{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.617 visninger | Oprettet:

Koblingen røg efter kun 3.500 km!!! {{forumTopicSubject}}

Jeg købte mig en sprit ny Suzuki SV 650 SK9 for ca. halvanden måned siden. Se min profil - dejlig mc. MEN efter kun 3.500 km. så begyndte koblingen at fedte, og det blev kun værre... Jeg havde kørt den til efter bogen og overholdt mit 1.000 km. eftersyn.

Forhandleren (KOK MC i Holstebro) og jeg, vi øgede frigangen til koblingsgrebet en smule mere, da det jo kunne være at den fedtede hvis den trak i wiren konstant. Det hjalp dog ikke... smiley
Jeg afleverede den til forhandleren og deres mekker gik i krig. Han konstaterede at alle koblingspladerne (12 stk.) var helt færdige! Og jeg måtte nu vente knap tre uger på at koblingen skulle bestilles hjem! da hverken forhandler eller Suzuki (importør C. Reinhardt) selv lå inde med den.

Den nye kobling kom i min mc og nu spiller den igen smiley
MEN så kom overraskelsen - Reinhardt (Suzuki importøren) ville sgu ikke dække koblingen trods det lave antal kilometer! De mener at jeg har kørt med en finger på koblingsgrebet alle 3.500 km...
KOK MC kæmpede med dem indtil der intet mere var at gøre...
Det er ikke min første mc, men nummer to, så KOK er enig med mig i, at jeg næppe har hverken voldtaget SV'eren eller kørt med en finger på grebet!

KOK skal ha' ros for at de har kimet Reinhardt ned, og da de ikke længere ville tale i telefon med KOK, så sendte de mails til dem. Men ak ja, jeg måtte trods det alligevel selv punge ud for en ny kobling (dog med en flot rabat fra KOK - fedt).

Det skal dog siges, at der i garantien på en Suzuki står, at koblingen er en sliddel og derfor ikke dækkes af den. Men jeg begriber ikke at Reinhardt ikke magter at dække den når den går kaput efter kun 3.500 km. på en helt ny cykel....

Som jeg ser det kan der være sket tre ting:
1. Jeg har kørt som en gammel kone med en finger på koblingsgrebet.
2. Under 1.000 km. eftersyn er der hældt forkert type olie på.
3. Koblingen har haft en defekt helt fra start af.

Er der nolge derude som har oplevet noget lignende???

Er der nogen chance for at tage sagen op med forbrugerstyrelsen???

For ærlig talt så føler jeg mig snydt! - Jeg køber jo en ny cykel bl.a. fordi at der er en garanti på den.

MVH
Jarno


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Koblingen røg efter kun 3.500 km!!!
  • #1   3. jul 2009 Sikke noget svineri,- om jeg fatter at Reinhardt vil lægge navn til sådan en behandling af en kunde. det kan de simpelthen ikke være bekendt.

    Jeg forstår godt at du ikke vil finde dig i det, og det er helt urimelig at du skal betale nogetsomhelst på en ny mc som kun har gået 3500 km.

    Når KOK støtter dig,- så burde Reinhardt stole på deres forhandler og tage KOK`s ord for at du hverken har voldtaget maskinen eller kørt med fingrerne på koblingsgrebet,- og så bare se og punge ud med en ny kobling !!

    Jeg håber dit indlæg får lov til at blive her,- og at nogen herinde kan være dig behjælpelig.

    Mvh. Michael


  • #2   3. jul 2009 Det er helt klart en mangel ved varen. Jeg ville sende det til forbrugerstyrelsen og få gerne Kok til at stå som medafsteder om muligt? Øv øv øv...

    /Anna


  • #3   3. jul 2009 Ja den sag skal du sku gå videre med......!

  • #4   3. jul 2009 KOK skal *ikke* have ros! Det er forhandleren som skal stå til ansvar for sit produkt - ikke *nødvendigvis* importøren (ja, imp. giver tit en udvidet garanti som kan træde i kraft....)

