{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.118 visninger | Oprettet:

Ulovling at sælge ikke EU cykler i DK {{forumTopicSubject}}

Jeg har snakket med Honda DK og de siger at det ikke er lovligt at sælge en ikke EU godkendt cykel i DK.

Da de ikke kan indregistreres og opfylder EU krav.
Det gælder nyere cykler. De mente at handlen kan gå tilbage.

Er der andre der kender noget til det emne?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skydedøre til IKEA skab + Diverse 849 kr.
  • gulvafhøvling 6.500 kr.
  • Flytterengøring af 54 kvm, 2 værelses lejlighed 1.500 kr.
  • Utæt rør under køkkenvask 1.350 kr.
  • Handyman to build a bed and drawer 540 kr.
  • Afmontering af kompresser på luft til vand system. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ulovling at sælge ikke EU cykler i DK
  • #1   16. mar 2009 hmmmm er der den der er utilfreds med sit køb og ikke har sat sig ordentlig ind i tingene først??

men ulovligt hvorfor skulle det være det? man kan vel stadig køre bane, eller div andet kørsel hvor nr plade ikke skal bruges

• #2   16. mar 2009 hvis den kan bestå et type godkendelses syn må du godt køre med plader på den bag efter

• #3   16. mar 2009 Hvis du køber et køretøj af en sælger, der oplyser, at denne kan indregistreres i DK, og det viser sig, at dette ikke er tilfældet, og dette var tilfældet allerede på tidspunktet for aftalens indgåelse, så bør du have mulighed for at hæve købet.

Men køberet er aldrig sort/hvid. Der er tusinde forksellige situationer, der kan give lige så mange forskellige svar. Det er ikke let at give noget bud, når der ikke er flere informationer end du har givet her.

• #4   16. mar 2009 Selvom MCen er 100% ny, kan de ikke indregistreres i DK hvis den ikke har været indregistreret i et EU-land før - medmindre den opfylder de krav der er til motorcykler efter 1/1-08.

• #5   16. mar 2009 Men skal den fx bruges ti bane er det intet problem. Derofr heller ikke ulovligt at sælge smiley Men ulovligt at sælge hvis sælger siger den kan indregges

• #6   16. mar 2009 Cyklen er købt brugt af en privat sælger. Det er en 07'er CBR 600 RR og ingen kan hjælpe med de rigtige papir. Sælger sagde den gang at det var ikke nødvendigt og der skulle ikke være noget problem. Han har haft 3 i alt og har kun 1 tilbage nu. Og har snakket med rigtig mange om hvordan jeg får den på DK plader men render mod en mur hver gang. og var hos KOK mc i Holstebro og han snakkede med Honda DK om de viste hvad jeg gjorde. Og de sagde at salget ikke var helt lovligt da man sælger noget som ikke kan synes i DK. Men det er vist meget en gråzone.

• #7   16. mar 2009 Det har aldrig været på tale at den skal bruges til bane eller uden plader. Jeg spurgte inden købet om alle papir var der og om den kunne indreg. og hans svar var ingen problemer. Moms og told var betalt. så blot et syn og afgift og så var jeg på vejen. meen så nemt er det ikke gået.

Ved ikke om det hjælper at køre til tyskland og syne den ved Tuv og så tage med hjem incl den tyske indreg. papir.

• #8   16. mar 2009 Hvis ikke den har været indregget i et EU land før, så er der vist intet at gøre memdindre den opfylder Euro 3 normer (mener jeg de hedder)
    Du må få en advokat på og få handlen ophævet såfremt den skulle være brugt til gade..
    Ellers sælg den som banecykel til en i DK der kan bruge den til det

• #9   16. mar 2009 jeg kan ikke finde ud af om den opfylder Euro 3 men i følge KOK MC skal den kun opfylde euro2 når det er en '07'er men den har ikke været gennem den test når det er en US model.
    Det er bare sur R.. nu hvor der er købt gejl og har glædet mig til at få den på vejen.

