{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.694 visninger | Oprettet:

Guide til køb af lædertøj. {{forumTopicSubject}}

Der været en del personer, der har spurgt om hjælp til valg af størrelser og hjælp til valg af lædertøj. Derfor har jeg sammensat denne lille guide som forhåbentlig kan besvare mange spørgsmål og hjælpe folk til et fornuftigt valg.

Læderdragter ER mere sikre end diverse tekstil beklædning og jeans med kevlarfibre.

Tekstil (Læs GoreTex og Cordura) er som regel mere vandafvisende og varmere i brug ved kørsel i de kolde måneder.

Når du skal ud og vælge dragt - læs nedenstående og vær opmærksom på supersælgerne - de vil sælge dig hvad-som-helst, blot for at komme af med lageret.

Tag altid en kammerat med som kan hjælpe dig med at se det du ikke kan se, når du prøver dragter.

Skræddersyet eller standard størrelse?
Alle mennesker er bygget forskelligt og en læderdragt er ikke alene en pyntegenstand men i allerhøjeste grad primært din "karrosse" som skal beskytte dig når og hvis uheldet er ude. At man man så sekundært gerne vil se godt ud er den næste selvfølge. Man bruger mange penge på sin MC, men glemmer sig selv - spar hellere lidt på MC'en og brug dem på den rigtige "karrosse" istedet.

Mange kan passe en standardstørrelse, men flere og flere vælger at få skræddersyet en der passer 100%.
Pasform = sikkerhed.
Dermed ikke sagt at en standardstørrelse ikke er iorden - for det kan den sagtens være, blot den sidder korrekt.

Der ER forskel på standard størrelser. US/EU/UK er forskellige og der findes stort set ingen standarder for standardstørrelser.

Her er et godt skema som bruges af mange producenter som producerer til EU.

Herre standard
Højde
cm Brystmål
cm / tommer Livvidde
cm / tommer Hoftevidde Indv. benlængde
cm / tommer
46 169-174 92-95/37 79-82/32 86-99 76-78,5/31
48 172-177 96-100/39 83-86/34 100-103 77,5-
50 175-180 101-103/41 87-90/35 104-107 79-81,5/32
52 178-183 104-107/42 91-94/37 108-111 80,5-
54 180-185 108-111/44 95-98/38 112-115 82-84,5/33
56 182-187 112-115/45 99-102/40 116-119 83-
58 184-189 116-119/47 103-107/42 120-123 84-86,5/34
60 186-191 120-123/48 108-112/44 124-127 85-
62 188-193 124-127/50 113-117/46 128-131 86-88,5/35
64 190-195 128-131/52 118-122/48 132-135 87-89,5/35
66 192-197 132-135/53 123-127/50 136-139 88-
68 194-199 136-139/55 128-132/52 140-143 89-91,5/36
70 196-201 140-143/56 133-138/54 144-147 90-

Nedenstående link kan være til hjælp, såfremt der er tale om en dragt som primært produceres til det Amerikanske marked.
(link fjernet)

Vil du være helt sikker på pasform - så vælg en skræddersyet.

Når du prøver dragter, er det vigtigt at den sidder tæt til, idet dragten giver sig på alle fronter. Allerede efter de første ture eller bare det at du går rundt i den derhjemme, vil du mærke forskel.

En dragt, som er for stor, yder ikke den samme beskyttelse ved styrt som en tætsiddende dragt, der sidder korrekt. - Løstsiddende dragter/beskyttelse kan forskubbe sig med styrt og dermed blive presset væk fra de zoner de er skabt til at beskytte.

Hængerøv -godt eller skidt?
Som hovedregel, skidt - både i pasform og udseende. Det sikkerhedsmæssige: Ved kurreture er der vigtigt at overfladekontakten med asfalten er så lille som muligt og så plan som muligt. Mindre overfladekontakt = mindre slid = mindre gnidningsmodstand = mindre risico for brændsår.
Glider man direkte på en fold - er sandsynligheden for direkte gennemslidning større, idet presset på en fold er større. Går der først hul på læderet mister læderstykket meget af sin styrke.

