{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.263 visninger | Oprettet:

et spørgsmål til de kloge??? {{forumTopicSubject}}

Jeg købte min første mc juli sidste sommer. Den fik et tjeck med det samme, hvor blandt andet kædekittet blev skiftet. Jeg har lige været ved mekanikeren i dag, hvor han siger min kæde er meget slidt og den skal skiftes igen. Jeg har smurgt den, men han fortalte at den skal smøres efter hver gang det har regnet, altså jeg har kørt i regnvejr! Det vidste jeg ikke p.g.a manglende erfaring. Han kunne se at den var slidt fordi de nemt rokkede mellem hver samling. Det kan jeg godt stole på er rigtigt ikke? og betale 2500 for et nyt kit med montering???
Næste spørgsmål er om det er meget farligt at kører videre et stykke tid endnu, og s bare ikke give den for mange omdrejninger og ikke kører for stærkt. for har desværre ikke pengene lige nu da det lige har kostet mig 8500 tusind for at få bilen gennem syn. Eller skal jeg snakke med bankmanden og få det ordnet med det samme? ja eller selvfølgelig lade den stå til jeg har pengene?
på Forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  et spørgsmål til de kloge???
  • #1   3. apr 2009 snak med bankmanden, det kan nemt blive en dyr affære at lade være....

  • #2   3. apr 2009 hvor mange km har det kædekit kørt???
    og hvor tit har du smurt det og hvordan


  • #3   3. apr 2009 Jeg har smurt det forkert sagde han, at jeg smurte det bagfra og ind og ikke i midten og ned, altså indersiden, så det er selvfølgelig min egen fejl af manglende viden. Men har brugt en hel dåse og kørt ca 2000 km vil jeg gætte på

  • #4   3. apr 2009 det kan edderhyleme ikke blive slidt op på 2000 km v "normalt" brug....

  • #5   3. apr 2009 måske 3000 så. fik den selv i juli, s kører man vel heller ikke længere. den længste tur var odense silkeborg.... Men jeg er også ret ked af at jeg skal betale 2500kr igen igen...


  • #6   3. apr 2009 PRØV en anden mekaniker

  • #7   3. apr 2009 hmm tja. det er min vens familie. så er ret sikker på de ikke snyder mig...

  • #8   3. apr 2009 Hej

    Mener bestemt heller ikke at den er slidt op efter så kort tid. Prøv at tage fat i kæden midt på det bagerste tandhjul, og se om den kan rykkes ud, kan den det er den slidt op.
    Det må da være ligegyldigt, hvor kæden smøres, det vigtigste er da at smørelsen finder vej til o-ringene, og det gøres da ligesågodt fra bagsiden. Har aldrig hørt at kæden kan smøres forkert.


  • #9   3. apr 2009 nej det lyder lidt for utroligt at det er slidt op på 2000km, enten er det en lorte kæde, eller også er der virkeligt en der skal have lært at smøre kæde


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
    #10   3. apr 2009 For det første koster et kædekit ikke 2500 - snarere 16-1800 for super kvalitet.
    For det andet kan din kæde IKKE være slidt ned hvis den er af korrekt kvalitet i forhold til cyklens kræfter. Er den det, og har du brugt en hel dåse kædespray på 2000km, så er kæden noget forbandet lort.

    Din mekaniker skal bare hoste op med et nyt kædekit, for det er noget forbandet sludder at det er slidt op på grund af forkert smøring.
    Han har enten slet ikke skiftet det, eller også har han købt en forkert kæde hjem til dig - og det er HELT sikkert hans problem.

    Jeg smører altid bagfra og kører gladeligt 20.000 på et kædekit uden det overhovedet er kritisk - og mit bliver brugt hårdt.

    Vil han ikke stå inde for sit arbejde og ordne den sag selv uden beregning, så finder du en anden mekaniker med det samme...!


  • #11   3. apr 2009 nemlig ja

  • #12   3. apr 2009 Syntes dælme også det lyder vildt.. ku bedre passe hvis du satte et 0 bag på de 2000 - 3000 ..

    Nå men sidst jeg sku ha nyt kædekit købte jeg ved http://www.motorradteile-hamburg.de

    Mener jeg gav 1100 for et D.I.D kædekit i guld farve.. (med porto) .. Så kan du da ihvertfald gøre det noget billigere der..

