{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.354 visninger | Oprettet:

Lyde fra gearkassen {{forumTopicSubject}}

Har sat nye dæk på min nyindkøbte Honda CBR600F, PC25, og da jeg fik monteret baghjulet og spændt hjulet lige op var der underlige lyde fra gearkassen når man drejer baghjulet med cyklen i frigear.

Det lyder lidt som om der er noget som sidder halvvejs i indgreb, men det hjalp ikke at lege med gearvælgeren samtidigt.

Spændingen på kæden føler jeg, er med til at forstærke lyden ved stram kæde, og dæmpe lyden ved løs kæde.

Har forsøgt at bevæge udgangsakslen til det forreste tandhjul for at undersøge for slør i lejer og lign., men efter hvad jeg kunne se og høre, så tror jeg ikke det er slør på akslen.

Har kørt et par hundrede km på cyklen i efteråret og der synes jeg ikke der var nogle lyde fra gearkasse eller kæde.
Jeg ved ikke hvornår kæden er skiftet, men jeg vurderer ikke at hverken kæde eller tandhjul er slidt eller defekte.

Håber virkelig I kan hjælpe mig med et par gode råd, da jeg ikke aner hvad jeg skal gøre ved problemet.

Jan


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lyde fra gearkassen
  • #1   19. mar 2007 Er det mislyde når du drejer forrreste tandhjul rundt uden kæden på ?

  • #2   19. mar 2007 Hvor meget har du strammet kæden??

  • #3   19. mar 2007 Har ikke haft kæden af det forreste tandhjul, men jeg løsnede baghjulet så meget jeg kunne og drejede på bolten på tandhjulet og der var også lyde - bare ikke ligeså kraftige som med spændt kæde.

    Har tænkt meget på et slidt leje men jeg synes bare ikke det lyder sådan. Det skurer ikke - det lyder nærmere som en tand eller lign. som er deform, altså en lyd pr. omdrejning.

    Håber det er forståeligt?


  • #4   19. mar 2007 det er ikke bare gearkassen normale lyde og en stram kæde... det siger jo også lidt... kan man mærke nogen unormalheder når man drejer fortandhjulet?

  • #5   19. mar 2007 Jesper: Har strammet kæden så den lige nøjagtig ikke kan ramme gummibeskyttelsen på bagsvingeren.
    Det svarer til at bunden af kæden kan presses 15 - 20 mm op midt mellem tandhjulene.


  • #6   19. mar 2007 Jonas: Jeg er desværre ny i MC branchen så jeg ved ikke om der er normale lyde fra en MC gearkassen i denne situation.
    Har forsøgt at "lege" med akslen til fortandhjulet men jeg synes ikke jeg kan mærke det mindste slør og jeg har haft godt fat.


  • #7   19. mar 2007 Tror stadig på du har strammet din kæde for meget.
    Ikke sjældent syn ved nybegyndere..

    Den skal kunne bevæges løst ca. 2 cm til hver side.
    Altså total frigang med kæde ialt 4 cm.

    Kæden har det med at blive stammet en anelse ydeligt op når akslen spændes til.. så sørg for at tjekke frigangen EFTER akslen er spænt til også.!


  • #8   19. mar 2007 den kan også blive strammere, når mc-en sættes ned på baghjulet. Det lyder, som de andre siger, som om kæden er for stram.

  • #9   20. mar 2007 Per: Hvis der er stive led på kæden kan det så være årsag til lyden fra gearkassen?

  • #10   20. mar 2007 skal frigangen på de 2 cm til hver side være når cyklen står på jorden eller når man sidder på den? der er jo væsentlig forskel.....

    mvh/Henrik


  • #11   20. mar 2007 ahh.. så væsentlig er den vel heller ikke.. men det skader jo ikke at tjekke der hvor du syntes kæden virker mest spændt op..

    Plejer også at kunne mærke ved kørsel at gearskiftet virker meget "stift" ved for stram kæde.

    vigtigere er vel at tjekke at frigangen er på de ca. 2 cm. der hvor kæden virker strammest..trille hjul langsomt i frigear mens frigang hele tiden tjekkes på kæden

    Har man set lidt RR i tossekassen, kan man også se hvor meget bevægelse der normal er på kæden..


  • #12   21. mar 2007 Har haft kæden af fortandhjulet og drejet det stille og roligt rundt og der kunne jeg høre en meget dæmpet metallisk lyd for hver omgang jeg drejede akslen.
    Monteres kæden forstærkes lyden så væsentlig og der kommer flere efterfølgende metalliske lyde, men stadig per omgang på udgangsaksel.

    Forsøgte også at rykke med udgangsakslen for at undersøge for slør, men kunne ikke umiddelbart konstatere noget.

    Har også fundet 2 led som er mere stive end de led på kæden - kan det være årsagen.

    Mit fortandhjul er ikke nyt og jeg synes ikke der er forskel på slitagen på tænderne, men derfor kan der jo selvfølgelig godt være en defekt.


  • #13   18. sep 2010 lave en video.. men drejer jeg mit baghjul larmer det også fra min kæde og selve gearkassen det er sku da meget normalt...

Kommentér på:
Lyde fra gearkassen

Annonce