6.006 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 39 Svar

HD starter ikke... BIG Surprise! HELP! HD starter ikke... BIG Surprise! HELP!

Min nye (gamle) HD pisser territoriet af... ...I en sådan grad at en snigende og ubehagelig fornemmelse af "mon jeg har købt den rigtige MC" er ved at tage form.
Kan nogen her i forummet hjælpe mig? Jeg har snart smidt så mange penge efter den her cykel at det sjove er ved at gå af den. Var oppe hos mekanikeren i går for at få kigget på den, og det lod til at hjælpe. Den startede, hvilket efterhånden er en sjældenhed, og karburatoren blev indstillet. Han satte også et større batteri på, han mente, at det der sad var ALT for lille til at trække motoren rundt uden at gå død. Det hjalp som sagt alt sammen, men efter at være kommet hjem er den igen gal! Batteriet går død lynhurtigt og det virker som om at motoren er utroligt hård at trække rundt (der er olie på, så det er ikke det). Også når den skal kickes. Hårdere end jeg synes den var da jeg fik den, der kunne det lille batteri trække den rundt ved omkring 11,5-12 V, mens det store nu ikke rokker motoren ud af stedet ved 12,5 V. Der kommer et højt klonk og en høj pibelyd, som det eneste tegn på at starteren trykkes ind.
Hvad kan alt dette skyldes?? Jeg er på bar bund, og orker næsten ikke at leje trailer og slæbe den ud til mekanikeren med dertilhørende regning igen.
NB: tændrør, tændspole, strømfordeler og starterrelæ er skiftet for nylig...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HD starter ikke... BIG Surprise! HELP!
  • #1   12. aug 2009 For det første så lyder det som om den ikke lader, eller at den måske aflader ( det kan de godt finde på de lidt ældre HD ) har du målt på den, om den lader,
    den skal smide ca 13.8 - 14,3 volt når den er startet med ca 2,500 omd, så ved du den lader.... og mål så på bat med slukket motor for at se om der er et forbrug..
    og jeg vil mene at du skal have et batteri på den på omkring 19 amp, og det ser ud til at du har den store bateri kasse på, så der skulle være plads nok til det,

det at den er lidt hård at træde er sikkert bare fordi der er god komp på den og det er jo kun godt.....

og så tjen starter og relæ. det er jo ikke helt nyt mere...

mvh

• #2   12. aug 2009
    og ellers prøv at forhør dig hos en af disse gutter her

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/grp_alle.asp?postpw=96235293&formsort=MemberCount+DESC&formsearch=hd&formMine=

• #3   13. aug 2009 Prøv at tage begge tændrør ud og se hvordan de ser ud, og prøv ved samme lejlighed at træde kickstarter ned, det skulle gerne kune lade sig gøre uden den helt store kraftanstrengelse, hvis ikke er der noget der klemmer et sted dernede, ikke godt!
    Lad os høre hvad du finder ud af!

• #4   13. aug 2009 " NB: tændrør, tændspole, strømfordeler og starterrelæ er skiftet for nylig..."

Strømfordeler?? Er det ensretteren du mener?
    I 99,9% af tilfælde med strøm problemer på en gl. Big Twin, er det ensretteren, der er kaput.
    Test som -K6- skriver og lad os høre.

• #5   13. aug 2009 Hvor har du fået dfen lavet henne? - hos en "rigtig" HD gut?

Skriv evt. en PB - jeg har et par tip i Kbh.

• #6   13. aug 2009 Hej gutter!
    Tak for svarene, jeg går ned og prøver med det samme!
    Skal dog lige tilføje lidt, og også lige spørge lidt inden.

Til K6: MC Parts tjekkede at den lader, så det skulle være i orden. Men til en anden god gang, så jeg selv kan tjekke det, hvad vil det her sige "...og mål så på bat med slukket motor for at se om der er et forbrug..." Altså, hvis den ligger på 13.8 - 14,3 volt med startet motor, så skal jeg tjekke om den falder i volt når den er slukket, eller hvordan?
    Godt link! Jeg har ansøgt om medlemskab.

Til Allan R: Tændrørene skulle gerne være nogenlunde fine. Fik dem skiftet i går. Men god idé at tjekke om stempler eller noget kører som de skal. Prøver lige at hive rørene ud og krydse fingre... smiley

Til Per M: du har helt ret, roder stadig lidt rundt i alle reservedelsnavnene. Det er ensretteren der er skiftet. Og har, som også skrevet til K6, fået tjekket at den lader.

Til alfons Å; Jeg havde den ude ved MC Parts, og de ved vist hvad det drejer sig om. Er ny HD ejer og ny på forummet, hvad er en PB?

