{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.057 visninger | Oprettet:

Kan dette skyldes overtryk i motoren? {{forumTopicSubject}}

Hej guys

Jeg startede en tråd for omkring 1 til 2 uger siden, om at min nyindkøbte Honda XR 400 R spyttede meget olie ud af overtryksslangen fra motoren, og kunne ikke finde ud af hvad det skyldes. Tråden kan læses her -> http://motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=118569

I dag har mig og min kammerat fået skildt lortet af, for at tjekke motoren igennem for at prøve og finde løsningen. Den skulle eller sigende have fået boret cylinderen op til 440ccm og nyt stempel, knaster og skulle være lavet ved en autoriseret Honda forhandler for ikke forfærdelig lang tid siden.
Da vi pillede cylinderen af tidligere, opdagede vi sjove slidemærker i cylinderen, selvom den så fin ud og ingen ridser. Den har bemærkelses værdigt lavede 2 spor i hver sin side, som om at cylinderen er honet ovalt istedet for cylindrisk :/. Er det muligt?
Vi prøvede og sætte cylinderen på igen og ser og der kunne være noget slør imens stemplet var i cylinderen. Der var ikke rigtig noget at mærke, men i højre side gabber stemplet rimelig meget. De gabber faktisk 180 grader rundt. Er der ikke en god chance for at det kan være det der forårsager at kompressionen kommer ned i motorhuset?
Jeg har prøvet og tage nogle billeder, så det er til at se. På mandag får jeg målt om cylinderen er cylindrisk, og hvis ikke må jeg købe en ny :/.
Hele motorcyklen kommer under en stor renovation nu! Der er bestilt ny fighterfront, Wiseco fiber koblings-kit, trial tech vapor computer bliver skifter ud med TomTom Rider. Hele motorcyklen bliver malet matsort, med custom stafferinger.
Nå sidespring, men tjek billerne, som nok taler lidt for sig selv.

Med venlig hilsen
Allan

http://img141.imageshack.us/gal.php?g=cimg4184a.jpg

<a target='_blank' href='(link fjernet) src='(link fjernet) border='0'/><br>
<a target='_blank' href='(link fjernet) src='(link fjernet) border='0'/><br>
<a target='_blank' href='(link fjernet) src='(link fjernet) border='0'/><br>
<a target='_blank' href='(link fjernet) src='(link fjernet) border='0'/><br>


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan dette skyldes overtryk i motoren?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #1   26. jun 2009 Det stinker af amatørarbejde - og ja cylinderen virker som om den er oval...

    Og ja det kan SAGTENS gøre at olien pisser ud af overløbet. :o)


  • #2   26. jun 2009 sajmon! sikke et konstruktivt svar! smiley vi alle kan jo ikke være verdens mestre fra en start.. og hvis man ikke prøver sig ad, lærer man sku aldrig noget. smiley

  • #3   26. jun 2009 sorry me bad!! var det jo egentligt nok..
    og jo det er sku ikke det bedste håndværk de har haft gang i!


  • #4   26. jun 2009 Nu er det jo ikke første gang man hører om en cylinder der er oval........også efter boring. Det er jo menesker der arbejder disse steder,og de er IKKE fejlfri.Men skide surt ,da der sikkert er betalt gode penge for sådan en boring. Havde en ven for en del år tilbage,der fik boret sin 850èr Norton. Den satte sig med et brag,og ødelagde både cylinder og stempler.Den var også oval efter boring,og det kostede ham spidsen af en jetjager at få cyklen kørende igen.
    KIM.


  • #5   27. jun 2009 Ja, det er desværre lidt amatør arbejde. Jeg vil jo mene når man bearbejder sådan noget som en cylinder, så burde det sgu være mulig at lave den cylindrisk uden problemer, alt afhængig af hvordan den er bearbejdet. Der findes måleværktøjer der måler µ enheder, og det SKAL man bruge når man laver præcisionsarbejde med sugepasninger, som en honet cylinder.
    Men som sagt - Det er kun mennesker og ALLE kan lave fejl, men syntes godt nok den gabber meget.
    Nå, men er glad for at folk godt kan se det ser lidt galt ud og det ikke kun er meget, der er blevet lidt ferbrilsk! :).


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #6   27. jun 2009 Der skal være 5- 6 hundrede dele tolerance i en cylinder, her er der da hvis 5-6 tiende dele, det ligner osse en hjemme honing.

  • #7   27. jun 2009 Det må næsten være fordi der ikke er brugt en rigtig honer. Det virker lidt usandsynligt at den skulle være blevet oval af selve bearbejdningen.
    Men det kommer selvfølgelig an på hvordan man har grebet det an. Hvis man har brugt CNC fræsning, kunne der godt være risiko for at emnet har slået sig i opspændingen, eller der ikke er rettet ordentligt op.
    Samme gør sig gældende for drejning, og fræsning med borehoved, hvis opretningen halter, bliver det aldrig godt.
    Og så vil jeg mene at det er vigtigt at man honer i en fastlåst stilling, altså på en fræser eller drejebænk, og ikke i en bordskruestik med en boremaskine.
    Men du kan da spænde lortet op, og køre et måleur rundt, for at se hvor ujævn den er.


  • #8   27. jun 2009 Det er højest sansynligt, at det bare er en støbejernsforing, i cylinderen. Nicasil, og andre belægingstyper, bruges på totakterer.

  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #9   27. jun 2009 Rasmus nicasil bruges i alle nyere motorer, også 4 takt, med hensyn til det ovale hul, tror jeg at den bare er slidt op, så bliver den oval, og hvis man så bare honer den, bliver den ved med at være oval, man kan selfølgelig godt hone den rund igen men så bliver den alt for stor, så der er nok tale om en misforståelse om borings arbejdet, eller en lille løgn, fra sælger.

  • #10   27. jun 2009 Fanta H:

    Ved ikke hvordan tolerancerne er i en cylinder, men som sagt befinder vi os helt sikkert i hundrede dele. Den her ligger altså i tiende dele. Hvis jeg ikke tager fejl vil jeg tro det er omkring 0,2 eller 0,3 tiende dele, og det er MEGET!

    Jeg tror også det er en foring der er kommet i, men kunne ikke forestille mig den er oval fra start. Dem der har boret den op til at kunne få foringen i, må have lavet den oval, og så tvunget foriingen i. Jeg tror det ender med jeg køber et nyt cylinder kit og køre det til.


  • #11   27. jun 2009 Tror også sælger har snakket for godt for at få den solgt. Jeg skrev til ham for at høre om den havde dryppet olie i den tid han havde den, for det var altså ekstrem nu. "Nej, kun hvis han havde fyldt alt for meget olie på, så kom det ud af luftfilteret".. Luftilteret tænkte jeg bare! WTF! Men den var stort set tom for olie da jeg så tjekkede.
    Da jeg hentede motorcyklen gik den også ud 2 gange, men startede efterfølgende med det samme, og jeg kørte omkring 80km/t hele vejen hjem. Ved godt den ikke er bygget til at blive fyret af.
    Han har udemærket godt vidst at der har været noget i vejen med den! Det kan jo være han følger med i indlægget, for han er da på MCG!


  • #12   27. jun 2009 Blive fyret af på lige lange strækninger

Kommentér på:
Kan dette skyldes overtryk i motoren?

Annonce