1.094 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Ulykkestatistik 2009 Ulykkestatistik 2009

Hej

Jeg har siddet i en ret heftig diskussion med en ven denne weekend. Han er af den opfattelse at MC'ere er en dødsmaskine og at enhver der sætter sig op på en sådan, faktisk skriver under på sin dødsdom.

Jeg har så meddelt ham, at antallet af dødsulykker i år er lavere end sidste år. Det mener jeg, at jeg har læs et sted. Men er lidt bange for jeg pludselig taler for egen regning,

Er der nogen der kender de nøjagtige (omend meget triste) tal? Og hvor jeg ellers kan finde dete henne?

Ked af at poppe dette morbide emne ud, men jeg går desvære ret kraftigt i brechen for vores fælles interesse.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte levende pumaer 570 kr.
  • Hæng spisebordslampe op 250 kr.
  • Græsslåning 950 kr.
  • El tjek og eventuelt fjerne stikkontakter i lejlighed 1.000 kr.
  • Montering af gardiner og TV stand 1.500 kr.
  • Fjernelse af ukrudt under hæk 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ulykkestatistik 2009
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #1   21. sep 2009 Din vens opfattelse kan du ikke rykke ved... Sådan er det med pikløse støvede vatnisser, som er under tøflen - de danner sig en mening ud fra de tal som medierne stopfodrer dem med.

Alt det der er sjovt, har gerne også en risiko - og det skal folk bare indse inden de fordømmer noget. Han synes det er farligt og at man burde lade være - så må vi også respektere hans ret til at tage fejl, samt hans ret til at visne resten af sit røvsyge liv foran fjerneren... :o)

• #2   21. sep 2009 Jeg har ikke rigtit fulgt med i år, men lige inden sommerferien, var der en opgørelse. Dengang lå vi ca 30% under samme tid i fjor -

men det gjorde alle andre trafikantgrupper også:-)

Hvis du kigger på de rå antal, er din risiko for at blive slået ihjel på en MC ca dobbelt så stor som i en dytbil!

I sådan nogle tilfælde som du nævner, plejer jeg at sige, at motorcykler som sådan ikke er farlige, men visse motorcyklister er.

Min erfaring er, at har man respekt for afstand og fart, så er det ikke specielt farligt at køre MC. Begge mine børn gør det også, og det er jeg ikke en snus betænkelig ved:-)

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#3   21. sep 2009 Sorry mit svar måske ikke lige var hvad du spurgte om, men jeg betragter faktisk personligt ikke den statistik som værende en dyt relevant.

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#4   21. sep 2009 Knud - Hvor har du dog ret. :o)

• #5   21. sep 2009 Sajmon

Du har ret.

Men som du selv nævner... Alle der betrager MC som noget farligt, er også dem der elsker at smide tal i ansigtet. Og det eneste der virker mod dem, er tal og facts der modbeviser deres påstand.

Jeg bliver desværre lidt engageret i den slags diskussioner. Især efter en dejlig weekend med 800 km på MC'en.

Knud... Takker smiley

• #6   21. sep 2009 Jesper H:

Jeg er ellers en af dem, der elsker at smide med tal - men det forhindrer mig sgu ikke i at køre MC, og jeg vil heller ikke tage den glæde fra mine unger - og da slet ikke, når man faktisk med bare en smule omtanke kan gøre det ufarligt:-)

• #7   21. sep 2009 det med at det ikke er farligt at køre mc er nu lidt forkert.. for uanset hvordan du kører så er du blød hvis du bliver ramt.. også selvom det er med 80 km/t.. jeg kender flere der er døde af at køre 80 på mc end jeg kender som er slået ihjel i bil.. men kender så også til et par stykker som har kørt rådden på mc og derved nok selv har underskreven kontrakten..

• #8   21. sep 2009 Det sker jo også at der er nogle som mister livet i en bil, men det er som om man fokuserer på motorcykler alene

• #9   21. sep 2009 Morten:

Jeg ved, at det er en påstand, men ser man langt og tænker sig om, og i øvrigt sikrer sig ved at kigge ind i bilerne og se, hvordan folks hoveder vender, så kommer man godt nok langt og man lærer at læse rigtig mange af de farlige situationer inden de opstår.

Men selvfølgelig - intet liv uden død, men der er sgu heller ingen død, der ikke er skyldes et forudgående liv:-)

.... man kan jo også falde ned af trappen;.)

• #10   21. sep 2009 Morten og Knud

Kørestil og risiko følges vel ad..

Jeg kører selv ret defensivt og efter devisen: Afstand... afstand...afstand.

Og med lidt omtanke i baghovedet, mener jeg også at man kan minimere risikoen for at miste livet ret væsentlig. Men man kan aldrig gardere sig 100 % mod andre medtrafikanter. Og egne fejl.

