7.173 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 55 Svar

Hvad gør jeg?! Bolte sidder max fast Hvad gør jeg?! Bolte sidder max fast

Jeg skal have de 3 bolte ud så jeg kan skifte oliefilter på KTM´en

http://i9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/DSC04599.jpg


Jeg har prøvet med varme, at slå på den med bits og et bæst af en hammer. De vil ikke give sig.
Min slagskruetrækker kan ikke komme til derinde, og har heller ikke bits der passer til den og umbracobolten

Der er ikke ret meget at give af i hovederne før de drejer over. Så er der nogle der kan komme med et godt forslag??

Kan man komme ti lmed en tiksvejser derinde? evt til at svejse en bolt fast så man kan tage fat


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Blocked toilet 2.000 kr.
  • afhente skrald til containerplads 350 kr.
  • montering af kattelem i hoveddør 1.000 kr.
  • Hovedrengøring i privat hjem 2.500 kr.
  • Electrician needed to put light fixtures up. 1.500 kr.
  • Enhver haveopgave 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad gør jeg?! Bolte sidder max fast
  • #1   24. maj 2009 Er det den længeste til venstre nede på billedet?

  • #2   24. maj 2009 co2 svejseren er fin til det der
    men er umbrcoen ødelagt ????
    ellers bank en nummer højere 12 kant deri så kan du tage ved


  • #3   24. maj 2009 Det er dem alle 3!! Ingen af dem vi lgive sig. Dem der holder låget til oliefilteret.
    har allerede knækket en nøgle i den ene bolt


  • #4   24. maj 2009 Hvad er det for noget værktøj hvis den knækket før bolten bliver rund:-)

    jeg ville også svejse en bolt fast.
    dog tror jeg bare at jeg ville bruge en normal co2 er fint.


  • #5   24. maj 2009 men lyder underligt at det ikke hjælper med varme.

    det plager altid at hjælpe især når de ikke er rustet helt sammen.



  • #6   24. maj 2009 Mht svejs. Jeg vil ikke have ødelagt stellet der er pulverlakeret! Det sidder jo ret tæt som i ser...

    Kender ikke til de forskellige svejseformer desværre, bare det ikke ødelægger stel.
    Selve dækslet kan skiftes, men motorblok mp helst ikke få noget heller


  • #7   24. maj 2009 varme, boremaskine og ornepik, hvis det ikke hjælper er du godt gammeldags fucked og skal have dem fræst ud smiley

  • #8   24. maj 2009 Så skal man jo bare svejse meget præcist og stille og roligt.
    så skulle det kunne lade sig gøre.

    men du har prøvet at varme den op så den stort set er helt rød og så ind med noget værktøj som ikke kan knække og så evt et stort jern rør på også bare lig vægt i?


  • #9   24. maj 2009 Tør ikke varme derinde, da stellet er pulverlakeret! Vil ikke have stellet ødelagt og helle rikke maling på motor!

  • #10   24. maj 2009 Ornepik er den sidste løsning så..

  • #11   24. maj 2009 Tror ikke der sker noget ved at varme hvis du ligger en våd klud rundt om.
    varmen spreder sig ikke så sindsygt meget.
    vi varmer tit tæt på dvs gummi pakninger og andre "følsomme" ting på arbejdet.


  • #12   24. maj 2009 Ellers så offer malingen på dækslet og dæk resten af med noget svejseklæde og varm det med en blæsepistol eller koncentreret med en gas/ilt-satan... efter du har prikket et hul i bolten.

  • #13   24. maj 2009 Det er jo bare svært at bore et hul i sådan en tynd bolt. Desuden er bolten rustfrit og motorblok alu?!

    Den der med at svejse et møtrik på må kunne lade sig gøre uden at ødelægge stel?


  • #14   24. maj 2009 dækslet må gerne dø, bare ikke motorblok

  • #15   24. maj 2009 umbraco nøgle med lang håndtag, det hjælper en del? men ellers ornepik...

