{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.401 visninger | Oprettet:

Michael B
Michael B
Tilmeldt:
5. sep 2005
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5

En begynders oplevelser {{forumTopicSubject}}

Sidst i sæsonen 2008 fik jeg mit kørekort, så denne vinter føles som den længste nogensinde. Jeg var enormt spændt, da jeg for et par uger siden tog langt langt vestpå for at hente min første MC nogensinde. Den første køretur efter køreprøven var således hjemturen fra sælgeren, hvor der blæste en 11-12 m/s, mørkt, og problemer med S1 visiret!

Jeg har nu været ude på 4-5 mindre eller større ture, og må sige at det stadig er tidligt forår! Det blæser jo som vanvittigt!

Køreturen hjem fra sælgeren var faktisk ikke specielt sjovt! Det var en stærk side vind, og at prøve at blive blæst over i den anden vejbane er simpelthen en halvskræmmende oplevelse! Jeg har nu efterhånden vænnet mig lidt til vinden, men synes stadig den er uforudsigelig, og jeg skal bruge megen fokus på at holde cyklen stabil på vejene.

Nu er mine tanker så, om dette blot skyldes at jeg er nybegynder, og ikke vænnet mig til blæsende omgivelser? Hvad er jeres erfaringer med vind? Er der nogle begrænsninger for, hvor meget der må blæse?

Det skal siges, at jeg bestemt ikke er racer. Ser mig selv som en fornuftig nybegynder, som lærer af erfaringer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En begynders oplevelser
  • #1   23. mar 2009 Jamen så har du fået din ilddåb. Hvilken MC har du så købt?

  • #2   23. mar 2009 Du skal bare vænne dig til det ikke er en bil , du tøffer rundt i .. smiley

    Og så vente på vejret arter sig, så bliver det kanon at køre. !! smiley


  • #3   23. mar 2009 hviken mc har du købt . nogle ER mere følsomme over for sidevind end andre . hvilken slags tøj kører du i . det spiller også en ret stor rolle .

  • #5   23. mar 2009 Jeg kan huske da jeg tog kortet syntes jeg det var lidt ubehageligt at ligge på motorvejen med 130-150 og overhale mens det blæste - denne føllelse er der slet ikke mere så på den måde er det vel en tilvænningssag - men blæst kan da stadig være ubehagelig at køre i, men så skal det også være slemt.

  • #6   23. mar 2009 Jeg holder mig normalt ikke tilbage for dårligt vejr da jeg også bruger min mc som transportmiddel, og synes nu sjældent at det har været et problem, hvis blot man holder tungen lige i munden og ikke er bange for at styre op mod vinden. Har vel oplevet 2-3 gange på 17.000 km at jeg måtte køre væsentligt langsommere end den lovlige hastighed.

  • #7   23. mar 2009 Min gamle GS500 var uhyggelig vindfølsom. Den var ikke sjov at køre på ved vind over 12-13 ms.
    På min RF skal det blæse uhyggelig meget før det er noget man disideret mærker.


  • #8   23. mar 2009 Det er en vanesag.

    Du lærer også at holde øje med landskaber og omgivelser, når du kører i stærk blæst, så du ved hvornår du kan forvente at sidevinden er stærkere end andre gange. Hvis der f. eks stårhøje træer i vejkanten, så tager de en del af vinden, men så snart de hører opp, lærer du hurtigt at være forberedt og læne dig lidt mere mod vinden.


  • #9   23. mar 2009 Det bliver lettere at håndtere efterhånden som du får lidt mere erfaring.
    Så det er bare med at få kørt nogle km, så kommer erfaringen efterhånden, der er også kørekurser der kan give dig lidt mere føling med det hele(ingen dårlig ting uanset hvor mange år man har kørt)


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #10   23. mar 2009 ja vær opmærksom i åben landskab og efter overhaling af andre køretøjer, læn dig hurtigt til siden mod vinden, det er osse godt at lægge sig ned over cyklen så fanger man ikke så meget vind

  • #11   23. mar 2009 Stærk vind er sgu aldrig vildt sjovt at køre i.. min gamle gsx250r føltes som om den kørte på is når der var kraftig vind..
    Men når du også bliver lidt mere vant til kontrastyring, så bruger man ikke så mange kræfter på at smide cyklen til side ved hvert vindpust..
    Men jeg er stadig nybegynder, så lyt hellere til de mere garvede smiley


  • #14   23. mar 2009 da jeg var igang med at tage kortet . og første gang på motorvej med de ca. 120-130 stykker når skulle uden om en bil.

    tænkte jeg også. FUCK det har er fandme uhyggeligt og følte man måtte bruge alle krafter til at holde fast.

    men nu rør det mig ikke rigtigt.
    så det vender du dig til:-)


  • Michael B
    Michael B Tilmeldt:
    sep 2005

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #15   23. mar 2009 Det er godt at høre, at nogle folk kan erindre at de også kæmpede lidt med det i starten. Jeg er heller ikke i tvivl om, at det blot er en tilvæningssag, men stadig lidt af et adrenalin at overhale lastbiler i sidevind! smiley

    Det er forresten en ER-6F'er, samt jeg kører i alm. motorcykeltøj, dvs. ikke læder smiley

    Når jeg lægger mig, så kan jeg selvfølgelig mærke, at modstanden bliver mindre, men synes mit tyngdepunkt ændrer sig for meget til, at jeg stadig føler mig stabilt, mens jeg ligger ned.


