{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.483 visninger | Oprettet:

37 hk = 34 hk = ok for lille kort? {{forumTopicSubject}}

Ja det ligner ikke en humanist som jeg at indlede med et regnestykke men jeg har tænkt på om man kan tage en gammel maskine - som min honda med 37 hk - smide den på rullebrædt og få målt den og så registrere den som en - eksempelvis 34hk motorcykel så den kan klare det lille kort.

Chancerne for at der skulle være røget 3-4 heste af folden siden 76 er jo ret stor,

men kan man det?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  37 hk = 34 hk = ok for lille kort?
  • #1   6. nov 2009 det er kræfterne på papiret der tæller, og det er ikke hk de går efter, det er et kwtal tror det er 20

  • #2   6. nov 2009 Så man slipper ikke uden om et droslingskit...øv

  • #3   6. nov 2009 desværre

    men skide da med det, kør da med det i de to år, og kør med god samvittighed


  • #4   6. nov 2009 faktisk er det ikke præcis de 34 hk de regner efter hver gang, det er og vægt/kraft forholdet, kan desværre bare ikke huske hvad grænsen er, men det ved din lokale kørelære..

  • #5   6. nov 2009 De 34 hk er max du må have, kraft/vægt forholdet gøt sig gældende, på den måde at mc skal veje x antal kilo pr hk, hvilket betyder du ikke kan have en mc på fx 50 kg med 34 hk, da ydelsen så er for stor pr kg. Den kanikke overføres så du kan få flere hk som nybegynder.

  • #6   6. nov 2009 Det er maks 34 hk OG maks 0,16 kW/kg

  • #7   6. nov 2009 Reglen med 0,16kw/kg bruges dog ikke/sjældent i praksis. F.eks er Aprilia RS125 godkendt til lille kort selvom den har et større kraft/vægtforhold end 0,16kw/kg.

  • #8   6. nov 2009 Tror nu reglen er 100% gældende. Det er nok bare ikke så mange der kender den. Min kørelærer tog netop RS125 op som eksempel som en mc der ikke var godkendt til lille mc-kort

  • #9   6. nov 2009 25kW

  • #10   6. nov 2009 Altså, den har jo 27kW på papiret, meen, hvis den nu har mistet nogle hk over årene, og bliver rullet ned til mindre, så går tallet jo også ned? kW er vel afhængigt af HK også?

    (Jeg er køberen, og tænker lidt .. hvis politiet stopper mig på den, og de kan se, at det er en gammel satan fra 76.. så ved de jo godt, at 3 hk til eller fra ikke gør en skid forskel. Mon de har forståelse så?)


  • #11   6. nov 2009 Altså med 37 hk har den et kraft/vægt forhold på 0,20kW pr. kg, men hvis den har mistet lidt hk, og f.eks. har 30 idag, er det jo 0,16kW pr. kg, dvs. lovligt?

    Kan den have mistet 6-7HK over 33 år? Synes da det virker meget sandsynligt. Hvis den blir rullet ind til under 32 er det jo lovligt? men er det muligt, eller tar de den bare på std. papiret uden at tjekke?


  • #12   6. nov 2009 Tjoo det er da muligt, de ikke vil hænge sig så meget i det på sådan en gammel sven. Men det bliver det jo ikke den mindste smule, mere lovligt af!!

    KW er det samme som HK, bare med et andet størrelsesforhold. Ligesom tommer og centimeter.


  • #13   6. nov 2009 vdr. det med rs 125

    fra en newsgroup dvs. ikke bekræftet men ved at forfatteren har arbejdet hos søborgmc (aprilia værksted)

    citat"
    > Hvordan er det med stort og lille mc kørekort,
    > hvis man er under 21?

    Med stort kørekort må du køre alle motorcykler. Med lille kørekort må du
    køre motorcykler med en max effekt på 34hk eller 25kw OG! maskinen må max
    have et vægt / kraftforhold køreklar og fuldtanket på 0,16 kW pr. kg. Den
    sidste del lægges der dog ikke så meget vægt på og Aprilias RS 125 har fået officiel dispensation og må køre med lille kørekort selv om den er lidt for
    let. "


  • #14   6. nov 2009 Hvis du har en rullefelts attest som viser at den ikke yder mere end 34hk(på krumtappen) burde det ikke være et problem.

