{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.669 visninger | Oprettet:

Et vInterprojekt til jer ALLE! {{forumTopicSubject}}

Dette her handler om korrekt opsætning af affjedring, både for og bag! Det kan være en god idé at læse med, da der faktisk er alt for mange der IKKE har sat deres affjedring rigtig op! Jeg har kørt mc i 7år og har først sidste sæson fundet ud af hvor meget det faktsik betyder at bruge en times tid på at sætte sin affjedring rigitgt op. Læs med

Følgende bør/skal gøres uanset om man har uoriginal eller original affjedring på sin cykel! Det er et MUST!

Samtlige cykler har et stadard setup fra fabrikken! Dette kører stort set alle med! Det er jo også fint, men man kan altså hive MEGET mere ud af sin affjedring hvis ellers man gider bruge lidt tid på at sætte det rigtigt op! Det er jo egentlig logisk. En fører på 100kg skal jo ikke have samme affjedring som en fører på 60kg! Derfor tjek din affjedring efter!

1. skridt er at sætte sin affjedring op efter sin vægt! Det gøres ved at finde den korrekte fjederforspænding
Man kan tjekke efter ved at måle fra et punkt på bagsvinger og op til et punkt på røven på mc´en. Denne afstand måles (fra samme punkter) når cyklen er løftet og bagsvinger hænger frit (A), når cyklen står på hjul uden støttefod nede (B) og når man sidder på cyklen UDEN at støtte sig til noget (C) Det er her vigtig at når man sidder sig i sædet, så skal det være i kørestilling!

De 3 værdier skriver man ned. Således man har en værdi for henholdsvis A, B og C

Herefter finder man så ved hjælp af de her værdier ud af om ens fjerforspænding skal ændres

A minus B: sum skal ligge mellem 10mm-20mm
A minus C: sum skal ligge mellem 25mm og 40mm

Hvis den IKKE passer, ja så er det igang med at ændre fjederforspænding til den ligger indenfor de her mål!
Det var så bagdæmperen!

Fortil gælder samme fremgansmåde, dvs 2 punkter og A, B og C
Værdier her er dog anderledes!
A minus B: sum skal ligge mellem 15mm og 30mm
A minus C: sum skal ligge mellem 35mm og 50mm

Når begge er sat op kan man eftertjekke ved at sætte sig midt på sædet, så skal cyklen synke lidt både foran og bagved! De fleste cykler synker kun bagved når man sætter sig i sædet!

Efter jeg fik sat min affjedring rigtig op, der skete der ting og sager! MEGET mere stabil cykel der kunne sivnge en del bedre end før. Jeg havde kørt med standard setup!

Når man nu har det her på plads efter bogen er næste skridt så at gå compression og rebound igennem også! Men der skal man ud på vejene og køre. Dette er der guides til i nogle af de følgende links

Spændende guide til forståelse af affjedring og hvad den egentlig betyder: http://www.ducati.dk/teknik/affjedringtouringnyt.html

Lidt vinterlæsning:
affjedring setup
(link fjernet)

og lidt om hvordan en dæmper virker her:
http://www.ohlins.se/pdf/07255-01.pdf

Hvad de forskellige betegnelser betyder her:
(link fjernet)

Troubleshooting til affjedring:
(link fjernet)
Håber nogle af jer kan bruge det smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Et vInterprojekt til jer ALLE!
Kommentér på:
Et vInterprojekt til jer ALLE!

Annonce