  • #16   23. mar 2009 Et par gange med sidevind og så kan du allerede mærke du har meget bedre styr over det..
    Havde en oplevelse i vinters på min vintercykel hvor der var god sidevind, hvor jeg kom ind på et stykke vej hvor det havde fyet(ingen ide om hvordan det staves) sne på vejen.. måtte slippe speederen og kunne ikke rette op eller noget, pga vejen var isglat under sneen.. self kom der 2 modkørende biler, som jeg var omkring 1m fra at ramme.. var godt nok et adrenalin chok der ville noget.. :S


  • #17   23. mar 2009 Jeg har fået meget respekt for sidevind efter en tur jeg kørte for et års tid siden. På vejen hjem fra et besøg hos et par venner hvor jeg havde overnattet, blev jeg blæst i ud rabatten tre gange på vej hjem smiley
    Jeg kunne simpelthen ikke holde mc´en på vejen. Men det var altså ogse ekstremt blæsevejr den dag.

    Vind og vindstød vender du dig hurtigt til, om et halvt års tid vil en tur på mc´en være en meget afslappet oplevelse.

    Hvilke problemer havde du med S1 visiret?


  • #18   24. mar 2009 Vil faktisk også gerne vide hvilke problemer du havde med S1eren.. min er fandeme god.. i forhold til min gamle caberg, nu kan man køre ved alle hastigheder (på min mc) uden hovedet flyver fra side til side.. virkelig arbejdet på aerodynamikken på den.

  • #19   24. mar 2009 Du skal nok bare lige have lidt tid til at vænne dig til at køre frisk på gasrullen; Så kører du i konstant modvind...:-)

  • #20   24. mar 2009 du er bare ny og usikker... lidt blæst påvirker ikke noget synderligt. du oplever det bare som slemt fordi du ikke føler dig sikker... og at blive blæst over i en anden vejbane virker ikke rigtigt. det skyldes garanteret fordi du ikke har turde at modarbejde vinden. for man bliver ikke bare ligepludselig blæst over i en anden vejbane.

    få en masse kilometer under vesten, og vær ikke bange for at din motorcykel "lever" under dig ..

    tag et par ture over storebæltsbroen i god sidevind.. så bliver du hurtigt fortrolig med det smiley især omkring bropillerne


  • #21   24. mar 2009 Nu er det jo ikke nogen sejlbåd, så vind betyder ikke noget.

    du er nok bare ny på bike, og laver en klassisk fejl at du sidder og spænder krampagtigt fast i styret og i dine skuldre. slap af og lad armene vare afslappede, så klarer cyklen det hele for dig. jo mere du slapper af jo bedre styrer cyklen...



  • #22   24. mar 2009 Som der rigtigt nok bliver skrevet så hænger det nok sammen med at man som nybegynder sidder og spænder i hele kroppen. Man prøver at minde sig selv om det men 2 min efter sidder man igen og spænder smiley

    Så kombinationen af en nybegynder og på en ny cykel gør at man sidder og spænder og derfor føles mere usikker på cyklen.

    Når man slapper af så skal det hele nok føles meget nemmere og mere naturligt.


  • Magnus A
    Magnus A Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 3 Svar: 28
    #23   24. mar 2009 Jeg undrede først over om det var jeg selv der havde skrevet den første post i druk eller søvn.

    Selv er jeg også ny på cykel, og hentet den i jylland i 13 meter/sekundet og 4 plusgrader. Det var en lang tur hjem, og uhyggelig med den vind. Fik også problemer med r1-visiret, men først på den anden tur smiley

    Jeg har nu kørt de små 600 km på min sv650s, og har oplevet vind flere gange, er ikke helt vant til det, og føler jeg bruger så meget energi på at holde den stødig. Hastigheden sænkes flere gange før en sving som ligner en man må ligge i (noget der også kan være smart med den kolde asfalt...).

    Synes allerede det går lidt bedre, men det bliver spænende at se fortsættelsen og jeg vil følge denne tråd med interesse smiley


  • #24   3. apr 2009 Det er muligt at nogen påstår at vind ikke betyder en skid når man er rutineret, men det skal du ikke tro på. Vinden har en indvirkning på dit køretøj, uanset om det er mc, bil eller lastvogn. Der er forskellige grænser for hvornår folk synes det er ubehageligt, og det gælder om at finde og følge sin egen, og ikke gå så meget op i hvad andre siger.
    Personligt fandt jeg min midt i marts da jeg kørte over Storebælt på en dag hvor middelvinden nærmede sig 15 m/s med vindstød på 20-25 m/s. Broen var lukket for lette køretøjer, men jeg fik lov at snige mig over. Det foregik med 40-50 km/t helt ude i siden af vejbanen og lige bag en lastbil, så jeg muligvis kunne få lidt læ. Ikke sjovt, og bestemt ikke noget jeg vil anbefale.
    Nu kører jeg mest mc for fornøjelsens skyld, og jeg har en tommelfingerregel der siger "over 10 grader og under 10 knob (ca. 5 m/s)".


Kommentér på:
En begynders oplevelser

Annonce