siger drop intercom, det er et MUST. Har jeg lovet kæresten anyway smiley

  • #29   2. feb 2016 kunne lige se at Roberts mc kør tilbud på intercom 5 til 2700 for et dobbelt sæt
    hvis det er har ikke fået undersøgt alternativerne endnu (vil nok også selv havde et sæt:-P)


  • #30   2. feb 2016 Thanks, har selv snakket med Brdr Jensens i Horsens. De tager også 2700 for dobbelt sættet smiley Tror det er deres faste pris

  • #31   2. feb 2016 nå okay og det er ikke for 4'ern?

  • #32   2. feb 2016 Han sagde Interphone F5 til mig i røret, så går jeg ud fra (:

  • #33   2. feb 2016 Du bliver træt af rygsækken!!!

  • Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

    Emner: 17 Svar: 454
    #34   2. feb 2016 Først af alt: Kudos for at vælge de små veje fra Hamborg! Alt for tit hører man piveri over hvor kedeligt Tyskland er. Tyskland er et fantastisk land at køre MC i, bare man undgår Autobahn. Alene dét, at hastighedsgrænsen er 100km/t uden for bymæssig bebyggelse hvis andet ikke er skiltet gør, at det glider meget mere smidigt på MC. Man kan så slippe afsted med 120km/t for det meste, og mig bekendt tager stationære fartmålere ikke billede af motorcyklen bagfra, aká: WUHUUUU smiley

    Jeg er lidt ambivalent omkring GPS vs. kort. På den ene side synes jeg det er synd og skam, at kunsten at læse og forstå et kort hastigt er ved at uddø. På den anden side er det bare meget meget nemmere med GPS. Jeg har investeret i et sæt Michelinkort over Tyskland. Prisen omkring 150kr og kommer i en fiks lille pakke. Jeg bruger dog udelukkende kort til at detailplanlægge ruten på GPS med.
    Jeg har en Garmin LM590 som jeg er glad for. Jeg prøver at prioritere, at have computer med, det gør planlægning af ruter meget nemmere. Man kan sagtens planlægge direkte på GPS'en, men overblik og detaljegrad er meget bedre på Mac'en.
    Sommetider er det nemmest og mest spændende, bare at vælge korteste rute og undgå motorveje. Man risikerer så bare, at skulle gennem f.eks. Frankfurt midt i myldretiden. Det er prøvet, og ikke nogen stor oplevelse smiley

    Ang. Intercom har jeg et sæt Interphone F3MC. Jeg købte 3'eren da jeg udelukkende skulle bruge funktionen til at tale med min datter på dengang 7 og min kæreste. Jeg skulle fanme ikke knævre med andre motorcyklister. Er jo ingen kælling.
    Altså, indtil jeg prøvede det ... Var i november på tur i Sverige med en kammerat, og lånte hans kærestes F5. Vi var helt enige om hjemmefra, kun at bruge intercom til korte, praktiske beskeder. Ak og vé! hvor vi knævrede. Alle 3 dage. Stort set non stop. Og det var heeelt vildt fedt!
    Nogen der vil bytte en F5 for en F3 ? smiley


  • #35   2. feb 2016 Jeg kører heller aldrig efter GPS normalt. Er nok rimelig gammedags - ingen smartphone, ingen facebook osv. så går ind på krak hvis jeg skal nogle steder og husker ruten når jeg hopper ind i bilen. Kørte også til Kroatien på teltferie i min lille bil med kæresten uden GPS men vha kort + skilte. Er meget enig med dig.. Det er dog vanskeligere på mc og noget mere bøvlet.

