3.674 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Apehanger - Bobber eller chopper? Apehanger - Bobber eller chopper?

Der er ting der definere de forskellige typer, eller stilarter inden for customcykler. Hvornår er det en bratstyle cykel, hvornår er det en pro street, og hvad med bobber og chopper, cafe racer osv osv.
Helt specifikt er mit spørgsmål her. Hvad mener I apehangeren hører til på. Er det på Bobberen eller chopperen?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Slå græs 205 kr.
  • Hjælp til at samle TV skænk 550 kr.
  • Vaskemaskine 1.200 kr.
  • Samle skab og kommode 600 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.100 kr.
  • Inspicering af opgave 205 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Apehanger - Bobber eller chopper?
  • #1   6. okt 2009 Chopperstil er til apehanger

• #2   6. okt 2009 Det er på begge.... Apehanger er det eneste styr man kan køre med. ;0)

• #3   6. okt 2009 Apehangers er til choppere.
    Bobbere kører bl.a. med Beach bar styr og Buckhorn.
    Cafe Racers bruger bl.a. clip-ons

• #4   6. okt 2009 Godt - jeg er enig i at apehangeren hører til på en chopper. Men når man googler bobber synes jeg bare at de fleste af de cykler der komemr frem er med hanger. Det samme ses herinde. Der er flere der har smidt en apehanger på, og vupti, så er det en bobber.

• #5   6. okt 2009 der skal da store ballon dæk på før det er en bobber. en bobber er heller ikke så bling bling agtig

• #6   6. okt 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Bobber_%28motorcycle%29

• #7   6. okt 2009 Choppere, er det ikke nærmere noget med en laaaang forgaffel? smiley
    Apehanger hører til på bobbere.

• #8   6. okt 2009 Syntes også Apehangeren høre mest til bobbere, de er vel også kendetegnet ved at man ikke skære i stellet, hvor i mod man gøre ved en chopper (der af navnet)...!?

• #9   6. okt 2009 Det er simpel - en chopper en en mc som har strippet eller ændet i stel osv. for at lave en lang, høj, bred eller ligende cykel som eneste udgangspunkt er stil og udsende.
    Bobber en fra det engelse ord Bebob hair cut - at skære/skrælle helt i bund. Deganag kunne man ikke tune så godt eller bare købe tun dele ved alle motorcykelforhandlere - så der tog man en FL og skrællede den for 50 kg og mere og dermed fik man en "performace" mc. så en bobber en gammmeldags "racer" cykel. Lav vægt = mere ryk.

apehanger styret er bare fordi det ser godt ud og er rart at køre med når man køre under 120.
    Og ja theis - RIGTIGE mænd køre med ape....... :O)

• #10   6. okt 2009 Bobber-udtrykket kom til engang i 50'erne. De var de amerikanerne der ville have deres motorcykler til at ligne de europæiske motorcykler. De kortede bagskærmen af, fjernede forskærmen, og fjernede alt overflødigt for at nedbringe vægten. Men der blev ikke skæret eller svejset i stellet. Så var cyklerne gode til at køre offroad/ræs med. Når de var færdige skruede de skærme osv. fast igen og så kunne de køre hjem på en lovlig mc.
    Apehangers blev først brugt fra omkring 60'erne på choppere.
    Choppere (Chop = skære af) har sit navn da disse cykler blev skåret i stellet og bygget om. Oftest var det for at lægge kronrøret ud, så man fik en længere akselafstand.

• #11   6. okt 2009 Og det med de store dæk kommer nok også fra Hillclimbe for bedre at have greb. At det s har fået en stilart er så an anden ting. Og mange af de cykler der var dengang som folk strippe ed var jo store toure og de have 16 tommer fælg med store dæk. Det var først senere at 21 og 19 blev mode. Da de lavede den første "Custom" i 1976.

• #12   6. okt 2009 fenris, grundet til at de ældre maskiner som man startede med at "bobbe"havde store dæk. kommer sig nok af at affjedringen ikke var særlig go eller slet ikke tilstedeværende, så putter man istedet et stort ballon dæk på og så tager det det værste. (højst sandsynligt derfor at der "altid" er ballon bagpå og stort tyndt foran da affjedringen foran blev effektiv meget tidligere) denne hjul opsætning har man jo set hos et utal af 80 cruisere... vt 600 (dragstar) vn 800 (på nogle modeller) indtruder osv

• #13   6. okt 2009 Jeg undrede mig bare. Jeg har kigget på en masse bobbere for at hente inspiration til mit nye projekt, og som sagt synes jeg bare at de fleste cykler der kom frem ved en søgning på "bobber" havde hanger. Men det lyder til at det simpelthen er mc-ejere der ikke har helt styr på begreberne.

• #14   6. okt 2009 sune,,, nej sikke noget, det tror jeg ikke på.
    og hvis man sætter en tun udstødning på så får den 20 heste...
    alt hvad mc ejere siger er rigtig de har altid styr på detaljerne : )

• #15   6. okt 2009 Der ar mange motorcykler der havde fin affjedring dengang jonas. Både for og bag. Det var mest fordi de havde store dæk dengang - vejene var jo ikke det bedste - men ja affjedringsmæssigt er det jo også bedre så der kan være lidt sandhed i det.
    Sune: Ja men alle tager jo det de bedst kan lide o blander sammen det gjorde man også dengang - det er kun fordi det er godt tid - at det er blvet til en stil for dengang.
    Vores stil i dag ville være store bagdæk, kæmpe motor, og vilde farve.

Den stil laver de nok om på senere og kalder for noget andet. sådan er det jo.
    Fuck de store dæk - lad os få nogle stotore motorere. Det dur. :O) Det er Liter vi vil have ikkke cc. :OP

• #16   6. okt 2009 nu var der jo mange stivstellere i de aldre tider, både hos harley og triumph og helt sikkert også andre. der kunne jeg forestille mig at man ville værdsætte et godt ballondæk.

• #17   6. okt 2009 Ha ha - ja. Vi vil have flere Dodge Tomahawk og Boss Hoss til DK:)

• #18   6. okt 2009 øh nej tak. men en omgang exile choppers ville da være helt i orden.

• #19   6. okt 2009 Bratstyle er efter min overbevisning en Bobber med swingarm. (Med abehænger styr)
    Men det kan også være mig der har misforstået noget. :S For tit er jeg sgu lige så forvirret som dig.
    Jeg er egentligt ligeglad med hvad min cykel kaldes, sålænge JEG er tilfreds.
    Er der et begreb for en 2-takts bobber/Choppe/bratstyle? smiley

• #20   6. okt 2009 MMM ja - de er sgu cool.

• #21   6. okt 2009 Exile er meget fede, men er efter min mening lidt for clean, og en smule (Ved ikke helt hvordan) mainstream.

Kommentér på:
Apehanger - Bobber eller chopper?

Annonce