2.807 visninger
|
Oprettet:
Blæser, R1 {{forumTopicSubject}}
Hej er ved at rode ved en R1 fra 98' hvor blæseren ikke vil kører. Heller ikke hvis motoren bliver 110-112 grader varm. Fx ved kø kørsel eller lig.
Sikringen er ikke sprunget, og alle stik sidder sammen osv.
Nogen der ved hvilken føler der styrer dette? Eller om der er et relæ eller lign.
På forhånd tak
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.725
kunne tyde på den er feset af, eller at en ledning er knækket et sted
det er så sagt uden at have skruet så meget i en 98, men det er et forsigtigt gæt
feb 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 29
feb 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 29
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.725
du kan jo lige pille stikket af og måle om der er spænding på det ene ben, er der det, så prøv at kortslutte de to ben, så skulle blæseren gerne starte, gør den det, så kan det være 2 ting
1 defekt fanswitch, (kog den og se om den lukker signal igennem)
2 defekt termostat i kølesystemet, (den lukker op for at vandet kan løbe igennem selve køleren når vandet bliver over 80 grader)
har du INGEN spænding på ledningen, så har du muligvis en ledningsfejl
har du spænding på ledningen og blæseren IKKE starter op, så duer din blæser sikkert ikke længere, eller en ledning er knækket
har du spænding og blæseren starter op ved kortslutning
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.725
feb 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 29
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 162
okt 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 40 Svar: 151
feb 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 29
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 337
Blå = plus
Sort = minus
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.725
jeg smider lige en note her....
mvh Offslow
okt 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 40 Svar: 151
feb 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 29
okt 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 40 Svar: 151
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.534
Men jeg er ikke enig i, at man IKKE må bruge almindelig kølervæske til motorcykler! Så vidt jeg ved er der ikke den store forskel i de additiver der findes i specifikke motorcykel-kølervæsker og almindelige kølervæsker til biler. Kølervæskens største opgave i både biler og motorcykler er at frostsikre systemet og sørge for at delene i kølesystemet ikke korroderer. Kogepunktet er heller ikke uvæsentligt som det også bliver nævnt, men den er nok mere afhængig af hvor meget vand der tilsættes end hvilken specifik type kølervæske der anvendes.
Det er ikke kølevæskens primære opgave at sørge for at varmen bliver transporteret hurtig nok væk, det er dens indvirkning simpelthen for lille til. Det er derimod et spørgsmål om stor nok kapacitet i kølesystemet, stor nok køleoverflade og effektiv vandpumpe.
I race-sammenhæng er det de fleste steder forbudt at anvende kølevæske, da det giver en meget glat vejbelægning i tilfælde af utætheder. Derfor kører de fleste racecykler udelukkende med vand i kølersystemerne. Dertil er termostaten fjernet på mange racecykler, så man sikrer konstant cirkulation og en del sætter også større kølere på cyklerne, for at sænke temperaturerne - men altså ikke vha. speciel motorcykel-kølervæske.
Just my 2C
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.036
feb 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 29
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.725
feb 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 29
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.725
feb 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 29
Har også prøvet at luse ledningerne i føleren i køleren= blæser kører.
Prøver en ny føler og skifter thermostat.
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.725
okt 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 40 Svar: 151
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.725
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.725
godaften Og tak for den sublime hjælp/vejledning...
mht varmeproblematikken må jeg også give anders RET... Ikke den store forskel i varmeovergangstalene... men vand bærer jo 4.2 kj/grad K... og det er jo det primære når man skal flytte energi med vand/glucoler...
og ja nogle har bedre varmeovergangstal... men kan også i visse tilfælde være aggressive... (æde alt metal i princippet)...
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 337
(link fjernet)
feb 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 29
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.725
mvh Offslow
Blæser, R1