{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.071 visninger | Oprettet:

Skrue i dækket {{forumTopicSubject}}

Et dumt spørgsmål???? Jeg benyttede mig af det gode vejr til at tage kværnen på arbejde. Da jeg skal gennem porten til gården ligger der en masse rester af byggeaffald etc, og det lykkes mig at køre en skrue op i forhjulet. Denne er taget ud, sad skråt i dækket ca 3cm lang og 5mm bred, og har efterladt et hul men ingen luft siver ud, tilsyneladende, har prøvet med spyt og sæbe men ingen boboler. Nu er det sådan at jeg efter arbejde skal køre på den fra København-Svendborg.....spørgsmålet er så....er det sikkert???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skrue i dækket
  • #1   24. apr 2009 Held og lykke siger jeg bare smiley

  • #2   24. apr 2009 Hvis du kan se og mener at skruen har været igennem dækket, så lad være at køre på den for luften skal nok komme ud før eller siden når du mindst forventer det... og skal du køre alligevel så kør enten forbi en dæksmed eller thansen og køb et reperatonssæt til 70kr, hvor du vulkaniserer dækket med nogen harpiks strimler

  • #3   24. apr 2009 Hvis du er sikker på den ikke taber luft, så køre bare. Som du skriver sad skruen skævt, så det er ikke til at sige hvor langt den har siddet oppe.
    Kør, og hold øje med dæktrykket. Hvis den taber luft kan det lappes af en dæksmed.


  • #4   24. apr 2009 Ja hold øje med om det taber luft..

    så længe det ikke taber luft, er det bare slidbanen skruen har siddet i..

    men kør forsigtigt i den første tid, indtil du er sikker på dækket tilstand


  • #5   24. apr 2009 nu er det ca 4 timer siden og dækket er stadig hårdt. Det skal siges der er pænt mønster på dækket (7500km 2 sæsonner), og skruen sad lidt yderligt. Hvis jeg kører på det, vil det så fradvist tabe luft, eller siger det bang hvis man er uheldig??? er det helt nyt dæk eller blot en lapning???

  • #6   24. apr 2009 Du kører da bare på baghjul hele vejen, så er det problem løst *G*

    Hvis du bare skulle trille hjem, ville jeg mene det var ok - men Kbh til Svendborg er edderhyleme noget af en tur med tanken i baghovedet af om dækket nu holder......
    Hvad hvis du skal katastrofe-bremse / undvige, så kan dækket jo gøre at du kommer galt afsted ( håber det selvfølgelig ikke, men er det værd at tage chancen ?! ).


  • #7   24. apr 2009 Har sgu ALDRIG hørt om et dæk som pludseligt siger BANG under hurtig kørsel eller ved kraftig opbremsning. ?????

    Ellers er jeg klart af samme holdning som Peter S. Kør en tur og hold ind på en tank og test dæktrykket på varme dæk. Kør en tur på eks 50 km eller mere og mål så på den samme tank med den samme måler om trykket er anderledes.

    Er trykket det samme, så bare kør.

    Hvis man er bange for om dækket siger bang når det punkterer så burde man måske ikke færdes på en mc men i bil i stedet. smiley

    Jannik...


  • #8   24. apr 2009 Nu siger jeg heller ikke det eksploderer under en hård opbremsning, men hvis det i dét øjeblik mister bare 30-40% af dæktrykket - så er du på skideren, og når nu faktum er at Henrik ved at der har været en skrue i dækket så er det jo op til ham op han vil løbe risikoen........
    ( jeg ville ikke ).


  • #9   24. apr 2009 Tak for jeres input.....tager en tank ved Folehaven og checker trykket, og så igen ved rasteplads Karlslunde, er det det samme (ved godt det ikke er samme tryk måler) så må vi gå ud fra det holder..... nyd det gode vejr, det er jo en ren gave for os mc'ister


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #10   24. apr 2009 Som jannik mener jeg også det er en storm i et glas vand. Tjek dækket et par gange i løbet af de næste dage og hvis det ikke taber luft nu, taber det sgu heller ikke luft senere. At dækket ligefrem eksploderer, er der ca ingen eller ekstrem lille chance for. Nettet i dækket er jo vævet sammen så det er måske en eller to tråde ud af 10 som måske er knækket lige på det punkt hvor skruen gik ind.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #11   24. apr 2009 Det kan godt være det er fysisk muligt at det eksploderer, men der er alt for mange ting som peger væk fra den mulighed i det her tilfælde. Jeg ville ikke være bange for at køre på det når luften ikke fiser ud.

