{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.800 visninger | Oprettet:

johan a
johan a
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11

helt og fuldkommen nybegynder {{forumTopicSubject}}

jeg har hverken kørekort, dragt, hjelm, handsker, støvler eller motorcykel for den sags skyld, og forsikring har jeg INGEN idé om OVERHOVEDET, men jeg blev overhalet af en godt brugt og rusten cykel forleden og tænkte at det da ikke kan være så enormt vildt dyrt at komme igang? eller jeg er måske bare på vildspor og mangler derfor en million smiley

jeg har haft kigget på sådan en "GS 500" suzuki skridtraket men jeg har overgivet mine uskyldige ører til snak om 35 hk?

så kære mc-folk, udvid min horisont smiley

jeg HAR kørekort til alm. bil

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle seng 500 kr.
  • Opsætning af lamper, el og opvaskemaskine 3.000 kr.
  • Samle møbler sofa/seng efter vejledning 1.000 kr.
  • Nedtagning af eternitplader 3.000 kr.
  • Handyman 1.100 kr.
  • Rengøring 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  helt og fuldkommen nybegynder
  • #1   20. jul 2009 Du får den korte version:

Regn med 9000 til kørekort, 6000 til basalt udstyr, 3000 til ansvarsforsikring, 600 til grøn afgift. Læg dertil ca. 20 km pr l benzin, 2000 km pr l olie + 5000 til service og 2000 til dæk.

Så skulle du være kørendes et års tid - nå ja og så en cykel.

Som du ser er en meget stor del af ovennævnte engangsudgifter - det er ikke dyrt at køre MC:-)

• #2   20. jul 2009 Hvis du bruger søgefunktionen vil du se at rigtig mange anbefaler GS 500 til nybegyndere så det er nok et fint valg. I øvrigt er grænsen fra småt til stor kørekort 34 hk.

Det behøver ikke koste alverden at komme igang. Find en billig GS 500 (men husk at snakke med forsikringsselskaberne inden du køber). Ansvar kan gøres ret billigt, så det er op til dig om du også vil have kasko på. Og så skal du nok sætte minimum 4000,- af til hjelm, jakke og handsker.

.. og velkommen til i øvrigt smiley

• johan a
    johan a Tilmeldt:
    jul 2009

#3   20. jul 2009 nu siger du 9000 til kortet, jeg sidder og kigger på "experternes køreskole" som har kort til 6500, er det noget jeg skal holde mig fra?

• johan a
    johan a Tilmeldt:
    jul 2009

#4   20. jul 2009 hvordan gør jeg med en mc der har over de 34 hk?

• #5   20. jul 2009 Jeg kan se på din alder at du skal have "lille" kørekort først. Dermed må du kun føre mc med max 34 hk de første 2 år, eller indtil du fylder 21.

Du kan dog købe motorcykler med neddroslingssæt, så du må køre disse.

• #6   20. jul 2009 Nr 1. køb det rigtige udstyr, det er et dumt sted at spare.
    Nr 2. meld dig til en køreskole og få kortet (inden efteråret...det er træls at køre i regn og kulde)
    Nr 3. Prøv nogle forskellige modeller og se hvad du er til. Personligt ville jeg finde en speciel model som der er lidt historie bag, eller som man bare ikke ser så mange af (GS'ere er der jo maaange af på gaden).
    F.eks. Honda CB400F, Cagiva Canyon/River 500/600, eller nogle små offroadere der er sjove at starte på og nemme at køre?
    Og det er ikke specielt dyrt; ansvarsforsikring ved GF = 2500kr som ny.
    (Jeg har været der 2 år og er nu på 1600kr)
    MC = alt fra 10000 til 25000 får dig langt.
    Årlig afgift = 580 kr
    Syn (hvis nødvendigt) = 250 kr
    Alm. pleje årligt = 2000 - 5000 kr alt efter hvor meget du selv kan og vil og hvor meget du vil ofre på pleje.
    Og så benzin.

Hilsen Niels

• johan a
    johan a Tilmeldt:
    jul 2009

#7   20. jul 2009 hvad er mulighederne med offroadere?