  • #16   24. maj 2009 hmm har du prøvet med en umbraco top ?
    mange af de der billige sæt enten knækker eller bøjer og nøjagtigheden/tilpasningen er sjældent ret go

    lån en top hos den lokale og få ordentligt ved


  • #17   24. maj 2009 Sebastian.

    ville være mere bange for at svejse ind at varme der inde.

    Og glem et varmepistol skal være gas og it så den bliver helt varm.

    så nægter jeg at tror på den ikke hopper lige ud.


  • #18   24. maj 2009 hvis du bore hovet af bolten så plejer resten og være til og tage med en svejse tang e

  • #19   24. maj 2009 Du kan sagtens få dem ud.. Du tager en lille mejsel og en hammer, og så slår du på dem på kanten... Slaget og rotationen gør at den "springer" sig løs.. Det burde sagtens kunne lade sig gøre. smiley

  • #20   24. maj 2009 tror chancen for den svejsning knækker er meget større end hvis du varmer med gas/ilt kun på bolten og ligger våde klude rundt om. ellers må du bore de bolte ud. allerede da du slog på bolthoved var der chance for du har ødelagt gevindet!!! og så skal du alligevel igang med og bore nyt.

  • #21   24. maj 2009 Spiril: En rigtig top?

    Jannick: det er bare meget svært at komme til derinde.

    Arne: Kan jeg komme til derinde med en svejsetang? Tjek lige billedet. Der er jo ikke meget plads

    En makker sagde en mulighed var at slå en torx forsigtig i, dvs et nummer større og så se ellers forsøge med en skralde.
    hvad hedder de mellemstykker man køber til skralder? Har ingen skraldemellemstykke til bits


  • #22   24. maj 2009 Når hovederne ikke er blevet rundt indeni, så er det altså meget begrænset hvor meget du har haft ved.

    Du skal bare have noget ordentligt værktøj, så skal du se.


  • #23   24. maj 2009 jeps der passer til 1/2 og 1/4" skraldnøgle eller trækstang så kan man nemmere ødelægge det af .... eller forsøge med et forsigtigt slag

  • #24   24. maj 2009 den sidste du nævner er også den jeg startede med smiley men det skal være med flere kanter ellers er det noget hø ....... og bliver bare større diameter efter første forsøg
    giv den 12 kanten i nærmeste overstr. og bank den i , og tag den med 10 mm toppen som hører til


  • Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 52
    #25   24. maj 2009 Bor hovedet af med et 8 mm bor og skru resten ud med en tang det skulle nok kunne lade sig gøre, hvis du ikk kan skrue dem ud med en tang så har du lidt mere plads og svejse på når dækslet er væk.
    Når du engang har fået det fra hianden og ska samle det igen så lad vær med at bruge rustfrie bolte da de går i forbindelse med alu og sætter sig uhjælpeligt fast.


  • #26   24. maj 2009 Hvad hedder sådan et mellemstykke til en skralde så man kan smide bits i skralden. Så må jeg prøve det og evt slå en torx bit i hvis dne drejer over.

  • #27   24. maj 2009 Svar lige manden på hvad det mellemled hedder så man kan sætte bits på skraldenøglen !!


    Mangler nemlig også en heh.


  • #28   24. maj 2009 Spiril: Dvs en torx der er lidt større, (hvad er de tmed 12 kanter du snakker om). Og så hvad for en 10mm for noget?

    Michael. Jeps det ved jeg. Det er tidligere ejer der har smidt dem i desværre smiley
    Mener du at jeg kan komme til med en tang derinde?!?!


  • #29   24. maj 2009 Sebastian [Odense] G---> og så lige en ting, prøv at spænde med moment når du engang skal samle det igen smiley ... og så en squis kobberfedt på

  • #30   24. maj 2009 en umbrako top med sving og så påsat en lufthammer. bruger det selv når jeg løsner skruer der sidder fast på flyvinger i sas.... de tager alt....
    med de slag som du giver med lufthammer varmer du skruen godt op og når den så er godt varm drejer du meget stille og roligt indtil den giver sig.


