4.129 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
21 Svar
2 takt og 4 takt ? 2 takt og 4 takt ?
står og overvejer at købe en yamaha rd 350..
jeg forstår godt princippet i 4 takt og 2 takt , men hvad er fordele og ulemperne ved en 2 takter frem for en 4 takter ?
en 2 takter sluger vel mere benzin end en 4 takter ?
lyder en 2 takter fesen ved siden af en 4 takter eller hvordan ser det ud ?
bare skriv løs, har brug for lidt viden
på forhånd tak
0 synes godt om
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
Kik på de tunede knalleter .. de skruger og skruger Køb noget 4T det er 100 genge nemmere at holde kørenden
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
mar 2009
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 44 Svar: 219
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
Tror det var 24 timer jeg se det i eller evt metro ..
Jeg ville aldrig købe en 2T
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 73 Svar: 1.151
2-taktere stinker af olie-fims
2-taktere lyder fesen, som en knallert
2-taktere skal renoveres oftere.
Tilgengæld kan man få flere heste ud af en mindre motor, men det er så også den eneste fordel jeg kan komme i tanke om.
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 73 Svar: 1.151
mar 2009
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 44 Svar: 219
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
mar 2009
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 44 Svar: 219
okt 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 4 Emner: 45 Svar: 1.126
dec 2007
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 180
Man skal bare vide at en 2-takter oftest er en racer-klon. Man skal kende teorien, og ja, ikke være bleg for selv at skrue (rengøre og servicere).
Men når de kører er de altså max sjove:
- meget vildere levering af kraften (føles som om man kører en raket, selvom man f.eks. kun har 45 hk).
- de er oftest lettere, og kan derfor ofte udbremse en større cykel.
Det med motorbremsning er også delvis noget vrøvl: Sandheden er, at de ikke motorbremser på samme måde som en 4-takter. Men det betyder blot at man kan være ret voldsom i sine nedgearinger uden at baghjulet blokerer.
Jeg kører både 2- og 4-takt. 4-takteren kører altid (og upåklageligt), men 2-takteren er altså at foretrække på søndagsturen, da den er meget mere underholdende at køre... (De SKAL have tæv, og er konstrueret til det. Og ja, af samme årsag slides de forholdsvis hårdt)
Men min mening er, at man skal holde sig til racer-klonerne: Yamaha RD og TZR, Suzuki RG og RGV, Aprilia RS samt Kawasaki KR...
En Jawa eller en MZ er blot et meget simpelt transportmiddel - Ikke en sognevejsracer som de andre!
Køb en RD hvis du tør! Det er en af de cykler jeg har haft, hvor jeg synes at jeg har fået mest sjov for pengene!
Men søger du blot et transportmiddel - Så køb en GS500 *GG*
dec 2007
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 180
mar 2009
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 44 Svar: 219
Har kig på 3 rd'er
Men der er godt nok lidt forskel i priserne..
men ja skal måske købe 4 takt i stedet for
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 73 Svar: 1.151
Det med motorbremse på en to takter er noget med at motoren ikke får tilført smørelse mens man bremser, da smørelsen kommer fra den olie som er i benzinen.
Jeg ville aldrig selv købe en totakter medmindre den KUN skulle bruges til bane kørsel. Det er jo også det den er skabt til!
sep 2007
Følger: 25 Følgere: 21 MC-er: 4 Emner: 14 Svar: 255
så køb du en 4 takter
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 248 Svar: 4.420
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
Idet du skriver om godt og ondt vedr 2 vs 4 takker , siger næsten hvad du skal købe , så hold du dig til 4 takker det vil være det klogeste bare ud fra den betragtning
Men hvis du har gå på mod og gerne vil lære , så køb en RD 350 er det er en lille fed MC , der vil kunne køre fra alle de store rundt om den lokale sø , med den rigtige chafut på , så godt kører den selv om den kun har ½ så mange Hk
ja jeg har selv ejet en del af dem gemmen årene , og hvem ved om jeg køber en igen
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 76
Hvad er prisen på den rd'er du har set på ?
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.186
"Den har generelt et lavere omdrejningsmoment end en 4-takt, fordi slaglængden er kortere. Til gengæld tager den flere omdrejninger. Sådan en rigtig hidsig 2-takter lyder godt
Med andre ord, en RD 350 har højere drejningsmoment end f.eks en GSX-R 750, da den jo har en 54 mm slaglængde, hvor Gixxeren kun har 46 mm?
Narh, vel?
En sportslig 4-takter i dag, afleverer ydelsen på den gode side af 13000 omdr/m, hvor en RD 350'er gør det ved 9000 omdr/m!
Selv en TZR 250'er må vel betegnes som en langslaget model, med en slaglængde på 50,6 mm, når 600 og 750'er ligger og roder i 40'erne!
Men vi er enige i, at en 2-takter lyder fint, når den får kniven, noget man indtil i år har kunnet høre i 250'er klassen i MotoGP.
En rimelig velholdt RD 350'er er rimelig billig, at holde kørende. Et sæt stempler for hver 25-30.000 og en krumtaprenovering ved 50-60.000 km, hvor der højest sansynligt kun skal skiftes lejer og simmerringe!
Undlader man at trimme over sin forstand, kører den også fint med standard oliepumpen, man skal blot sørge for, at man fylder en kvalitets 2-taktsolie på.
Motorbremsning sker der ikke en skid ved, da oliepumpen er omdrejningsstyret, og da man motorbremser med lukket spjæld, får den altså mere olie end ved tilsvarende omdrejninger, men med lystigt løftede gasspjæld, hvor der også er et tilskud af benz!!
Så, slutfacit er, at jeg kan absolut anbefale en 2-takter!
dec 2007
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 180
Og med kvalitets 2-taktsolie menes der fuld-syntetisk. F.eks. Castrol TTS. Blot til yderligere info... ;o)
2 takt og 4 takt ?