• #8   20. jul 2009 Jeg vil nu sige at 6000 er i underkanten for udstyr.
    læderdragt 6500,-
    Støvler 2200,-
    handsker 1600,-
    hjelm 3800,-
    rygbeskytter 1100,-
    og det er bare det jeg kører med nu. har også tekstil dragt, så samlet set, lander vi på noget der ligner 20.000,-

• #9   20. jul 2009 - Unbreakable - - Jamen så er du jo nærmest Unbreakable. Det er dok nok lidt overkill at starte med så meget udstyr.

• #10   20. jul 2009 Offroadere er letkørte, og der er masser af muligheder for et billigt køb, samt at finde en cykel, der holder sig på max 34 hk.

Et godt eksempel kunne være en Yamaha XT350 fra 1990, der har 31 hk, og som har en bundsolid og enkel teknik. Den kan tage de fleste "husholdningsbiler" i optræk, og klarer 145 på toppen, samt koster ikke alverden.

Her er et eksemplar fra 1993:
    http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=60658761

• #11   20. jul 2009 Ja, eller også kunne man overveje at købe uden for DK's grænser og derved spare en DEL. smiley

• #12   20. jul 2009 ja, eller gå i t. hansen og få det hele til 3500

• #13   20. jul 2009 Sune >> Jaeh, man har da lov til at håbe, overkill er det måske, men jeg har altid sagt til mig selv at jeg ikke vil gå på kompromis med sikkerhed, eller komfort smiley

• #14   20. jul 2009 Ved godt at det ikke helt har noget med emnet at gøre, udover det at være nybegynder.. Lån aldrig mcén ud til en der aldrig har prøvet før..haha =0) http://www.youtube.com/watch?v=6b22BQjdO8g

• #15   20. jul 2009 SI, der er flere steder, hvor man tilbyder kørelort til 6500.

Nogle af dem virker også, hvis du er heldig, men hellere disponere lidt højt:-)

• #16   20. jul 2009 Udstyret kan købes brugt og så der mange penge at spare.

• #17   20. jul 2009 Jeg købre Rukka jak og bukser NYT ved skjern Mc for 5200 Kr.- Prisen var pga det var modellet fra året før.

Og med rukka ( Tekstil ) skal du ikke bekymre dig om du bliver våd " For det gør du ikke "

Hvad cykkel angår vil jeg nok anbefale noget 600 i stedet og så få det droslet . en 500 kan godt blive kedelig forhurtig

Hæld og lykke .. Ses der ude

• #18   20. jul 2009 Magnus D >> Det vil jeg så påstå at du ikke kan.
    Men vi kan da godt sammenligne med det du kan få i Thansen, hvor nogle af deres produkter er ganske udmærkede, men på ingen måde det bedste på markedet.

Thansen mc støvler Falco Sirius WTR, den eneste race støvle de har i sortiment, har ingen ankelbeskyttelse.

Thansens rygbeskytter fra uvex er testet og slipper 11,39 Kn igennem, hvorimod min Halvarsson er testet til kun 6,42, en forskel på hele 43 procent.

Thansens top handske Hiparts Kangaroo, har ikke en fingerbro mellem ringe og lille finger, og nu er lille fingeren nok den mest udsatte og svageste finger.

Deres Roleff læderdragt vil jeg ikke kritisere for andet end at den er klistret til med en flok åndsvage reklamer smiley

Deres hjelme er et helt kapitel for sig selv, når du køber en hjelm er det ikke kun skallen du betaler for, du betaler også for komfort, funktioner og pasform, udluftning, samt materialer i højere kvalitet.

du kan komme langt for væsentlig mindre end det jeg har brugt, men du kommer ikke i nærheden af det.

• #19   20. jul 2009 I stedet for at kæmpe om hvem der har brugt flest penge på udstyr herinde.. synes jeg i stedet jeg vil give dig det råd med på vejen- simpelthen at købe udstyr der på en måde passer til cyklen.

