{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.608 visninger | Oprettet:

Simon G
Simon G
Tilmeldt:
14. sep 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Triumph til uerfaren motorcyklist {{forumTopicSubject}}

Hej alle..
Jeg er godt i gang med at tage kørekort til MC, og vil gerne have en motorcykel næste forår.. Valget står mellem en Honda CB 550 eller 750 ccm fra 70'erne, eller en Triumph bonneville... Ved at Triumph'en er speciel at køre på, da gearskifter og bremse sidder omvendt end normalt. Men jeg synes virkelig de er fede, og er ikke særlig interesseret i nyere motorcykler... Nogle der har erfaringer med en af disse motorcykler, og kan forklare lidt om vedligeholdelse, køreegenskaber, pris på reservedele osv.. Jeg ved ikke meget om motorer, og har kun erfaring med gamle puch maxier, men håber jeg kan lære lidt med tiden..

Håber nogen kan hjælpe og rådgive mig.. smiley

Mvh. Simon


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Triumph til uerfaren motorcyklist
  • #1   24. aug 2009 Synes da du skulle købe den Triumph, kan fornemme det er den du helst vil ha´så tag den, om gear og bremse sidder på den ene eller anden måde er en vane sag og den kan sgu være lige så fornuftig/driftsikker som en Honda fra 70´erne..

  • #2   24. aug 2009 Men det er da en kæmpe fordel at du har erfaring med at skrue i knallerter, så skal du nok få has på problemerne når de opstår, for det gør de, det skal du være forberedt på når du køber sådan en gammel svend, tilgengæld har du en speciel mc med en feed lyd.
    (Hvis du altså køber Triumphen) hehe


  • Simon G
    Simon G Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #3   24. aug 2009 Frederik E: Hvis det bliver en Honda, skal det nok helst være med 4 cylindre.. Det er i hvert fald det jeg har fået anbefalet, og det jeg synes ser fedest ud.. smiley
    Ved dog ikke helt hvad den store forskel er på en 4-cylindret i forhold til en 2-cylindret, så hvis du vil forklare det, vil jeg blive glad.. Som sagt, så kender jeg ikke så meget til motorer, det har ikke interesseret mig i rigtig mange år og kender kun til 1-cylindret motorer. smiley

    Bertel A: triumph'en er også den der trækker mest, men vil være sikker på jeg køber en mc der er nogenlunde driftsikker, og ikke står i værkstedet 50% af tiden jeg har den.. smiley Har du erfaring med Triumph?


  • #4   24. aug 2009 Nej jeg kan ikke prale af at have forstand på Triumph, men jeg råder dig bare til at købe den cykel der trækker mest i dig.
    Hvad skal du bruge den til?
    Snakker vi daglig transport eller hobbykørsel?


  • #5   24. aug 2009 Surt optjent erfaring siger vil du have noget der kører når du vil ud og kører, så bliver det bare ikke en gammel cykel.
    Det lyder ikke som om du har noget som helst forstand på motorer det vil ikke blive til en fordel med så gamle cykler.
    Der ud over så gør kærlig blind så er det en af de 2 du vil have så er det dem du skal tage, man bliver aldrig rigtig glad for det modsatte.
    2 cylindre har lidt mere bundtræk hvor 4 tager lidt flere omdrejninger til gengæld har de flere heste (som regel)


  • #6   24. aug 2009 Hvis din skrueerfaring er tæt på nul, så hold dig langt væk fra en triumph! Det er altså en dynge vibrerende gammelt lort. En Honda 750 eller 500/550 fra midt 70'erne er i sagens natur også en ældre sag, men milevidt over Triumph'en når det drejer sig stabilitet og driftsikkerhed!

  • #7   24. aug 2009 Først og fremmest kommer det an på hvad cyklen skal bruges til
    og hvor meget man brænder for sagen, en gang skal jo være den første
    hvis man vil igang med at køre på englænder, da jeg købte min vidste jeg heller ikke en skid om hvordan sådan en er skruet sammen, men det er rimmelig simpel mekanik og ellers kan man jo melde sig ind i en klub og få hjælp der til det man ikke kan se sig ud af.
    Men jeg er da enig i at hvis det er til daglig transport så skal der tænkes i helt andre baner end end gammel Honda eller Triumph.


  • #8   24. aug 2009 du kan få alt i reservedele til en gammel triumph.

  • #9   24. aug 2009 jep triumph, der kan man få rigtig meget til. Jeg har købt n del hos www.morsbikes.dk

  • #10   24. aug 2009 Køb en ny bonneville smiley problem solved hehe

    Min onkel havde engang en gamme bonneville og han skildte den ad hvert år og total renoverede motoren og så gik den et år uden problemer.........