• #11   21. sep 2009 Det er rigtigt Jesper, og det kan du heller ikke i bil eller for den sags skyld i en Leopard kampvogn

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #12   21. sep 2009 Jesper H: Med den gigantiske afstand du ligger for dagen, så kunne jeg tro at du reelt altid holder i din garage? :o)

Omvendt... det er jo også forholdsvis sikkert - med mindre din garage styrter sammen, og så havner du på trods - alligevel i statistikken! Og dit råd mht. afstand...tja, det var så afstand fra din garage - og ikke de andre i trafikken! smiley

• #13   22. sep 2009 Hans M

Hvor er det lige min garage kommer ind i debatten?

• #14   22. sep 2009 Jeg vil give Jesper ret i hans forrige indlæg.
    Du ved aldrig hvad dine medtrafikanter gør.
    Det viser sig jo ofte at MCulykker er p.g.a. en billist der overser MC'en og kører lige ud foran.
    Der må kunne gøres noget ved synligheden af MC'ere OG JEG SNAKKER IKKE OM GULE VESTE.

• #15   22. sep 2009 Hvis du sætter dig op på en mc, så har du samtidig ufrivilligt meldt dig ind i en klub for folk der godt kunne tænke sig at se et hospital indefra!
    Sandsynligheden for at du dør på mc er 37 gange større end hvis du vælger din bil!
    Jeg mener 2007 var det år det største antal døde i, omkring 50 tror jeg, så ja, det er farligt!
    Men kører du defensivt, med lang afstand til forankørende, forudser hvad de andre vil gøre, vær på stikkerne hele tiden, så har du en MEGET større chance for at komme hjem. Men husk den største fare er DIG SELV! Utroligt mange dør i solo ulykker, sandsynligvis pga overvurdering af egne evner!
    Til sidst et gammelt mc slogan: Motorcyklister dør ikke, de bliver slået ihjel!!!

• #16   22. sep 2009 At bilister slår MC-ister ihjel er desværre i høj grad en myte. Den største ggruppe døde MC-ister opstår ved eneulykker.

Der er et element af overseelse i 30-35 % af dødsulykkerne, men der er desværre også et element af fart fra MC-isterne i disse. Misforstå mig ikke, vi bliver skam overset, men det udgør ikke flertallet af dødsulykkerne. Så det gamle slogan holder ikke.

Tre døde MC-ister i denne weekend er jo usædvanlig mange. En i et element af overseelse, vi ved intet om fart, en kørte helt alene af vejen og en kørte over i den anden side af vejen og ramte en bus..

Desværre er der endnu ikke offentliggjort tal over, hvor mange, der"bare" kommer til skade.

• #17   22. sep 2009 Allan R

Man skal også lige huske en ting mere vedr. statistik. De er massetal. Omsat i mennesker betyder den nogle med mange ulykker i den ene ende og nogen med få i den anden ende.

Min eneste påstand er, at man selv har temmelig stor indflydelse på, hvilken ende af fordelingen man ligger i smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #18   22. sep 2009 Tja... og jeg har bare én comment til det... Skadestuen har NJET kompetence til at skelne imellem Knallert, Scooter og endelig... Motorcykel. En kæk 16 årig kører da Scooter...ikke? Nå, okay! Det er jo kun statistik..... smiley

• #19   22. sep 2009 Hans M:

De anfører sådan set forbehold under tallene. Fra i fjor registrerer man baseret på interviews med skadelidte efter en standardiseret form, så der bliver nu nok en rimelig grad af sikkerhed i disse opgørelser fra 2008 og fremad.

Det er også på tide, at får et lidt bedre materiale, and blot antallet af nygraverede gravsten.

• #20   22. sep 2009 MC´en er i sig selv ikke en dødsmaskine, men et fantastisk transportmiddel.

Det der er farligt, er uopmærksomme trafikanter!

• #21   22. sep 2009 MC'er ER farligere end biler.. om de er farlige nok til at man ikke gider køre så må man lade være, men de ER farligere..

ligesom det ER farligere at befærde sig i trafikken i bil, cykel til fods, end at være hjemme og ligge i sengen.. men man gør jo alle disse ting..

• #22   22. sep 2009 Knud fra vestegnen: Du har ret, men alle formaningerne om at køre langsomt og i den dur, det er jo noget man må finde ud af når man har været nede og kysse asfalten nogen gange (gjorde jeg selv)! Den ene gang jeg røg på hospital var det en billist der drejede ind foran mig, så det blev en frontal ulykke med 40 km/t, 10 dage på hospitalet og 50 derhjemme bagefter! Når jeg drømmer om mc kørsel, så er jeg ude og køre stærkt, i sving, og jeg vågner lige i det øjeblik jeg kører galt, for stærkt ind i et sving! Det sjove er bare at det aldrig er sket! Den drøm har jeg ofte haft gennem de sidste 25 år, og håber ikke den går i opfyldelse!
    Ja, 9 døde inden for 24 timer i weekenden, det er sgu en kedelig rekord!
    www.ride2die.com

Kommentér på:
Ulykkestatistik 2009

Annonce