{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.408 visninger | Oprettet:

"striben" igår fredag {{forumTopicSubject}}

Nogen der var derinde, det var en motorcykelist som blev stoppet i et vejkryds, da betjentene var på vej ud kigger han tilbage og stikker af. Der var adskillige politibiler, samt politimotorcykler. Mit spørgsmål: hvad kan politiet gøre ved det? Hvis de har hans nr. plade? Og til sidst nogen som ved om han slap fra dem?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "striben" igår fredag
  • #1   30. maj 2009 Har en kammerat der lavede samme nummer nede på striben i Esbjerg sidste år .. De tog hans nummerplade og ringede ham op og han fik et klip!

• #2   30. maj 2009 Jeg vil da håbe de fik fat i ham.

• #3   30. maj 2009 hvis han er lidt smart kan de ikke gøre en kæft selvom de har hans registreringsnummer...

• #4   30. maj 2009 Lars B har ret desværre - vi har lige set det i tv - " Det er en motorcykel jeg har stående til salg - så det var en der fik en prøvetur - jeg så godt hans kørekort, men hæftede mig ikke ved hans navn - det er jeg ked af" - Ja så er den ikke længere, man kan jo ikke hæfte for hvad andre laver..... Men det kan jo være at der bliver holdt et vågent øje med den cykel, det næste stykke tid....

• #5   30. maj 2009 Folk er ellers begyndt at skrive herinde at man nu hæfter blot det er ens cykel, netop pga. ovenstående latterlige nummer. Det må være ens eget ansvar at vide hvem der kører på ens MC, ellers er man da for dum.

• #6   30. maj 2009 Jonas - kan du henvise til en lovgivning der understøtter det?

• #7   30. maj 2009 Jonas F

Det kan du også have ret i, men man kan IKKE straffe folk for noget de ikke har gjort. Heldigvis er du uskyldig til andet er bevist. Det ville sku være kedeligt hvis det var den anden vej rundt. Så hvis det skete som lennart K (lolland) skriver kan de intet, absolut intet gøre.

• #8   30. maj 2009 Man har oplysningspligt om hvem der benytter ens køretøj. Over holder men ikke den, får men en bøde. Den var før på 500 kr, men er lige blevet forhøjet til 2500 kr.

• #9   30. maj 2009 Lars B, Som jeg skriver, andre herinde er begyndt at skrive det. Jeg har ikke set noget nej smiley Men jeg synes selv at det ville være rimeligt medmindre den er meldt stjålet. Det er vel lidt det samme som P-bøder og detslige. Det er jo ikke straffeloven vi er inde under.

• #10   30. maj 2009 Side 2: (link fjernet)

• #11   30. maj 2009 Jacob (Odense) X

Jeg vidste godt der var oplysningspligt, vidste ikke det var blevet til 2500 kr, men ok det er sku fair et eller andet sted. Men de kan ikke bare ringe og give dig et klip uden videre hvis du ikke vidste hvem der førte dit køretøj eller hvis du ikke vil sige det. En anden ting jeg fik at vide af en færdelsbetjent vi har i familien er at hvis det er et familiemedlem der kørte for stærkt har du ikke oplysningspligt på samme måde da man ikke er forpligtiget til at vidne mod "dine egne"

Jeg har nu ikke tænkt mig at rende fra mit ansvar hvis jeg skulle blive "spottet" i at køre for stærkt men det er da fint nok at kende til lovgivningen osv. Da jeg købte min bike, fik jeg bare et par nøgler og fik lov at ræse afsted uden at vise noget som helst. Var jeg uinterreseret i den og kørte hjem efter en tur med +250 ville ejeren da stå med håret i postkassen.

• #12   30. maj 2009 Man kan ikke give et klip med mindre man kan bevise, at det er personen der fører køretøjet. Men oplysningspligtet gælder også over for familiemedlemmer de er ikke fritaget fra denne regel. Man er selv fritaget hvis eks. man genkender sig selv på et billede fra en fart kontrol. Det er så op til retten at bedømmer om personen er identisk med en selv. Det er lidt kringlet. Især fordi ved alle andre "forbrydelser" er ens nærmester "beskyttet" med udtagelser, der kan inkriminere dem.

• #13   30. maj 2009 Per: Læs en ekstra gang. "Gælder hvor oplysningspligten relaterer sig til andre biler end busser og lastbiler". Så vidt jeg ved, er der ikke køre- hviletidsbestemmelser på biler...

• #14   30. maj 2009 Jacob - Det har du ret i - Hvis din bil bliver taget i en fartfælde, med en anden person ved rettet - så falder der en bøde, hvis du ikke kan oplyse hvem personen er - i det tilfælde ligger der jo også klare beviser, på lov overtrædelsen...
    Men i det tilfælde du bliver taget i at overhale en civil patruljebil på baghjul og med for høj hastighed - og der ikke ligger nogen form for dokumentation på overtrædelsen og vedkommende stikker af - så kan politiet ikke stille noget op, selv om man har noteret nummerpladen - Vores lovgivninger bygge sådan op - Du er uskyldig til det modsatte er bevist - Det kan virke lidt uheldigt, sådan en sag vil aldrig blive bragt for retten.....

