HD starter ikke... BIG Surprise! HELP! HD starter ikke... BIG Surprise! HELP!
Min nye (gamle) HD pisser territoriet af... ...I en sådan grad at en snigende og ubehagelig fornemmelse af "mon jeg har købt den rigtige MC" er ved at tage form.
Kan nogen her i forummet hjælpe mig? Jeg har snart smidt så mange penge efter den her cykel at det sjove er ved at gå af den. Var oppe hos mekanikeren i går for at få kigget på den, og det lod til at hjælpe. Den startede, hvilket efterhånden er en sjældenhed, og karburatoren blev indstillet. Han satte også et større batteri på, han mente, at det der sad var ALT for lille til at trække motoren rundt uden at gå død. Det hjalp som sagt alt sammen, men efter at være kommet hjem er den igen gal! Batteriet går død lynhurtigt og det virker som om at motoren er utroligt hård at trække rundt (der er olie på, så det er ikke det). Også når den skal kickes. Hårdere end jeg synes den var da jeg fik den, der kunne det lille batteri trække den rundt ved omkring 11,5-12 V, mens det store nu ikke rokker motoren ud af stedet ved 12,5 V. Der kommer et højt klonk og en høj pibelyd, som det eneste tegn på at starteren trykkes ind.
Hvad kan alt dette skyldes?? Jeg er på bar bund, og orker næsten ikke at leje trailer og slæbe den ud til mekanikeren med dertilhørende regning igen.
NB: tændrør, tændspole, strømfordeler og starterrelæ er skiftet for nylig...
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
den skal smide ca 13.8 - 14,3 volt når den er startet med ca 2,500 omd, så ved du den lader.... og mål så på bat med slukket motor for at se om der er et forbrug..
og jeg vil mene at du skal have et batteri på den på omkring 19 amp, og det ser ud til at du har den store bateri kasse på, så der skulle være plads nok til det,
det at den er lidt hård at træde er sikkert bare fordi der er god komp på den og det er jo kun godt.....
og så tjen starter og relæ. det er jo ikke helt nyt mere...
mvh
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
og ellers prøv at forhør dig hos en af disse gutter her
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/grp_alle.asp?postpw=96235293&formsort=MemberCount+DESC&formsearch=hd&formMine=
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Lad os høre hvad du finder ud af!
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.502
Strømfordeler?? Er det ensretteren du mener?
I 99,9% af tilfælde med strøm problemer på en gl. Big Twin, er det ensretteren, der er kaput.
Test som -K6- skriver og lad os høre.
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 17 MC-er: 3 Emner: 406 Svar: 933
Skriv evt. en PB - jeg har et par tip i Kbh.
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 31
Tak for svarene, jeg går ned og prøver med det samme!
Skal dog lige tilføje lidt, og også lige spørge lidt inden.
Til K6: MC Parts tjekkede at den lader, så det skulle være i orden. Men til en anden god gang, så jeg selv kan tjekke det, hvad vil det her sige "...og mål så på bat med slukket motor for at se om der er et forbrug..." Altså, hvis den ligger på 13.8 - 14,3 volt med startet motor, så skal jeg tjekke om den falder i volt når den er slukket, eller hvordan?
Godt link! Jeg har ansøgt om medlemskab.
Til Allan R: Tændrørene skulle gerne være nogenlunde fine. Fik dem skiftet i går. Men god idé at tjekke om stempler eller noget kører som de skal. Prøver lige at hive rørene ud og krydse fingre...
Til Per M: du har helt ret, roder stadig lidt rundt i alle reservedelsnavnene. Det er ensretteren der er skiftet. Og har, som også skrevet til K6, fået tjekket at den lader.
Til alfons Å; Jeg havde den ude ved MC Parts, og de ved vist hvad det drejer sig om. Er ny HD ejer og ny på forummet, hvad er en PB?
NB :-): Jeg havde den ude at køre i går aften efter indlægget! Fik gang i den via kickstarteren. Den kan startes ved kick når den er kold, er næsten umulig når den er varm. Den kører sgu rigtig fint! Men efter en lang tur, var fejlen ved elstarteren den samme. Den trækker slet ikke motoren rundt. Tror jeg prøver at kicke den i gang og drøne ud til MC Parts, hvis ikke en af jer gæve gutter kommer med guldkornet inden. Men det er jo svært, kan vel være 100 ting der er i vejen med sådan en gammel svend...
Tak for alle svarene!!
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
med slukket motor skal du måle mellemen batteri og stell om der er et forbrug.... hiv stel-ledningen af minus-polen og stik dit multimeter ind imellem, og mål ampere - mål hvor mange ampere der trækkes.
Jeg ville sige at den max må aflade med 0,1 ampere - det svarer til 1,2 watt - der vil altid være en bitte smule forbrug, fx til alarm og lignende.hvis du har sådan noget på din mc
ellers tjek hvor mange volt det er på dit batteri når du ikke har været ude og køre en dag eller to.. og på et frisk og sundt batter skal være ca 12.6 volt på sig, en to dage efter du har været ude og køre
mvh
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
og det du har svært ved at sparke den igang med kik når den er varm har helt sikkert noget med at du ikke helt endnu ved hvordan den vil have det, når motoren er varm, og sikkert ikke er så god til at sparke den igang ( det kræver nemlig noget øvelse) og måske kan det være din kabrurator der er lidt slidt... men opgiv nu ikke din fine maskine
mvh
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
TIP: Platiner bliver ødelagt af en defekt kondensator. Tænding står forkert pga at fiberklodsen er slidt ned pga manglende lithium fedt på akslen. At den ikke kan starte kan også være for meget benzin pga svømmerhøjde er forkert, der kommer for meget benzin ind, for fed og kan så ikke antænde blandingen. Tændspolen glemmer vi for den har du jo fået skiftet.