    Angående intercom. Nu har du 3'eren, hvorfor er den ikke tilstrækkelig og hvad er bedre i dine øjne i F5'eren til det man skal bruge den til? smiley


  • Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

    Emner: 17 Svar: 454
    #36   2. feb 2016 Rækkevidden tror jeg er primære forskel. Nå, jo, så er der ikke radio i min. Det mener jeg der er i F5 (og vist også F4). Radio har jeg heeelt sikkert ikke brug for. Altså ikke før jeg prøver det - så dét gør jeg ikke smiley

  • #37   2. feb 2016 f3 er vist i praksis kun til føre/passager

  • Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

    Emner: 17 Svar: 454
  • #39   2. feb 2016 Ja okay så kan jeg ikke bruge F3 til meget smiley Takker

  • #40   2. feb 2016 bor på hotel, så i kommer bare smiley
    lige pt. ser det ud til jeg flytter tilbage til DK inden juli, men jeg er alligevel i graz ret ofte. Til gengæld ligger det noget øst for de områder turisterne normalt sigter efter.
    Jeg tager altid en tom rygsæk med på mc-ferietur, den er praktisk til småindkøb eller hvis man lige skal have en trøje med og man ikke vil til at pakke alt sit lort ud af sidetaskerne eller man skal parkere i by og ikke stoler for godt på sine taskelåse...


  • je58
    je58 Tilmeldt:
    aug 2012

    Emner: 2 Svar: 22
    #41   2. feb 2016 glæd dig til at du skal til Østrig ,det er så fedt at køre der nede,der er rigtigt mange gode ruter hvor man kommer op at kører i de fedest bjerg pas, nu ved jeg ikke hvilken del af Østrig i skal bo i , men vi laver vores turer på Tyre hjemmefra og ligger dem ind på vores gps , så er alle ruter lagt så vi bare kan hygge os om aften.
    Vi er flere der har cardo , så vi kan snakke sammen det er rigtig rart ,også når man kører i bjergene, så kan man lige snakke sammen hvis man skal overhale og man kan se at der er frit, i må have en god tur, vi plejer at kører der ned i uge 33 ,34 og vi har ikke haft særlig meget regn, hvis du har nogle spørgsmål kan du bare skrive så kan vi lige snakke sammen.


  • #42   2. feb 2016 Jeg glæder mig også helt vildt. Håber heller ikke regnen bliver slem i den tid vi skal være væk.
    Det kan godt være at jeg gør det, je58! smiley


  • #43   2. feb 2016 Jeg klarede mig fint med en almindelig gps til bil, da jeg var alene i Harzen i sidste uge af Oktober sidste år. smiley Har personligt lige købt et F5MC til 1400 kr. smiley

    Lyder for vildt med din tur (Y)


  • #44   2. feb 2016 Går ud fra det kun er for et enkelt sæt ikke? Er det pengene værd? smiley



  • #45   2. feb 2016 Har desværre ikke fået det hjem endnu, så jeg kan ikke udtale mig så konkret. Men frem for hvad, jeg har forstået på folk, der har et selv, er, at de er overalt tilfredse.

    Ja, det er 1400 for et styk. Sender dig lige PM, hvorfra jeg har købt det. Nedsat med 20 %. smiley


  • #46   2. feb 2016 hva koster et "par" sæt så der?

  • #47   2. feb 2016 Rundet op 2600. Se PM smiley

  • #48   2. feb 2016 Fy for helvede, intercom så kæresten kan ringe og forstyrre en mens man ligger og hygger sig i alperne. smiley

    Nu må du lige mande dig op smiley


  • #49   2. feb 2016 det skal sku da ikke kobles op til mobil
    og hvilken pm ??


  • #50   2. feb 2016 MC og GPS ?
    Er som
    olie og vand !
    smiley
    Nå - når jeg en sjælden gang, måske på job, - skal nå en aftale
    Så kan man blive nødt til at bruge den.. smiley
    Men - telefonen i inderlommen og "dåse Åse" i lyttebøfferne - virker da perfekt..
    Ydermere kan man jo slukke for skærmen og spare tons af strøm.. smiley

    Men på MC rejser..!
    snyder man sig selv for 117 forslag om smutveje og ting man skal se som man ikke anede eksisterede og ingen oplevelse ville få - hvis ikke man gav sig tid til at stoppe og spørge de lokale om vej..!!
    Folk har jo masser af goodwill omkring en mc tourer - langt hjemmefra..!
    Husk at spørge om den smukkeste, hyggeligste eller mest interessante vej dertil!!
    Endelig iKKE den korteste eller den hurtigste..!!!

