{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.059 visninger | Oprettet:

Slør i gearkassen? {{forumTopicSubject}}

Godformiddag på galleriet!

Jeg skiftede i går kæde og tandhjul på min hverdagstramper - en Yamaha YBR 125 fra 2005.

I den forbindelse gjorde jeg følgende observation:

Når cyklen står i gear (Både første og andet, men særligt meget i første) er der en vis mængde "slør" i det forreste tandhjul. Dvs. at det (og dermed akslen det sidder på) kan drejes ca. hvad der svarer til to tænder frem og tilbage helt uden nogen form for modstand. Det virker så at side som om at der er slør i forbindelsen fra akslen og videre ind i motoren.

Jeg har oplevet det når jeg kørte, i det øjeblik jeg kobler ind i første gear som et lille ryk og en relativt høj "klik"-lyd, men jeg troede faktisk at det skyldes de meget (!) slidte tandhjul, og at kæden ligesom bevægede i tandhjulet, da slidtagen havde gjort "hullerne" lidt for store til kædens led. Det blev jeg så i går klar over ikke var tilfældet.

Jeg er ikke særligt kyndig udi motorcykler og mekanikken i disse, og denne er min første "rigtige" motorcykel (og så kan man jo så mene om en 125'er er en rigtig MC eller ej, men jeg mener forstået på den måde, at den er bygget op som en MC typisk er med gear, kædetræk osv.)

Har nogen oplevet noget lignende, og er der i givet fald noget at gøre ved det som ikke involverer gennemgribende renovering af gearkassen?
Måske er det endda helt normalt? hvad ved jeg?

hvad tænker I?

På forhånd tak! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slør i gearkassen?
Kommentér på:
Slør i gearkassen?

Annonce