    Så overfor KOK må du først og fremmest holde fast i:
    - at fejlen er opdaget og reklameret over inden 6 måneder.
    - at det er Købelovens reklamationsret som gælder.
    - at du derfor kræver at sælgeren overholder sit ansvar og afhjælper fejlen. (1)

    Og hvis du mener at KOK allerede har givet dig ret i at koblingen har været defekt, har de bare at rette op på det! ... Hvis du ikke har gjort det, så få sendt sælgeren et anbefalet brev med din status og krav.

    1)
    (link fjernet)
    (link fjernet)


  • #5   3. jul 2009 jeg må sige at jeg er med SIMON K på dette punkt

    du har jo som forbruger 6 måneder til at finde alle de fejl du kan, og indgive klage over dem, og så skla forhandleren dække dem, så jeg synes ikke helt kok fortjener den ros du giver dem, men nok om det.

    men det er jo ikke første gang man hører sådan en historie om reinhart, husker også der var en anden person her på galleriet med en intruder m1800, tror jeg det var, som ikke kunne få dækket hvad han faktisk havde ret til

    så jeg synes HELT klart at du skal gå til forbrugerklagenævnet


  • #6   3. jul 2009 hvad kostede det i øvrigt?

  • #7   3. jul 2009 Simon har ret, du har handlet med forhandleren, og han skal rette fejlen. Om imortøren så holder forhandleren skadesløs er ikke din hovedpine.

    Ja det kan godt være at suzuki er blevet meget billige, men det der er sparet i indkøb kan man så sætte til på selv at skulle betale for garantireperationer??

    Tommelfingeren ned herfra både over for forhandleren OG importøren


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #8   3. jul 2009 Reinhardt er og bliver dårlige til håndtering af reklamation/er. De har de altid været og det fortsætter nok i fremtiden....og det er utroligt at sådan en - og nu siger jeg det lige ud - banditimportør kan have suzuki m.fl. Deres metoder over for forhandlerne er barske...

    Anyway's... når dette er sagt, så er det jo ikke Reinhardt der skal "dække din garanti". Det er altid "sidste momsnummer" du skal gå efter.. og i dette tilfælde er det KOK MC. Like it or not... det må så være op til KOK MC at afkræve sit lille mellemværende med en "mulig" garanti-rep/ombytter... og i sidste instans, så er det jo også forhandlerne der skal få styr på Reinhardt...og ikke slut-kunden, dvs. dig og mig! Vi har forhandleren og forhandleren har (desværre) Reinhardt.

    Synd for Suzuki at de har en båtnakke som Reinhardt her i landet....


  • #9   3. jul 2009 Hvad olie har den kørt på???

  • #10   3. jul 2009 Michael Lemvig: Det er nu sådanne reklamtioner Suzuki altid har lagt navn til...

    Trådstarter: Kok har selv givet dig ret i du ikke har gjort noget galt, det er altså dem der dækker garantien overfor dig, ikke importøren. Kok skal selv hente deres tilgodehavende hos importøren. Det er deres kamp, ikke din.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #11   3. jul 2009 Som Jesper siger, er det KOK der står til ansvar overfor dig - og 3500km for en kobling er ikke nok.

    At KOK så skal tage slåskampen med reinhardt, er ikke dit problem.


  • #13   3. jul 2009 Det er ikke første gang man hører sådan om Suzukis DK-afdeling/importør. Som før nævnt har deres M1800 også haft koblingsproblemer, hvilket forhandler/improtør så stort på.

    Og så lige med sortseer-brillerne:
    Det er vel derfor en Suzuki er så billig i indkøb.