  • #15   6. nov 2009 -Jan K
    RS'eren er altså godkendt til lille kort:
    (link fjernet)


  • #16   6. nov 2009 J1> Det er nok kommet efter jeg tog pappet for 4 år siden :o)

  • #17   6. nov 2009 eller så kan din kørelærer bare ikke lide 2 taktere, men du kan jo spørge ham næste gang du skal op til den orienterende smiley

  • #18   6. nov 2009 "Hvis du har en rullefelts attest som viser at den ikke yder mere end 34hk(på krumtappen) burde det ikke være et problem."

    Men har en motor fra 76 tabt 3-4-5 hk over 33 år? Det tror jeg, men hvis ikke, mon ikke man skal tale lidt sødt til synsmanden, og at han så forstår det? smiley


  • #19   6. nov 2009 Jan K: Da jeg tog kortet i 1997 var rs125 og mito 125 også gokendt til lille kort.

    Det giver mere mening når man vender det om, og bruger begreber vi alle bruger.
    vægt/kraft forholdet i køreklar stand hedder 4,59kg/hk.
    Det betyder at en MC med 34hk skal veje mindst 156,06Kg før den må køres på lille kort.
    CB400f falder uden for lille kategori fordi den har 37hk (målt på udgående aksel). Hvis opgivelsen var på krumtappen ville den have 42hk. SMider du den på rullefelt vil den have endnu mindre, ikke kun fordi motoren har tabt kræfter, men også fordi de rer et betydeligt effekttab til baghjulet. Så den går ikke.


  • #20   6. nov 2009 Det giver mere mening når man vender det om, og bruger begreber vi alle bruger.
    vægt/kraft forholdet i køreklar stand hedder 4,59kg/hk.
    Det betyder at en MC med 34hk skal veje mindst 156,06Kg før den må køres på lille kort.
    CB400f falder uden for lille kategori fordi den har 37hk (målt på udgående aksel). Hvis opgivelsen var på krumtappen ville den have 42hk. SMider du den på rullefelt vil den have endnu mindre, ikke kun fordi motoren har tabt kræfter, men også fordi de rer et betydeligt effekttab til baghjulet. Så den går ikke.

    Hvad er din konklusion - at det er muligt så, eller ikke?


  • #21   6. nov 2009 ja og hvis den viser lidt for mange hk på det ene rullefelt så prøver vi sq bare et andet smiley

  • #22   6. nov 2009 Men køb dog drosling til den, en evt. synsmand kan alligvel ikke mærke/se om det er monteret, ellers kan du jo bare fjerne det efter den er synet.(det er dog IKKE lovligt)

    Men du skal vel alligvel kun have ansvarsforsikring på?


  • #23   6. nov 2009 jamen okay så - ellers er der vel måder hvor man nedsætter motorens evne lidt(sælger snakkede om det, husker ikke præcist) hvor den mister en 5-6 hk ..s å snart man tager den ud fra synhallen ændrer man dette tilbage, så den har std. kræfter igen.

    sikkert ulovligt, men ja. Hvis det er den eneste mulighed er det vejen at gå smiley


  • #24   6. nov 2009 Højvang

    Ja, kun ansvar.


  • #25   6. nov 2009 Jesper hvornår lærer du at dine årstal, 1997 er da kun 2 år siden, i hvertfald hvis man spørger i marked..... cykler fra den årgang er næsten nye og har kun gået 15000 km smiley

  • #26   6. nov 2009 (link fjernet) ca. 800kr så det vel til at leve med!

  • #27   6. nov 2009 Højvang

    Ja ok, ikke så slemt igen. Kan jeg selv montere det, selvom jeg ingen erfaring har? Og skal den ikke omdyses af en mekaniker så?


  • #28   6. nov 2009 Droslingskittet er TUV godkent, så det er bare at smide det på(eller lade være) og så køre til syn og få et stempel på at den er droslet.

  • #29   6. nov 2009 ja ok, men kan der ikke blive bøvl med forsikring så?

  • #30   6. nov 2009 Jeg ville ikke montere det. Det er ikke selve droslingen der er vigtig for synsmanden, men det papir som du får med til droslingen hvorpå dit stelnummer står på. Synsmanden stempler papiret, og når du så evt. bliver stoppet af politiet
    viser du blot papiret og køre videre!