Gå efter kvalitet - kig på samlinger og spørg ekspedienten om syningerne og antallet af dem (kvalitets dragter har også skjulte sikkerhedssyninger)

Pris og kvalitet hænger ofte sammen. En billig læderdragt er ikke altid et godt køb. Forretningerne sælger ikke frivilligt deres varer med tab for at du kan gøre en god handel.

Der findes et hav af læderkvaliteter og prisen på godt og slidstærkt læder afspejler sig i de fleste tilfælde i prisen på dragten.

Mange fabrikanter bruger mange penge på at udvikle mere miljøvenlige produktionsmetoder - dette afspejler sig ofte også i dragternes priser.

Køb ikke en dragt uden skinnebensbeskytter, ej heller dragter, hvor det fleksible kevlarstof i skridt, under arme og knæhaser er erstattet med kanvas stof. (Kevlar stoffet er blødt og ekstremt slidstærkt - det er kanvas stoffet ikke og det irriterer huden ved længere tids brug)

Dragter med bløde beskyttelse zoner (skumgummi) er ikke et godt valg. CE-beskyttelse er hårde plastskaller med blød inderside eller fast formstøbt special skum.
Begge dele er stort set lige godt - meningen er at de skal optage slaget.

Dragter med Titanium på albuer er en dårlig ide - smart ser det ud - men du vil højst sandsynligt komme til at ridste din tank.

Kraftigt og tykt læder beskytter bedre imod friktions varmen, der opstår ved kurreture. Derfor mærk på tykkelsen på udsatte steder - dvs. baller, lår, brystkasse, yderside af arme.
Gode dragter har dobbeltlæder på udsatte zoner (fx. baller).

De fleste standard dragter er ca. 1,1 - 1,2 mm i tykkelse.
Den mere slidstærke ligger i 1,3-1,5 mm i tykkelse og er bedre med også dyrere.

Opbygningen at en læderdragt er en videnskab og retningen som læderstykkerne syes sammen i er ikke ligegyldig. Derfor er det vigtigt at man som producent har de rigtige folk med den rette viden.

Dragter med indbygget stiv rygbeskytter - kan være farlige, med mindre rygbeskytteren kan fastspændes til kroppen. En løs rygskinne kan blive til et spyd ved kurreture på ryggen med benene først. I meget uheldige situationer kan denne havne oppe under hjelmen - jeg behøver vist ikke at uddybe yderligere...

Anskaf et godt rygskjold af typen med indbygget nyrebælte og skulderstropper.

Tag rygskjoldet med når du prøver dragter - dragten må gerne sidde stramt med rygskjoldet på de første gange. (Dragten udvider sig hvor det strammer.

En læderdragt er ikke beregnet til at man skal kunne have særlig meget tøj inden under. Tag et godt sæt termoundertøj/skiundertøj på når du prøver eller får taget mål. En tætsiddende dragt er varmere når det er køligt og køligere når det er varmt - modsat er det med løstsiddende dragter.

En læderdragt er ej heller beregnet til kørsel i regnvejr - køb en regnovertræks sæt.

Efterbehandlingen af læderdragten er meget vigtigt for dragtens ydelse af beskyttelse.
Brug læderfedt ofte - dragten kan ikke få for meget - den optager det den skal bruge, resten tører du af.
Indsmør dragten og hæng den til tørre i par dage - tør det overskydende af. Gør dette ofte og vigtigst efter en tur i regnvejr.

En tør og ubehandlet dragt kan sammenlignes med et gammel viskelæder - det holder ikke længe.

En frisk og velplejet dragt er som de friske viskelæder - sejt og smidigt.

God jagt.

Mvh
Thomas E


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Guide til køb af lædertøj.
  • #1   4. dec 2008 Rigtig godt indlæg. Jeg er sikker på at mange vil kunne bruge disse retningslinier, når der skal handles nyt læder.
    Vil 2 delte dragter yde samme sikkerhed som en heldragt? Eller vil der være en risiko for at den bliver revet op i lynlåsen ved et evt. styrt?


  • #2   4. dec 2008 Super indlæg ...

    Jeg har lige købt en jakke som sidder helt til og var lidt i tvivl om den var for lille ;-/

    Men kan ud fra din beskrivelse se den sidder som den skal smiley



  • #3   4. dec 2008 Ulrik (Århus):
    Du har ret - det glemte jeg at skrive om.