  • #14   3. jul 2009 Som jeg forstår det, så står der jo fra købet af, at koblingen IKKE er omfattet af garentien på pågældende bike. Så er den jo ikke meget længere.. At KOK så prøver om importøren vil dække af lige vel, er jo en ok service, men han er jo i sin gode ret til at nægte, som han jo så har gjort...
    Lidt dårligt?... hmm ja det kan man jo mene, men han er jo i sin gode ret.


  • #15   3. jul 2009 Allan J: Uanset hvad der har stået på slutsedlen, så er man som køber aldrig dårligere stillet end købeloven. Den er ufravigelig til skade for forbrugeren. Og en fejl der opstår mindre end 6 måneder fra købet, ryger ind under 6 måneders formodningsreglen. Ved køb af en ny MC, er det IKKE forventeligt at koblingen er slidt efter 1,5 måned og 3.500km. Fejlen er ikke opstået pga. slid, men en defekt. Derfor er trådstarter berettiget til at få opfyldt sin REKLAMATIONSRET hos forhandleren, uanset hvad der står af garantibestemmelser på slutsedlen.

  • #16   3. jul 2009 Som udgangspunkt efterlever en forhandler altid hans indkøbsled bestemmelse og det er også ham der skal tage slåskampen for dig.

    Jeg sælger til daglig værktøj til håndværkere så ser ofte nye ting der er ødelagt meget hurtigt og der kører vi altid samme regl. hvis ikke det er synlig vold mv. så SKAL!!! de i følge loven lave maskinen og det samme gælder din kobling.

    Du skal derfor gå ned til forhandleren og sige at såfremt han står fast på at kræve betaling for den opgave må han være indstillet på at tage sagen i retten da du har loven på din side. de kan IKKE fraskrive sig garanti på nogle dele på cyklen efter så få km... det vil aldrig holde juridisk da alle med bare en lille teknisk inddigt på en motor vil ku sige at det ikke er muligt at slide en kobling op så hurtigt uden synlige skader på motor, dæk mv.


  • #17   3. jul 2009 Det er altså ikke for at være lyseslukker:-)

    Den der har skrevet fakturaen, er den du har et eventuelt krav imod - ikke hans leverandør - det ligger helt fast.

    En kobling ER en sliddel, jeg siger ikke at du ikke har fået noget skidt, men en kobling KAN SAGTENS saboteres på 3500 km. Og Jesper, så spiller "forventelig" nok ikke nogen rolle.

    Du har i bund og grund ingen krav at rejse, men det ville måske være en artighed at give dig noget kulanceerstatning - helt eller delvist.

    Men - krav??? Ingen, og man kan heller ikke klandre hverken , forhandler, hans leverandør eller producenten for at stå fast på de betingelser, hvorunder en handel er indgået.

    Du kan jo tage det med i dine overvejelser næste gang du skal handle - lidt trist, men... realiteter


  • #18   3. jul 2009 Hej
    Hvis jeg var dig ville jeg benytte mig af Advokat jacob ........ ( ham i Touring Nyt ) tilbud om gratis konsultation til mc. ister, Prøv det, han kender lovgivningen, så slipper du for gætterier.
    Held og lykke med det.
    Gert.


  • #19   3. jul 2009 Rene J

    Det er efter min mening en uhyre naiv kommentar.

    Hvis nu du køber et nyt dæk (en slidkomponent) og mønsteret så er væk efter 1200 km, og du beklager dig, så er der hypotetisk to muligheder:

    Det kan være en skidt gummilegering eller du har kørt som et svin.

    Sliddele er masseproducerede, så har man ikke en historik, der viser, at man har en dårlig produktionsserie -og det kan jeg love dig, at ingen har første gang de præsenteres for et problem - så er der fra leverandørs, forhandlers og producents side kun en mulighed tilbage.

    Siden det er defineret som en sliddel, så får de også medhold første gang. Hvis du så køber et nyt dæk, og det sker igen - oge evt. igen, så begynder det at stille sig anderledes.

    Det havde været en helt anden sag, hvis en gaffelbro eller lignende var knækket.