    Ikke helt lovligt. Men der er ikke meget ved at drosle en maskine der sikkert i forvejen allerede yder under 25kw.


  • #31   6. nov 2009 Hmmmmf.. skal sku i tænketank så smiley

  • #32   6. nov 2009 Nej din ansvarsforsikring vil altid dække, medmindre du handler ``groft hensynsløst`` hvilket næsten er muligt, medmindre du har tænkt dig at være en
    idiot og køre i modsatte vejbane i by med 100km/t smiley


  • #33   6. nov 2009 Men du burde godt selv kunne montere det hvis det er. Og hvis du er heldig kan du ikke mærke nogen forskel, da det jo kun er fra 27 til 25kw.

  • #34   6. nov 2009 Christian L: Du har selv copy-pastet min konklusion. Den går ikke.

    J1:Sorry, min fejl. Ret bare mit indlæg til at hadde "da jeg tog kortet for 12 år siden". SÅ kan du selv indsætte passende årstal :o)


  • #35   6. nov 2009 Christian L: Du har selv copy-pastet min konklusion. Den går ikke.

    Jamen du skriver, at den mister hk.. og kan rulles ind til mindre.. men det går stadig ikke? jeg forstår ikke helt hvad du skriver, hvis jeg skal være helt ærlig så.


  • #36   6. nov 2009 Jeg siger at motoren har en ydelse på 42hk, men er opgivet til 37 på udgående aksel, og at den på baghjulet har mindre, men den er stadig opgivet til mere end 34hk, så den går ikke.
    Ellers ville man jo bare kunne hive et tændrør ud af sin 600racer, smide den på rullefelt og så sige "se, den har ikke 34hk". Så ydelsen på hjulet er ligegyldigt.
    Drosling på hvis du vil have den til lille kort.


  • #37   6. nov 2009 Nå fuck det. Jeg har nok ikke hørt efter i timen :o)
    Men 0,16kW-reglen giver da ikke rigtig nogen mening, når de bare kan få dispensation :o)


  • #38   6. nov 2009 Husk, at din ansvarsforsikring ikke dækker hvis du ikke har ret til at køre stor MC, som den pågældende MC er smiley Kommer du ud i en ulykke, hvor der sker skade, eks. personskade, så vil du personligt skulle dække det!

    Det kan hurtigt blive mange millioner du kommer af med!


    Ved ikke om andre har skrevet det, men gør det lige for en sikkerheds skyld


  • #39   6. nov 2009 Mads Hvidovre: Lad være med at skrive om noget du ikke ved noget om!
    Ansvarsforsikringen skal dække! Medmindre man handler groft hensynsløst.


  • #40   6. nov 2009 Mads:

    Jeg har hørt at det ikke er rigtigt - både herinde og andre steder. Ansvar gælder vel i alle tilfælde?


  • #41   6. nov 2009 Hmm...godt jeg er ovre de to år med lille kørekort. For kørte min CB400F i ca. 1½ år dengang...

  • #42   6. nov 2009 Mads har faktisk ret! Det som der sker er at forsikringen dækker omkostningerne til modparten i første omgang, MEN så efterfølgende tager affærre overfor dig, og kræver deres penge via domstol.

  • #43   6. nov 2009 Højvang har ret ansvar dækker altid.

  • #44   6. nov 2009 Soldier MC til salg: Forsikringsselskabet kan kun opkræve penge hvis personen har handlet groft hensynsløst.

    Du skylder jo heller ikke en livsforsikring hvis du kommer til at køre en person ned mens du har en stor trailer på krogen, men faktisk kun har kort til en lille trailer (ved faktisk ikke om der findes forskellige trailerkort-kategorier men det er blot et eksempel!:)


  • #45   6. nov 2009 Højvang er det ikke også det der er tilfælde her??? altså groft hensynsløst at køre uden kørekort? for det er jo det det betyder at køre med for lille kort? jeg ved det ikke spørger bare dumt?

  • #46   6. nov 2009 -J1-MCL
    I den virkelige verden er det, men i forsikringsverden er grov hensynløs adfærd virkeligt alvorligt. Vi snakker om at du skal køre pissefuld på baghjul med en hånd på cykelstien i københavn i myldretiden med politiet i hælene - og det er sikkert ikke groft nok;-)


  • #47   6. nov 2009 Rene W:
    Det må kunne lade sig gøre at få lov at køre sådan en. Kan huske at Master Fatman, havde en tunet knallert med tilladelse fra politiet fordi at han var så fed at den alligevel ikke kunne køre over 35 km/t ..

    pointen er at det må sgu da, med papirer fra et rullefelt, kunne lade sig gøre.