  • #31   24. maj 2009 Lav selv en lang unbrachobits som paser i din slagskruetrækker, tag en 10mm og sav den over så du har det lange stykke, slib så ned til den størrelse du skal bruge i den ene ende, hvis du kun laver slibningen 5mm holder den godt og du kan evt senere lave den mindre eller til 10mm igen ved at save det slebet stykke af.

  • #32   24. maj 2009 Dyggi alt jeg har haft fingre i er lavet efter bogen. Det er første gang der skal skiftes olie efte rjeg har fået den. Så den hænger ikke på mig smiley
    Bundproppen sad MEGA godt fast også! Så tidligere ejer har givet den gas da han skiftede olie sidst


  • #33   24. maj 2009 Erling jeg har ikke værktøjet til at slibe og æave sådan en desværre smiley

  • #34   24. maj 2009 Sebastian [Odense] G----> der findes få røvhuller i verden, dem der gør ders ting rigtigt, så et virker, og dem der ikke har forstand på tingen men stadig giver sig i kast med det for fuld "skrue" og ødelægger det for andre.... Jeg syntes personligt at nr 2 er den værste :P..

    Men jeg syntes sq du har en god skuffe af gode forslag liggende nu smiley .. Held og lykke med det, og jeg føler med dig, har været der smiley


  • #35   24. maj 2009 jeps smiley
    Jeg går i krig imorgen smiley
    Forsøger med en torx og en stor skralde. Derefter en 12kantet. Evt med varme hvis ellers man kan få en brænder med meget lille flamme! Nogen der ved om man kna det?
    Skulle hovedet knække må jeg tage den derfra.


    Kan se at der er sat en rustfri bolt i til at holde motorhus sammen med også.
    håber sq ikke jeg nogensinde kommer til at skulle åbne motor smiley


  • #36   24. maj 2009 Jeg tror ikke at varme hjælper når det er i alu. det er jo nok noget ir som driller lidt. Få fat i en ordentlig top som passer og og et langt rør også stille og roligt arbejde med bolten frem og tilbage. Prøv at spænde den lidt først. Det er mange gange nemmere.

  • #37   24. maj 2009 Jeg forsøger!

    Takker for alle forslagene! smiley

    Jeg melder tilbage med jubel imorgen eller til ynk (hvis hovederne knækker)


  • #38   25. maj 2009 der var lige en ting....seb.... nu kan se hvordan jeg havde med den ride height adjuster som du solgte til mig..... man føler sig godt snydt når andre har ødelagt noget for en ikke.... ;-(

  • #39   25. maj 2009 inden du går i seng og sover.. så burde du fyrer en god gang wd 40 ind på de 3 røvhuller.. så det kan stå og løsne og sumpe lidt natten over...... inden du så går igang med at få dem af

    my 5 cent

    mvh


  • #40   25. maj 2009 prøv at sprøjte noget wd 40 på og lad det arbejde, skaf så en ordenlig skralde, lad være med at hamre og banke på det
    Pøj-pøj


  • #41   25. maj 2009 Jeg har haft samme problem på en opel.. længere historie med hvordan og hvor ledes.. men vores løsning var den 12 spidset bit, den lange model, banket i med en ordenlig muggert.

    Held og lykke med projektet.

    smiley


  • #42   25. maj 2009 Røvfusk med svejse --varme sådan et sted efter min mening-

    Torxs slås i- wd4o - slag på bolt med den rigtige følelse - slåsder stubber anlægs - spændeflader burde løse probleemmet.
    Medmindre gevindene er '' groet'' sammen''

    Så skal der bores .