  • #11   24. aug 2009 Jeg vil vove at påstå, at hvis man holder sig helt væk fra totalt nedkørte modeller, så kan man i ovennævnte Honda'er få en fin driftsikker model, der sagtens klarer den daglige kørsel samt ture til udlandet! Er den ikke for slidt i stemplerne samt kæderne, kan man sagtens holde march hastigheder på 140-150 km/t. Du giver op før cyklen!

    Men indrømmet, de skal have justeret ventiler for hver 5000 km og olie- samt filterskift ved samme interval. En Triumph skal helst ikke køres over 3000 km inden der skal skiftes og skrues!
    Monterer man en Boyer Bransen tænding slipper man for at få justeret platiner. En velpasset Honda 750 klarer snildt 200.000 km før den skal åbnes.

    En ældre Triumph kan vel klare 20.000 før topstykket skal renoveres. Den vil helst ikke køres over 4000 omdr/min da vibrationsniveauet ellers bliver for voldsomt.


  • #12   24. aug 2009 ha ha, tror ikke det er triumphen der klager over vibrationerne.. : )
    spøg til side, så synes jeg ærligt talt du skal sørge for at få en med ud når der skal handles, for du kan få både gode og dårlige eksemplarer af begge cykler med hjem..hvad angår begge maskiner, så er det maskiner man skal påregne arbejdstid, mest på triumphen, men den behøver altså ikke være så slem som folk gerne gør det. jeg ejer en norton commando, som lider af stort set samme ry (gammel englænder). den har kørt ca.90kkm siden '74 og aldrig været åbnet i motoren. altid kørt og startet,skiftet koblingsplader en gang og ellers bare kørt uden probs.
    find ud af hvad du gerne vil have og spørg så evt. eksperter herfra eller på værksteder som lever af at lave de forsk. maskiner om hvilke årgange/modeller /svagheder man skal være opmærksom på og held og lykke en gang rigtig lækker nostalgiatrip smiley


  • #13   24. aug 2009 Hvis du vil have noget der er bedre end Boyer Brandsen elektronisk tænding på en englænder, så køb en med magnettænding. Så starter den hver gang. Også selvom der ikke er strøm på batteriet :o)
    Som alt muligt andet, så kan det godt betale sig at holde ting simple.
    En gammel unit/pre-unit Triumph er simpel. Den er nem at holde kørene. Og reservedele kan man sagtens få til dem.
    De koster ikke særlig meget i forsikring og de får folk til at dreje hovedet når man kommer kørende, end hvis det var på en Japaner fra 70'erne.


  • #14   24. aug 2009 Nemlig, motorcykler skal vælges med hjertet, li`som med kvinder..hehe

  • #15   24. aug 2009 Niels Christian J,
    Nu var en Commando ikke blandt de der blev nævnt, men den er så også undtagelsen. Sådan en vil jeg sgu' gerne eje. Kunne jeg finde en rimelig MKIII Interstate i sølvgrå, såee!
    Så skulle der lige et RGM bremsekit på, tandrem, 4-polet startermotor og så en boyer Bransen! Evt en langslaget Nourish krumtap og 920'er kit. Så har den ca 80 hk på 1000 cc. For dælen den må kunne trække!!!

    Men Nortonen's motorkonstruktion er vel også den nyeste af de gamle parallel-twins. Kom den ikke i '49?


  • Simon G
    Simon G Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #16   25. aug 2009 Tak til jer alle for jeres svar, jeg er blevet lidt klogere, men er stadig lidt splittet.. ;P

    Er blevet tilbudt at købe en Suzuki GSX 400 fra starten af 80erne. Den har stået stille i næsten 3 år, og den trænger til at blive pudset godt og grundigt... Er der noget jeg skal være ekstra opmærksom på, nu hvor den har stået stille så længe? Tænkte det kunne være mit vinterprojekt så jeg kan få styr på det med motorer .. smiley

    Mvh. Simon


  • #17   25. aug 2009 Start med at måle skiverne er de under mål koster det lige ca. 4k at få nye.

  • Simon G
    Simon G Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #18   25. aug 2009 når du skriver skiverne, er det så bremseskiver du mener?

  • #19   25. aug 2009 Jep

  • Simon G
    Simon G Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #20   25. aug 2009 Okay.. Kender du ellers noget til den model? Evt. hva sådan en koster?

  • #21   25. aug 2009 vil skyde på 1700 kr pr skive foran. det koster de i hvert fald i mcnøglen til en bandit 400 og en gsxr 400

Kommentér på:
Triumph til uerfaren motorcyklist

Annonce