2.361 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Ny mc vs brugt Ny mc vs brugt

Hvad er bedst at købe ny eller brugt mc? Jeg har købt en ny honda cbf125, men skal bruge en motorcykel til og fra arbejde på motorvej, hvilket 11hk er for lille og for farlig til. Køre 135km pr dag. Jeg formoder at pengene på den lille er spildt (at det er bedre at beholde den som minde end som udbetaling på en ”rigtig”)

Jeg har altså brug for en maskine der går langt pr liter, og overvejede suzuki 500fk7, som jeg formoder kommer i en 2010 version med indsprøjtning og som overholder EURO III.

Jeg har set på nogle brugte maskiner, men jeg syntes prisen er for høj, mit krav er langt pr liter og fuldkåbe, og med et design jeg syntes om kommer jeg over 50.000kr og suzuki (500FK7) kan man få med alt til 70.000kr, men så er den jo også ny. Der er selvfølgelig service på en ny maskine, nogle der kender service intervallet for netop den Suzuki. Min march hastighed vil ligger mellem 110-130km/t, så jeg har mere brug en økonomisk maskine ned en hurtig.

Det kunne være fedt med indsprøjtning, da jeg bilder mig selv ind at det giver mindre vedligeholdelse. Er der noget jeg helt har overset? Har hørt om nogle enkelte hvor motoren skulle have en omgang efter 50.000km

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samling af Kyoto kommode / delvist samlet 500 kr.
  • Klipning hæk 1.400 kr.
  • Udskifte vandhane til opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Nedtagning af radiator. 2.380 kr.
  • Montering af parasol på fod 1.000 kr.
  • Ophæng af tv og diverse 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ny mc vs brugt
  • #1   22. nov 2009 Tjaeh - mht. benzinøkonomi er det min erfaring at selv karburatormaskiner fra sidst i 80'erne med rolig gashånd kan holde et snit på over 20km/l. ´

Skal det også være en smule skægt/fedt/sjovt/lækkert, eller snakker vi udelukkende totaløkonomi? For i så fald vil jeg foreslå dig en Lupo 3L i stedet - det er dog næppe særlig skægt/fedt/sjovt/lækkert smiley

Mvh Mathias

• #2   22. nov 2009 altså, en indsprjøtningsmaskine og karburator maskine, er sådan set lige gode

eneste forskel på de to er at en karburatormaskine skal vedligeholdes mere mht til justeringer og den slags

personligt kan jeg fortælle dig min kan gå alt imellem 6 og 25km/l sidstnævnte var på vej til træf på toppen med lidt oppakning telt og kæresten bagpå

men ved almindelig bykørsel og sådan lidt raskt inde i byerne (inden for hastigheds grænserne, men med friske accelerationer) så går min mellem 15 og 18km/l

det har den gjort i de 3 år jeg har haft den

så mere økonomisk maskine får man sgu ikke

men det handler MEGET om at man holder højre hånd rolig, når man kører, og IKKE sidder og dreje på håndtaget hele tiden, samt at man lader den motorbremse under ned accelerationer, så bruger den 0 brændstof

• #3   22. nov 2009 jeg ligger på mellem 20-28 km/l og det er til trods for at jeg kun har 4 gear. men det er selvfølgelig også en tøffemaskine. den holder dog snildt til 140 og lange træk.

• #5   22. nov 2009 hvis det skal være langt på literen skal det da være en v2'er.

• #6   22. nov 2009 Jeg ville kigge på en FZR 1000 - der er det store tab helt sikkert allerede røget smiley

• #8   23. nov 2009 20-25km/l lyder rigtig godt og billigere end tog.

Chris A>
    Vil se på de nævne maskiner, som du nævner kører jeg langt. Tror det bliver til omkring 25.000km pr år

Nu skal jeg ikke gøre mig klog, men tænker at en FZR1000 ikke kører helt så langt som en 6-750cc, er det helt forkert?

Dækmanden>
    Har selv kaburatorbil (nogle måneder endnu), og den har det med lidt vand i tanken, automat choker der ikke er helt optimal, dyser der skal renses, har sat air/fuel måler på for at se hvornår den blander forkert (og lambda sonde). Syntes indsprøjtning er nemmere. Elektrisk benzin pumpe, starter hver gang og på 2-3 motor omdrejning…men nu er bilen så også fra 88.

• #9   23. nov 2009 Du lyder som Lupo-typen smiley

Tag et kig på en YBR125, AN125 eller diverse Kinøjsere. Så skulle 35km/l nok være indenfor rækkevidde. Til gengæld risikerer du at dø af kedsomhed inden du når på arbejde smiley

Held og lykke med det smiley

Mvh Mathias

• #10   23. nov 2009 Mathias>har jo allerede en kedelig honda cbf125, men tak smiley
    Rigtig fed cykel du har, men noget siger mig at den er så sjov at jeg ikke vil komme levende frem ;-)....Så et sted der i mellem røv kedelig/benzin økonomisk og jeg slår mig ihjel første gang jeg kører på den (men min bankrågver kan få penge fra min livsforsikring) *GGG*

• #11   23. nov 2009 Hej Casper
    Du kan være heldig af en cbr600f4 med sprøjt til 60k den er mere sport end race, ellers skal du over i noget med halv kåbe som en FZ6 også med sprøjt og til samme penge.

