Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.
  • Havearbejde 900 kr.
  • Hækkeklipning 1.200 kr.
  • Opsætning af gardinstang 500 kr.
  • Male to værelser + lofter 2.750 kr.
  • Samle IKEA møbler 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Red dit liv
  • #1   12. jun 2009 Syntes ikke rigtigt der er noget overaskende i det, men ja man burde da ikke spare der kan heller ikke forstå folk der er så meget imod abs på cykler

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #2   12. jun 2009 Tja... hvis den svenske undersøgelse er "troende", så burde afgiften på MC'ere nedsættes med min. 50% såfremt der er monteret ABS på cyklen. I sidste ende kan dette "tjenes" hjem for staten... som så ikke har omkostningen fordelt på politi, falck, sundhedssektor mv.

Tænk engang... man kan faktisk tjene eller spare penge på "død og ulykke"... Måske man skulle sende en kopi til Kristian Jensen i Skatteministeriet? Han er jo venstre-mand.. og med liberal approach til livet, så burde han - af alle - kunne forholde sig til sagen! smiley

/h

• #3   12. jun 2009 Det er logik og giver god mening. Efter at have afprøvet abs'en på den lille røde er jeg ikke i tvivl om, at det gavner gevaldigt i en paniksituation. Jeg vil aldrig mere undvære den sikkerhed.

- hans M
    Siden hvornår er Venstre gået tilbage til liberal politik?;-) Så vidt jeg ved er de Radikale pt. det eneste parti med en tydelig liberal profil.

• #4   12. jun 2009 Har vel ikke så meget at gøre med at sidde og sove når man kører. Det ville da være utopi at tro at man er herre over alt hvad der sker omkring en. Jeg vil personligt ikke undvære abs. Det har reddet min røv.

• #5   12. jun 2009 -Rene J
    Ja, det er jo ikke alle, der er en supermand som dig;-)

• #6   12. jun 2009 Selvfølgelig virker ABS - logik for enhver. Se så at få gang i nogle seriøse undersøgelser, for der skal åbenbart facts på bordet, for at få folk til at ofte ABS`en. Jeg har været i utallige situationer, på mine mange ture med andre mc`er ( kører ca 15 t km om året) hvor mine med mc`er uden ABS, er kommet i faretruende situationer og hvor jeg på ingen måde har været i en truende situation. Det har specielt været mærkbart i regnvejr.
    Så her er 2 ting, der kan redde dit liv - ABS og Michelin pilot power 2 CT.
    Jeg kører idag på pilot road 2, men synes at power 2 ct var bedre i regnvejr.

• #7   12. jun 2009 Rene J

Der kan vel opstå farer tæt på en så man ikke vil have mulighed for at bremse stille og roligt. Men hvis du kan det så er du vel bare en bedre mc kører end mig og vel også de 50 % i Sverige der ikke nåede at bremse. smiley

• #8   12. jun 2009 Rene J sku møde Rossi. så fik Rossi sku sin overmand!!! hehe det gaassssss.

• #9   12. jun 2009 hehe tjae og penge i kasko.. har været der.

• #10   12. jun 2009 hehe ja. meeen den går de nok ikk med til. ABS er jo ikk ensbetydende med at det er idiotsikkert at køre!

• #11   12. jun 2009 hehe ja. man må jo bare køre efter forholdene, og lade være med at spille Elvis medmindre man har styr på hvad man laver. igen jeg har været der. ØV!

• #12   12. jun 2009 Jeg har næsten lige fået kortet.. Jeg ville mene at det skulle være en del af undervisningen på køreteknisk.. Med og uden ABS, som med biler.. Ville virkelig gerne have prøvet en ABS-cykel..

• #13   12. jun 2009 selfølig kan man bremse, med alm, bremser, det har vi altid gjort, en dag køre vi også med sele, servo , osv, og den sande køreoplevelse er væk, tror måske også nogle ville tage lidt støre chancer, fordi de mener abs klare det for dem, det går jo sådanset kun galt hvis man panik bremser, med allm bremser, , bare lige min mening, ku da godt tænke mig at prøve en mc med abs, måske det ville ændre min mening,,
    go sommer og giv den gas.. mvh hc

• #14   12. jun 2009 har heller ikk prøvet en "situation" med en maskine med ABS, MEN igen ABS er blot en ekstra sikkerhed.... det kan stadig gå galt

• #15   12. jun 2009 Da jeg så på cykler sidste år mener jeg da at cykler med abs kostede det samme som dem uden pga afslag i afgiften?!? husker jeg forkert?

Det eneste minus ved min cykel er mangel på abs, men så er der da det mindre der kan gå i stykker hehe

• #16   12. jun 2009 Hold da op en fin dokumentation vi fik der...

• #17   12. jun 2009 Det var da den vageste artikel jeg nogensinde har læst !