• #15   30. maj 2009 Nyt link så: (link fjernet)

• #16   30. maj 2009 Lennart K.

Det er korrekt, at man ikke kan straffe en person uden beviser. Men ejer kan straffes for ikke at oplyse føreren af hans køretøj. Også hvis det er en vet. køber til køretøjet. Man skal sikre sig, hvem man låner køretøjet ud til og om vedkommende har kørekort til pågældende køretøj.

• #18   30. maj 2009 Så får du da bare et link mere: http://www.jv.dk/artikel/567781

Her er ikke nævnt noget om lastbiler..

Færdselslovens:
    § 65. Ejeren (brugeren) af et køretøj skal efter anmodning fra politiet oplyse, hvilke personer der som førere har benyttet køretøjet.

Stk. 2. Ejeren (brugeren), føreren og den, der i øvrigt har rådighed over et motordrevet køretøj, må ikke overlade føringen til en person, der ikke lovligt kan føre køretøjet.

Lovforslaget har til formål at skærpe bødestraffen for overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, som forpligter ejeren af en bil til efter anmodning fra politiet at oplyse, hvem der på et givent tidspunkt har kørt i bilen. Lovforslaget har endvidere til formål at lempe reglerne om frakendelse af førerretten ved overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet på køre- og hviletidsområdet, således at overtrædelse af reglerne om kontrolapparatet først skal medføre betinget frakendelse af førerretten, når der er begået seks overtrædelser inden for tre år, mens der i dag kun skal tre overtrædelser til. Det foreslås samtidig, at frakendelse af førerretten kan undlades under særligt formildende omstændigheder. Endelig foreslås det, at der indføres mulighed for at strafforfølge chauffører og virksomheder for overtrædelser af reglerne på køre- og hviletidsområdet, som konstateres her i landet, selvom overtrædelserne er begået i udlandet af en udlænding.

Bemærk at det er flere lovforslag vedr. oplysningspligten, så det både vedrører den alm. borger og vognmænd.

Ps. Loven er vedtaget, så der er ikke så meget at rafle om. ;o)

• #19   30. maj 2009 og så aller sidste link: (link fjernet)

Vedtagne love

Lov nr. 347 af 6. maj 2009 om ændring af færdselsloven (Straffen for tilsidesættelse af oplysningspligten og frakendelse af førerretten på køre- og hviletidsområdet m.v.)

Loven træder i kraft den 8. maj 2009.

Loven indebærer for det første en skærpelse af straffen for bilejere, der ikke efterkommer politiets anmodning om at oplyse identiteten på den person, som – typisk i forbindelse med en konstateret færdselsforseelse – har været fører af bilen. Bødestraffen for tilsidesættelse af denne oplysningspligt, der ikke gælder tilfælde, hvor ejeren selv har været fører af bilen, hæves således fra 500 kr. til 2.500 kr. for at give ejeren et større incitament til at oplyse førerens identitet.

Så skulle det vidst være slået fast med 7-tommer søm. ;o)

• #20   30. maj 2009 Ingen der har svaret på trådstarters spørgsmål, det er måske druknet iden denne link og paragraf-flodbølge.....

• #21   30. maj 2009 per A - Jeg giver op... Jeg synes ellers, det står meget klart, men du tolker det tydeligvis på en anden måde.

Der er ikke andet for, end at du må prøve reglen af i praksis, så må du holde på, at det kun gælder vognmænd...

Peace out!! ;o)

• #22   30. maj 2009 den lov gælder - desværre - også for alle andre, det står der jo

• #23   30. maj 2009 Jacob X har fudstændig ret i det han skriver:
    "Man har oplysningspligt om hvem der benytter ens køretøj. Over holder men ikke den, får men en bøde. Den var før på 500 kr, men er lige blevet forhøjet til 2500 kr. "

I gamle dage slap man afsted med en plov hvis man ikke kunne "huske" hvem der havde kørt ens MC på det pågældende tidspunkt på dagen...
    De har sat prisen op for at tilbageholde oplysninger, men nu findes der jo stadig metoder og tricks til hvordan man kan slippe afsted med ca en plov i udgifter hvis sådan noget skulle ske (som motorcyklist).... Og endda uden at blive skrevet nogen steder for det...

Hvad der skete med motorcyklisten som stoppede igår, eller for den sags skyld, alle de andre som blev jagtet igår, ved jeg ikke noget om smiley

• #24   30. maj 2009 jeg vil bare sige en ting... BØLLER!!! ;o)

• #26   30. maj 2009 He he ja nogen rigtigt bøller. Det så jeg godt

• #27   30. maj 2009 bøøller!

• #29   30. maj 2009 Ja BØLLER :o)

• #30   1. jun 2009 I england må de ikke efterfølge motorcykler da det kan fremprovokere et uheld og så kan man sagsøge dem ind i helvede. Hvis det var det man ville.......

• #31   1. jun 2009 aj koster det nu 2500? betalte da kun 500 sidst der var en der testkørte min:/. Kan være man skal være mere opmærksom på hvem man giver prøveture nu.

Kommentér på:
"striben" igår fredag

Annonce