{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.454 visninger | Oprettet:

Uheld, hvad siger loven? {{forumTopicSubject}}

Placerer dette her, der andre måske vil få nytte af det på et eller andet tidspunkt. Min mor var indblandet i et færdselsuheld idag, godt nok i bil men det kunne vel også ske for dem på mc. Hun skulle derej til venstre i lysreguleret kryds (2 vejbaner hver vej, ring 3 ved mcdonalds i Herlev). Der hun påkører krydset mens lyset er grøn, stopper hun i midten af krydset for at lade de modkørende biler slippe forbi. Da der nu bliver rødt for de modkørende begynder hun lige så stille og roligt at svinge over, for at komme af vejen for de nu krydsene biler fra venstre og højre som nu nu har fået grønt lys. Hun når så at køre de 3 meter frem, mens en eller anden klaphat kommer bragende ind i hende, og det skal sige at han modkørende til hende, dvs han havde rødt for længst. Rapporten blev skrevet , og han tilstod over for politiet at have kørt over for rødt, men alligevel for min mor halvdelen af skylden for uheldet. I rapporten stod der nemlig at hun også har overtrådt loven fordi hun ikke bakkede tilbage i svingbanen. Ja godmorgen, hun stod midt ude i krydset og der var allerede fyldt ud bagved. Hvad mener i??? er hun uforskyldt fordi hun ville gennemføre sit sving eller burde hun på en eller anden finurlig måde havde trukket tilbage? Der er vidner på det hele, som bakker om min mors version


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Uheld, hvad siger loven?
  • #1   13. mar 2006 Du har altid lært, at når du har påbegyndt et sving i et kryds skal du altid færdig gøre det, ikke noget med at bakker tilbage.. Det skal, så hænge sammen med, at de andre bilister skal tage hensyn, selvom de har grønt...

  • #2   13. mar 2006 Så jeg synes det lyder meget underligt, at hun har del i skylden...

  • #3   13. mar 2006 jep har os altid hørt det samme!


  • #4   13. mar 2006 Janus jeg er ikke helt med:
    "Der hun påkører krydset mens lyset er grøn, stopper hun i midten af krydset for at lade de modkørende biler slippe forbi."

    Kører hun galt/ind i lysmasten? Er der en svingbane, eller er det bare et normalt kryds uden svingbane eller grøn pil?

    Er hun kørt frem for at svinge skal hun ikke bakke tilbage. Dem som får grønt, skal vente på at krydset er frit/ryddet for biler før de kører frem.


  • #5   13. mar 2006 Jeg lærte, at man ikke måtte køre ud i krydset med mindre man var 100% sikker på, at man kunne nå ud af krydset igen før lyset skiftede tilbage til rødt. Dvs. , at selv hvis man er første bil i venstre svingbane, må man faktisk ikke køre ud i selve krydset, hvis man kan se at der er så mange ligeudkørende biler, at man ikke vil kunne nå ud af krydset inden lyset skifter til rødt igen. Kan nemlig huske det fordi at kørelæreren og jeg havde en heftig diskution om det,,jeg synes nemlig det virker tåbeligt..

    Mvh. Michael.


  • #6   13. mar 2006 Jeg har engang talt med en der var ude for det samme han var på en 45-knallert og sad med benet i gips og halvdelen af skylden. Han fik af vide at det var hans ansvar at sikre sig at dem der har rødt nu også stopper, så der for fik han en del af skylden...

    Mvh. Rune


  • #7   13. mar 2006 Ok en afklaring, det er altså ikke en af de krysende biler fra højre eller venstre, der på nuværende tidspunkt har fået grønt der ramler ind i hende, derimod er det en som kører i modsat hendes retning, altså det man normalt ville kalde for modkørende, og han havde altså haft rødt i et stykke tid, og de benægter han ikke. Hans forklaring var at han ikke "nåede" at bremse for rødt og derfor bragede ind i hende, bilen er i øvrigt totaltskadet. Det eneste problem, ud fra min mors synspunkt, er at hun er anklaget for at bryde loven ved at svinge over for rødt. Men hun var altså midt ude i krydset og hunne ikke svinge, fordi der kom modkørende. Panseren påståede hårdnakket at hun burde havde bakket de 10 meter tilbage i svingbanen hvor hun altså kom fra, det gør man altså bare ikke normalt. Det skal lige siges at hun holdt som den første for at svinge.

  • #9   13. mar 2006 Hun burde måske have holdt tilbage til at starte med. Men bakke tilbage lyder da helt hen i vejret...