  • #12   24. apr 2009 jeg tivler sku på et det vil eksplodere. Nu har jeg skiftet RIGITG mange dæk på biler som køre med en del mere belastning(en del værkstedsvogne som kørte med overlæs), og har ALDRIG hørt om at et dæk er eksploderet. nå ja man høre jo altid nogen fortælle om dengang for 20 år siden hvor deres nabos datters kærste`s fætter`s søn engang...

  • #13   24. apr 2009 Jeg er enig i - taber den ikke luft nu...
    Så bare - tænk fuck der var jeg heldig....
    Da jeg monterede vintehjul på bilen gjorde jeg den samme opdagelse...
    En skrue i dækket.........det sagde nu bare piiiiiiiiiiiifft da jeg fjernede den smiley

    Dæk ka nu godt eksplodere ....
    Sidste år på den sønderjyske motorvej..
    Konen siger " her lugter underligt"
    Og vupti bang ham forans bildæk springer med 140++++
    Og så fyldte han ellers 2 spor, nødspor og græss rabbat på en gang.
    Fuck der måtte jokkes på bremsen....
    Mere held en forstand at 5-10 biler ikke baldrede sammen - havde jeg været på kværn og ikke sigtes forbi ham havde jeg sq kvadret lige op i ham.


  • #14   24. apr 2009 osse her - nu har jeg arbejdet med turistbusser i mange år, og har set det en del gange. Det ses også på lastbiler ganske ofte.
    Og har prøvet det i Tyskland hvor en bil 200 m. foran mig havde et fordæk der eksploderede med 180 km/t - vi klarede alle frisag ( ingen skader, heldigvis ) - scary oplevelse.
    Så lad være med at fyr af, at det ikke sker for det gør det altså......

    Dybest set er det jo Henriks valg - han er den eneste der ved hvordan skruen sad ( hvor langt inde, i hvilken vinkel samt hvor ), så vi andre kan jo kun gisne smiley

    Nå, nu vil jeg sgu ud at køre mig en fredags-tur ( trænger til at blive blæst lidt igennem ).
    God week end og pas på jer selv !!


  • #15   24. apr 2009 er nu egentlig heller ikke nervøs for dækket eksploderer, men hellere være på den sikre side, da det er første gang med en skrue i dækket. Den holder stadig luft så tror jeg har klaret frisag, men holder s'følig øje med dæktrykket hver gang jeg holder stille....så må den lige få en forbremse og 100kg glad dreng der danser på styret for at se om der er luft i. God weekend til alle, og tak for et fedt forum

  • #16   24. apr 2009 tag evt en dækpilot med på turen hvis den skulle sive kan du fyre den i og kører videre... sådan kom jeg fra irland og op til scottland samt hele turen hjem uden problemer efter et søm havde punkteret mit næsten nye bagdæk... og det blev da også til 4-5000 km bagefter det virker også ved 200 km/t

  • #17   25. apr 2009 Jamen det er da fint at der er nogen som har set dæk der eksploderer, men er det fordi der har været en skrue i dækket som næsten har punkteret det???

    Pladder!!!!!

    Der findes masser af faktorer som kan være skyld i at dækket springer, og som oftest er der fordi slidbanen slipper i vulkaniseringen på regummererede dæk eller har de der oplevede at deres dæk på bilen sprang kørt på dæk som ikke var godkendt til de høje hastigheder som i beskriver (eks kan de jo ha kørt på vinterdæk om sommeren).
    Kørte de på billige gonggong dæk som har ligget i naboens lade i 8 år men de var så billige at jeg bare måtte slå til, for hvad kunne de fejle????

    At et nyt motorcykel dæk skulle eksplodere fordi det har haft en skrue i slidbanen uden at det har gennemboret karkassen og punkteret dækket er i mine øre helt hen i hegnet!

    Jannik...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #18   25. apr 2009 Som Jannik siger...