Hvis du kicker den igang, kører en tur og derefter kikker på tændrørene skal de være ens i udseende, hvis ikke er der sandsynligvis forskellig kompression på de 2 cylindere og det duer ikke, slidt!
Batteriet består af 6 celler på hver 2 volt, så voltmeteret skal vise minimum 12 volt intet mindre, max er måske 12.5! Så starter du bæstet og giver lidt omdrejninger, så skal voltmeteret vise mellem 13.7 og 14.5, hvis den gør det, så virker ladesystemet.
Vi er alle meget spændte!!!
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 31
Med slukket motor og nyindkøbt intelligent batterilader på ryger den snildt op på over 13V, så der er vel også et eller andet galt ift. det du skriver Allan?
Det korte af det lange er, at den ikke ville starte i går trods det nylige mekaniketjek. 1. gang trak den motoren rundt, men gik til sidst (ret hurtigt) død i batteriet. Prøvede så at lade på den, tjekke volt osv, men den var helt batteridød. På et tidspunkt da jeg satte måleinstrumentet på, gav det en gnist ved sikringen. Mere eller mindre derefter gik den helt i baglås mht. elstarteren, og trækker slet ikke motoren rundt, siger bare et højt klonk, eller også brummer den bare, som om et eller andet drejer rundt dernede, men ikke motoren...
Jeg prøver at holde gejsten oppe og er ret taknemmelig for dette forum, ellers tror jeg hurtigt jeg ville miste modet. Men man skal jo nok bare kæmpe med den...! Eller købe sig en japser...
MVH H
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
mvh
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 31
Der står også at det i opladet stand bør måle minimum 12,8V, så det er jo lidt over de 12,5 vi har snakket om i tråden.
Har ikke tjekket sikringerne, MC Parts sagde, at havde den slået fra, burde den kunne starte igen efter lidt tid. Ved ikke om han har misforstået mig, men sådan plejer sikringer da ikke at opføre sig så vidt jeg ved?
Prøvede at starte den nu jeg var dernede, og nu er det KUN den her underlige rumlelyd der kommer nede fra cyklen... Meget underligt.... :-S
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
jeg tro altså du har et strøm problem... hvis du har mulighed.. så sæt start kabler på fra en bil imen du prøver at starte med el start.. hvis den snurer rund som den skal så har du fundet problemt
mvh
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 31
Må nok bare bide i det sure æble og så få sparet sammen til endnu et mekanikerbesøg...
Og så brække benet på kickstarteren i mellemtiden...
dec 2005
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 147
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 31
dec 2005
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 147
jan 2005
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 7 Emner: 35 Svar: 422
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.502
Dog ikke hvergang det lykkedes...:)
Hvis det var mig, havde jeg rykket yderprimæren af, for at checke tilstanden derinde.
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 17 MC-er: 3 Emner: 406 Svar: 933
Har selv en Sportster, kun med kick - og det er med bævende knæ - bogstavlig talt - at jeg træder (forsøger) den igang....
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.502
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.502
http://www.youtube.com/watch?v=-EW2DX6PMKA&feature=response_watch
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 31
Til Flemming; nej du har sgu helt ret, har allerede været inde for at finde et ordentligt Harley relæ, i stedet for det der thansen gylle! Relæet eses jo aldrig, men bare det at vide det sidder på min fantastiske, næsten 10% originale Harley er ufedt! ;-D
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.502
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 31
Noget tyder på, at den bare skal til mekaniker igen. Er sgu da lidt utroligt at den, efter at have været derude om tirsdagen, brænder sammen igen om onsdagen!!!
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
Hmm så kommer du sku ik ud og køre særlig meget på en nyer en af slaksen... ( Standard)
: )
og det vi ikke høre noget fra
Heine Th. L
kunn jo betyde at han konstandt ligger og suser rundt på sin HD
: )
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 31
Jeg vil sige at min HD faktisk er nogenlunde nem at starte... på KOLD motor. Ellers ikke! Så hvis jeg får lyst til at få en is midt på turen eller noget, så skal jeg enten vente på den er kold igen, eller også buste knæet for at få gang i den. Så jo, synes da helt klart det er sejere at kicke, men det seje går lissom lidt af det, når man efter 20 forsøg ude ved iskiosken står og storsveder, mens kværnen bare prutter tøsefornærmet....
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 139
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 31
Og hvad var så løsningen på det? Jeg er ret ny HD ejer og havde regnet med at lære mekanikken hen ad vejen. Nu lader det til det havde været en fordel at være ekspert fra start desværre...
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 139
Sønke ved inside skiftede manifolden derefter startede den senest i 3. forsøg. Der var kun kick start på min shovel. Jeg er heller ikke det store teknisk geni men efter jeg købt en clymer manual gik det hele lidt nemmere.
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
Jeg går ud fra det er til karburatoren og at det var fordi den suget falsk luft
: )
men hvad siger du..... det er jo tros alt din hæ hæ ..
mvh
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 139
nemlig den sugede falsk luft og var svær at starte når den var varm.
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
Super så fik vi det sat på plads, og godt din mc virker igen...
: )
og
Heine Th. L
du kan téste om din manifold også suger falsk luft..
gå på tanken køb en flaske diesel start, start din mc og lade den køre i tomgang, sprøjt diesel start rundt om den studs ( manifold ) på karburatoren og ind på motoren, hvis din mc stiger i omdrejninger når du gør dette så suger den falsk luft og skal tætnes
mvh
maj 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 128
HD starter ikke... BIG Surprise! HELP!