4.129 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

2 takt og 4 takt ? 2 takt og 4 takt ?

står og overvejer at købe en yamaha rd 350..

jeg forstår godt princippet i 4 takt og 2 takt , men hvad er fordele og ulemperne ved en 2 takter frem for en 4 takter ?

en 2 takter sluger vel mere benzin end en 4 takter ?

lyder en 2 takter fesen ved siden af en 4 takter eller hvordan ser det ud ? smiley

bare skriv løs, har brug for lidt viden

på forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Tilstoppet afløb 720 kr.
  • Vejledning til valg af matrialer og løsning af træterrasse ovenpå eksisterende fliser 1.000 kr.
  • Installing fence gate 950 kr.
  • Hylde mursten 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  2 takt og 4 takt ?
  • #1   26. nov 2009 Drop 2T ...... det er vildere men ikke så holdbar ..
    Kik på de tunede knalleter .. de skruger og skruger Køb noget 4T det er 100 genge nemmere at holde kørenden

• #2   26. nov 2009 Ved en 2T skal du også være sikker på dei oliesmørrer virker .. det er ofte der de halter og så er det slut hvis den ikke får olie .. får den for meget så er det også gal

• #3   26. nov 2009 ja har jeg godt nok hørt.

• #4   26. nov 2009 Der er snak om 2T skal væk fra gaden .. de sviner Ca 8 - 15 gange så meget som en 4T

Tror det var 24 timer jeg se det i eller evt metro ..

Jeg ville aldrig købe en 2T

• #5   26. nov 2009 2 taktere har ingen moment whatsoever.
    2-taktere stinker af olie-fims
    2-taktere lyder fesen, som en knallert
    2-taktere skal renoveres oftere.

Tilgengæld kan man få flere heste ud af en mindre motor, men det er så også den eneste fordel jeg kan komme i tanke om.

• #6   26. nov 2009 Nå ja, så er der noget med at man ikke må motorbremse en 2 takter har jeg hørt...

• #7   26. nov 2009 så jeg burde holde mig fra det ?

• #8   26. nov 2009 Yep .. det ville jeg mene du ikke skal gørre mere i ..

• #9   26. nov 2009 argh det er ellers fristende når det er så billigt

• #11   26. nov 2009 Skal du have en stabil/holdbar 2-Takter.........så køb en MZ

• #12   26. nov 2009 Pjat!

Man skal bare vide at en 2-takter oftest er en racer-klon. Man skal kende teorien, og ja, ikke være bleg for selv at skrue (rengøre og servicere).

Men når de kører er de altså max sjove:
    - meget vildere levering af kraften (føles som om man kører en raket, selvom man f.eks. kun har 45 hk).
    - de er oftest lettere, og kan derfor ofte udbremse en større cykel.

Det med motorbremsning er også delvis noget vrøvl: Sandheden er, at de ikke motorbremser på samme måde som en 4-takter. Men det betyder blot at man kan være ret voldsom i sine nedgearinger uden at baghjulet blokerer.

Jeg kører både 2- og 4-takt. 4-takteren kører altid (og upåklageligt), men 2-takteren er altså at foretrække på søndagsturen, da den er meget mere underholdende at køre... (De SKAL have tæv, og er konstrueret til det. Og ja, af samme årsag slides de forholdsvis hårdt)

Men min mening er, at man skal holde sig til racer-klonerne: Yamaha RD og TZR, Suzuki RG og RGV, Aprilia RS samt Kawasaki KR...
    En Jawa eller en MZ er blot et meget simpelt transportmiddel - Ikke en sognevejsracer som de andre!

Køb en RD hvis du tør! Det er en af de cykler jeg har haft, hvor jeg synes at jeg har fået mest sjov for pengene!
    Men søger du blot et transportmiddel - Så køb en GS500 *GG*

• #13   26. nov 2009 (Pjat - Var ment til Boss og Martin)

• #14   26. nov 2009 Tak for de mange besvarelser..