• #10   16. mar 2009 Sagen er ikke helt sort hvid.

Alle motorcykler til brug i europa, skal have en EU godkendelse.

Denne kan der KUN anmodes om hvis man er producent, eller importør for en given producent.

Der udstedes så en EU typeattest på køretøjet ud fra de oplysninger der er givet ved anmodningen.

Og eks. en maskine til det amerikanske marked, adskiller sig teknisk fra den auropæiske version. Og falder derfor udenfor den EU godkendelse der er udstedt.

• #11   16. mar 2009 Har du haft den til syn og toldsyn ?
    eller kun snakket med dem ?

• #12   16. mar 2009 Jeg har kun snakket med synshallen. Da jeg ikke vil give 400kr for at få et nej. for ved jo godt at papirne ikke er i orden. Men har også hørt at der køre nogle enkelte i DK magen til min som ikke har papir i orden og de er bare synet. men det kan give problemer hvis der sker et uheld og de tjekker at cyklen ikke er godkendt til EU. ved ikke om det kan give problemer. Men med alle de risiko der er i vente så overvejer jeg da kraftigt om handlen kan gå tilbage og købe en fra EU i stedet for. smiley

• #13   16. mar 2009 Det er umuligt at give dig et fyldestgørende svar, uden at se, hvad du har på skrift. Relevante datoer, nøjagtig viden om den relevante lovgivning mv.

Som udgangspunkt, så er det en væsentligt mangel, hvis sælger garanterer, at den kan indregges, og det viser sig efterfølgende, at den ikke kan. Dermed kan købet hæves, og pengene kræves tilbage. Der kræves dog hurtig reaktion dvs. henvendelse til sælger herom efter, at manglen er opdaget.

Men - det er mange faktorer i spil. Jeg vli foreslå dig at gå til en retshjælp, som kan hjælpe dig gratis videre, hvis der da er en sådan i det område, hvor du bor.

• #14   16. mar 2009 Hvor i Midtjylland præcist er du fra?

• #15   16. mar 2009 Det hjælper ikke noget det er en 07, hvis den ikke har været indregistreret før skal den opfylde de krav der er i dag.

Nu ved jeg ikke hvornår du har købt den, sikkert før 1/1-08, men hvis det var før 1/1-08 så var det sælger sagde jo korrekt på tidspunktet.

• #16   16. mar 2009 Eller drøne til retshjælp/advokat med henblik på at få kigget dine muligheder igennem i købeforholdet, hvis du føler dig snydt.

• #17   16. mar 2009 Jeg har told papir så det er i orden. så har jeg den amerikaske reg. atest.

Den er købt 1-12-08 og da salget fandt sted havde jeg ingen tvivl om at få den synet. og sælger sagde at der var ingen problemer.
    Jeg har snakket med sælger og han er meget int i om jeg får den synet for han ved godt der er noget af problem og han er brændt inde med 1 og får muligvis problemer med den 3. cbr'er han har solgt.

Tror også at lidt retshjælp skal undersøges.

• #18   16. mar 2009 Så kener han jo problemet og burde også give dig penge tlibage

I kan evt sælge som banecykel. Der er mange der køber nyere R maskiner udelukkende til race

• #19   16. mar 2009 Hvilket land er den importeret fra, og har du købt en MC uden nogle papirer overhoved?

En model MC er ikke ens verden over. Nogle bliver produceret specielt til de markeder hvor emmisionskravene er strenge, som her i EU, og samme model bliver produceret med andre specifikationer til andre lande.
    Et eksempel er en Ninja 250R. Her i EU har den indsprøjtning, men i USA har den karburator, da der ikke er samme krav derovre som her i EU. Det betyder så også, at en amerikansk Ninja 250R ikke kan komme på plade i DK.

Kan være det samme med din CBR.