• #12   23. nov 2009 Suzuki GS500f k7 er sådan set magen til de tidligere årgange, og rent teknisk er den ikke adskilt fra en GS500e fra 1989.
    Desuden er der mange brugte på markedet, så det er ingen grund til at skulle give 70.000,- for en ny når man kan få en magen til for mindre:
    www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62448649

Og du skal nok ikke satse på en ny model med indsprøjtning til næste år. Hele konstruktionen er forældet, og modellen er sådan set også udgået. Dem der sælges i DK, er dem der ikke har kunne sælges i resten af Europa.
    Hvis der skulle komme en ny udgave, så vil det nok også betyde prisstigning, og så kommer den for tæt på deres egen Gladius.

• #13   23. nov 2009 Hvad med en kawa 250 ninja. Den synes jeg da de er svært tilfredse med mht. forbrug...

• #14   23. nov 2009 Min VFR til 55.000?
    Det er i hvert fald en fin allround maskine...

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=15721

• #15   23. nov 2009 hvis jeg var dig ville jeg kigge på denne http://www.motorcykelgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=65417
    og nej det er ikke min og jeg kender ikke manden.

• #16   23. nov 2009 Når du alligevel er i gang med at kigge på de maskiner Chris A har foreslået, så tag også og kaste et blik på Kawasaki ER6F - som min. De ligger også omkring 18-20 km/l hvis man bare køre transport og er dejligt behagelige og hvis det så skal være lidt sjov også, kan den også være med til det.

• #17   23. nov 2009 jeg ville vælge noget med kadan.. uden tvivl

• #18   23. nov 2009 og nu når jeg kommer til at tænke på min gamle svigerfar , som er fyldt med gigt efter at have transporteret sig på arbejde på mc , ville jeg vælge en med fuldkåbe !

• #19   23. nov 2009 Jeg har lige købt en Suzuki gsx 550 ED fra 86 til konen, den kørte lidt over 20 km/l de 200 km vi kørte den hjem, og det var med hastighed mellem 80 og 150.

den kan hentes i tyskland for omkring 400 euro, og afgiften skulle ifølge told og skat være på ca 8000 kr.

og mange af dem fra tyskland har fuldkåbe

• #20   23. nov 2009 Ta du ud og prøv en v-strom 650
    så er du solgt

Du sidder perfekt, og 22 km/L

• #21   23. nov 2009 se om ikke du kan finde en 650 v-strom.. den lever op til dine krav.. har kåbe.. lange service-intervaller.. kører langt på literen.. har kræfter nok til at begå sig på motervejen.. og så er den komfortabel som bare pokker... smiley

gs500 er efter min erfaring for død til motorvejen i længden.. så kig på noget med lidt flere ccm..

• #22   23. nov 2009 lille hansen var hurtigere.. og der kan for få kr komme fuldkåbe på..

• #23   23. nov 2009 Som det allerede er nævnt, så er den en V-strom 650 du skal bruge.. smiley

Den kører uden problemer 20+ km/l. Man sidder utrolig godt bag kåben og komforten er i top - både for dig og din passager.. Du kan holde hastigheder på 160 km/t ned ad den tyske cykelsti uden problemer og på de små snoede veje er den i sit es. Den perfekte allrounder.

Hvis du ønsker mere komfort og kraftoverskud på motorvej end ovenstående, kunne Hondas Pan European 1100 være en joker.. - dén motor er vanedannende, hvis man mest er til motorvej

• #24   23. nov 2009 Køb brugt. Nye motorcykler er mest for de mere erfarne, som ved at de vil beholde den længe. Det er ret dyrt at skifte efter 1 eller 2 år.

• #25   23. nov 2009 min kammerats fz6 med kåbe og abs kun kørt 1600km pris 80 tusinde
    og så er der 5 års garanti , og har fået lavet første eftersyn

• #26   23. nov 2009 jeg havde taget vfr'eren.

• #27   26. nov 2009 hvis du kan skrue lidt selv kunne sådan en gammel en her også være en ide: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=66763 tor ikke den taber pusten ved 130km/h smiley

• #28   26. nov 2009 Casper L. - Når du siger du vil køre meget på motorvej, kan det ret hurtigt betale sig at skifte fortandhjul til et med flere tænder eller bagtandhjul med færre tænder, så tager den ikke helt så mange omdrejninger når du ligger på motorvej, og det sparer også lidt næsten uanset hvilken cykel du køber.. smiley

Mvh. Mathias

• #29   26. nov 2009 En 500ccm kan sagtens bruges til det formål. Min GPZ klarede fint en tur til Holland med masser af vægt på slæb. Ok til de tyske motorveje.

Kommentér på:
Ny mc vs brugt

Annonce