  • #20   3. jul 2009 Hvad hvis den var røget efter 200 meter, Knud? Ville du stadig sige, den bare var blevet slidt op?

    Ja, en kobling er en sliddel, men 3.500 km? Det synes jeg lyder som alt for lidt til bare at kalde almindelig slidtage. (Og jeg ved ingenting om motorcykler.)


  • #21   3. jul 2009 Knud - du er jo helt galt på den !
    forbrugeren har ret de første 6 mdr. - sådan er det !
    du må MEGET gerne henvise til en sag hvor en forretningsdrivende har fået medhold i en ligende sag


  • #22   3. jul 2009 Snetyven:

    Der er selvfølgelig en nedre grænse, men vi ved alle, at en kobling kan knaldes af på ganske få km.

    Peter:

    det kommer helt an på, hvad de handler om. Prøv at anke over en sprungen elektrisk pære.

    Rene:

    Gu kan jeg sammenligne dæk og koblinger i denne sammenhæng - vi taler om sliddele (wear and tear parts), der er nærmest verden over udeholdt af garantier - også i købelovens forstand(tænk på den elektriske pære). Og så en ting til om dine bremseklodser der kan holde 10000 eller 100000 km. Det handler ikke bare om, hvilke klodser vi taler om. det handler mindst lige så meget om, hvem der bruger dem


    NB - jeg siger ikke at det er det trådstarter har gjort - jeg lever af at købe og sælge grej, hvoraf en del faktisk indeholder sliddele.

    Til tider kompenserer vi da en defekt sliddel, men første gang er indgangsvinklen til en færdig sliddel altid den samme - ikke bare her hos mig:-)



  • #24   3. jul 2009 Problemet ligger vel egentlig i at der står noget forkert på tanken af det smiley

  • #25   3. jul 2009 Fed kommentar af en mand der har Triumph og koreaner

  • #26   3. jul 2009 En gang til_

    Jeg siger ikke at Jarno ikke har fået en defekt kobling.

    Jeg siger at en kobling er en sliddel, og tilgangen til en død kobling med mere end bare ganske få km vil fra forhandlers, leverandørs og producents side første gang være - at den er en sliddel, der er død!

    Og med 3500 kms kørsel, er det en valid påstand!

    Lets face it - uafhængigt af alle andre kloge kommentarer om, hvad der er gørligt eller ej, kan jeg og alle I andre brænde en kobling på 3 minutter uden at køre så meget som en eneste km.

    Det her handler ikke om fairnes eller lignende - det handler om, hvad man som skuffet forbruger kan forvente.

    Jeg synes da bestemt, at Jarno skal foreslå sin forhandler en. at han yder en eller anden kompensation som kulance, men han kan ikke på nogen måde forvente den.


  • #27   4. jul 2009 Knud, ja en kobling kan nemt brændes af hvis man _bevidst_ prøver på det, men det kan næsten alle andre dele på en motorcykel altså også...

    Det er langt ude at påstå at fordi en del er en sliddel er den praktisk talt ikke omfattet af købeloven.

    Fordi en del på en mc svigter kan man jo ikke som udgangspunkt gå ud fra at det er som følge af hærværk? Altså har mc'en været fejljusteret fra fabrik/forhandler eller delen har været defekt fra start.

    Jeg ville tage kontakt til FDM, hvis det var mig. Deres jurister er nok bedre til at rådgive i sådan en sag en vi er :o)


  • #28   4. jul 2009 @; Knud (Vestegnen) J

    Jeg ville virkeligt gerne se dig brænde en normal kobling af på 3 minutter, eller 3500 km kørsel!!! Hvis du mener at Reinhardt har en fin sag med denne Suzukier du virkelig mærkelig i bøtten...