• #20   16. mar 2009 Nå nu fandt jeg indlæget hvor du skriver det er en US model. Tror du skal se det som dyre lærepenge, og så prøve at sælge den igen som baneracer.

• #21   16. mar 2009 ja sælgers problem er det ikke med mindre du har på skrift at han har garanteret dig den kan få plader på uden problemer....¨
    Men det har jo været omtalt mange gange herinde det emne, så det er da lidt modigt og købe sådan en cykel hvis du spør mig, men den har sikkert været billlig..
    Tror bare du skal prøve at sælge som baneracer , hvis som flere af de andre siger, du ikke kan få godkendt den hos synsmanden

• #22   17. mar 2009 Jeg kunne ikke køre til syn i december da det er vinter og syns hallen gerne vil prøve en tur. og da der ikke burde være problemer med at syne den som han sagde så ventede jeg til marts med at gøre noget. Vi var to der ude hos sælger som hørte ham sige at der ikke var problemer. Det link til fstyr har jeg udskrevet og ligner min cykel som også er en PC40 men de er kun for EU cyklerne. Så skal den synes skal jeg finde en "dum" synsmand eller være mere end heldig.

Hvis den skal sælges som banecykel hvad kan sådan en indbringe? den har kørt 4000km

• #23   17. mar 2009 Ikke for at punke dig, men jeg fik toldsynet min kawa d. 28. december. Synsmanden ville køre på den i den kulde, men det var sgu da hans problem.
    Ærgeligt hvis folk sælger noget under falske forudsætninger, og ikke har nosser til at stå ved det.

• #24   17. mar 2009 30-35.000,- hvis du er heldig.

• #25   17. mar 2009 ud til en synsmand der bare sparker lidt til dække tog siger "fint" smiley

• #26   17. mar 2009 jeg vil prøvet at få den toldsynet hvis den går i gemmen så skulle du også gerne kun få den på plader. men der er mligvis 2 ting du skal lave om på den først
    1 blinklys da i us lyser de hele tiden på nogen cykler.
    2 evt finde en org potte fra en dansk cykel, så skulle db og de andre eu krav være opfldt på det punkt, hvis det ikke er den samme potte de køre med i eu og us

• #27   17. mar 2009 Ja jeg kan prøve at køre til toldsyn men dem jeg har snakket med også incl forhandlere, bikere og her. Siger at jeg skal være u almindelig heldig hvis han går med til det. for alle synshaller har vist fået skærpet kravene til toldsyn så de op obs på ikke eu lande.

Den potte der er på den larmer bestemt ikke og blinkene er lavet om. Har snakket med sælger som selv har en cbr 1000 som han vil have på plader og har de samme problemer. Han undersøger at køre til tuv i flensborg, men kræver de andre ting? de kan enkelt godkende køretøjer, de kan vi ikke i dk.

Hvis der er nogen der kender til "nemme" synssteder vil jeg gerne høre om det. for dem jeg kender er alle blevet bedt om at stramme op.

• #28   17. mar 2009 tjwek lige det her link. der står der bare at du skal ha en standart type atest med. så burde du også kunne bruge den du kan downloade på nettet.

(link fjernet)

mvh allan h

• #29   17. mar 2009 det her stykke tekst er taget fra en folde der ligger på fstyr.dk