    Det er jo fint nok i pauserne, lige at orientere sig om de store linjer, hvilke byskilte man skal kigge efter osv..
    Men tro mig - turen til Italien er plastret til med kæmpe vejsklite hele vejen derned, så uanset man skulle komme på "afveje!!" SÅ finder man derhen man skal, - som vandet finder vej ud af lokummet..! smiley

    Enjoy your ride..

    smiley


  • #51   2. feb 2016 mht. GPS kan du downloade HERE på din tlf og downloade de nødvendige lande til turen, den kan køre offline så hvis du har USB lader på cyklen bliver strøm ikke noget problem.

    god tur smiley


  • #52   3. feb 2016 Hej Mathias S

    det kan fint installeres i andre hjelme, hvilket jeg selv har gjort. synes selv at det er fedt, at der ikke sidder en kæmpe klods på siden af hjelmen.

    købt hos louis.de

    link til et dobbelt sæt:
    https://www.louis.de/en/artikel/cardo-sho-1-twinset/10006359?list=144271216&filter_article_number=10006359


  • #53   3. feb 2016 Og husk at besøge bikers point når du kommer derned! Var der i sommers... fantastisk sted. god tur

    profilbillede
  • #54   3. feb 2016 Tak drenge! smiley

    Og Nikolaj din tosse.......... Det er så mig og min bror kan snakke under kørsel. Har intet med kæresten at gøre??? smiley smiley


  • #55   3. feb 2016 Gps er absolut et must i Østrig. Var på et lille kanon hyggeligt hotel sidst. Om aftenen hjalp hotelfatter og nabo over en øl at planlægge næste dags ridt, det blev plottet ind på Gps samtidig. Der var mange fine steder vi ikke ville have set uden hjælp og Gps. Den er vigtig for mig.Jeg kører derimod ikke med intercom, det er ikke så vigtigt for mig

  • Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Svar: 147
    #56   3. feb 2016 Skynd dig hen og byt dit GoPro til et Sony HDR-AS100VR. Det fås for lige i omegnen af 2000 - eller slå koldt vand i blodet, og se om der ikke skulle dukke et tilbud op, inden du tager afsted.

    Jeg har selv begge kameraer, og er klart mest tilfreds med Sony'en. Sony'en har også indbygget billedstabilisering (der virker helt overbevisende) samt GPS, så du kan se hvor og hvordan du kører, hvis du bruger Sonys redigeringsapp. Og så bliver du lige kr. 2000 rigere!

    En god ide, uanset kamera, er at have et ekstra batteri med. Og husk grej, til at lade op med. Min erfaring med begge kameraer er, at batteriet holder i 45 - 50 min.


  • #58   3. feb 2016 Peter R: Jeg tror desværre at jeg er nødsaget til at beholde mit ekstremt dyre Hero 4 Black grundet dobbelt så mange FPS i sekundet. Den optager med 120fps pr. sek hvorimod Sony "kun" nupper 60. Men det ser også super lækkert ud og er væsentlig billigere så tak for tippet. Jeg går dog efter bedste actioncam på markedet, koste hvad det koste vil smiley

    Lars P det ved vi endnu ikke. Men ja kunne være hyggeligt at støde ind i hinanden. Jeg har dog ikke mulighed for at ligge apps ind på mobilen (Nokia 6300 du ved ;))


  • #59   3. feb 2016 Angående GPS, så har jeg selv købt Interphone Pro cover til min iPhone. Det er vantæt og det er bygget sådan at man sagtens kan have laderstik i, selv hvis det regner. Så som kort, så bruger jeg en app der hedder Here maps. Det er et kort app, der konkurrere med google maps. Det den kan til forskel er at man kan downloade kort og bruger app'em offline.
    Mht. laderen, så har jeg 12v stik i min tanktaske og så kan ledningen nå fra tasken og op i telefonen. Så sker der ikke noget når det regner smiley