    - Jan


  • #13   3. apr 2009 når man tager fat bagerst og rykker ud, så ja det kan man. synes bare det er vildt den er slidt så hurtigt. den koster 1750 kæden og front og bag (et eller andet jeg ikke kan huske hvad hedder) og så koster det 750kr for 1.5 times arbejde...
    Jeg synes også jeg ku se at der var smørrelse over det hele. men har dog ikke ikke smurt lige efter jeg har kørt i regnvejr må jeg indrømme. er det nok til den bliver smadret da???


  • #14   3. apr 2009 er elektrikker i det daglige og har rodet med knallerter i tidernes morgen. kan jeg finde ud af det selvom jeg aldrig har prøvet det ???

  • #16   3. apr 2009 har lige bestilt et AFAM kædekit med alu tandhjul og 520 kæde det har jeg givet 1600 for... så det kan gøres til en okai pris

  • #17   3. apr 2009 kan kun sige det samme som alle de andre om du så slet ikke havde smurt den kan den holde 3000 km jeg kører min 25000 km på mine kæder og smører også dag fra og hvis han skal have 2500 kr for kæde og tandhjul til en 600 f er han ikke din ven

  • #18   3. apr 2009 Det kan jo være de 2500 kr er incl montering. Så passer pengene!

  • #19   3. apr 2009 ja det har jeg ogs skrevet. det er kæden plus tandhjul eller hvad det var for og bag og montering der var i prisen

  • #20   3. apr 2009 tak for svarende. jeg har lige lidt at tænke over:)

  • #21   3. apr 2009 Lyder mest sansynligt at du IKKE har købt cyklen med nyt kædekit.



  • #22   3. apr 2009 jeg havde kørt ca 40,000 km på mit sidste kædekit, og smører også bagfra.. og ikke altid den fik olie, og heller ikke efter regnvejr.

    Kan være du havde fået en billig lorte kæde.. købte selv en alt for billig, og den raslede også helt vildt fra ny. den sprang så også....

    Køb en go kvali, og gerne ekstra stærk. Og hvis du selv har rodet med knalleterer, så er det en nem sag for dig.
    ellers få en ven med i procesen til at hjælpe til.


  • #23   3. apr 2009 hej jesper
    hvis du siger du købte svinet i juli sidste år og nu er kæden slidt
    var det mig ville jeg rulle tilbage til ham du har købt den af og ville få en forklaring på hvorfor den allerede er slidt hvis han har sat ny på sidste år.
    så forlang han skal skifte lortet for det har aldrig været et nyt kit ellers minnimum slå halv skade med ham


  • #24   3. apr 2009 Et skiftet kædekit til 2500 kr, det er prisen.

    Til gengæld kan du faktisk kun have slidt kæden ned på de km, hvis du har affedtet den totalt i petroleun, kørt i san og smurt uden på møget. Det er vel ikke bare sådan, at den har strukketsig lidt og bare skal strammes op???


  • #25   3. apr 2009 Utroligt kloge I er... Hvis I ikke aner hvad I snakker om, så hold kæft...

    Han får ALDRIG et nyt kædekit af forhandleren fordi at det andet er slidt op. Han vil aldrig kunne bevise at det har været korrekt vartet!

    Det kan nemt lade sig gøre at smadre en kæde på 2-3000 km...
    Det lykkedes så ganske udmærket for min kæreste på hendes FZR600 for nogle år siden. Hun smurte heller ikke kæden nok eller på den rigtige måde... yderligere så har kørestilen også en hel del at sige, mange hårde accelerationer forlænger ikke ligefrem levetiden..

    Så jeg monterede et kædekit mere .... OG en Scottoiler - så holdt det næste kit betydeligt længere...


  • #26   3. apr 2009 ...og en kæde SKAL smøres indefra, læs på kædesprayen, hvis I kan..

  • #27   3. apr 2009 Nøj Thore er gal smiley

  • #28   3. apr 2009 Ikke sur... bare skuffet...
    Har set et kædekit blive ødelagt på 1,5 måned.. så jeg ved at det nemt kan lade sig gøre..


  • #29   3. apr 2009 Til Jesper H

    Køb det dog på eBay ! !

    Dér kan du finde et kædekit til godt 1000 kr.