    Lynlåse & 2-delte dragter vs hel-dragter:

    Lynlåsen er vigtig - der findes mange forskellige kvaliteter af lynlåse. Ikke alle er lige gode. YKK fabrikater plejer at være den bedste, men også typen har stor betydning. Spiral-lynlåsen er den stærkeste. Spiral-lynlåsen kendes på den sorte plast-spiral som danner låsen - den er ofte mere træg at lyne op og i. Spiral-lynlåsen er bedst at bruge på de steder hvor man ikke kan knappe før låsning med lynlåsen og dermed aflaste presset på denne. (bukseben og ærmer)

    I hel-dragter benyttes oftest spiral-låsen. I 2-delte benyttes den grove plastlås idet den er lettest for brugeren at anvende.

    Hel-dragten er den sikreste ved styrt. 2-delte dragter kan blive flået fra hinanden i samlingen mellem jakke og buks. Det sker næsten altid ved kurreture på ryggen med benene først - flappen på lænden tvinges op og plastlåsen slides hurtig igennem og dragten er adskilt.
    Det er blant andet derfor at 2-delte dragter ikke er tilladt i RoadRace.

    Hvorfor så 2-delte dragter? - Mange af os bruger jo MC-en til alt andet end race - og den 2-delte er mere praktisk i hverdagen, hvor man lige kan lyne jakke af og tage en snak i solen eller på træffet.

    Den 2-delte har dog en "kedelig" sideeffekt - den glemmer ofte bukserne derhjemme...... det gør heldragten aldrig.... smiley - Bukser man ville ønske man havde husket den dag man "hænger" i luften med udsigten til en længere slibetur på det grove sandpapir...

    Pukler har ingen sikkerhedsmæssig betydning - den er kun god for aerodynamik. Den beskytter IKKE imod piskesmæld, som jeg har hørt nogle sælger har bildt deres kunder ind.
    Kun Aerodynamik og intet andet - til gængæld virker den allerede efter 130-140 Km/t og bevirker at hjelmen stabiliseres, idet den fjerner de turbolente vinde der opstår bag hjelmen - "puklen fulender vandråben" Vandråben er jo det mest aerodynamiske design og tager man hjelmens form + puklen får man designet fra vanddråben.

    Glemte også at skrive om samlinger i læderet.

    Det gode og dyrere dragter har ombuk på alle samlinger i grunddragten. Ombukket giver nemlig mulighed for den skjulte sikkerhedssying på bagside. De rigtig gode dragter er bagsidesyningen foretaget med Kevlar-sytråd.
    Ombukket eliminerer samtidig de flossede og grå kanter. Samtidig er trækket og presset i syningen større i dragter UDEN ombukket samlinger.

    Kurreture ved 70 Km/t - kurretur over 5 sekunder.
    Cowboybukser gemmenslides efter under 1 sekund.
    Goretex/Cordura: ca. 3-4 sekunder.
    Læder klarer hele turen og mere til. (vel at mærke en vedligeholdt dragt)
    Ved cowboybukser og andet tekstil foregår resten af kurreturen på dit eget skind....

    Har du / I yderligere bemærkninger og spørgsmål, besvarer jeg dem med glæde.

    Mvh
    Thomas E



  • #4   4. dec 2008 Thomas - Dragtdesigneren. E-> Super læsning!

    Du har vel lagt den på din egen hjemmeside? Så kan man linke dertil fremover, så man ikke skal finde denne tråd hver gang.

    - P. Bruun


  • #5   4. dec 2008 P. Bruun:
    God ide - det vil jeg gøre.

    Hele sitet er ved at blive re-designet og bliver lanceret sammen med alle det nye designs og modeller.

    Mvh
    Thomas E


  • #6   4. dec 2008 Super indlæg Thomas !!



  • #7   4. dec 2008 Bedste indlæg til dato!! Thumbs up!!:..

  • #8   3. jan 2009 hvad hvis man er så llille man slet ikke ingår i dit skema der? (eksempel vis mig).

  • #9   4. jan 2009 Hej Mathias,

    Ja - så er der nok kun den skræddersyet tilbage..