    Mvh. Rune


  • #10   13. mar 2006 Michael, tja men hvornår skal hun så svinge? det er et stort kryds og mange skal forbi. Ved godt at du mener det er tåbeligt lige som os andre, men hvis det er sandt så er den sq ikke for go'
    Rune: Det er et spørgsmål om erstatning, så jeg håber fandme modparten får skylden!


  • #11   13. mar 2006 Rune, du kan holde tilbage fra nu og så til juleaften. Det er vel alm. skik at man kører ud til midten af krydset for at fortage et sving når der er frit, ellers kommer du bare ikke igennem det. Men ok vi snakker om det juridiske her

  • #12   13. mar 2006 Jeg er ret sikker på, at man skal være helt sikker på fri bane, inden man kører gennem andres vejbane. Hvis der kommer en klaphat kørende overfor rødt, skal din mor holde tilbage for ham. Hvis hun holder korrekt afventende, bør hun dog være uden skyld. .... Jeg har dog ikke forstået om hun holder for lang ude i krydset !

  • #13   14. mar 2006 Michael F. Nej hun holder ikke for langt, og ham i den modsatrettede kørebane som holder i ydersporet, var også stoppet i tiden. Det var ham i indersporet der havde et dødsønske! Ham afventende i ydersporet er bl.a. vidne til rapporten

  • #15   14. mar 2006 Jeg mente også at hun skal køre ud i krydset, men at hun så selv skal holde øje med at alle stopper for rødt før hun kører. Mener det er loven... Selv syntes jeg det er en mærkelig regel (Hvis det forholder sig sådan) for det er vel mere forbudt at køre over for rødt???

    Mvh. Rune


  • #16   14. mar 2006 Ja hun siger godt nok at han var ved at bremse, men så speedede han op, om han fik en guddommelig åbenbaring, eller om han havde en sur kælling der skreg af ham skal jeg ikke kunne sige, men jeg vil umiddelbart også mene at det ikke er hendes skyld.

  • #17   14. mar 2006 Hvis hun bliver dømt ud fra det, så har vi ingen brugbar færdselslov, det er jo en ren farce! Heg kan lige se hvad det vil betøde i kbh. hvis alle begyndte pludselig at vente til der var frit før de begyndte på deres svingmanøvre. Den med cyklister passer ikke 100% tidligere på året klippede jeg faktisk en cyklist, 12 årig knægt med min bil, da han pludselig helt uforvarende begyndte at svinge til venstre uden så at kikke om der kom biler bag ved ham. Erstatningsmæssigt fik han 100% af skylden og hans inbo-ansvar betalte hele gilden. Knægten slap med skrækket og en smadret cykel

  • #18   14. mar 2006 Hvis hun er den første der kører frem, må hun da også være sikker på at kunne nå over imo (ellers kan det vel slet ikke lade sig gøre at foretage et venstresving, når der er myldretid?).

    Tror desværre nærmere, at det forholder sig sådan, at de i følge loven begge får skylden, da man svjv altid skal holde tilbage for alt der kommer fra højre (også selv om de kører over for rødt...). Men, øh!, Helt sikker er jeg nu ikke smiley

    I følge "logikkens lov" har han hele skylden, da han kørte over for rødt, men det hjælper jo næppe din moder. Føler sgu med hende.


  • #19   14. mar 2006 Nå hmmm det ser sq mere sort ud end jeg umiddelbart troede. Men tror bare jeg lige vil holde min kæft med hvad der blev sagt her, og vil råde hende at tage en snak med en advokat.... tak for svarene...

  • #20   14. mar 2006 vores mening er jo sådan set ligegyldig, her er din mor oppe mod love og paragraffer, sådan er det
    jeg blev for et par år siden kørt ned i inderbanen på en 2 sporet vej, jeg måtte betale en bøde for at overhale indenom, ham som kørte mig ned tog hele skylden, masser af vidner på at jeg ikke overhalede men loven siger noget andet, så 800 i bøde og en smadret Kawa


  • #22   14. mar 2006 Ja det er i hvert fald ikke din mor som er skyld i noget. Hun gør alt efter bogen.