Sb. § 17. Brugte køretøjer, der ikke tidligere har været registreret her i landet, og som
    har været registreret i mindst tre måneder i udlandet, kan dog synes og tages i brug
    uden godkendelseserklæring, hvis det pågældende køretøj er i nøje overensstemmelse
    med en tidligere udstedt standardtypegodkendelse, anmeldt EF-typegodkendelse
    eller typegodkendelse. Det samme gælder for køretøjer, der tidligere har været
    registreret efter de særlige regler om forsvarets eller redningsberedskabets køretøjer.
    Synsvirksomheden afgør, om køretøjet er i nøje overensstemmelse med den af
    fremstilleren medbragt godkendelse. Der skal være fuld overensstemmelse mellem
    godkendelsen og køretøjet henholdsvis mellem godkendelsen og de tekniske oplysninger
    på køretøjets udenlandske registreringsattest. Alene den på den udenlandske
    registreringsattest angivne egenvægt eller køreklar vægt samt antal sidde-
    /ståpladser må afvige fra de på godkendelsen angivne.
    Alternativt kan der ved synet medbringes skriftlig bekræftelse fra indehaveren (fabrikanten
    eller dennes repræsentant) af godkendelsen om, at det pågældende køretøj
    (stelnummer) er omfattet af den angivne godkendelse.

her er linket til hele folderen.

(link fjernet)

og hvad jeg kan læse ud af det er det op til synsmanden om han vil godkende den. når du har en kopi af den danske type atest og den org reg på mc

mvh allan h

• #30   17. mar 2009 godt arbejde der allan!

• #31   17. mar 2009 "hvis det pågældende køretøj er i nøje overensstemmelse
    med en tidligere udstedt standardtypegodkendelse, anmeldt EF-typegodkendelse eller typegodkendelse."

En cykel fra et ikke EU land opfylder jo ikke de krav. Da den godt nok har samme type nr men ikke er med under de eu krav der er stillet.

Sådan tolker dem jeg har snakket med. Jeg troede også at jeg kunne bruge den type atest. men den hoppede de ikke på i herning.
    Men det er et forsøg værd at prøve et mindre syns sted. Ikke Applus eller ligende.

Det er dejligt at se det arbejde i ligger i forum'et. Mange tak for det.

• #32   17. mar 2009 Jeg har fundet en mindre synsmand og ringede for at høre om han lavede toldsyn. og det første han spurgte om var hvor den kom fra og om den havde et e4* nr for ellers skulle jeg have en data erklæring. hvis jeg var heldig at få den synet uden kunne jeg risikere at miste nr pladerne og afgiften var spildt. Så tuv i tyskland kunne måske lave en tuv til den. ellers var jeg meget på dybt vand. Det lader til at alle er meget OBS på min problem. Det er det første de spørger til. Så om jeg står hos dem eller ej ville de starte med samme spørgsmål.

• #33   17. mar 2009 Baneracer og dyre lærepenge er vidst stadig svaret på dit problem. Trist men sandt. Uden en EF (ja det hedder det stadig) godkendelse er det ikke let.

• #34   17. mar 2009 Jeg har stadig muligheden for at trække købet tilbage. selv om at der er gået 4 måneder. har tjekket loven. for det er væsentlig mangel at den ikke kan bruges som den er købt som.

Og det lyder vist mest til at det er den vej jeg skal gå og så finde en anden cykel.

• #35   17. mar 2009 Mike - du har pligt til at gøre sælger opmærksom på, at du vil hæve, uden ugrundet ophold jf. Købelovens § 52.

Har du kontaktet ham?

• #36   17. mar 2009 Hvis den på tidspunktet for salget ikke kunne indregistreres, så kan det have betydning. Kunne den godt registreres ved købet, så er der nok ikke meget at gøre.

• #37   17. mar 2009 eller find et stel fra tysklan eller uk med parpir også flytte alle stumper fra den du har over på det stel

• #39   17. mar 2009 alan du er satme skarp!
    Utroligt andre ikke har tænkt på det!

Det burde endda være muligt at finde et stel der er billigere hvis de 16k er for meget

• #40   17. mar 2009 Ja den tanke med stellet har jeg også tænkt på. Og kan blive en mulighed. For uanset hvad kan jeg ikke få den på dk plader uanset hvad jeg har gjort.