    Mvh
    Thomas E


  • #10   4. jan 2009 Ja eller børne str.? smiley

  • #11   5. jan 2009 jeg er 161 høj synes ikke jeg kan finde noget der passer;)

  • gregers k
    gregers k Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 22
    #12   6. jan 2009 super indlæg lærte faktisk noget! skal til at have mig en MC nu så jeg læser alt herinde tyndt for tips og råd:) jeg kommer nok til at skulle køre i skole på den når vejret er til det, tænkte en virkelig god læderjakke må vel gøre det godt nok, siden jeg ikke magter at have fuld læder dragt på hverdag. .? evt nogle forslag til et godt mærke der laver gode jakker?

  • #13   30. jun 2009 Det er dæleme et godt indlæg. Jeg står netop overfor at købe mit tøj, og jeg gider ikke lægge ud med T-Hansen for så at købe nyt næste sæson.
    Jeg vil gerne høre om du kender noget til TFL cooler systemerne, der er på markedet nu. Skal man partout gå efter det, for at undgå de ubehagelige svedeture? Eller skal man se sig om efter perforeret læder? Eller er disse ting måske bare salgskneb som ikke virker alligevel, og er almindeligt læder simpelthen bare det der bør købes?
    Jeg har kig på M-Techs nye Orion model, men kan ikke se om jakke kan lynes sammen med bukser. Den har heller ikke TFL system eller noget. Til gengæld har HELDs Cosmo jakke TFL, men på Louis.de får den høvl for at blafre for meget.
    Jeg er lidt i vildrede her, og det er meget svært at finde hoved eller hale i det synes jeg, der er så mange mærker og modeller derude.
    Mvh H


  • #14   1. jul 2009 Hej Heine,

    TFL Cool System - virker skam.

    Der kan siges meget om det og da læderets styrke ikke er blevet testet ordentligt, er det et valg du tager. TFL er en kemisk behandling som gør det behandlede læder i stand til at reflektere en del af solens varmestråler. Systemet var oprindeligt udviklet til læderkabiner i mørkt læder, som kan blive særdeles varme i direkte sol. Læderet til læderkabiner er en del tykkere end det læder, der bruges til læderdragter og kemi gør meget ved læderet.

    Det er lædertykkelsen på dragten der beskytter dig imod brændsår ved kurreture og styrken i læderet der afgør hvornår der slides på dødt hud eller levende hud.... smiley

    TFL, Perforering eller normal dragttype - det kommer helt an på hvad du ønsker og hvordan din krop afgiver/optager varme. Er du typen der sveder meget og skal køre race i varme perioder, anbefaler jeg klart perforering. Er du typen som sveder normalt og skal køre i både de køligere og varme perioder anbefaler jeg den normale type.

    Personligt anbefaler jeg ikke Kænguru, idet tykkelsen på dette læder er meget tynd og friktionsvarmen går hurtigt igennem.

    Jeg kender ikke de omtalte varer, men begge fabrikater laver gode ting.

    Har du prøvet at glide på en græsplæne og opdage at din T-Shirt glider op...... Det samme er gældende for Jakker og bukser der ikke kan lynes sammen - resultatet på asfalt gør dog meget mere avs. Derfor anbefaler jeg altid minimum en 2-delt dragt med en kraftig lynlås - og vil du til tider kun køre med jakke - så anskaf en separat jakke kun til det formål - en rigtig mc-jakke er længere end jakken fra 2-delte dragter.

    Tager du en hel-dragt er du sikker på aldrig at glemme bukserne.....

    God jagt.

    Mvh
    Thomas E


  • #15   1. jul 2009 Hej Thomas,
    1000 tak for svaret, det er meget brugbart! Det er virkelig guld værd at få lidt råd fra en mere erfaren kører. Som ny er markedet jo nærmest totalt uoverskueligt, og jeg er sikker på man kan gøre sig nogle dårlige køb, hvis man ikke lige forhører sig på forhånd.
    Jeg tror jeg har bestemt mig for M-tech tøjet. Det viser sig at det har en kraftig lynlås mellem jakke og buks, deres eget kølingsystem, og kevlarforstærkninger.
    Og så kan det ikke gå hurtigt nok med at komme i gang. Købte min første motorcykel i går! smiley

    Mvh Heine


  • #16   2. jul 2009 Heine:

    Ingen årsag - tillykke med cyklen og kør forsigtigt.


Kommentér på:
Guide til køb af lædertøj.

Annonce