3.097 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Blæser, R1 Blæser, R1

Hej er ved at rode ved en R1 fra 98' hvor blæseren ikke vil kører. Heller ikke hvis motoren bliver 110-112 grader varm. Fx ved kø kørsel eller lig.

Sikringen er ikke sprunget, og alle stik sidder sammen osv.

Nogen der ved hvilken føler der styrer dette? Eller om der er et relæ eller lign.

På forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Blocked toilet 2.000 kr.
  • afhente skrald til containerplads 350 kr.
  • montering af kattelem i hoveddør 1.000 kr.
  • Hovedrengøring i privat hjem 2.500 kr.
  • Electrician needed to put light fixtures up. 1.500 kr.
  • Enhver haveopgave 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blæser, R1
  • #1   3. mar 2009 sidder der ikke en FANSWITCH i køleren et sted??

kunne tyde på den er feset af, eller at en ledning er knækket et sted

det er så sagt uden at have skruet så meget i en 98, men det er et forsigtigt gæt

• #2   3. mar 2009 øverst i køleren sidder der en føler, lige under køler dækslet, er det den du kalder em fanswitch?

• #3   3. mar 2009 der må næsten også side et relæ der styrer det. Nogen der ved hvor det er?

• #4   3. mar 2009 nej det er ikke sikkert, det er bare en temeraturstyret afbryder

du kan jo lige pille stikket af og måle om der er spænding på det ene ben, er der det, så prøv at kortslutte de to ben, så skulle blæseren gerne starte, gør den det, så kan det være 2 ting

1 defekt fanswitch, (kog den og se om den lukker signal igennem)
    2 defekt termostat i kølesystemet, (den lukker op for at vandet kan løbe igennem selve køleren når vandet bliver over 80 grader)

har du INGEN spænding på ledningen, så har du muligvis en ledningsfejl

har du spænding på ledningen og blæseren IKKE starter op, så duer din blæser sikkert ikke længere, eller en ledning er knækket

har du spænding og blæseren starter op ved kortslutning

• #5   3. mar 2009 hvor du fra?

• #6   3. mar 2009 Nr. snede mellem vejle og silkeborg, hvorfor da?

• #7   3. mar 2009 min r1 fra 98 starter også først blæseren ved 110 grader

• #8   3. mar 2009 Hvis du ikke bruger 100 % korrekt blandet MC kølervæske så starter blæseren ikke på det rigtige tidspunkt. På min startede den først ved 112 gr. Så skiftede jeg kølervæsken ud med noget færdigblandet som jeg købte hos mc forhandler, nu starter den ved 106 gr.

• #9   3. mar 2009 okay mange tak for hjælpen.

• #10   3. mar 2009 Du kan sætte 12v direkte til blæseren og se om den kører rundt.
    Blå = plus
    Sort = minus

• #11   3. mar 2009 hehe sjovt nok har jeg nøjagtig samme problem... efter min kontakt til tvangsstyring af blæseren har været raslet af... og indmaden var faldet ud... ny er monteret...og jeg går også og er nervøs for om den virkelig skal blive så varm...... hmm måske en frisk gang væske... kunne sænke start tidspunktet...

jeg smider lige en note her....

mvh Offslow

• #12   3. mar 2009 Mange tror fejlagtigt at man kan bruge alm.kølervæske til en bil....Det kan man IKKE....En bil har en langt større motorblok og afsætte varmen i samt en væsentlig større køler. Mc kølervæske er specielt udviklet til at transportere varmen væk fra motoren noget hurtigere end alm. bil kølervæske. Mange kører rundt og ødelægger derers cykler ved at de kører med en alt for høj drift temperatur i byen.

• #13   3. mar 2009 må du meget gerne.

• #14   3. mar 2009 Men start med at kortslut de 2 ledninger i kontakten øverst i føleren imens der er tænding på....Så burde blæseren starte.... Det er den eneste føler i køleren med 2 ledninger på.

• #15   3. mar 2009 Er helt enig i fremgangsmåderne for at konstatere om blæser/tempføler virker!

