{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.108 visninger | Oprettet:

Dæk størrelse! {{forumTopicSubject}}

Måske et dumt spørgsmål, og jeg kan ikke finde et gammel emne omkring det.
Mit bagdæk har str. 180/55-17.
Kan man montere et bagdæk : 190/50-17?
Umiddelbart har jeg hørt/tror jeg har hørt, at hvis du har en dæk størrelse på din bil, 205/55. Kan man sætte 215/50 som skulle passe ligeledes??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dæk størrelse!
  • #1   19. mar 2017 hvis du har plads til det, så burde der ikke være noget problem i det. jeg er selv gået fra 100-110 og et nogen højere dæk. men du kan jo forhøre v en dækmand for at være sikker.

  • #2   19. mar 2017 https://www.youtube.com/watch?v=_hPTiYh4fic
    Den her video forklarer meget godt hvorfor man bør bruge den størrelse dæk der er specifiseret smiley


  • #3   19. mar 2017 Der er plads til det, men vil ikke gå på kompromis med køreegenskaberne.
    Ved at hvis din fælg er til str. 160/55, bliver det noget rod med et 180/55 dæk.


  • #4   19. mar 2017 Jeg tror ikke dine køreegenskaber ændrer sig mærkbart. Men jeg ville nok skifte både for- og bagdæk til ens model samtidig for at have samme dækprofil smiley Jeg erfarede i hvert fald at forskellige profiler foran og bag på gør meget ved svingegenskaberne.

  • #5   19. mar 2017 Selvfølgelig køber jeg både for og bagdæk i samme mærke.
    Fordæk er standard 120/70.
    Snakker vi om at gå ned i profil på Fordæk, hvis profilen bliver mindre på bagdæk?


  • #8   19. mar 2017 Tusind tak søren smiley
    Det lyder rigtigt da jeg havde hørt om emnet til biler, så jeg tænkte at det må man også kunne gøre på MC.
    Da differencen er så minimal, er det vel ikke nødvendigt med et laver profil på Fordæk?


  • #10   19. mar 2017 Men hvorfor skifte til 190/50 der er dyrere og styrer mere trægt ?
    Fordæk skal ikke ændres, der menes at for og bagdæk bør være samme fabrikat/model.


  • #11   19. mar 2017 Tror det vil se federe ud med et lidt lavere profil, det gør Oz det ser endnu bredere ud. Men jeg vil ikke gå på kompromis med køreegenskaberne.
    Feks. Med racercykel, ( jeg har kørt meget cykelløb) der er man begyndte at lave fælgene lidt bredere, så man kan køre med lidt bredere dæk.
    Prøvede at sætte lidt bredere dæk på 25c, selvom min fælg var bygget til 23c.
    Det gik ikke, jeg kunne ikke få grip i svingene.
    Men så laver de også et 24c dæk. Det er lidt lavere i profilen, og køre pisse godt på mine gamle hjul.
    Derfor tænker jeg / tror jeg at der ikke vil være mærkbart forskel?
    Men kun en forestilling jeg har !


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #12   19. mar 2017 Altså... Din fælg er kun 5,5 tommer bred, så et 190 dæk vil IKKE se bredere ud - kun højere og mere rundt da fælgen er for smal til det, og derved presser det sammen.
    Karkassen (dæksiderne) får en forkert vinkel, og cyklen bliver derfor en smule mere utilregnelig og ustabil ved nedlægning. Det KAN lade sig gøre at smide 190 dæk på, men jeg ville ikke engang overveje det hvis ikke dækket er specifikt beregnet til 5,5 tommer fælg.
    Og det er kun skårne slicks til specifikke Road Racing klasser, som er lavet til det.

    Dem der ikke mener at der vil være mærkbar forskel, kører for meget ligeud. Der ER mærkbar forskel. Komplet spild af penge.


  • #13   19. mar 2017 Hvis profilen samtidig kun er 50, istedet for 55? Jeg kan forstå det med 190/55. Det ville nok blive for rundt som du siger.

  • #14   19. mar 2017 Vi snakker om en yamaha fzs 1000 fazer.
    Suzuki rf er solgt, og min yamaha var for grim til at folk vil stemme den ind. Så derfor jeg ikke har billeder oppe af yamaha en


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #15   19. mar 2017 De bliver begge to rundere, og ustabile.

    Det er bredden på fælgen som er forkert.


  • #16   19. mar 2017 Ok. Troede det var ligesom dengang jeg købte alufælge til bilen. Der kunne jeg vælge imellem 2 str. Dæk på fælgende. 215/50 eller 205/55 eller 60.
    sådan Ca. Og lidt til venstre. smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #17   19. mar 2017 Hvis du er så opsat på at få et bredere dæk på, selvom ingen nogensinde lægger mærke til det uden du fortæller dem det, så gør du da bare det.

    Alternativt kunne du bare finde en 6" fælg til den, og så kan du få dit elskede 190 dæk. Jeg forstår slet ikke hvorfor, men så vil det kun give dig trægere styring og ikke den samme ustabilitet og forkerte vinkel på dæksiderne.


  • #18   19. mar 2017 Lige hvad jeg har brug for at vide. Jeg er faktisk helt enig med dig. smiley ( gider ik at gå på kompromis med styre eneskaberne)
    Med ud fra hvordan jeg forstår det, et et 190/55 kontra 190/50 ikke lige bredt.
    Ligesom søren prøvede at forklare.
    Det forklare jo også hvorfor jeg kunne vælge imellem 205/60 eller 215/50 til min bil.
    Men du har nok ret. Tænker også på at der er mindre absobering i dæk med lavere profil, og da jeg ikke har den vilderste teknologiske bagdæmper, kan det være jeg får mindre grip når vejen er ujævn!!
    Fik afvide at bredden var den samme!!
    Det er derfor dette forum er så fedt. Man høre folks meninger, og erfaringer. smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #19   19. mar 2017 Alle 190 dæk er 190mm brede - 50 eller 55 er profilen - dvs dækkes højde.

    Så bredden er den samme.


  • #20   19. mar 2017 Da ikke hvis profil højden, svare til den procentdel af bredden?
    5,5 procent af 190 må da give et bredere dæk end et 5,0 % af 190?
    smiley
    Shit man. Hahaha
    Søren er det sådan du mener?
    Jeg er helt på månen nu smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #21   19. mar 2017 Et dæk med betegnelsen 190/55-17 er 190mm bredt, har en profil højde som er 55% af det (104mm) - og er beregnet til en 17 tommer fælg.

    Et dæk med betegnelsen 190/50-17 er 190mm bredt, har en profil højde som er 50% af det (95mm) - og er beregnet til en 17 tommer fælg.

    Når begge dæk monteres på den 6 tommer brede fælg som er de er lavet til, vil bredden være HELT ens - men det første dæk vil være en lille smule højere i profilen - ca 9mm.
    Det giver en lille smule mere trædeflade ved max nedlægning da dækket har en mere spids profil.

    Så landede du på jorden igen, håber jeg... smiley


  • #22   19. mar 2017 Tror jeg fatter det nu. Tusind tak sajmon.
    Det giver mening i min hule hjerne.
    Mountainbike er også begyndt at køre med meget større dæk, men de er kun blevet minimal bredere. Det giver meget større grip i sving.
    Jeg holder mig til forskrifterne smiley


Kommentér på:
Dæk størrelse!

Annonce