• #18   12. jun 2009 Det er muligt at ABS redder liv - men det gør kørsel med omtanke og evne til at læse trafikken også - og så er det endda gratis og uden afgift at tænke sig om smiley

• #19   12. jun 2009 ABS min bare røv. Hvor tit er det lige man bruger det i bilen ?..... ....... ...... Nå det er måske kun mig der har mærket det een gang, og der overreagerede den i nyfalden sne. Giv os biler tilbage uden ABS, så man kan styre dem !

• #20   12. jun 2009 Hvorfor kommer folk altid ud i de situationer hvor de skal bruge abs. Jeg køre sku rimelig til på min mc. Men ser man sideveje længere fremme, landeveje hvor der kunne være skidt på vejen osv så sænker man sku da farten, eller hva? Jeg har aldrig (7-9-13) været i en situation hvor jeg har tænkt fy for satan det var tæt på. Plus at hvis man kan kontrolere det er det jo bevist at ABS er ringere end hvis man kan bremse op til dækkets slip punkt. Bremser og dæk på en moderne mc(abs eller ej) er jo overdimensioneret alligevel. Jeg er ikke imod det, syntes bare det er forkert at sige at netop abs'en redder ens liv. De siger at 50% af alle dødsulykker kunne være undgået med ABS. Gi en begrundelse for det. Det er jo det samme som at sige at fart dræber føreren. Der er langt flere kriterier der spiller ind.

• #21   12. jun 2009 -jannik N
    Er ABS beviseligt ringere. Jeg tror disse personer mener noget andet og jeg tror de har styr på optimal opbremsning:
    http://www.youtube.com/watch?v=X6kO6ltk3a0&feature=PlayList&p=06D7BB9DE7C76985&playnext=1&playnext_from=PL&index=23

Jeg har endnu ikke haft brug for min ABS i "rigtig" situation, men havde fornøjelse af at teste det ifb. med FDM køreteknisk kursus i påsken. Jeg kunne konsekvent nedbremse fra 80 km/t på ca. 20m og fra 130 km/t på ca. 50m. Denne max. bremseøvelse viste tydeligt abs-fordelen for os almindelig dødelige: abs-maskinerne havde en mere konsistent og markant kortere bremselængde end non-abs maskinerne. Jeg tør slet ikke tænke på forskellen i en paniksituation.
    Men abs er ikke løsningen på alle ulykker - langt fra. Som flere har skrevet, så måden man kører på og evnerne til at håndtere sin motorcykel uden tvivl det vigtigste. Abs virker også kun ved lineær nedbremsning. I sving er der ingen fordel.

• #22   12. jun 2009 Som altid er der dem som gør det til en enten eller situation mellem overvågenhed og ABS. Det lader simpelthen til at være umuligt både at køre med hjernen tændt og have ABS på cyklen.
    Det er naturligvis noget fis for et selvtænkende individ som sagtens kan overskue både at have ABS på cyklen og bruge hjernen til at forudse farlige situationer.

ABS er netop til de situationer som man ikke har kunnet forudse og som hvis man skulle tage højde for dem og ikke risikerer noget skulle de opstå, skulle køre rundt på 10 km/t på samtlige af Danmarks veje. Det er når hjorten pludselig springer op fra en vejgrøft, en fodbold skydes over et plankeværk etc. Alle de ting kan ske lige foran en, og med lige foran en mener jeg en afstand kortere end at man både når at tænke, bremse, føle og undvige. En afstand så tæt at man kun når at bremse, og kun overlever hvis man gør det NU og perfekt.

Alle kan panikke i en given situation. Grænsen for hvornår det sker kan så være individuel, men at sige at man ikke kan panikke, det giver jeg intet for, så kan de for min skyld bilde sig selv hvad som helst ind.

• #23   13. jun 2009 Abs kan ikke holde dækket på slip punktet. Kun en trænet hånd på en mc eller fod i en bil kan det. Hvis man nakker bremsen, ja abs er bedre. Det er jo fordi folk panikker situationen opstår. Hvis man lærer at holde dækket før det låser bremser det bedre end abs. Hvergang hjulet låser med abs løser den bremsen og så bremser den jo ik. En video på youtube siger mig intet. Man kan jo finde en milliard videor der alle modsiger hinanden.

