853 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Nikolaj H
Nikolaj H
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 12

Hjælp, uder 21 Hjælp, uder 21

Jeg er et spørgsmål som i sikkert har hørt før.. Men kan ikke rigtigt finde et svar, så håbede i kunne hjælpe mig..

Jeg er 19 år gammel, og skal til at tage motorcykel kørekort. Jeg kommer fra en "biker" familie, min mor og stedfar køre Harley. Så mit spørgsmål er, kan jeg som 20 årig, købe eks en Harley Davidson, også "drosle" den ned i HK? Også ville det være lovligt? Kan det overhovedet lade sig gøre?
Grunder til Jeg vil starte med så stor en cykel, er at min stedfar kan skaffe en til mig, til en god pris, så vil ikke ud og købe en lille cykel, når jeg fylder 21 om lidt over et år.. Håber i kan finde rundt i spørgsmålene, håber virkelig i kan hjælpe..

Tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Miele vaskemaskine W1 selektion aktive - fejlkode 138. 1.000 kr.
  • Montering af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Nogle af stikkontakterne virker ikke på en af faserne 2.000 kr.
  • Haveaffald 500 kr.
  • Flytte kontakt fra midt på væg til gulvhøjde 714 kr.
  • levering og skift af gasslange til Weber Q300 gasgrill 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp, uder 21
  • #1   5. mar 2009 Mon ikke den kan drosles, men jeg har hørt at i Danmark vil de vist ikke forsikre den.. Men ring til CAP's smiley Held og lykke

• #2   5. mar 2009 er harley automatisk en stor cykel? ;oD
    alt kan drosles, den må bare kun have 34hk!

• #3   5. mar 2009 Ja, jeg tror nu også forsikringen bliver den afgørende faktor - "alt" kan sgu drosles...

• Nikolaj H
    Nikolaj H Tilmeldt:
    dec 2008

#4   5. mar 2009 Nikolai K
    Nej, mente stor i forhold til en 250cc.
    Jeg er lidt grøn på området, derfor jeg spørger om hjælp.

Er der ikke andet end hk der spiller ind?

• #5   5. mar 2009 Nej, bare den har 34hk eller mindre er den "lille"

• Nikolaj H
    Nikolaj H Tilmeldt:
    dec 2008

#6   5. mar 2009 Okay, tak for svar..
    Men jeg troede bare sådan noget som nm ccm osse betød noget?

• #7   5. mar 2009 Nix.......Kun hestene der betyder noget... smiley

• Nikolaj H
    Nikolaj H Tilmeldt:
    dec 2008

#8   5. mar 2009 Okay, kanon.. Men motoren tager vel ikke skade af det vel?

• #9   5. mar 2009 Alt kan drosles.. men prøv at finde ud af hvilken model han kan skaffe dig, og så ring til jeres forsikrings selskab og hør om du overhoved kan få den forsikret (hvis den skal stå i eget navn)

• #10   5. mar 2009 mht. Harley , så ville jeg nok starte med at forsikre den i din/dine forældres navn ..

• #11   5. mar 2009 - og så lige pap reglerne -
    For at køre mc med mere end 34 HK skal:
    man skal være fyldt 21 år ELLER
    have kørekort til mc i 2 år

- så hvis du var startet da du fyldte 18, ( man må starte 3 mdr før )så kunne du allerede på din 20 års fødselsdag køre en hvilken som helst HD ( eller anden mc )

• #12   5. mar 2009 34hk - skal en Harley så ikke tunes???;-)

• #13   5. mar 2009 Nice one Jeppe smiley

• #14   5. mar 2009 Jeppe
    Man ligger bare en Honda motor i... Så kommer den også til at lyde rigtigt smiley

• #15   5. mar 2009 spørgsmålet er om den overhoved kan trække sådan et stort helvede af en bike med blot 34 hk?

• #16   5. mar 2009 Tror også at en Harley på en 200kg+++ bliver rigtig kedelig at køre på.
    Skal det være en chopper?

• #17   5. mar 2009 Ja du kan sagtens drosle en Harley, F.eks en 883'er. Den vil ikke blive kedelig at køre på, da den stadig har et godt moment, og HK i øvrigt er fuldstændigt ligegyldigt på den type MC.
    Og nej, motoren tager selvfølgelig ikke skade af at blive droslet.