Lars. Ja sælger er kontaktet i dag og gjort opmærksom på at købet muligvis skal ophæves med mindre han kan finde en løsning.
    Han arbejder på om det er lade sig gøre at syne den hos tuv i flensborg og så tage den med hjem. eller om sverige er en mulighed. for han står som sagt selv med en 1000'er og har solgt en 600 mere end min. så han er lidt i klemme hvis det er.

Koster et brugt stel så meget? mon det er muligt at finde en tysk "let" skadet cykel billigere.

• #41   17. mar 2009 Det er rigtigt at et tidligere indregistreret stel er en mulighed.

Men tænk lige over konsekvenserne hvis du sælger maskinen videre.

Du står nu med en amerikansk maskine der STADIG ikke overholder Euro kravene, godtnok på et tysk stel, der formentlig er betalt dansk afgift af.

Men faktum er at maskinen ikke overholder de specifikationer stellet er godkendt med.

Og sælger du den videre uden at oplyse køber om sagen, så handler du i ond tro, og han kan kræve handlen ophævet..

Og så står du med en meget dyr, og nu næsten værdiløs cykel.

Nej så hellere tage tabet nu, og få det bedste ud af det.

Men stripper du den for gadedele, monterer en glasfiberkåbe på den, og sælger den som baneracer, så får du vel 80% af gademaskinens pris hjem.

Lig hertil det du får for gadedelene, og så har du selvf. udgiften til glasfiber delene.

Mit bud er du ender med noget arbejde, og et tab på 10% af det du oprindeligt har investeret

• #42   19. mar 2009 Nu har jeg været hos advokaten og han siger: Ophæv handlen med det samme. Det er en ulovlig handel og bedrageri da den ikke kan komme på plader som lovet.

Man hvilken cykel skal jeg så købe?? max 3 år gammel.

• #43   19. mar 2009 Mike N:

Det er en logisk konklusion, men tvivler på at din advokat kan følge den til dørs i en retsal.

Din eneste chance er et forlig med sælger.

Men hvis du er vil med CBR600RR, så er en ´05-´08 cbr da et godt bud.

• #44   20. mar 2009 Er den købt ved en forhandler eller privat?

• #45   20. mar 2009 privat hvis du læser mike 2. indlæg

• #46   20. mar 2009 Sebastian: Bare siden sælgeren har/havde 2 MC'er mere i samme situation. Man står som forbruger stærkere ved handelskøb end ved privatkøb.

• #47   20. mar 2009 jeps smiley svarer også bare da han skriver det i hans 2. indlæg smiley

• #48   20. mar 2009 Jeg ved også godt at jeg ikke står i den bedste situration. Men han har været på ferie i USA og købt 3 cykler med hjem for at sælge dem i DK. Og jeg spurgte direkte inden købet om der var problemer med syn. Og om jeg skulle bruge en data erklæring. Og sælger sagde tydeligt nej. Det hørte både min kamerart og jeg. Og der har på inden måde været tale om at den skulle uden dk-plader. Og ved kun hvad forbrugerstyrelsen og min advokat siger om sådan en handel.

• #49   21. mar 2009 har du snakket med sælger og fortalt ham du ikke kan syne det?
    Er han indforstået med at du kan lade handlen gå tilbage?
    eller giver han problemer?

• #50   21. mar 2009 Han sagde at det måtte vi tage til den tid. Men han ville gerne prøve om den kunne synes inden. Og han mener han kan få den synet gennem en kammerart. Så nu må vi se. Er lidt skæptisk om det er noget fusk så jeg kan få problemer med tiden. evt hvis den skal synes igen og sælges. Men nu må vi se hvad han finder på. Vil da helst have den på plader uden det giver problemer.

• #51   21. mar 2009 har du købt den i fly ned ved skive. for så har jeg set den ved sælger sidste år inden du købten. da stod der en mere i hans garage. den gang.. en dag jeg var ned med en pakke til ham. som pakkepost. mvh allan h

Kommentér på:
Ulovling at sælge ikke EU cykler i DK

Annonce