NB :-): Jeg havde den ude at køre i går aften efter indlægget! Fik gang i den via kickstarteren. Den kan startes ved kick når den er kold, er næsten umulig når den er varm. Den kører sgu rigtig fint! Men efter en lang tur, var fejlen ved elstarteren den samme. Den trækker slet ikke motoren rundt. Tror jeg prøver at kicke den i gang og drøne ud til MC Parts, hvis ikke en af jer gæve gutter kommer med guldkornet inden. Men det er jo svært, kan vel være 100 ting der er i vejen med sådan en gammel svend...
    Tak for alle svarene!!

• #7   13. aug 2009 med startet motor kan du tjekke om den lader..
    med slukket motor skal du måle mellemen batteri og stell om der er et forbrug.... hiv stel-ledningen af minus-polen og stik dit multimeter ind imellem, og mål ampere - mål hvor mange ampere der trækkes.
    Jeg ville sige at den max må aflade med 0,1 ampere - det svarer til 1,2 watt - der vil altid være en bitte smule forbrug, fx til alarm og lignende.hvis du har sådan noget på din mc

ellers tjek hvor mange volt det er på dit batteri når du ikke har været ude og køre en dag eller to.. og på et frisk og sundt batter skal være ca 12.6 volt på sig, en to dage efter du har været ude og køre

mvh

• #8   13. aug 2009 Tror ikke at der er det helt stort galt med din mc... det drejer sig om dit batteri.. eller dit relæ eller din starter....
    og det du har svært ved at sparke den igang med kik når den er varm har helt sikkert noget med at du ikke helt endnu ved hvordan den vil have det, når motoren er varm, og sikkert ikke er så god til at sparke den igang ( det kræver nemlig noget øvelse) og måske kan det være din kabrurator der er lidt slidt... men opgiv nu ikke din fine maskine

mvh

• #9   13. aug 2009 NEJ, det kan netop IKKE være 1000 ting, netop fordi den er så gammel!
    TIP: Platiner bliver ødelagt af en defekt kondensator. Tænding står forkert pga at fiberklodsen er slidt ned pga manglende lithium fedt på akslen. At den ikke kan starte kan også være for meget benzin pga svømmerhøjde er forkert, der kommer for meget benzin ind, for fed og kan så ikke antænde blandingen. Tændspolen glemmer vi for den har du jo fået skiftet.
    Hvis du kicker den igang, kører en tur og derefter kikker på tændrørene skal de være ens i udseende, hvis ikke er der sandsynligvis forskellig kompression på de 2 cylindere og det duer ikke, slidt!
    Batteriet består af 6 celler på hver 2 volt, så voltmeteret skal vise minimum 12 volt intet mindre, max er måske 12.5! Så starter du bæstet og giver lidt omdrejninger, så skal voltmeteret vise mellem 13.7 og 14.5, hvis den gør det, så virker ladesystemet.
    Vi er alle meget spændte!!!

• #10   13. aug 2009 Mjaeh... Drengedrømmen om en Harley er opfyldt, men kan se at jeg mangler temmelig meget viden for at blive helt klar over alle udtrykkene. "Lithium fedt", "svømmerhøjde" osv er alt sammen ret nyt for mig... :-S Så kan nok ikke undgå at få stillet nogle temmelig bøvede spørgsmål! Hvad vil det for eksempel sige at måle hvor mange ampere der "trækkes"? Har mit lille t-hansen måleinstrument, og det har nogle indstillinger, bla. DCA, som vel er amperemeteret. Prøvede på et tidspunkt at sætte det på batteriet, med det resultat at ledningerne blev brandvarme, så må have gjort et eller andet forkert.
    Med slukket motor og nyindkøbt intelligent batterilader på ryger den snildt op på over 13V, så der er vel også et eller andet galt ift. det du skriver Allan?

Det korte af det lange er, at den ikke ville starte i går trods det nylige mekaniketjek. 1. gang trak den motoren rundt, men gik til sidst (ret hurtigt) død i batteriet. Prøvede så at lade på den, tjekke volt osv, men den var helt batteridød. På et tidspunkt da jeg satte måleinstrumentet på, gav det en gnist ved sikringen. Mere eller mindre derefter gik den helt i baglås mht. elstarteren, og trækker slet ikke motoren rundt, siger bare et højt klonk, eller også brummer den bare, som om et eller andet drejer rundt dernede, men ikke motoren...

Jeg prøver at holde gejsten oppe og er ret taknemmelig for dette forum, ellers tror jeg hurtigt jeg ville miste modet. Men man skal jo nok bare kæmpe med den...! Eller købe sig en japser...