    Jens


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
    #31   4. apr 2009 Jaja Thore morfar - tag lige og stik en prop i og æd noget sukker...

    Hvis DU ikke aner hvad du snakker om, så lige over, champ.

    Man skal være mere end almindelig snotdum i nakken hvis man som mekaniker ikke kan indrømme at man har solgt manden en lortekæde til overpris i det her tilfælde.
    Den sang med "smurt forkert" er bullshit når han har brugt en HEL DÅSE og det altsammen er kommet på KÆDEN og ikke på sædet eller forhjulet.

    Selvom man så smurte på de 100% forkerte tidspunkter, kan man ved forbruget af EN HEL DÅSE på 2000km ikke undgå at kæden blev smurt tilstrækkeligt.


  • #32   4. apr 2009 Hej Jesper H

    Jeg har lige selv sat nyt kædekit på min F'er magen til din..

    Jeg købte et kit i Tyskland for 170 EUR..

    Det var nemt at smide på... Jeg hev bag svingeren af og puttede kæden på direkte. Nyt tandhjul for og bad og en lille time senere nyt kit mont.
    Jeg fik lige hjælp til at gå det hele igennem inden det blev samlet og spændt igen..

    Det spiller bare max.... Der er sikkert en kyndig mc persom på fyn der kan hjælpe dig med at putte sådan et sæt på..


  • #33   4. apr 2009 Jeg er stadig ikke enig...
    Jeg tror stadig på at nemt kan ødelægge en kæde på 2-3000 km...
    At kan anvender en dåse kædespray siger ikke ret meget..

    Men der er stadig man ubekendte i denne sag...

    - hvilken kædespray er der tale om - ikke alle kædesprays egner sig alle kæder..nogle er egner sig slet ikke til MC'er !
    - er den anvendt korrekt - noget spray skal rystets, nogle kræver en varm kæde, hvilken side af kæden er der blevet smurt på, med hvilke intervaller er blevet smurt 2x en halv dåse på 2000 km hjælper f.eks. ikke meget!


    Prisen på kæden er iøvrigt fuldstændig ligegyldig i denne sammenhæn ! Man får ikke bedre forbrugerrettigheder af at man har ladet sig snyde mere!!!!!


  • #34   4. apr 2009 thore, tag dog en slapper, jeg kan sagtens læse, og indtil jeg fik scootoiler for 2 år siden smurte jeg altid udefra på det bagerste kædehjul, og kørte nemt 15-20000 på kæden alligevel, gør det egentlig en dum så???

  • #35   4. apr 2009 JA søren brakvand, det gør dig lige så pishamrende snotdum som jeg der også kan ligge min 20K km på et kædekit med smøring på bagtandhjulet udefra.

  • #36   4. apr 2009 Hej Jeg må s.. også være torske dum , for jeg smører også min kædekit fra ydersiden, og de holder da også rimelig lang tid.

  • #37   4. apr 2009 Smut en tur forbi Sydfyns MC og køb et nyt kædekit. Det koster ca.1250kr.
    Hvis du ikke har mod på at skifte det selv, er jeg overbevist om at der er en odenseaner eller 2, der med glæde vil hjælpe dig.


  • #38   5. apr 2009 jamen så er jeg dum :).... men rart der er andre her der ikke kan læse...

  • #39   5. apr 2009 olien købte jeg ved forhandleren, så den burde være i orden. Jeg tror jeg har besluttet mig for at låne de 2500kr og så få den skiftet. Jeg er lidt en kylling med at skifte selv, når jeg efterfølgene kører rimelig stærkt... Så må jeg få en helt korrekt anvisning hos forhandleren hvordan jeg skal passe den. Så må vi se om det er mig der var gal på den første gang. Men det tror jeg nu jeg var...

  • #40   5. apr 2009 Det er jo ikke rocket science at passe en kæde, så svært skal det heller ikke være.

    Få nu lige en anden til at give en vurdering af, om kæden virkeligt er færdig, og hvis det skulle være tilfældet, hvorfor den så er det. Uden at have en tøddel forstand på, hvordan et kædekit præcist skal monteres, så kunne det måske skyldes forkert montering?

    Er kædekittet gået i stykker, fordi det er noget bras, så må han give dig en vare, der svarer til det, du har betalt for.


Kommentér på:
et spørgsmål til de kloge???

Annonce