  • #29   4. jul 2009 Vinklen i dette her er, at forhandleren til enhver tid kan sige: Det er en sliddel - den går ikke itu på 3500 km ved normalt brug - den er jeg ikke erstatningspligtig på - og det bliver dæleme svært at afvise - også selv om han ikke skulle have ret.

    Og nu gider jeg ikke denne tråd længere - jeg ønsker Jarno alt held og lykke med sagen:-)


  • #30   4. jul 2009 Næh, selvfølgelig gider du ikke mere, du har endnu engang vist at du ikke mener en disse, Knud.

    Ville du stille dig tilfreds med 7 års garanti på din Kia men ikke engang 6 måneders reklamationsret på koblingen på selvsamme vogn? Nej, vel?

    Det er nøjagtig det samme vi snakker om, en forhandlers pligt til at dække en nødvendig reperation af en mc der ikke burde være denne reperation på...!
    Det er heldigvis derfor vi har noget der hedder garanti! Men den er vel også glemt???


  • #31   5. jul 2009 prøv lige at gå lidt tilbage og læs, hvad der er blevet skrevet.
    "med mindre at der er en klokkeklar historik over den nedslidte kobling, er det uhyre svært, at påbevise, at der skulle være en fejl på koblingen"! Med andre ord, har du ikke en datalog over kørselsmønstret, har du heller ikke en kinamands chance for, at bevise noget som helst! Og når en kobling står beskrevet som en sliddel, er den i samme niveau som dæk, kæder og pærer! Dvs en "over kantsten garanti!

    Li' det eller ej, men sådan er det!


  • #32   5. jul 2009 Knud: Er sikker på at slidtage ikke er dækket af reklamationsretten, men det er ikke det samme som at sliddele ikke er dækket hvis der er en fejl på dem.

  • #33   6. jul 2009 Kasper K, Knud J m.fl. - Hvis Jarno her skal forsøge at få KOK til at dække koblingen er der to hovedpunkter vi skal holde fast i:

    # 1. "..så KOK er enig med mig i, at jeg næppe har hverken voldtaget SV'eren eller kørt med en finger på grebet!" skriver Jarno.

    # 2. Køberen skal IKKE bevise at han ikke selv har været årsag til skaden (indenfor de første 6 mnd.). Det er sælgeren der evt. skal bevise at køberen HAR - og det har vi allerede afvist i pkt1. smiley
    (link fjernet)

    .. Det er STADIG købelovens reklamationsret der skal bringes i spil her. - Ikke imp./forh. udvidede garanti hvor de kan holde koblinger ude af aftalen...

    Knud skriver "Det er en sliddel - den går ikke itu på 3500 km ved normalt brug" -- nej, MED MINDRE DEN HAR EN FEJL! [i guder... ]

    Men til slut: Der er stor forskel på at *have* ret og *få* sin ret.


  • #34   7. jul 2009 Lad os sige, at hans SV'er i alt kommer til at køre 150.000 km og at koblingen i gennemsnit holder 3.500 km. Så skal han bruge 42 koblinger i maskinens levetid. Det lyder altså bare ikke rigtigt, sliddel eller ikke sliddel.

  • #35   7. jul 2009 Snetyv...
    Det kommer jo aldrig til at ske i DK at en maskine kommer op på 150.000km.
    En motorcykel, sports som touring, kommer sjældent over 40.000 herhjemme selvom de er 20 år gamle!

    Når folk på forum skal argumentere overfor det mærke de føler er bedst, har de altid mindst en i nærheden der har kørt over 100.000km uden andet end nyt olie..
    Men, når maskinerne sælges har de kun kørt til kirke om søndagen og ALDRIG i regnvejr!
    Tankevækkende...

    Jaja, et helt andet emne, men mon ikke den kobling er talt færdig nu?

    PS... KOK bør bare til lommerne i min verden....



  • #36   7. jul 2009 Håber jarno kommer med en opfølgning på om de betaler eller ej .....

Kommentér på:
Koblingen røg efter kun 3.500 km!!!

Annonce