MVH H

• #11   13. aug 2009 Hvor mange AMP er dit batteri på.... det stå nok på det... har du tjekket at dine sikringer ikke er sprunget...

mvh

• #12   13. aug 2009 Det batteri sælger havde sat på var et lille skodbatteri fra noget a la Harald Nyborg. MC Parts sagde det var ALT for lille, og smækkede det nye på. Har lige været nede og tjekke, kan ikke rigtig finde hvor mange ampere det præcist er på, det eneste der står om det er at man kan lade det med 1,8 A i 5-10 timer, eller med 9,0 A i 1 time for hurtigladning.
    Der står også at det i opladet stand bør måle minimum 12,8V, så det er jo lidt over de 12,5 vi har snakket om i tråden.
    Har ikke tjekket sikringerne, MC Parts sagde, at havde den slået fra, burde den kunne starte igen efter lidt tid. Ved ikke om han har misforstået mig, men sådan plejer sikringer da ikke at opføre sig så vidt jeg ved?
    Prøvede at starte den nu jeg var dernede, og nu er det KUN den her underlige rumlelyd der kommer nede fra cyklen... Meget underligt.... :-S

• #13   13. aug 2009 Jo på nogle af de fine lidt ældre HD der sidder det der hedder en termo sikring på den slå fra ved varme ( kortslutning ) og når den køler af og bliver kold slå den til igen.. lidt ligesom en kontakt.. skide smart..

jeg tro altså du har et strøm problem... hvis du har mulighed.. så sæt start kabler på fra en bil imen du prøver at starte med el start.. hvis den snurer rund som den skal så har du fundet problemt

mvh

• #14   13. aug 2009 Hvis du er sikker på at der ikke er noget mekanisk der klemmer derinde kan du sætte startkabler på fra en bil på, direkte, og så se om den kan starte, hvis den kan det er dit batteri for lille!

• #15   13. aug 2009 Tak for tips, men HAR netop lige fået et nyt større batteri på. for det der sad på var netop for lille.
    Må nok bare bide i det sure æble og så få sparet sammen til endnu et mekanikerbesøg... smiley
    Og så brække benet på kickstarteren i mellemtiden...

• #16   13. aug 2009 Det kunne godt lyde som om at dit starter relæ driller noget. Hvis relæèt hænger hjælper det ikke noget at der er strøm på batteriet. Prøv at køre strømmen uden om relæèt og direkte på starteren så skal den sku nok komme efter det.

• #17   13. aug 2009 Jeg købte et nyt starter relæ i thansen. Måske det ikke er det bedste sted at købe den slags, men synes det er underligt at det virkede upåklageligt hos mekanikeren. Hvordan kører jeg strømmen udenom? Der sidder 4 kabler på relæet, en rød, en grøn og to sorte...

• #18   13. aug 2009 Du måler dig frem til hvad for en der kommer med strømmen fra batteriet.(som regl den der er tykkest) For starteren skal jo bare have en plus og stel. Du kan også bare lige koble dem alle sammen fra også køre en midlertidig ledning direkte fra batteriet og en fra stel. Du skal bare passe på ikke at komme til at kortslutte dem når du kører uden om sikringerne. Ogpas på fingerne da ledningerne vil blive meget varme mens på prøver dem på starteren. Held og lykke med det. Håber det komme til at virke.

• #19   13. aug 2009 Hej Heine ærgrer mig på dine vejne, der er sgu ikke noget værre end når man ikke kan finde ud af hvad der er galt. Du skriver du har sat et starterrelæ på fra Thansen.......man sætter sgu da ikke noget fra Thansen på en Harley smiley

• #20   13. aug 2009 Hvis du kan jokke den igang er det ikke dine platiner eller andre tændingsdele det er galt med. Og det med at kickstarte er et helt ritual for sig selv. Min vil gerne 2 hurtige vrid på håndtaget først, så der lige er pumpet noget benzin ind, træd motoren rundt UDEN tænding, find forreste cylinder, tænding på og jok til.
    Dog ikke hvergang det lykkedes...:)
    Hvis det var mig, havde jeg rykket yderprimæren af, for at checke tilstanden derinde.

• #21   13. aug 2009 Per M: Hvordan "finder" du forreste cylinder?

Har selv en Sportster, kun med kick - og det er med bævende knæ - bogstavlig talt - at jeg træder (forsøger) den igang....

• #22   13. aug 2009 Det er lidt svært at forklare, men ligsom når du hører motoren startet, kan du også mærke på kicken, når du rammer to hurtige kompressioner efter hinanden -tuk tuk- når du træder igen mærker du udstødningskomp, og derefter igen de de to indsugningskomp. Sæt kicken lige inden den bliver stram at jokke, da man ellers misser første cylinder og starter på anden, og så skal motoren surre en hel omgang før den får en tænding igen, istedet for at starte på to tændinger. Det er bare at føle sig frem.