• #24   13. jun 2009 -jannik N
    Dine udtalelser havde sin berettigelse for 10-15 år siden, da abs-teknologien på f.eks BMW'erne var af knap så god karakter. Men de fleste nye abs-systemer er nu blevet væsentligt bedre end mennesker (vi reagerer alt for langsomt). Du har teoretiske ret mht slippunktet, men i realiteten er det ikke sådan. Man ved ikke hvor slippunktet er på et givent tidspunkt, derfor kan selv en trænet hånd ikke ramme det perfekt, blot komme nærmere.
    Mht. Youtube, så er mediet ikke det vigtige, men indholdet. Du vil sikkert sige at de road racing kørere og MCN track tester ikke er dygtige nok til at bremse:-)

• #25   13. jun 2009 Spørg john mcgunnies, rossi, fogerty osv om de kan bremse bedre end abs. Tror jeg godt de kan. Har prøvet flere racerbiler med og uden abs. Det dur, men man kan være mere præcis selv. Man kan bremse op til punktet af hvor dækket kun lige drejer rundt. Ikke låst, ikke kørende frit. Så længe en abs ikke gør det er det jo ikke lige så godt. Det er jo ikke kun hvor hårdt man trykker på bremsen men hvordan man levere trykket. Knalder man til bremsen låser den, levere man det glidende men bestemt og hårdt får man jo langt størrer bremse effekt. Mener bare ikke man kan sige at abs ville redde 50% og at det er så meget bedre.

• #26   13. jun 2009 Vil lige linke til en video du burde se jannik.

http://www.youtube.com/watch?v=X6kO6ltk3a0&feature=channel

Talet er vel baseret på at man har set hvor mange ulykker der er sket hvor ulykkerne kunne være undgået hvis bremse længeden havde været XX% kortere, som er den procent sats som ABS gennemsnitligt forbedre med.
    Og det er da egentligt temlig åbenlyst, at med mindre du netop er MotoGP kører kan ABS betale sig, de abs systemer de har idag er altså Sindsygt gode, og hvis man er så god man kan klare sig uden, kan man faktisk koble det fra på den nye honda også smiley - Så er det jo bare at give den gas.

Dog er jeg sikker på når man ligger og roder på en fremmed persons bagsæder og ømmer sig over at være røget gennem hans bagrude fordi han bremsede op hurtigere end dig, så ærger man sig over man ikke havde absen slået til smiley (Dermed ikke sagt et kunne være undgået)

// Michael

• #27   13. jun 2009 -jannik m
    Det er jo netop professionelle road racere i videoen og de kan langt fra bremse så godt uden ABS.

-Michael M
    Det er den samme video, jeg linker til længere oppe.

• #28   13. jun 2009 Så hvis man er motogp køre jan man bremse bedre men hvis man er pro mc kører kan man ikke?? Den hænger jo ikke sammen. Kan ikke se videon lige nu, men vil have et kig senere. Abs eret elektronisk program, det reagere efter kalkulationer og et program, enten er hjulet låst eller også er det ik. Den kan ikke føle underlaget, justeret trykket i henhold til afstanden for hvad der sker foran en osv. Med nok trænning kan en føre gøre det bedre end abs, så gi de proff en dag på deres cykel og de skal nok kunne gøre det bedre. Abs og alle andre sikkerhedssystemer er lavet til et stort potentionelt marked hvor man kan købe sig en +300km/t og føle sig sikker uden trænning.

• #29   13. jun 2009 Jannik N, Det er fint at tale om proffesionelle kører der bremser når de ved at de skal bremse. Så mangler vi blot at fastslå at vi andre altså ikke er prof. racerkører og at der ude på vejen kan opstå uventede situationer som man ikke kan forudse.

Så tror jeg pludselig ikke de marginaler en prof. bremser bedre end ABS betyder det helt store.

• #30   14. jun 2009 Har lige set klippet og ja okay det er fanme smart. Vidste ikke den tager bagbremsen med ind i kredsløbet. Den bliver sku nok svær at konkurrer med.

• #31   15. jun 2009 Bla. bla. René. Uventede situationer kan også opstå for dig. Du kan også gå i panik; du er et menneske, right?

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#32   15. jun 2009 Hold da helt op... mig som bare ville se det i sundhedsøkonomisk- kombineret med afgiftspolitisk perspektiv! Og så begynder folk at drøfte pro/kontra ABS og evnen til at "pisse teritorielt" farvand i forhold til ens evne på for- eller bagbremse?

Alle forandringer er som udgangspunkt skidt... generelt betragtet for den jævne dansker! Også her falder du, mig og såvel René ind under samme hat - uagtet og vi vil eller ej. Da kørelys skulle indføres..kan du huske hvilket traume du havde? Tvunget brug af sikkerhedssele? Da var du klar til indlæggelse på lukket P - korrekt?

Som nævnt ovenfor, så handler det ikke kun enten eller.... men både og..og ikke mindst... lad det være et samfundsøkonomisk neutralt projekt! Sidstnævnte sker ikke...vi er jo ikke naive... men tanken om at nedsætte afgiften på MC'ere til fordel for færre trafikuheld- endda med reduceret dødsantal... tanken... er bestemt nærliggende!

smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#33   15. jun 2009 René... Helt enig! Indfør 0,0 promille - så er der zip-zero-nada debat i forhold til alkohol. Så har vi løst ét af mange problemer. Tilbage har vi så alle de uheld med døden som udgang...om dette sker vha. ABS eller ej... tja, det er og bliver et spørgsmål om økonomi.