  • Jas D
    Jas D Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Svar: 21
    #60   3. feb 2016 Vi har kørt DK til Italien og tilbage. Brugte Eurocom med walkie. Super da høre apparat er i hjelmen, intet udenpå som forstyrrer luftstrømmen. Da squelch kan justeres, havde vi 0 problemer med vindstøj....aldrig. Jeg lærte at lave et "klik" lyd for at åbne squelch.
    Fordel--ca 7 km rækkefølge, kan bruges ellers som walkie på skitur, i byen, i skoven...
    GPS på iPhone! Købte en vandtæt etui til cykler. Meget billig løsning og alle opdateringer er gratis. Waze er gratis og du kan tillade andre at track dig. Ellers er Google Maps kommet langt!
    Fordel--1 apparat istedenfor ekstra boks (GPS) at slæbe på, gratis opdatering, kan kobles via intercom og kun et apparat at lade. Kan bruges gående i byer bagefter for at finde restauranter, pubs osv. Du slæber ikke din GPS med dig.
    Jeg havde overvejet den nye Sony action cam, da den har en separat kamera på ledning, som gør at den er meget mindre ud i luften, men nu har du jo GoPro, så.....NYD TUREN!


  • #61   3. feb 2016 Interphone f5 er fantastisk mellem 2 mc'er. Rækkeviden er op til 1000 m, altså 1 km hvis man har visuel kontakt. noget kortere, omkring 300 m, hvis der er bjerge/ høje bakker og samtidig eminent til bagsæde passagerer smiley
    Har haft mit sæt i snart 3 år og er glad for det.
    Mht GPS så er det ikke en nødvendighed, men god at have. Men husk at have et almindeligt kort over området med sammen med gps.. Just in case smiley
    Gps skal være vandtæt og jeg har før haft en GIVI taske til min alm. gps, men desværre havde den lidt problemer med indvendig dug en gang imellem. Det virkede.....Men i år har jeg investeret i en rigtig mc gps smiley
    Alle tingene har jeg købt hos Louis.de, til rigtig gode priser og forsendelsen er ikke dyrere end her hjemme med post Danmark.
    Hos Louis kan man pt. købe både gps og interphone 5 til i alt 4575,- dk kr.
    Hvis man vælger taske løsningen, koster den 225,- dk kr.
    Du får et par link her:
    Givi GPS taske:
    https://www.louis.de/artikel/givi-gps-uni-tasche-s952-fuer-3-5-zoll-navis/10002003?list=144482080&filter_article_number=10002003

    MC GPS:
    https://www.louis.de/artikel/garmin-zumo-340lm-louis-edition-navigationsgeraet/10004595?list=144479010&filter_article_number=10004595

    Dobbelt sæt Interphone f5:
    https://www.louis.de/artikel/interphone-f5mc-doppelset-fuer-jet-integralhelme/10004495?list=144487753&filter_article_number=10004495

    Smiler. Turen bliver ikke dårligere af at have sparet ca 1.500 kr på den samme intercom og gps, man kunne have købt I DK smiley
    Med ønsket om en rigtig god tur i Alperne. Har selv kørt flere gange i de Franske / Italienske Alper og det er virkeligt en STOR oplevelse og fornøjelse
    Mvh John


  • Claus Strøm M
    Claus Strøm M Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Svar: 4
    #62   4. feb 2016 Hej

    Jeg synes al den fokus på elektronik helt overdøver det som er fedt på to hjul. Slap da ad og nyd at køre. Forslag om en hel stak batterier og kort? Hvem gider sidde i 23 timer og se på veje i en stue, uden indtryk som vind, dufte, følelsen af de glidende kurver.
    Jeg hoppede for mange år siden på den med intercom af vensyn til konen. Det var dengang der var kabler imellem. Det var et fra baehr som automatisk slog lyden fra radioen fea, når den anden (min kone) sagde noget. Det var en lettelse da lorten brød sammen.
    Jeg kører rigtig mange mc km hvert år, bla som konsulent i DK og skandinavien. Til dette har jeg en gps. På ferie har jeg et kort, for her kan jeg bedre fornemme hvor jeg er. Gps er med som støtte men er intet must.
    Det som jeg synes er meget vigtigt som forberedelse går mere i retning af oppakningen, som gerne skulle sidde fast på cyklen og absolut ikke på mig. Den skal være vandtæt og tilstrækkelig til den tur jeg skal på.
    Der skal medbringes et sæt mc regntøg. Mit goretex er vandtæt til og fra job, men ikke 600 km Norge i øsende regn. Jeg har også lækre overtrækshandsker som er 100% vandtætte. Mine støvler er vandtætte, så her behøves ikke ekstra.
    Jeg har nødvendigt vejsideværktøj med. Kan klare en punktering, div. Justeringer på mc. Har altid et ekstra koblingskabel og et sæt pærer med. Et par sikringer også.
    Hvis turen er lang, sidder der sprit nye sutter på cyklen inden afrejse og olien er nyskiftet.
    Alt det jeg nævner har enten været brugt eller voldsomt savnet i starten, da jeg tog på mine første ture.
    Mvh Claus


