Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Eloxering gør selv??
  • #1   27. jan 2009 Beklager men det kan du ikke gøre selv, det kræver en hel del hvis det skal gøres ordentligt... men ring til Bodycote de kan klare det for dig.

• #2   27. jan 2009 Mange hjemmesider der hedder noget med Bodycote, kan du give mig et link?

• #3   27. jan 2009 Google eloxering det vælter frem med steder... vælg den du vil der er nærmest hvor du bor.. og mange gange kan det gøres for lidt "brød til kaffen " eller en kasse af de grønne....

• #4   27. jan 2009 Så har de fået en mail i Haustrup.. Har du prøvet at få noget eloxeret? og i så fald, hvor sort bliver det?

• #5   27. jan 2009 ellers kontakt HAI Horsens

• #6   27. jan 2009 man kan sagtens finde vejledninger på nettet:
    http://astro.neutral.org/anodise.shtml
    (link fjernet)

Men ja, det krævet lidt udstyr mv.
    smiley

• #7   28. jan 2009 Alexander - Jeg mener at HAI har en afdeling i Korsør også. Det er vidst direktørens broder der har et tilsvarende firma derovre.. Det havde han ihvertfald dengang jeg arbejdede hos HAI Aluksering, Horsens.

Hvor mørkt det bliver kommer jo an på hvor mange my det skal have. Det mest alm. er vidst 20 my, og der bliver det ikke ret meget mørkere. Det bliver først rigtig mørkt når man hårdalukserer, hvilket er 50-60 my (hvis jeg husker rigtigt.

Kig evt. her (link fjernet)

• #8   28. jan 2009 Okay..
    dem fra Haustrup kunne hvertfald ikke. måske lettest hvis man får dem malet, bare bange for at malingen vil blive slidt af, specielt der hvor grebene sidder fast.

• #9   28. jan 2009 Jeg er selv i gang med eksperimentere med eloxering eller anodisering som det også hedder.
    Det eneste jeg mangler er noget farve der virker. Har fået gang i elektrolysen.

• #10   28. jan 2009 Nice, du må lige skrive hvordan det bliver smiley

• #11   28. jan 2009 Derudover kan det være problemer med at anodisere støbealuminium, da det indeholder mange andre metaller der ikke er modtagelig over for behandlingen. F.eks. kobber og nikkel. Så indtil videre er det kun lykkedes mig at anodisere ren aluminium.

• #12   28. jan 2009 Jan - Så vidt jeg husker bliver urent aluminium meget mørkt ikke??

Hos HAI alukserer de også i forskellige farver, vil jeg da lige indskyde..

• #13   28. jan 2009 Kris> Jo. Støbealuminium bliver meget mørkt under afrensningen af emnet, i kautisk soda. Plade- og stang/rør-aluminium bliver blot lidt mat i overfladen. Og også i elektrolysen bliver den lidt mørkere end den rene aluminium.

• #14   28. jan 2009 Ang. farve, så kan du indfarve det i alverdens farver. Bare man har det rigtige farveprodukt.

• #15   28. jan 2009 Altså kan man i teorien prøve at smide sine grebklinger i noget kautisk soda og se om det sker noget ved det?

• #16   28. jan 2009 Alexander> Ja det kan du godt. Og der sker noget uanset hvilken type aluminium du smider i. Forskellen er bare at støbealu bliver mørkt (ikke sort).
    Men begge typer begynder at ætse.
    Det er ikke nødvendigt at bruge kautisk soda for at rense aluminium. Men så er man sikker på at det er godt rent bagefter.
    Hvis du vil teste om det er ren alu eller støbealu, så kan bare sætte en dråbe opløst kautisk soda, et sted man ikke kan se. Det vil blive mørkt efter få sekunder, alt efter hvor stærk blandingen er.

• #17   28. jan 2009 Hvordan mørk snakker vi om? brunligt eller se sort tonet ud?

• #18   28. jan 2009 det er mørk grå. Men det er ikke holdbart. Det bliver slidt af når det bliver brugt.

• #19   28. jan 2009 ok

• #20   10. apr 2010 Hej en af mine kunder har givet denne opskrift.
    han laver dele til sejlsport.

Eloksering foregår således:
    Man skal bruge en strømforsyning til jævnstrøm, hvor man kan stille spændingen op til 30 volt og hvor man kan stille amperestyrken.
    Et plastik kar.
    blyplade til katode.
    Svovlsyre.

Emnet skal være helt rent og fedtfri, jeg har selv brugt wienerkalk og en neglebørste til at skrubbe emnet.

Lav en svovlsyre opløsning med vand ca. 1-20.
    læg en blyplade i bunden af karret og forbind til minuspol.
    læg et par plastikstrimler ovenpå for at adskille emnet med blypladen.
    læg emnet ovenpå blyplade og plastikstrimler og forbind til pluspolen.
    dæk det med svovlsyreopløsningen og tænd for strømmen, ca. 20-25 volt.
    Ampere skal være ca. 100 milliampere på 10 kvadratcentimeter emne.

Man kan nu se, at det bopler op fra emnet.

Emnet skylles og koges for at hærde overfladen.

Emner kan evt. beskyttes efterfølgende med lidt syrefri olie.

Jeg har prøvet det flere gange, det virker fint, og så er det jo ret sjovt.

God fornøjelse.

Mvh. Allan L
    ab@absvejs.dk

• #21   15. apr 2010 Allan L: kan den fremgangsmetode også bruges med farve?

• #22   15. apr 2010 Hej Juel
    Jeg er dig svar skyldig, jeg har aldrig selv prøvet det, jeg fik opskriften fra en kund, som fortalte at han havde lavet en del eloxeringer på den måde
    og behandlingen fik de dele han lavede til sejlskibe til at holde sig pæne.
    Hvis du finder på noget så må du gerne give mig besked. Så kan andre jo også få glæde af det.

Mvh Allan L

• #23   15. apr 2010 Hej Allan smiley

Ok, kunne være man skulle prøve smiley

Mvh
    Morten

Kommentér på:
Eloxering gør selv??

Annonce