  • #24   14. mar 2006 Jeg har selv været indblandet i en episode for nogle år tilbage hvor der var et fjols der lavede en uvending ind i siden på mig...Han fik 100% skyld !!
    Nå men ved venstresving er det billistens egen opgave at sikre der er frit og forsvarligt at svinge da at man krydser de modkørendes bane og dermed er du faktisk "sikret" minimum 60% skyld hvis der går noget galt ved et venstresving.
    Desværre er det ukke helt retfærdigt i alle tilfælde men sådan er de vejledende regler forsikringen regner ud fra.
    Tue


  • #25   14. mar 2006 Prøv nu lige at slappe af allesammen. Janus, du skriver at uheldet skete idag - altså igår for mig, dvs. der er foreligger jo slet ingen afgørelse endnu. Betjenten på gaden har jo bare luftet sin vurdering, men den er ikke afgørende. Han eller kollegaen skriver en rapport, hvor uheldet beskrives sammen med vidneafhøringer, derefter er der højere instanser i politiet, der tager stilling til, hvem der bærer skylden for uheldet - der er først her der bliver delt bøder ud.....(der kan godt gå flere måneder). Hvis man så ikke er enig i udfaldet, så gør man som Dannie foreslår og lader være med at betale bøden. Den havner derfor i retten, hvor man med eller uden advokat kan forsvare sin sag. Skriv dig lige bag øret, at hun selv skal betale for advokaten, hvis hun bliver dømt. Forsikringsselskaberne har deres egne regler, men plejer at læne sig op at politiets vurderinger. Så rolig nu !!!

  • #26   14. mar 2006 Hello...

    Dem med grønt lys : har forkørselsret men IKKE påkørselsret... derfor skal din mor frifindes for sin del af skylden... nedlæg en klage til politimesteren... samme regel gælder også i fodgængerfelt - er gamle fru Jensen på 90 nåede halvdelen af krydset og der bliver rødt for hende... samtidig med der ikke er en midterrabat - har hun pligt til at fortsætte og bilisterne med grønt skal tage hensyn.... Man køre hende jo heller ikke ned og bagefter giver hende halvdelen af skylden !!!
    Mit råd : STIL JER PÅ BAGBENENE OG SPARK FRA JER...
    p.s. håber ikke at din mor kom noget til under påkørslen


  • #27   14. mar 2006 Martin P, det var jo ikke engan dem der havde grønt der påkørte hende, derimod den modkørende der på det tidspunkt havde rødt! i et par sekunder.
    Hampster: Lige gyldig om den motorcykel havde for meget fart, han ville stadig være kørt over for rødt, hvilket i sig selv er en foreelse, ved ikke om du har læst indlæggget rigtigt?


  • #28   14. mar 2006 hmm jeg må sige 50/50 er lidt hårdt. men når man holder og skal dreje til venstre skal man sørge for at vente med at dreje til alle er kommet over, uanset om de kører over for grønt, gult eller rødt..
    skal jeg være 100% ærlig synes jeg faktisk ikke det slemmeste er ham der kører overfor rødt fordi han ikke kan nå og standse.. nej det er at dreje uden at have set om alle er kommet over(om så der er rødt eller ej..)

    der er ikke påkørselsret i dk.. smiley


  • #29   14. mar 2006 Pizzabager: jeg er sq liglad om folk kører over for rødt eller ej , men sker der noget så synes jeg at det så burde være deres ansvar, og deres alene. Får du en på hovedet i byen byen så er det vel heller ikke 50-50. Og påkørselsret de er da ikke hende der påkører ham men omvendt, desuden hævder hun at vedkommende begyndte ar bremse og i stidste øjeblik besluttede han så for at køre over alligevel.

  • #30   14. mar 2006 Ja ja rolig nu med de påkørselsrettigheder , hvis hu så ham havde hun sku da ikke kørt ud...........

  • #31   14. mar 2006 Kom lige i tanke om noget hvis der er vidner der kan bevidne at han ikke forsøgte at afværge ulykken altså bremser eller drejer udenom kan han faktisk få 100% skylden for at forårsage en overlagt ulykke...
    Det jeg mener er at han kunneforsøge at sælge bilen.


  • #32   14. mar 2006 sprog hvad mener du? er det fordi jeg siger rolig nu ? Du og pizzab. siger jo at vi ikke har påkørselspligt i Danmark, hvordan kommer det ind i billedet? Selvfølgelig er der ikke nogen der prøver bevidst at køre ind i hinanden her, hvorfor så komme med sådan en påstand. Der er noget underligt at sige ....

  • #33   14. mar 2006 Nå hehe jeg gør det helt ubevidst, det er en dårlig vane smiley normalt skriver jeg sq ... nå men op i r.... med det. Det kommer sq nok til at gå alsammen alligevel, det er kun materiale skader, så hvis det går helt galt, så må hun da bare arbejde noget mere smiley nå ja god sæson osse til jer smiley

Kommentér på:
Uheld, hvad siger loven?

Annonce