  • #63   4. feb 2016 Claus tak for svaret. Jeg har dog rimelig styr på hvad der skal medbringes rent "overlevelsesmæssigt". Tråden er ligeså meget ment som værende grobund for gode ideer og forslag smiley Og mest af alt spørgsmålet omkring ovenstrående tre elektroniske gadgets. Smag og behag. Jeg har aldrig kørt med nogle af førnævnte ting, hverken i bil eller på mc og jeg nyder mine ture ligeså meget som du. Jeg vil dog gerne forevige turen (nogle mennesker har Iphone med godt kamera, det har jeg ikke - så min eneste mulighed er fede videosekvenser som jeg kan se tilbage på om 2,5,10 år med min bror eller andre). Desuden er intercom et must for mig, da jeg synes det er rigtig hyggeligt at snakke med kæresten under turen (som i bil - der tier vi heller ikke under en 3 timer lang køretur fra Odense til Hanstholm. Det er for mig lidt kedeligt ikke at kunne inddrage hende i de ting jeg ser under kørslen, og omvendt). Hvad angår kort og GPS, så kører du selv med GPS - ikke et must for dig, men du har det dog med alligevel.
    Det er jo præcis sådan nogle tanker jeg selv gør mig i forbindelse med denne tråd.
    Tak for ideerne fra dig også.

    God dag smiley


  • #64   4. feb 2016 Jeg har kørt rigtig mange km og må sige, at intercom'en ligger på hylden på 7. år, håndtegn har været betydeligt hurtigere end misforståelser.
    GPS bliver 90% brugt til at finde et hyggeligt sted at overnatte eller tank og spise, som man ikke ser på vejen.
    Det spændende ved en lang tur (F.eks. til Gibraltar) er, at man bliver holdt "skarp" og ikke fortryder, at man lige kørte et par hundrede km "forkert", for der oplevede man pludselig en masse.
    Hvis det bare er frem og tilbage, så tag toget. Hvis det er for at opleve HELE TUREN, så op på svinet og lad naturen råde. Det er smart at prikke et par træf eller klubber ud, før du stiger på! Jeg reddede et nyt fordæk en lørdag aften i Holland på den måde.
    Ha' en fandens god tur!


  • #66   4. feb 2016 Jeg vil bare ønske fed tur og gid det var mig smiley

    - forresten - har en Garmin 590 på hvilken det er muligt at vælge veje med sving. Tror at det er en feature, som findes på de fleste nye mc-navigationer. Ikke desto mindre er det bare genialt. Specielt når man er ukendte steder smiley


    profilbillede
  • #67   4. feb 2016 Grænselandet mellem Frankrig & Italien.
    All by my self smiley på tur gennem 8 lande i Europa på 16 dage, august 2014..
    Alperne ér og bliver mine favoritter smiley
    Rart med gps som fortæller hvilket bjergpas man er på vej imod og hvor der er benzintanke i nærheden....
    Det er ikke alle som har 28 liter på tanken smiley


    profilbillede
  • je58
    je58 Tilmeldt:
    aug 2012

    Emner: 2 Svar: 22
    #68   4. feb 2016 Det der også er rart med en GPS, er at man kan se hvordan vejen former sig, så man ikke lige bliver overrasket over et sving

  • #70   4. feb 2016 Fede stemningsbilleder, tripper herhjemme på kontorstolen nu smiley

    Jeg henter GoPro'et imorgen, og så har jeg heldigvis nogle måneder på mc'en i DK inden jeg begiver mig sydpå til sommer. Tænker at jeg kan drage mig nogle erfaringer med recordtid - opladning osv. så måske det bliver til et kort mere i dont know yet...

