1.315 visninger
|
Oprettet:
Er den da helt umulig til daglig {{forumTopicSubject}}
Synes efterhånden at jeg har set så mange ytringer om at en ny fz6 s skal have så mange rpm., at den ikke er egnet til daglig transport, wekendture og indimellem lidt længere ture. Er det rigtigt eller overfortolker jeg??
E
Jeg skal jo ud at prøvekøre, men et er en prøvetur (hvor jeg sikkert bliver imponeret) noget andet er jo når man får den med sig hjem og kommer til at bruge den til daglig.
Any comment??
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.083
Ved normal kørsel betyder det intet.
aug 2006
Følger: 51 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 22 Svar: 1.305
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.385
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.380
Valget består i om man kan lide at arbejde lidt med gearne hvis det skal gå hurtigt, eller om man bare vil skulle rulle på gassen. Selv synes jeg sidstnævnte er kedeligt. Uanset hvad man er til, så handler det om smag snarer end cyklens egnethed til det ene eller det andet.
apr 2008
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 80 Svar: 278
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.129
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.083
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.034
Nu taler vi forholdsvis moderne konstruktioner, hvor man ikke får seneskedehindebetændelse af at betjene koblingen, kæmpe underlår grundet betjening af kick-starter og silkeblød motorgang med bid og endog bremser og styreegenskaber helt i top.
Ikke at jeg ønsker mig tilbage (selvom jeg lige har købt en MZ), men er vi ikke blevet en smule forvænte :o).
Her lidt fra Yamaha's hjemmeside:
FZ6-S er perfekt for den, der vil have en 600 cc som er knap så aggressiv, og meget letkørt. Standard FZ6-S’eren har fået remappet benzinindsprøjtningen for at få en mildere motorkarakteristik, og ændret sædedesign for at gøre den endnu nemmere at manøvrere ved lav hastighed.
Og som Jonas siger - hvad er der galt med omdrejninger :o) - snup du bare den FZ6'er hvis det er den du er forelsket i ;o). Er der detaljer i måden den trækker på du ikke kan lide, så gear den om.
JLL
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 1.034
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.129
Nu taler vi forholdsvis moderne konstruktioner, hvor man ikke får seneskedehindebetændelse af at betjene koblingen, kæmpe underlår grundet betjening af kick-starter og silkeblød motorgang med bid og endog bremser og styreegenskaber helt i top.
Ikke at jeg ønsker mig tilbage (selvom jeg lige har købt en MZ), men er vi ikke blevet en smule forvænte :o)."
Haha ja du har fuldstændig ret!
Vi har det for godt og er for kræsne
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 38
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.380
Hvorfor skal hverdagskørsel være domineret af det ene kørselsmønster frem for det andet?
Jeg kører en gsx-r 250 der ved gud skal have nogle omdrejninger ved en overhaling. Kører med 9000 rpm ved 100 km/t i 6. gear. Når jeg overhaler på landevejen, går jeg et par gear ned og tager den op på 17.000 rpm. Det synes jeg ikke er irriterende; hvorfor skal hverdagskørsel være kedeligt? Hvis svaret er at det er anstrengende, så kan jeg kun svare at det er det ikke for mig. Ville jeg lulre afsted i 6. gear konstant, så købte jeg mig en bil istedet til at klare hverdagskørslen.
Omdrejninger gør ikke mig noget. Jeg er til 4 cylindrede motorcykler. Og jeg har også været på langtur med min 250'er, faktisk helt til Italien, da syntes jeg heller ikke at motorkarakteristikken var anstrengende.
maj 2006
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 3 Emner: 101 Svar: 716
Har gik jeg og troede at Rs'en var "tosset" med omdrejningerne
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.083
Hvad er det du mener af det jeg siger der er noget fis?
Jeg har ikke snakket 2cyl vs 4 cyl, det eneste jeg har skrevet, er at han under prøvekørsel kan prøve at lave et par overhalinger i 6. gear. Så han han jo mærke om han kan leve med momentet og trækket ived lave omdrejninger, hvis han ikkegider skifte gear hele tiden.
Så hvad det er du tænker på er noget fis - det forstår jeg ikke lige!
dec 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 13 Svar: 289
aug 2004
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 65 Svar: 851
Jeg kan heller ikke komme i tanke om en 600er der er designet til at sejtrække. Så hvis man vil undgå de hyppige gearskift, er løsningen ligetil. Glem 4. og 5. gear og hold gryden i kog.
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.083
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.486
apr 2008
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 80 Svar: 278
Tak for jeres fortsatte diskussion. Jeg synes jeg nu har fået et mere nuanceret billede af havd det er der menes med snakken om træk i mellemområdet, kørestil, arbejde med gearne hele tiden.
"P.S. der er sku da intet som at klikke gearpedalen to hak ned og vride øret - tager et splitsekund" som JL L skriver. Sådan tror jeg faktisk, at jeg vil have det i lang tid fremover, man skal vel mærke man kører, som ny mcist.
Tak for snakken!!
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.380
I dit opfølgende indlæg nuancerer du dog en smule og skriver: "... hvis han ikke gider skifte gear hele tiden."
Ovenstående er netop min pointe. Det handler ikke om hvorvidt cyklen som sådan er egnet til hverdagskørsel, for det er svært at tale om, det handler derimod snarer om foretrukket kørselsmønster.
Kan han lide at skulle arbejde lidt med gearene, så er en Fazer sikkert fin, og han kan derfor ikke rigtig bruge det med overhalinger i 6. gear til særlig meget. Omvendt er det selvfølgelig hvis ikke han gider det.
K4, Jeg advokerer kun for at kriterierne for en god hverdagscykel afhænger af førerens kørselsmønster
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.918
http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=44943
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.083
Det er ikke et kriterium for om den kan bruges til daglig kørsel.
Men som jeg læser hans første indlæg, vil han gerne vide om den kan bruges "almindeligt". Og ved almindeligt forsår jeg at fælge trafikken. Det er derfor en god ting at cyklen ren faktisk kan køres i 6. gear på landevejen. Og jeg snakker ikke noget om højt moment, men ganske enkelt om det kan lade sig gøre at lave en sikker overhaling i 6. gear. Kan det ikke det, så skal han jo gøre op med sig selv om det er en mc for ham. Det kan de fleste 600cc R4'ere uden problemer, men der er nogle få hvor det tager væsentligt længere tid.
Jeg personligt har jeg INTET imod at skifte gear konstant. Men det er jo ikke alle der har det sådan!
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.486
FZ6 kan bedst betegnes som en "fornuftug" udgave af R6. Motoren trives bedst når den køres som en sådan. Og i det tilfælde er den stærk nok.
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.380
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.083
Er den da helt umulig til daglig