3.720 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Forsikring -passager dækket af ansvar? Forsikring -passager dækket af ansvar?

Overskriften siger det meste: Hvis jeg nu sætter kæresten bagpå, er hun så dækket af mc'en ansvarsforsikring hvis vi vælter. Det kunne jo være at hun brækkede benet eller det der var værre, og hun så fik varige men. Eller skal der stå i hendes egen ulykkesforsikring at hun kører mc, selvom hun kun er passager?

På forhånd tak
Søren

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forsikring -passager dækket af ansvar?
  • #1   6. jan 2009 Vil mene det er klogest at gennemgå betingelserne i hendes police, men som udgangspunkt vil jeg mene det kun er føreren der skal have det stående i ulykkesforsikringen. - og at ansvarsforsikringen ikke dækker noget i den sammenhæng?

• #2   6. jan 2009 Passageren er normalt dækket af ansvarsforsikringen, men dig som fører er ikke.

• #3   6. jan 2009 Klippet fra TopDanmarks hjemmeside:

Ansvarsforsikringen er lovpligtig. Den dækker ansvaret for de skader, der sker, hvis du for eksempel kører ind i og beskadiger andre personer eller køretøjer. Hvis du har en passager med på din motorcykel, er vedkommende også dækket af ansvarsforsikringen. Der er ingen selvrisiko på ansvarsforsikringen.
    http://www.topdanmark.dk/content/index.php?ID=118

• #4   6. jan 2009 Jeppe - det med evt. passagerer er dækket via ansvarsforsikringen.. Er det generelt, altså gældende ved alle forsikringsselskaber?

• #5   6. jan 2009 Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener det er lovpligtigt at passager er dækket af førerens ansvarforsikring, da vedkommende ikke har "ansvar" for førerens kørsel.
    Jeg har endnu ikke oplevet, at der ikke er dækning af passager.

• #6   6. jan 2009 ja din stakkels kæreste vil være dækket hvis du vipper hende a, og du kun har ansvar på cyklen.... det er 100% sikkert

• #7   6. jan 2009 Der står også nævnt i mine betingelser fra GF, at passager er dækket. Og så ikke mere, ikke hvor meget og hvordan...Derfor ringede jeg til dem, og gav dem samme eksempel som her. Og så blev hun tavs, og kunne ikke give mig et konkret svar. Derfor prøver jeg lige herinde, inden kæresten ringer til hendes forsikringsselskab imorgen.

Men tak for svarene

• #8   6. jan 2009 Det er ikke 100% generelt, at passagerer er dækket af ansvarsforsikringer. Derimod dækker ansvarsforsikring hvad du måtte ramme, som ikke er en del af din egen ekvipage. Jeg ville læse min police meget godt igennem. Hvis ikke der er dækning, kan der tegnes en ret billig passagerforsikring.

Derimod skulle hun meget gerne være dækket af sin egen ulykkesforsikring, hvis hun har en sådan. De dækker normalt alt, hvad man ikke ligefrem beskriver som farligt - typisk proffessionel motorsport, bjergbestigning og faldskærmsudspring.

• #9   6. jan 2009 @ Knud

Glem policen, dækningen er beskrevet i færdselsloven, og er ens for alle.
    Fra §§ 101 og frem til 115.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22053

Den korte, men korrekte version har Matthias lige under din koms.

• #10   6. jan 2009 Steffen (Århus) MissZ:

1000 tak - det er da klar tale smiley

• #12   6. jan 2009 sådan var det:

ansvar forsikring på din mc:
    - dækker skade på ting som du ødelægger (ikke din mc)

kasko forsikring på din mc:
    -dækker skade på ting og din egen mc (hvis det er din skyld)

ulykke forsikring:
    - din ulykke forsikring dækker skader på dig og kun på dig
    - din kæreste´s ulykke forsikring dækker for hende.
    -hvis din kæreste ikke har en ulykke forsikring så plejer din at dække hende ind..

hvis uheldet så er ude ringer man til sit forsikringselskab og får en skade anmeldelse udfylder skidtet og så får du pengene af dit eget forsikrings selskab og så kræver de pengene tilbage fra den der har skylden.. (ulykkeforsikringen dækker tøj/ og personskade)..

Kommentér på:
Forsikring -passager dækket af ansvar?

Annonce