  • #49   6. nov 2009 hmmm i det her indlæg fremgår det tydligt at forsikringen ikke dækker hvis skaden er sket/forvoldt pga. manglende kørekort.... http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-87.html og det ville det jo normalt være hvis man selv var skyld i uheldet.... så jeg tror faktisk at man er på den....

  • #50   6. nov 2009 J1: Præcis. Mange læser ikke betingelserne, og står der det i betingelserne dækker de ikke. Men har dog lige kigget igennem på GF's side, og det er kun kasko'en der ikke dækker.

  • #51   6. nov 2009 At køre på en stor mc med lille kort svare ikke til at man ikke har kørekort!

  • #52   6. nov 2009 -J1 - MCL
    Besvarelsen henfører til Kasko'en som ikke har samme dækningsbetingelser som den lovpligtige ansvarsforsikring.


  • #53   6. nov 2009 øhhh højvang.... jo

    Jeppe ... ja ok det kan jeg godt lige se, men de kan vel godt sagsøge vedkommende bagefter? må næsten ringe og spørger det andet virker for ulogisk...


  • #54   6. nov 2009 Øhhh - J1 - MCL... nej

  • #55   6. nov 2009 >>Der er blevet gættet, og de gæt er så blevet ophøjet tilkendsgerninger, og skrevet som om de er svar fra folk der ved noget om det.

    Jeg har arbejdet i forsikringsbranchen i 20 år og ansvarsforsikringen vil dække på samme måde som hvis der var drosling.
    Det er gennemreguleret ved lov, og selskabet hæfter over for skadelidte og kan kun gøre regres mod dig, hvis du har handlet "groft hensynsløst"

    Færdselsloven § 108 stk. 2

    Forsikringsselskabets hæftelse og regres

    § 108. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.

    Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.

    Det er altså kun handlingen der tæller, og ikke om din mc er lovlig eller ej.

    Men du kan måske få et problem med kaskodækningen<<
    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=93224




  • #56   6. nov 2009 Højvang

    Jeg skal ikke have kasko på - så det er ikke aktuelt.

    Men tak for oplysningerne og tiden du har brugt på det - stoler på dit ord i og med du er/har været i den business.! smiley

    (Men igen, hvis jeg bliver stoppet af politiet.. for det første, går de meget op i hvor mange hk den har - bare ved std. tjek? - for det andet, altså, hvis de kan se, at det er en gammel frækkert fra 76, så ved de sku da godt at 3 hk til eller fra ingen forskel gør..)


  • #57   6. nov 2009 Højvang ok fint nok med forsikring så blev jeg det klogere.... men det med kørekort.... det passe ganske enkelt ikke.... du har ikke føreret til stor mc længere er den ikke.... ligesom du ikke kan køre bus med B kørekort...

  • #58   6. nov 2009 Det er blot et udsnit jeg har taget fra et andet indlæg, ikke mig der har skrevet det;)

    Så snart du har papire på at den er droslet kan polisen ikke gøre en fløjtende fis.
    De kan kalde dig til syn, men mon ikke du kan nå at smide droslingen på inden så:)


  • #59   6. nov 2009 - J1 - MCL : `´ du har ikke føreret til stor mc længere er den ikke`´ hvor skriver jeg det da?

    Jeg siger bare at det ikke svare til at man ikke har kørekort, men blot at mcen man køre på er udenfor kategori,


  • #60   6. nov 2009 Højvang det lyder sku som en plan så.

    .. Men så skal jeg jo købe droslingen no matter what.. så kan man vel lige så godt montere skidtet..


  • #61   6. nov 2009 Ja du skal have drosling uanset hvad.
    Og syntes også det er fornuftigt hvis du vælger at montere det;)


  • #62   6. nov 2009 og hvad er forskellen på ikke have et kørekort og have et kørekort udenfor kategorien??? nå ligegyldigt nu skal jeg til fest.... i må hygge jer smiley

Kommentér på:
37 hk = 34 hk = ok for lille kort?

Annonce