  • #19   26. apr 2009 jannik > spænd nu lige huen, hva' !!
    Jeg kan godt se, at formuleringerne i indlæggene kan læses som om en eksplosion i de tilfælde jeg har set var på grund af eksempelvis en skrue..........
    Men, brug lige lidt logik - for det første er det en kende umuligt at finde "bevismaterialet" ( altså en skrue, søm etc.) da det nok er blæst af helvede til, men jeg har da selvfølgelig brugt 3 måneder på at finkæmme 8 kirkesogne for at finde det *G*
    For det andet har jeg ikke "afhørt" de involverede personer i forbindelse med eksplosionerne.

    Du tolker, at de eksplosioner jeg har set er pga. en skrue - hvor fanden skulle jeg da vide det fra ???


  • #20   27. apr 2009 Præcis min pointe...

    Når man nu ikke aner en hat omkring hvad årsagen er til de dæk i har set "eksplodere" er, så pisser det mig af at man rådgiver som om man ved bedre...

    Nå men nok om det... smiley


  • #21   27. apr 2009 Jannik >

    Citat : "så pisser det mig af at man rådgiver som om man ved bedre..."

    Det har du vist fået helt galt fat i - jeg giver MIN mening til kende og, at JEG ikke ville tage chancen.........


  • #22   27. apr 2009 De dækrester som jeg ser ligge rundt omkring, der er det slidbanen fra lastbilsdæk. Der er det nok 99.9% af gangene at det er fra et regummineretdæk, altså der er lagt en ny slidbane på. Besparelsen på lastbildæk skulle vist være rigtig stor ved at få dette gjordt. Utrolig mange lastbiler køre med overlæs og så er belastningen på disse dæk også en del støre og så kan dækket gå i stykker. Der kunne det også tænkes at det for det meste er på baghjulet de går i stykker, og hvis lastbilen har flere aksler(bag). Så kan den da sagtens køre langt på et flads baghjul, så så bliver varmt og springer.
    Men nu har jeg ikke hørt om at man kan få regummieret mc dæk, så jeg ser ikke problemet er så stort.


  • #23   27. apr 2009 øh nej, det har du ret i .-)

    Det var mest for at anskueliggøre at det sker jævnligt ( lastbil, bil ) og ikke er ufarligt, hverken i lastbil, bil eller på mc.
    Jeg nævnte så også længere oppe, at det jeg ville være mest "nervøs" over var et pludseligt tab af dæktryk enten ifm. eller inden en hård opbremsning - det ændrer unægteligt styreegenskaberne en del - og kan i yderste konsekvens forårsage et uheld.
    Et dæk skal være intakt og uden huller, kan vi blive enige om dét ?
    Hvis ja, så er vi jo nået et stykke *G*

    Når så man kun har 2 hjul at balancere på, ville jeg ikke tage risikoen - det var min pointe.


  • #24   27. apr 2009 Nu var der jo også Kris H´s bemærkning...:

    "Hvis det har ramt noget af selve kassen, så kan det sige BANG i høj hastighed eller ved en hård opbremsning hvor der kommer meget vægt på dækket."

    ...som fik mig i blækhuset... smiley


  • #25   27. apr 2009 Det tvivler jeg så også på ville ske - det skulle karkassen gerne være designet til at kunne klare.
    Sivepunktering var dét jeg ville være mest betænkelig ved, da man ikke har en chance for at opdage dét før styreegenskaberne ændrer sig betydeligt.


  • #26   27. apr 2009 Præcis... Også derfor jeg ville måle dæktryk på varme dæk, trille en tur og måle med den samme dæktryksmåler igen for at se om det siver. smiley

  • #27   27. apr 2009 Det bør man nok gøre over et stykke tid for gummiet kan gennembrydes ved gentagne belastninger, hvilket kan gøre at sivepunkteringen først opstår efter noget tid.........
    Jeg ville dog stadig være betænkelig ved at give den hug med visheden om at dækket ikke er 100% ( men det er nok bare mig ?! ).


  • #28   27. apr 2009 På lastbil har jeg prøvet det nogle gange.. beviseligt at de er eksploderet pga. varmeudvikling!!

    Dit dæk, var jeg kørt videre på, med hyppige trykcheck de næste par dag!


Kommentér på:
Skrue i dækket

Annonce