Men jeg er ikke enig i, at man IKKE må bruge almindelig kølervæske til motorcykler! Så vidt jeg ved er der ikke den store forskel i de additiver der findes i specifikke motorcykel-kølervæsker og almindelige kølervæsker til biler. Kølervæskens største opgave i både biler og motorcykler er at frostsikre systemet og sørge for at delene i kølesystemet ikke korroderer. Kogepunktet er heller ikke uvæsentligt som det også bliver nævnt, men den er nok mere afhængig af hvor meget vand der tilsættes end hvilken specifik type kølervæske der anvendes.
    Det er ikke kølevæskens primære opgave at sørge for at varmen bliver transporteret hurtig nok væk, det er dens indvirkning simpelthen for lille til. Det er derimod et spørgsmål om stor nok kapacitet i kølesystemet, stor nok køleoverflade og effektiv vandpumpe.

I race-sammenhæng er det de fleste steder forbudt at anvende kølevæske, da det giver en meget glat vejbelægning i tilfælde af utætheder. Derfor kører de fleste racecykler udelukkende med vand i kølersystemerne. Dertil er termostaten fjernet på mange racecykler, så man sikrer konstant cirkulation og en del sætter også større kølere på cyklerne, for at sænke temperaturerne - men altså ikke vha. speciel motorcykel-kølervæske.

Just my 2C

• #16   4. mar 2009 Lyder klogt - jeg kan lige tilføje at kogepunktet afhænger af trykket, dvs. vand under tryk (som i et kølesystem eller en trykkoger) koger ved højere temperatur end vand som ikke er under tryk, f.eks. en gryde.... Det betyder også at hvis man skal tjekke om termostaten virker ved at koge den, så skal man tjekke at det er en termostat der skal slå til ved 100 grader eller under; hvis den skal slå til ved 110 grader kan man ikke teste den i en almindelig gryde eller elkedel.

• #17   4. mar 2009 Men min thermostat fejler ikke noget, problemet er at min blæser ikke kører, altså en el fejl.

• #18   4. mar 2009 anders, har du prøvet at kortslutte de to ledninger der går til den switch i køleren???

• #19   4. mar 2009 nej ikke endnu, prøver det nok i eftermiddag. Og hvis blæseren starter der må det jo være den køler føler.

• #20   4. mar 2009 ja ELLER din termostat, så lukker den simelthen ikke det varme vand op igennem køleren

• #21   4. mar 2009 Har prøvet at sætte strøm til mit stik til blæseren= blæseren kører.

Har også prøvet at luse ledningerne i føleren i køleren= blæser kører.

Prøver en ny føler og skifter thermostat.

• #22   4. mar 2009 pil den føler ud at køleren og prøv at koge den, den skulle gerne slutte kontaktsætten ved omkring 90 grader, gør den ikke det, så skal der en ny til, gør den det, så er det 95% sikkert det er termostaten

• #23   4. mar 2009 Det er med 99 % sikkerhed din føler. Prøv at start med og skifte den.

• #24   4. mar 2009 men kog den lige inden så du ved at den er defekt

• #25   4. mar 2009 hehe ja det er god læsning det her... lige hva jeg skulle bruge... så skal jeg bare tage mig sammen til og få løst problemet... hehe og finde tiden...

godaften Og tak for den sublime hjælp/vejledning...

mht varmeproblematikken må jeg også give anders RET... Ikke den store forskel i varmeovergangstalene... men vand bærer jo 4.2 kj/grad K... og det er jo det primære når man skal flytte energi med vand/glucoler...
    og ja nogle har bedre varmeovergangstal... men kan også i visse tilfælde være aggressive... (æde alt metal i princippet)...

• #26   4. mar 2009 Se side 390 og frem, det er en fin gennemgang af tjek punkter og forklaring.
    (link fjernet)

• #27   4. mar 2009 Mange tak for god hjælp og service, ses derude til sommer.

• #28   4. mar 2009 ja anders ellers slår vi sgu lige hovederne sammen... vi bor ikke så langt fra hinanden kan jeg regne ud... skriv pb hvis det er....

mvh Offslow

Kommentér på:
Blæser, R1

Annonce