• #34   15. jun 2009 "Nej problemet er at alt for mange ikke kender deres mc, samt når de er ude at køre så sidder de og sover.
    Mange går i panik bare de ser lidt grus eller sten på vejen, de skulle øve sig noget mere eller lade deres mc stå."
    100% enig med Rene J her. Men ovenstående udelukker ikke ABS og dens gavnlige effekt for "pøblen". Jeg vil dog også sige, at penge til et køreteknisk kursus, hvor man rent faktisk lærer at håndtere sin maskine under kontrollerede forhold, kan være givet rigtigt ud. Jeg har kørt (stort set) dagligt på mc siden 1995, men lærte næsten mere om at køre mc i løbet af et 2 dages FDM-kursus i påsken end jeg har gjort i de 14 forgangne år.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#35   15. jun 2009 Jeppe... Tillykke....enighed med René... Men så er det bare det "faktum", at tråden startede ift. Svensk undersøgelse af MC-ulykker, og en given påstand om at ABS ville redde 38-48% af alle ulykker/dødsulykker!

Du kan sende alle de MC'ister afsted på FDM-kursus som du vil... og du vil til tid og evighed have samme problemstilling...over tid! Det er præcist samme princip du har med en bil... hvis du ikke kører konstant... så taber du erfaring og bliver rusten! Hvis du som MC'ist triller 20-30.000km årligt... så vil du - stadig - være rusten i starten af året, men til gengæld have en kæmpe erfaring sidst på året...

Og min endelige pointe vil ligeledes være, at såfremt den Svenske undersøgelse står til troende (hvilket jeg ikke skal gøre mig til smagsdommer for), så kan vi undgå fra 38 til 48% ulykker ved at indføre ABS... uagtet om du og Rene tager på MC kursus hos FDM eller ej... Hvad er bedst? smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#36   15. jun 2009 PS: MIg bekendt kan du godt tage på MC-kursus hos FDM ...også selvom du har monteret ABS på din MC! ;o)

• #37   15. jun 2009 -hans M
    Du læste vist ikke mit sidste indlæg ordentligt igennem (eller alle mine andre indlæg i denne tråd, hvor jeg også er fortaler for abs). Prøv at læse det igennem igen eller så kan jeg lige citere:
    "Men ovenstående udelukker ikke ABS og dens gavnlige effekt for "pøblen"."

• #38   15. jun 2009 PS: Mig bekendt er det en fordel at læse alle indlæg igennem inden man kritiserer en persons udtalelser;-)

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#39   15. jun 2009 Jeppe: Øhhh.....det er bestemt ikke kritik - hverken af dig eller din holdning! Hvis du har opfattet det således, så er det ikke hensigten fra min side. Forsøger - efter bedste evne - at føre en dialog! smiley

PS: Jeg læste skam dit/dine indlæg... Og jeg sår ikke tvivl om du er pro/kontra ABS, hvilket jo er reelt ligegyldigt. Jeg havde blot en "comment" på dit indlæg ift. kørekursus, som bestemt er godt og berigende, men absolut ikke noget der kan/skal stå for sig selv. Man kunne jo selvfølgelig lave en kombination af det hele nemlig; at indføre tvunget ABS på alle nye cykler (ældre skal være skrottet inden 5. år fra d.d.), indføre 0,0 promillegrænse for alkohol (skal gælde for fodgænger, cyklist, knaller, MC, bil samt båd), tvunget "kørekursus" hvert 2. år osv. osv. Så løser vi altså - tror jeg - 95% af alle udfordringer. Tilbage står vi med (navn) som aldrig vil lære det... du ved.. ham som altid hiver bæstet på baghjul på ringvejen, ham der altid skal lave kogere og køre med 180km/t hen ad villavejen - lige forbi børnehaven... ham der altid laver "forbikørsel" højreom på motorvejen....ja ham....vi kender ham alle! smiley

• #40   15. jun 2009 -hans M
    Hvis du har læst mine indlæg, hvordan kan du overhovedet tro, at jeg har en holdning om at køretekniske kurser kan/skal stå alene, så?

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#41   15. jun 2009 smiley Tja, måske det har noget med den måde du har fortolket det du har skrevet- og ligeledes hvordan jeg har læst det! Men sagen er opklaret...du mener så ikke at det skal stå alene... Noteret! smiley

• #42   15. jun 2009 -hans M
    Ja, det kan være svært at fortolke rigtigt, når man ikke læser grundigt nok igennem.

Kommentér på:
Red dit liv

Annonce