{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
885 visninger | Oprettet:

tunge dæk, {{forumTopicSubject}}

man bruger mange penge på let vægt fælge, for at spare et eller flere kg men i det nye bike er der et dæk test hvor der blandt andet er vægten på dækkene, og der er sku på et bagdæk mere end 2 kg i forskæld det er rigtig rigtig meget efter min mening, ved godt der så er gade dæk, men et pvm alu bagfælg vejer ca et kg mindre end et orginal fælg og sådan et fælg er dyrt

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tunge dæk,
  • #1   23. apr 2009 jamen det er da korrekt, men min mekker har fortalt mig at et hjul på en motogp racer er RET tungt, han havde selv erfaret det på et pitbesøg ved assenGP

så ved ikke hvad det har at sige

• #2   23. apr 2009 whaaat det var underligt, skulle sætte teksten ind 7 8 gange før det kom op i tråden???

UNDERLIGT

• #3   23. apr 2009 Du må da lige skrive hvilke dæk der ligger bedst i den test.. står netop og skal til at have nyt for+bagdæk.. så kan man jo lige så godt få noget ordenligt..

• #4   23. apr 2009 minste vægt michelin pilot power for 4,2 kg bag 4,9
    tungest bridgestone bt-o21 for 4,4 kg bag 6,8 men har fået bedre karekter end michelin, og så er der jo mange vægt forskelde imellem de to jo så hvad der er best ved jeg jo ikke helt, men vinder dæket er dunlop roadsmart 4,3 kg i for og 6,6 i bag

• #5   23. apr 2009 ja det var så ikke mere end 2 kg undskyld, men så meget tæt på to kg

• #6   23. apr 2009 Der må være mange herinde der kører løb.
    Os der kører normalt ude på landevejene spekulerer da ikke på om der er 500. gram mere eller mindre i dækkene.

• #7   23. apr 2009 Hvis folk tænker så meget på vægtbesparelse, burde de måske selv tabe et kilo eller to smiley

• #8   23. apr 2009 der er stor forskel på affjedret vægt(cyklen og personen på cyklen) og så u-affjedret vægt på hjulene(som ydermere skal slynges med rundt).

og der er da en del der rapporterer om ret mærkbare forskelle med lettere hjul på... har aldrig selv prøvet det, så ved kun det jeg har læst rundt omkring på nettet. ret mig hvis jeg tar fejl.

• #9   23. apr 2009 chris, så alt i alt, er det ikke helt tosset det min mekker fortalte mig

• #10   23. apr 2009 Et emne der roterer vil forsøge at rette sig selv op med den kraft det har som følge af vægten og rotationshastigheden. Prøv evt med et stillestående cykelhjul på en pind. Det er ret nemt at ændre retning på. Sæt nu hjulet til at spinne ret hurtigt og gør det samme igen... Feel the difference!!! Desto tungere dækket er og desto hurtigere det roterer, desto sværere er det at ændre retning på. Derfor er det vigtigt at have let totalvægt på fælge/dæk hvis man ønsker at lave hurtige ændringer fra side til side (meget hurtige retningsskift i sving). Jeg kan godt følge jer i at 500g ikke er ret meget som sådan, MEN når det roterer bliver krafterne meget meget større og det er der man kan mærke forskellen!!!

Jeg har btw lige monteret pilot power for 2 uger siden og der var mærkbar forskel! Bare prøv at løft dækkene næste gang i får dem skiftet og se... Teorierne bag teksten kan i forresten finde i jeres fysikbog hvis det er smiley hehe

• #11   23. apr 2009 og når det handler om let-vægts fælge, så er de dyre fælge os lavet sådan at det meste af vægten i dem, sidder så tæt på akslen som muligt. således at fælgen blir lettere at rotere. tag f.eks jacobs teori og forestil jer f.eks en fælg med 10kg totalt vægt hvoraf de 7kg sidder helt ude under dækket, forestil jer så en dyr fælg hvor vægten er centreret ind til akslen 8kgkg totalt vægt og og kun 5kg ude under dækket... hvilken mon er lettest at styre med? og for den sags skyld accelerere op i hastighed

• #12   23. apr 2009 Jeg tror at det er ofte fornemmelse og tillid til dækkene der er afgørende, så skidt med at de så vejer lidt mere end andre. Dem der jagter kilo og gram har jo stadig sparet noget vægt i de dyre fælge uanset hvad dækkene vejer.

• #13   23. apr 2009 Jeg kan mærke stor forskel når jeg sætter min 17" alufælge på bilen om foråret. Rulledameteren er den samme som på mine 14" vinterhjul, men de vejer meget mere. Der er ingen tvivl om at min 0-100 tid vil være hurtigst på mine vinterhjul. Det samme må vel gøre sig gældende på en mc.

• #14   23. apr 2009 Mark S.
    Jeg tror ikke du er helt med... Det er ikke vægten som sådan der er vigtig. Det er fordi vægten er roterende at der opstår helt andre krafter der indvirker på styringen og desto længere væk fra akslen som vægten er placeret desto værre bliver problemet! Derfor er dækkenes vægt vigtig da det er dem der sidder længst væk fra akslen og dermed har den største indvirken... Jeg vil hellere have 8kg (bare for at nævne et tal) dæk+fælg hvor massen sidder tæt på akslen, end jeg vil have 5kg dæk+fælg hvor alt vægten sidder ude i yderradius :S

Google "Inertimoment" og du vil få en masse forklaringer om masse og dets indvirken på afstanden det roterer om... Selve kraften der gør styringen træg er ikke enertimomentet men jeg kan ikke huske hvad den hedder. Men princippet for størrelsen af modstandskraft er det samme...

• #15   23. apr 2009 Ulrik.
    Ja du har ret med accelerationen. At have en let masse der skal accelereres gør selvfølgelig cyklen hurtigere med de lette følge/dæk. Der gælder dog samme princip ved acceleration at vægtens afstand til rotationsakslen som ved ovenstående... en 8kg fælg med masse ved rotationsakslen kan godt være hurtigere at accelerere op end en 5kg der sidder i yderradius... Så det er igen ikke bare sådan lige... Men med udgangspunkt i normale dæk/fælge hvor størstedelen af vægten ligger i yderradius har du ret med din antagelse. Jeg forsøger bare at gøre opmærksom på selve "vægten" i sig selv ikke løser problemet... Det er lige så meget placeringen af den - ihvertfald teoretisk set smiley

• #16   23. apr 2009 Jeg har tilfældigvis fundet et link der forklarer det jeg har sagt lidt mere "på dansk" så i kan læse mere her hvis i har lyst... Der står både om cykelhjulet og vægt/rotationshastighed osv... Og det bedste er at det er holdt op på teori omkring motorcykler så det bliver ikke mere relevant...

Læs spørgsmål og svar her: http://www.nbi.ku.dk/spoerg_om_fysik/fysik/gyro/

God læselyst...

• #17   24. apr 2009 Jacob S

Jeg er helt enig. Men jeg tror stadig at nogle gerne "ofrer" lidt vægtreduktion hvis de får et dæk som de har mere tillid til.

Og har de letvælgsfælge på, har de vel stadig sparet lidt vægt end hvis de satte samme dæk på en standard fælg.

Men du har ret i det du skriver, jeg blev høvlet igennem det samme i min læretid :o)

Kommentér på:
tunge dæk,

Annonce