885 visninger
|
Oprettet:
tunge dæk, {{forumTopicSubject}}
man bruger mange penge på let vægt fælge, for at spare et eller flere kg men i det nye bike er der et dæk test hvor der blandt andet er vægten på dækkene, og der er sku på et bagdæk mere end 2 kg i forskæld det er rigtig rigtig meget efter min mening, ved godt der så er gade dæk, men et pvm alu bagfælg vejer ca et kg mindre end et orginal fælg og sådan et fælg er dyrt
jun 2005
Følger: 6 Følgere: 118 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.682
så ved ikke hvad det har at sige
jun 2005
UNDERLIGT
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.257
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 53 MC-er: 13 Emner: 277 Svar: 964
tungest bridgestone bt-o21 for 4,4 kg bag 6,8 men har fået bedre karekter end michelin, og så er der jo mange vægt forskelde imellem de to jo så hvad der er best ved jeg jo ikke helt, men vinder dæket er dunlop roadsmart 4,3 kg i for og 6,6 i bag
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 53 MC-er: 13 Emner: 277 Svar: 964
jul 2008
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 68
Os der kører normalt ude på landevejene spekulerer da ikke på om der er 500. gram mere eller mindre i dækkene.
jun 2005
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 87 Svar: 611
jun 2005
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 89 Svar: 799
og der er da en del der rapporterer om ret mærkbare forskelle med lettere hjul på... har aldrig selv prøvet det, så ved kun det jeg har læst rundt omkring på nettet. ret mig hvis jeg tar fejl.
jun 2005
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 636
Jeg har btw lige monteret pilot power for 2 uger siden og der var mærkbar forskel! Bare prøv at løft dækkene næste gang i får dem skiftet og se... Teorierne bag teksten kan i forresten finde i jeres fysikbog hvis det er
jun 2005
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 89 Svar: 799
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 34
apr 2005
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 3 Emner: 19 Svar: 100
feb 2009
Jeg tror ikke du er helt med... Det er ikke vægten som sådan der er vigtig. Det er fordi vægten er roterende at der opstår helt andre krafter der indvirker på styringen og desto længere væk fra akslen som vægten er placeret desto værre bliver problemet! Derfor er dækkenes vægt vigtig da det er dem der sidder længst væk fra akslen og dermed har den største indvirken... Jeg vil hellere have 8kg (bare for at nævne et tal) dæk+fælg hvor massen sidder tæt på akslen, end jeg vil have 5kg dæk+fælg hvor alt vægten sidder ude i yderradius :S
Google "Inertimoment" og du vil få en masse forklaringer om masse og dets indvirken på afstanden det roterer om... Selve kraften der gør styringen træg er ikke enertimomentet men jeg kan ikke huske hvad den hedder. Men princippet for størrelsen af modstandskraft er det samme...
feb 2009
Ja du har ret med accelerationen. At have en let masse der skal accelereres gør selvfølgelig cyklen hurtigere med de lette følge/dæk. Der gælder dog samme princip ved acceleration at vægtens afstand til rotationsakslen som ved ovenstående... en 8kg fælg med masse ved rotationsakslen kan godt være hurtigere at accelerere op end en 5kg der sidder i yderradius... Så det er igen ikke bare sådan lige... Men med udgangspunkt i normale dæk/fælge hvor størstedelen af vægten ligger i yderradius har du ret med din antagelse. Jeg forsøger bare at gøre opmærksom på selve "vægten" i sig selv ikke løser problemet... Det er lige så meget placeringen af den - ihvertfald teoretisk set
feb 2009
Læs spørgsmål og svar her: http://www.nbi.ku.dk/spoerg_om_fysik/fysik/gyro/
God læselyst...
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 34
Jeg er helt enig. Men jeg tror stadig at nogle gerne "ofrer" lidt vægtreduktion hvis de får et dæk som de har mere tillid til.
Og har de letvælgsfælge på, har de vel stadig sparet lidt vægt end hvis de satte samme dæk på en standard fælg.
Men du har ret i det du skriver, jeg blev høvlet igennem det samme i min læretid :o)
tunge dæk,