• #23   13. aug 2009 Lidt lige som dette, men du kan se han finder det rigtige punkt..

http://www.youtube.com/watch?v=-EW2DX6PMKA&feature=response_watch

• #24   13. aug 2009 Det er sgu et fedt forum det her!! Er lige kommet tilbage online, og glæder mig over en masse feedback. Men mangler stadig lidt det gyldne fif. Skal lige ned i morgen og prøve det med at køre starteren udenom relæet, men skulle det ikke ske at løse problemet, er man stadig velkommen til at komme med et bud på hvorfor et nyt stort batteri pludselig ikke vil trække motoren rundt, men bare brummer underligt når starterknappen trykkes ind. Samtidig med at den faktisk er rimelig nem at kicke, i hvert fald når den er kold.

Til Flemming; nej du har sgu helt ret, har allerede været inde for at finde et ordentligt Harley relæ, i stedet for det der thansen gylle! Relæet eses jo aldrig, men bare det at vide det sidder på min fantastiske, næsten 10% originale Harley er ufedt! ;-D

• #25   14. aug 2009 Fandt du så ud af noget?

• #26   14. aug 2009 Kunne egentlig godt være en stelforbindelse fra styret og til startkontakten! Eller en anden stelforbindelse! Det og så irrede kontakter er ofte et problem!

• #27   15. aug 2009 Per M: Ved ikke om jeg fik det gjort rigtigt mht at køre starteren udenom relæet, i hvert fald virkede det ikke rigtigt. Den sagde stadig samme lyd da der endelig var en reaktion på mine elektronikfærdigheder...
    Noget tyder på, at den bare skal til mekaniker igen. Er sgu da lidt utroligt at den, efter at have været derude om tirsdagen, brænder sammen igen om onsdagen!!!

• #28   15. aug 2009 Prøv en autoelktriker i stedet, de er meget snedige mennesker.

• #29   15. aug 2009 PS! En HD skal da også kickes igang:)

• #30   15. aug 2009 Allan R

Hmm så kommer du sku ik ud og køre særlig meget på en nyer en af slaksen... ( Standard)

: )

og det vi ikke høre noget fra

Heine Th. L
    kunn jo betyde at han konstandt ligger og suser rundt på sin HD

• #31   15. aug 2009 Allan R: Autoelektriker lyder som en udmærket idé. Men er de da meget billigere end HD mekanikeren??

Jeg vil sige at min HD faktisk er nogenlunde nem at starte... på KOLD motor. Ellers ikke! Så hvis jeg får lyst til at få en is midt på turen eller noget, så skal jeg enten vente på den er kold igen, eller også buste knæet for at få gang i den. Så jo, synes da helt klart det er sejere at kicke, men det seje går lissom lidt af det, når man efter 20 forsøg ude ved iskiosken står og storsveder, mens kværnen bare prutter tøsefornærmet.... smiley

• #32   26. sep 2009 jeg havde sammen problem på min 71 shovel, det manifolden den var gal med

• #33   4. okt 2009 Hej Nikolai,
    Og hvad var så løsningen på det? Jeg er ret ny HD ejer og havde regnet med at lære mekanikken hen ad vejen. Nu lader det til det havde været en fordel at være ekspert fra start desværre...

• #34   4. okt 2009 hej

Sønke ved inside skiftede manifolden derefter startede den senest i 3. forsøg. Der var kun kick start på min shovel. Jeg er heller ikke det store teknisk geni men efter jeg købt en clymer manual gik det hele lidt nemmere.

• #35   4. okt 2009 jo men det forklare jo ikke hvorfor det at skifte din manifold skulle give en bedre start.. og er det din indsugnings manifold til karburator eller er det din udstødningsmanifold du taler om.

Jeg går ud fra det er til karburatoren og at det var fordi den suget falsk luft
    men hvad siger du..... det er jo tros alt din hæ hæ ..

mvh

• #36   5. okt 2009 hæhæ som jeg skriver jeg er ikke det store tekniske geni ;o)

nemlig den sugede falsk luft og var svær at starte når den var varm.

• #37   5. okt 2009 Nicolai L
    Super så fik vi det sat på plads, og godt din mc virker igen...

og

Heine Th. L

du kan téste om din manifold også suger falsk luft..

gå på tanken køb en flaske diesel start, start din mc og lade den køre i tomgang, sprøjt diesel start rundt om den studs ( manifold ) på karburatoren og ind på motoren, hvis din mc stiger i omdrejninger når du gør dette så suger den falsk luft og skal tætnes

mvh

• #38   28. mar 2016 Tjek kabelforbindelser på start solenoid.

• #40   28. mar 2016 Mon ikke han har solgt skidtet her 6.5 år senere????;-)

Kommentér på:
HD starter ikke... BIG Surprise! HELP!

Annonce