Med andre ord.. Når du får din første cykel med 34hk så køb udstyr i den billigere ende, dog uden at købe det værste lort. Du kan selvfølgelig selv sammenligne kvaliteten og de forskellige indtryk fra produkterne i den ende af pris-skalaen og på den måde opnå et acceptabelt "begynder-sæt"

På den måde er du i gang og du har nogenlunde udstyr til en nogenlunde cykel.. forstå mig ret. Er mc'isme ikke dig alligevel kan man nå at springe fra med minimalt tab, og på samme måde hvis din første cykel smutter fra dig og du laver skrammer i dragt/hjelm.

Hvis du så på et senere tidspunkt når du har mere erfaring, vil have en latterlig hurtig sportsmaskine, så brug pengene på på det fede udstyr nu. Gem drømmene om den lede kængurulæder-dragt og 5000kr hjelmen til du har cyklen der passer til.

Kan da iøvrigt lige tilføje at jeg for kun en uge siden købte Dominatoren som cykel nummer 2. Fandt et komplet sæt tekstil tøj i Bilka på tilbud til 750kr.. Det er sgu ikke det bedste- men faktisk har det overrasket mig positivt. Når jeg sammenligner det med kammeraternes tøj der er både 4 og 5 gange så dyrt - så synes jeg sgu egentlig ikke der er den store forskel.. Jeg er ihvertfald godt tilfreds med det.. og så passer det til cyklen.. smiley

.. bare mit bud

• #20   20. jul 2009 Med hensyn til kørekort er det et af de steder det er rigtigt dumt at spare.

Føl dig frem i dit lokalområde om hvem der er noget værd, hvis du tager kørekort det rigtige sted kommer du rent køreteknisk let 2år foran folk der har taget kortet et lortested.

Vejledende håndregel kørelærer kører motorcykel privat god undervisning.
    Kørelærer kører ikke motorcykel privat gæt selv om han/hun har prøvet at skride ud i et sving mm.

• #21   20. jul 2009 Vil give ret i at en off-road model er et god start sted, de som regel også lettere og der ved nemmere at styre for en begynder og mange af dem skal ikke drosles så meget som en 4 cyl. racer maskine og derved virker den mere udroslet.

Og du behøver ikke bruge alverden på udstyr, slet ikke hvis du kan køre i sidste års model og en fuld læder dragt og de hårdeste racer støvler osv. er altså også lidt overkill at starte med i min verden

• #22   20. jul 2009 Tommy: Købe udstyr efter motorcykel???

Vil hellere sige: Købe udstyr efter køreevne og hastighed og trafikken du kører i.
    Der skal ikke nødvendigvis mere end 40 km/t til at blive aflivet på en mc hvis du er lidt uheldig

• #23   20. jul 2009 Nu før vi kammer helt over i udstyr, testspecifikationer og mærkevarehysteri - vi taler om en begynder, der evt. vil prøve motorcyklismen af!!!! Proportioner, venner, proportioner:-)

Det vigtigste sikkerhedsudstyr sidder mellem ørerne:-) så begynd ganske rolig med en hjelm, der sidder godt fast, et par gode - ikke nødvendigvis dyre - handsker, en god - ikke nødvendigvis dyr - jakke med noget polstring og så evt et par støvler med skaft. Alternativt solide sko, der sidder fast. Man kan da også købe et par bukser, men det går ganske godt med splide jeans. Asfalteksem er ubehagelig, og det gør ondt, men det giver yderst sjældent varige skader.

INETE UDSTYR ERSTATTER KØRSEL MED OMTANKE OG FREMSYN!

Der kan man snildt starte

• johan a
    johan a Tilmeldt:
    jul 2009

#24   21. jul 2009 jeg takker mange mange gange for de gode svar - jeg har været i kontakt med nogle forskellige køreskoler og de mener alle sammen at alt under 7000 er for billigt til at kvaliteten kan være med

• #25   21. jul 2009 Jeg synes også at 7000 lyder billigt.
    Nu ved jeg ikke lige hvor i landet du bor, hvilket jo også har betydning for prisniveauet. Her i området hvor jeg bor, ved jeg at det billigste er omkring 9500,-

• #26   22. jul 2009 til udstyr .. kig under tøj og beklædning på denne side.. http://www.motorcykelgalleri.dk/html/mar_alle.asp?formCategoryID=6 ..

Kommentér på:
helt og fuldkommen nybegynder

Annonce