    Held og lykke


  • #43   25. maj 2009 Michael F: Ja det er surt. Forskellen er bare at jeg ikke kan sende mc retur og få pengene tilbage

    I andre ja forsøger med wd40. Hvor lang tid skal det arbejde?


  • #44   25. maj 2009 du skal få noget af det grønne stads omega olie det trækker natten over og virker WD 40 er vist mere tro


  • #45   25. maj 2009 Jeg ville personligt glemme alt om varme og ornepikke.

    Hvis du ikke kan få bolten ud med en unbraco nøjle, får du den satme heller ikke ud med en ornediller.. Ikke uden hovedet er boret af først, i hvert fald.

    Varme, er heller ikke sagen, du er selv inde på flere af årsagene. Primært så er det jo et aluhus, hvor det er stålbolte der er skruet i.
    Jeg ville i stedet forsøge mig med kulde. Det bruges ofte på biler, med stor succes. ned i en elektronik/computer biks og køb noget trykluft på dåse, hvis du vender den på hovedet når du sprøjter, er det nærmest is der kommer ud smiley
    Fordelen her er at alu leder varme meget hurtigere end stål, og derfor skulle du have gode chancer for at få bolten løs på den måde.

    Kombiner ovenstående med følgende:
    Der findes noget væske, der indeholder noget "diamant-støv" af en slags, som du kan dryppe ind i kærven, inden du sætter unddbraco toppen i (jeg kan desværre ikke huske fabrikatet, men en velassorteret værksteds butik burde have det), det "fylder" den slidte del af kærven ud, og giver din top et langt bedre greb i bolten. Sørg naturligvis for at din top er helt skarp og ikke slidt rund.

    Med den opskrift skulle du have rimelige muligheder for at få det løs, og det bedste er at du så stadig har alle de andre muligheder med torx toppe, boremaskiner, mejsler osv osv, hvis ikke det lykkedes ... smiley

    God arbejdslyst!


  • #46   25. maj 2009 slå en hak i bolt-hovedet og tag en mejsel og slå den lidt rundt af gangen, det burde at virke


  • #47   25. maj 2009 Spiril hvad er det for Olie?

    Buggi ok lure lige på det smiley


  • #48   25. maj 2009 Hey.
    Ved mange har held med at bruge en mindre hammer og en stum genstand og så 100/200 slag pr bolt, måske mere, men slår du længe nok ,kan det være at løsne den,ved det bruges på bla.andet store hydralikcylindre, de slår i timer nogen gange.
    ELLERS.
    Er det muligt, så varme på blokken m/ varmepistol eller lign. og så gang i frysespray,(giver ca minus 40'c) direkte på bolten i korte intervaller i ca 20 sek og så skulle den være ude
    Virkede her så sent som i sidste uge
    Skovtrold


  • #49   25. maj 2009 Jeg forsøger med med forskellige metoder idag! smiley

  • #50   25. maj 2009 Så fik jeg dem sq!

    Slog på dem og råbte af dem ,og satte så en skralde på med en lang bit. Så kom de 2 af dem. Råbte så noget mere af den sidste og bankede en torx i og vupti.


    Så den er i vinkel smiley

    Boltene er skiftet med KTM bolte smiley smiley


  • #51   25. maj 2009 det var godt. så husk og smøer boltene og det rigtige moment

  • #52   25. maj 2009 Godt at høre smiley

    Man skal altid huske at vold er et værktøj.. Det samme gælder i øvrigt trusler smiley


  • #53   25. maj 2009 -Buggi- jeg tror han har truet de bolte rigeligt uden det virkede smiley

  • #54   25. maj 2009 Dyggi> Nej nej, han skriver jo selv at det hjalp at han råbte af dem smiley

  • #55   25. maj 2009 Sparkede også lidt til cyklen mens jeg svovlede diverse eder.... Måske det der gjorde udslaget.. Jeg ved det ikke smiley

Kommentér på:
Hvad gør jeg?! Bolte sidder max fast

Annonce