Har kig på 3 rd'er

Men der er godt nok lidt forskel i priserne..

men ja skal måske købe 4 takt i stedet for

• #15   26. nov 2009 Mikkel, jeg er generelt enig i dine betragtninger, men det ændrer altså stadig ikke på de punkter jeg skrev længere oppe.
    Det med motorbremse på en to takter er noget med at motoren ikke får tilført smørelse mens man bremser, da smørelsen kommer fra den olie som er i benzinen.
    Jeg ville aldrig selv købe en totakter medmindre den KUN skulle bruges til bane kørsel. Det er jo også det den er skabt til!

• #16   26. nov 2009 2 takt er sjovest på bane og er den en du skal køre mange km på skal du skrue alt for meget i forhåld til en 4 takt
    så køb du en 4 takter

• #17   26. nov 2009 jeg vil gerne have en mz... de er så søde

• #18   26. nov 2009 Jacob

Idet du skriver om godt og ondt vedr 2 vs 4 takker , siger næsten hvad du skal købe , så hold du dig til 4 takker det vil være det klogeste bare ud fra den betragtning
    Men hvis du har gå på mod og gerne vil lære , så køb en RD 350 er det er en lille fed MC , der vil kunne køre fra alle de store rundt om den lokale sø , med den rigtige chafut på , så godt kører den selv om den kun har ½ så mange Hk
    ja jeg har selv ejet en del af dem gemmen årene , og hvem ved om jeg køber en igen

• #21   26. nov 2009 Hej Jacob.
    Hvad er prisen på den rd'er du har set på ?

• #22   26. nov 2009 om vinteren er motoren varm med samme Øhhh ..... hvor er det lige du vil hen med det ??? Tror da det er det samme som en 4t med mindre den er vandkølet

• #23   26. nov 2009 citat
    "Den har generelt et lavere omdrejningsmoment end en 4-takt, fordi slaglængden er kortere. Til gengæld tager den flere omdrejninger. Sådan en rigtig hidsig 2-takter lyder godt smiley og en RD350 trækker faktisk ret pænt, taget i betragtning hvor 'lille' den er hvis man bare giver den noget at lave af."

Med andre ord, en RD 350 har højere drejningsmoment end f.eks en GSX-R 750, da den jo har en 54 mm slaglængde, hvor Gixxeren kun har 46 mm?
    Narh, vel?
    En sportslig 4-takter i dag, afleverer ydelsen på den gode side af 13000 omdr/m, hvor en RD 350'er gør det ved 9000 omdr/m!
    Selv en TZR 250'er må vel betegnes som en langslaget model, med en slaglængde på 50,6 mm, når 600 og 750'er ligger og roder i 40'erne!

Men vi er enige i, at en 2-takter lyder fint, når den får kniven, noget man indtil i år har kunnet høre i 250'er klassen i MotoGP.
    En rimelig velholdt RD 350'er er rimelig billig, at holde kørende. Et sæt stempler for hver 25-30.000 og en krumtaprenovering ved 50-60.000 km, hvor der højest sansynligt kun skal skiftes lejer og simmerringe!

Undlader man at trimme over sin forstand, kører den også fint med standard oliepumpen, man skal blot sørge for, at man fylder en kvalitets 2-taktsolie på.
    Motorbremsning sker der ikke en skid ved, da oliepumpen er omdrejningsstyret, og da man motorbremser med lukket spjæld, får den altså mere olie end ved tilsvarende omdrejninger, men med lystigt løftede gasspjæld, hvor der også er et tilskud af benz!!

Så, slutfacit er, at jeg kan absolut anbefale en 2-takter!

• #24   27. nov 2009 Kasper K - Hvor er det smuk sagt/skrevet! Specielt dit slutfacit ;o)

Og med kvalitets 2-taktsolie menes der fuld-syntetisk. F.eks. Castrol TTS. Blot til yderligere info... ;o)

Kommentér på:
2 takt og 4 takt ?

Annonce