• #19   5. mar 2009 Folk tror stadig at 21 år har noget at gøre med hvad du må køre på.. det har det faktisk ikke

Du må køre på stor motorcykel når du har bestået køreprøven til stor motorcykel (hvilket man først kan komme op til når man er 21) eller har haft kortet i 2 år.. det bliver IKKE automatisk stort idet du fylder 21, kun hvis du går op til en ny køreprøve på stor cykel, ellers skal du bare vente til du har haft det lille kort i 2 år.

Alt andet som folk prøver at bilde dig ind, vil være forkert og kunne have store konsekvenser..

• #20   5. mar 2009 Jesper Virum: Det er jeg meget ueing med dig i. Jeg tror at den bliver rigtig kedelig at køre på, selvom den bare skal bruges til at cruise på.

Min droslede SV1000(34hk) køre ca. lige op med min fars 1100Shadow(ca.68hk), både i 0-100 og i topfart. Tror en 1100Shadow vejer
    ca. 220-240kg, og hvis man fjernede 50% af Shadowens kræfter, kunne jeg kun forstille mig at den ville blive rigtig sløv og umulig at overhale selv langsomt gående biler med.

Men hvis man er ligeglad med at der går 15sek før man runder de 100km/t
    så værsgo at drosle en 220kg+tung mc:)

• #21   5. mar 2009 Højvang: Du har også en motorcykel hvir tuningsgrad og gaearing er lagt ud til høj fart. Det er en 883 ikke. Tværtimod. Den er nemlig tunet til bundtræk og gearingen er derefter. Derfor vil den ikke blive meget anderledes at køre hvis den bliver droslet til 34 hk. Det er en neddrosling på 15 hk der er tale om, i modsætning til din der har mistet 86hk...
    Du forkusere på heste, og det skal du ikke. Kig på moment istedet for.

• #22   5. mar 2009 Jeg fokusere ikke på HK alene, bundtræk(NM) er også vigtigt, men synes nu det mest afgørende er HK-NM/Vægt forholdet. Det er ikke ligemeget om cyklen vejer 170kg eller 250kg.

• #23   5. mar 2009 Vil give Højvang lidt ret , en 300kg HD med 34 hk kommer til at slæbe sig afsted sammenlignet med en Aprillea på 130 kg og 34 hk

• #24   5. mar 2009 Junior: 883 vejer 230kg ca. Og ja, der er stor forskel. Bla. fordi 125'eren ikke er droslet, så det trækker helt frit i hele registret. 883 vil ikke trække på toppen.
    Kør afsted på begge MC'er med 50 km/t i højeste gear, og vrid så håndtaget i bund. Der vil mit gæt være at harley'en rykker bedst, for det er det den motor er lagt ud til.

• #25   5. mar 2009 Tore (København) S

Jeg ringede ellers til politiet da jeg fyldte 20 ( tog self kort som 18-årig) for at høre om jeg sku foretage mig noget. Fik et entydigt nej, nu måtte jeg bare køre stor mc, jeg skulle ikke engang have nyt kort, som viser at man må.. ??? Så er jeg da blevet groft fejlinformeret hvis det er.. Kunne du evt. komme med lidt kilder til din viden?

• #26   5. mar 2009 joachim.. læs hvad tore skriver, en gang til..

• #27   6. mar 2009 Joachim.. du har så haft kortet i 2 år, og så er det automatisk blevet til et stort kort, men det er ikke nok hvis du har taget kortet som 19 årig, så ville du skulle vente til du blev 21 + nogle dage til du havde haft kortet i 2 år, eller gå op til en køreprøve på en stor cykel.

• #28   6. mar 2009 Er enig med Jesper (virum). Tror også den stadig vil være sjov at køre på. I militæret kørte jeg på en droslet BMW r65 (27 hk) og den vejer lige omkring 200 kg. Den var sgu sjov nok. Det skal så også sættes op imod at det var min første bike. Nu efter meget mere rutine synes jeg den er kedelig (min bror har en) i hvert fald i kontrast til min GSXR-1100. Men til at starte på tror jeg det er fint.

• #29   6. mar 2009 Det er ikke kun de 34 hk der bestemmer om motorcyklen må køres med et stort eller lille kørekort.

<i>Motorcykel uden sidevogn, med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt + vægten af vand, olie og brændstof på <b>højst 0,16 kW/kg</b>, samt max. Effekt på højst 25 kW (34 hk).</i>

• #30   6. mar 2009 Men det er vidst ikke noget problem på en Harley :o)

Kommentér på:
Hjælp, uder 21

Annonce