    Morten KD: Tusind tak! smiley

    John: Jeg tænker det samme hvad angår tankstationer! smiley Ser alt for hyggeligt ud forresten, det billede smiley


  • #71   4. feb 2016 Tak skal du have Mathias smiley
    Jeg har lige en bonus information. Nær toppen af nogle berømte bjergpas i alperne (bla. på Galibier) kan der stå professionelle fotografer og fotografere mc'er og cykelryttere. Hvis der gør det, står der en vogn på nærmeste parkeringsplads med masser af visitkort med deres hjemmeside.
    Så skal man lige tage et visitkort og et foto af sit ur, så man har tid - dato og sted og så kan man finde et godt foto af sig selv og købe det på hjemmesiden når man kommer hjem smiley
    Det syntes jeg er en rimelig god souvenir smiley
    Ønsker dig en rigtig god tur smiley


    profilbillede
  • Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Svar: 147
    #72   9. feb 2016 #58
    Okay, Mathias - du bestemmer selv hvad du har brug for. Men du pev jo over udgifterne, såååå...


  • #73   9. feb 2016 Jeg piver sku ikke over udgifterne smiley Hvis det er med den på, kan du jo læse tilbage i emnet og se om du kan finde et sted hvor jeg ønsker et billigere alternativ til mit gopro.

  • #74   9. feb 2016 i modsætning til mange:
    Jeg har næsten altid været på tur med kort og det fungerer fint men....
    Jeg nyder at kunne dreje fra hvis sidevejen ser mere spændende ud eller tankpasseren/bagerkonen/bodegaejeren siger at den og den vej er helt perfekt til mc! I stedet for at skulle bruge tid på senere at finde ud af hvor jeg er endt henne og hvordan jeg kommer tilbage derfra, så er det bare at slå gps'en til igen og lade den guide mig tilbage mod dagens mål...fordelen er altså for mig at gps'en ved hvor vi er, det behøver jeg slet ikke spilde tid på og kan derfor koncentrere mig om kørsel udsigt osv...


  • #75   15. feb 2016 Når du er kold og våd fordi du tog elektronik med i stedet for godt tøj, så fortryder du det. Husk at det tyske politi ikke accepterer at du holder under en bro over motorvejen indtil bygen er væk. Tag ned over Munchen, Ober Bayern er MC land af højeste klasse, og det er muligt du så dropper Østrig. PÅ visse strækninger er der flere MC end biler. Et kort er altid en god ting, for det første løber det ikke tør for strøm, det kan tåle at blive ret vådt, og det giver det overblik en GPS aldrig kan. Go' tur smiley

  • #76   15. feb 2016 godt tøj og elektronik... det ene udelukker da ikke det andet. =) og nu er mc gps'er vandtætte med oplader fra mc'en mens man køre.

  • #77   15. feb 2016 Jeg vil give Peter K ret for så vidt at man skal vælge mellem tøj og elektronik!!

  • #78   16. feb 2016 Jeg er ikke helt med på, hvorfor der bliver ved med at florere kommentarer angående "Drop GPS og anskaf dig en trafikvest istedet så du kan blive set":

    - Selvfølgelig tager jeg regntøj med.
    - Selvfølgelig tager jeg mc-støvler på når jeg kører
    - Selvfølgelig har jeg tanket og husket pas
    - Selvfølgelig tager jeg hjelm på
    - Selvfølgelig husker jeg også mine nøgler og pung med dankort i
    - ......

    Undskyld jeg siger det, men det med at nogle af jer siger "prioritér bedre" er fuldstændig ved siden af emnet. Jeg mangler ikke penge.
    Jeg køber og tager det med der er nødvendigt.


Kommentér på:
Danmark - Østrig

Annonce