2.885 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Mega stort olieforbrug!! Mega stort olieforbrug!!

Hej!
Jeg har i ca. 3 uger haft min Honda CB 450 fra '86, som bare spinner som en mis. MEN... Det passer cirka med, at hver gang jeg tanker, skal der lige hældes 2 liter olie på!! Det er atlså lidt dyrt i olie efterhånden! Den står ikke og drypper nogen steder, det er ren forbrændning!
Nogen forslag til hvad jeg kan gøre??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Prop på ledning til stikkontakt 500 kr.
  • Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Samle ikea under og overskabe 1.500 kr.
  • Reparation af Siemens vaskemaskine 1.441 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mega stort olieforbrug!!
  • #1   28. apr 2009 Lyder da mega-vildt ... smiley

Den må ose som en oceandamper ....

• #2   28. apr 2009 det kunne godt lyde som om den har brug for nye stempelringe og olietyve... i værste fald skal den bores og hones samt nye stempler og ringe

• #4   28. apr 2009 orh den brænder mere end en mzer smiley sejt .. aj lyder ikke godt. men ja stempelringe og eller olietyve er sikkert færdige. umildbart kunne det godt lyde som det ville blive billigere med en ny motor.

• #5   28. apr 2009 hvad måler du efter når du fylder olie på, og hvordan måler du????

• #6   28. apr 2009 2 liter !!!! så er den jo faktisk tom ... Damm det er vildt

• #7   28. apr 2009 Hvilken type olie hælder du på?

Som andre har skrevet er det nok sansynligt at olietyve/paraplyerne er slidte/hårde, og derved løber olie forbi dem, nedad ventilstammen og direkte ned i forbrændingskammeret. Samtidig kan olieringene på stemplerne også godt være slidte, så de lader olie passere forbi stemplerne og op i forbrændingskammeret,

• #8   28. apr 2009 Bruger du en eller anden fuldsyntetisk olie??
    2 liter olie pr benzintank lyder meget mystisk...
    Få en til at køre bag dig og holde øje med olierøg fra udstødningen. Og hold også selv øje med blå røg ved opstart.

Hvis du måler korrekt, og bruger en 10w-40 delsyntetisk olie, og olieforbruget stadig er som beskrevet, så er ventilstyr og stempelringe slidte, og skal skiftes, sammen med en honing.

Hvis du måler oliestand lige efter du har været ude og køre, gør du det forkert.

• #9   28. apr 2009 Altså 2 L olie på en tank benzin = 14L. der er noget der ikke stemmer, du skriver den spiner og køre som en mis. med det blande forhold ville du kunne mørklægge store dele af KBH.
    jeg tror du skal fåe en der har lidt tjek på til lige at kikke lidt på din cykel og tjekke hvordan du måler olie stand osv.
    MVH.
    KP

• #10   28. apr 2009 Gå tilbage til sælger og giv ham et hårdt spark i nosserne.

Din motor er slidt visse steder og det har sælger 100% vist.

• #11   28. apr 2009 Det lugter måske lidt af, at oliestanden ikke bliver målt rigtig, så du måske kører med for meget olie i motoren, for som KP skriver, så burde den ike spinne som en mis, hvis det er slitage som er skyld i det store forbrug.

• #12   28. apr 2009 Der er olieblander på...? - fyld bare noget 2-taktsolie på så - NEEJ DET GAZ - lad hellere være! det lyder som om den er seriøst slidt op...

• #13   28. apr 2009 Tak for de mange svar...
    Sjovt nok så spinner den altså som en mis... Og folk siger "Nej hvor er den flot og den lyder vel nok godt!" Så det er altså ikke helt galt det jeg siger!!
    Jeg har købt olie hos statoil til MC 15w-40.
    Sælger sagde godt nok at den brugte en del olie, men så tænker jeg bare gamle biler. De bruger jo også lidt... Men må nok sige... puuha...
    Jeg fik vist hvordan man måler oliestanden, så det burde ikke være det der er galt. Ved godt jeg er pige, men...
    Og til det med olielampen, så har jeg faktisk ikke set den lyse, andet end når jeg har tændning på.

• #14   28. apr 2009 Du skal bruge en delsyntetisk 10w-40 olie til den.

Når du kører ind på tanken for at fylde benzin på, kan du i samme moment ikke måle olie og få en korrekt aflæst oliestand. Der skal ved filterskift hældes 2,5L på den, og 2,1L uden filterskift. Så hvis den har brugt 2 L, har den været godt tørlagt, og ødelagt lejer...

Stil den på centralbenet, start (på kold motor) den og lad den stå 2-3 min i tomgang, til den går jævt. Ikke noget med at lege med gassen.
    Så lader du den stå i et par minutter så olien falder til ro, og så kan du aflæse olien.
    Oliepinden skal ikke skues i, når du skal aflæse olien.
    Er det sådan du aflæser oliestanden??

• #15   28. apr 2009 HAr fået at vide at når jeg skal måle olie er det ved at skrue olie"pinden" op, tørre den af og lade den dumpe ned UDEN at skrue den til.
    I min manual, står der at den kan ta 3 Liter Olie, så... der har været ca. 1 liter tilbage! Og jeg måler ikke mens jeg tanker. Måler inden jeg starter hjemmefra! Men kører jo ligesom ikke rundt med en oliedunk på mig... (Skulle jeg måske overveje?)

• #16   28. apr 2009 Husk, at den skal stå lige op, ikke på sidestøttebenet når du måler...

• #17   28. apr 2009 Har lige snakket med kæresten, som har kørt bag mig fra Haderslev til Ribe. Ingen blå eller sort røg...
    Er min mc ved at blive lidt af et mysterium??

• #18   28. apr 2009 Prøv at måle oliestanden igen. Hvis den er lav tapper du det olie af du kan.
    Har været med til at tappe knap 5L af en GSX1100. Den kan der være 3,5L i......
    Hvis der ved varieret kørsel slet ingen røg er, og heller ikke ved opstart, så er det mystisk hvis olien forsvinder...

• #19   29. apr 2009 Hey igen!
    Lidt sjovt du skriver det, Jesper! Har lige fået samme råd af en kollega idag, så... Gang i mig... smiley

• #20   29. apr 2009 Jeps. God fornøjelse :o)

• #21   2. maj 2009 Så er fejlen fundet.. Ingen ko på isen... Men Jesper... Du fik ret... smiley

• #22   2. maj 2009 Altid noget det blev opklaret. Hvor mange liter olie var der så i motoren? :o)
    Lidt kliché, men den motor er så driftstabil, at den skal have kørt mange km eller være godt misligeholdt før den giver problemer.
    Ud og giv gas og nyd din CB'er

• #23   3. maj 2009 nu siger i man skal starte den ved kold motor og så stoppe og vile i 2-3 min og så måle med oliepinden løst ved hullet,, har fået samme problem med min cb 900 som bruger olie. kan vel køre 60 km alm kørsel og så er der ikke noget og se på pinden skruet i når den er kold næste dag. min ryger lidt sort røg når den får lidt gas,.. og de olietyve i snakker om er de lette nok og skifte?

• #24   3. maj 2009 Ronni H. Sort røg kommer fra fed brændstofblanding- blå røg kommer fra afbrændt smøreolie.
    En CB900 er ret kendt for at bruge lidt olie. For at skifte olietyve skal toppen af. Dette kan kun gøres når motoren er ude. Sandsylligvis er stempelringene også slidte.
    Starter og kører cyklen fint, så hæld en skvat olie på i ny og næ, det er væsentligt billigere end at renovere motoren.

• #25   3. maj 2009 oki så fik jeg det på plads.. men de olietyve er det ventilhætterne i snakker om. og skal hele motoren ud for det kan gøres.. jeg plejer og fylde olie op til toppen af oliepindens skraverede felt men efter en 60- 100 km kørsel kan der ikke ses olie på pinden men den viser heller ik noget i olie lampen at den mangler og det blir målt dagen efter hvor den har stået stille.. bare underligt for da jeg købte den for 1 mdr siden var der intet galt og heller ik da jeg fik nyt olie på med filter.. det kom bare sådan pludselig her for små 4 dage siden at den begyndte på det pjat...

måler man ikke olie standen ved at stille den på central støtteben skrue olie pinden op af sit gevind hul.. derefter tørre man den af og sætter den ned igen påskruet og skruer op igen og aflæser, skal være mellem top og bund af det skraverede felt som på en bil ?

• #26   3. maj 2009 Men hvor knækkede den? I banjobolten, eller? Et par billeder ville altså ikke være tosset smiley

Hygge

• #27   4. maj 2009 Den skal stå lodret og hvile på begge hjul ikke noget med centralstøtteben

• #28   4. maj 2009 Oops.. Det var da vidst en forkert tråd det lykkedes mig at skrive i i går, sorry smiley

Hygge

Kommentér på:
Mega stort olieforbrug!!

Annonce