6.347 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

ensretter ryger når... ensretter ryger når...

Hej..

Jeg har haft min suzuki gsx 250 es fra 85 til at stå inde på arbejdet da jeg har været pumpteret.. ( anden historie).

så i går ville jeg prøve at starte mc'en, der var så ikke nok strøm på, til at starte mc'en..
så jeg satte batteriet til at lade med en impulslader, godt nok en billader, men det er vel etfedt, når det er en impulslader, der stopper når batteriet er opladet.

Idag satte jeg batteriet på, og senere lugtede der brændt, og der kom røg op fra ensretteren.. prøvede at afmontere den, rense stikne og sætte den på.. senere kunne man se røg der henne, og på det tidspunkt er den begyndt at smelte inden I.
men hvorfor delen bliver den varm, når mc'en er slukket og ingen tænding på? er det pga, evtuelle kortslutninger inden i ensretteren? eller kan dette skyldes andre ting, at den bliver så varm?

godt nytår til alle.
Mvh michael

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ensretter ryger når...
  • #1   29. dec 2009 det er jeg næsten helt sikker på jeg har :s

• #2   29. dec 2009 "sikker på du har sat laderen til de rigtige poler på batteriet da du ladede det op" aldrig har jeg hørt så dumt et spørgsmål !!! det er toppen men ok 2009 er vel også lige begyndt, ha ha ha Søren Århus lever du i stenalderen ???

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #3   29. dec 2009 Spørgsmålet er jo relevant nok, for det er stort set den eneste måde man kan riste henholdsvis batteri og ensretter på - og efterfølgende står der så "næsten sikker" i michaels næste indlæg....................!

Ved du hvad Bodie - du skal tage den med ro og lade være med at pege fingre af folk så hurtigt... :o)

• #4   29. dec 2009 mener da bestemt søren har spurgt sagligt nok, men du er måske uber klog, bodie?? kan nemt være årsagen til det hele.....

• #5   29. dec 2009 skal lige siges, at batteriet var taget af mc'en da jeg opladede på det, så det burde vel ikke være selve " ladningen på batteriet" som har gjort det..

men det jeg tænkte var mere, hvis en impulslader kan "overlade" en mc batteri. så den har haft alt for mange amp på sig, da det blev tillsluttet? ( selvom det jo er et alm. 12v 12amp batteri..

• #6   29. dec 2009 INGEN impulsladere vil lade hvis de monteres forkert !!!
    just my 5 cent

• #7   29. dec 2009 bodie b

det er selfølgelig rigtigt nok, der vil den gå over i standby mode, hvilket jeg heller ikke menes at den gjorde på noget tidspunkt

• #8   29. dec 2009 Du har 100% sikkert fået byttet rundt på + og - da du har monteret batteriet på motorcyklen igen!

• #9   29. dec 2009 Jesper J - ( Lemvig )

Nej, det er lavet så genialt at ledningerne ikke kan nå, hvis batteriet er vendt forkert ( side om side.)

• #10   29. dec 2009 Det er den eneste logiske forklaring på at det sker. Jeg tvivler på det kan lade sig gøre at lade den forkert op. Så skal den i alt fald være HELT tom for strøm.

• #11   29. dec 2009 ja - det sku lidt mærkeligt, men det kan være den har været svag inden jeg satte den inde på værkstedet, har stået en uges tid eller lign.

nogle dage, hvor det har haft regnet har den ikke kunne starte, nok pga for lidt størm.

så det kan være, den ik kunne mere, da der kom et fuld opladet batteri?

• #12   29. dec 2009 kunne det bare ikke tænkes at det er fordi du har ladet op med en billader.. den lader jo med alt for mange ampere... og derved koger du dit batteri.

• #13   29. dec 2009 mym m

joeh det ville også være min teori.. jeg må vidst hellere tage et tjek på, hvor meget den impulslader gir af amp. ( mener bare ikke at de lader så fandens meget afgangen smiley )

• #14   29. dec 2009 Du kan godt komme til at overbelaste dit batteri med en billader, men du kan ikke fylde så meget strøm på det, at det rister elektronikken på din mc.

Har du ladet på batteriet imens det var taget af cyklen kan det heller ikke være din lader der har ristet elektronikken.

Uden at være ekspert vil jeg gætte på at problemet har været der før du satte batteriet til igen, men at der ikke er sket noget pga. dit batteri ikke har haft kraft nok til at brænde noget af.
    - altså at der har været overgang i l*rtet og at dette har været med til at aflade dit batteri. Da du sætter det til igen efter at have ladet det op, er der pludselig strøm nok til at der sker "ting og sager"...

Har prøvet det med andet elektronik... Med et fladt batteri er modstanden (i ohm) for stor til at der sker noget, med et fuldt opladt batteri springer strømmen lettere og l*rtet brænder af.

• #15   29. dec 2009 Christian ja det er nok noget i den retning du beskriver, at problemet har været der før.. spørgsmålet er så.. kan jeg smide en ny ensretter på, og så virker det, eller er der noget mere der kan spille ind? tænker mere på... hvis man smider en ny på, er der change for at den ny futter af i samme øjeblik man tilslutter den, det vil jo være træls da de ikke er helt billige :S

• #16   29. dec 2009 Michael J:

Svært at sige... Fugt og vand kan drille, det samme kan halvt overgnavne/slidte ledninger der får forbindelse til stel eller andet de ikke skal ;-(

En dårlig forbindelse kan også gøre at der skabes for stor modstand, så stikket/ledningen/kontaktpunktet varmes op og skaber endnu flere kortslutninger/problemer.

Jeg ville gå den rigtigt grundigt igennem og se efter om der er nogle steder ledningerne er smeltet eller andet, der kan sige noget om hvad der er galt, inden jeg satte en ny ensretter på.

Ville nok også lige tjekke det med polariteten på batteriet, som Søren B foreslår.

Ellers er der jo kun den dyre vej med at få en mekaniker til at måle den igennem...

• #17   29. dec 2009 vil lige tjekke hvad den impulsgiver jeg brugte giver af amp.
    og tjekke batteriet, og så vil jeg gå i krig med at tjekke ledningsnettet op.

kunne nemlig skinte enkelte ledninger som er smeltet / revnet oppe bag lygten ( er jo en snart)

<så er der jo nok at gå igang med ihvertfald :- )

Jeg takker for hjælpen

evt nogen der ved, hvor man kan finde de ensrettere henne af?,

• #18   29. dec 2009 hvis der er gået en minus diode i ensretteren, vil det aflade batteriet og ensretteren og generatoren dliver varm.

• #19   29. dec 2009 glem det med laderen, suzuki gsx 250 es lader med 16ampære.

• #20   29. dec 2009 Gnaverangreb... Tjek for rotter, mus og bævere i dit ledningsnet... Husk at bruge handsker når du afmonterer dem.

• #21   29. dec 2009 Torben J> Hmmm... godt spørgsmål.... Lad os oprette en ny tråd for at se om der er andre der ved det.

• #22   29. dec 2009 jah k haha smiley det skal jeg huske smiley sådan nogle ledninger kan godt være spidse.. men gnaverne kan sku bide hårdt smiley

• #23   29. dec 2009 ebbe o

okay så lader den da alligevel med en slat smiley

hvis der nu er gået en minus diode, hvor hurtigt vil den kunne aflade batteriet?,
    vil den kunne aflade selvom der ingen tænding er på ( ja må den vel kunne?) den kan da blive varm nu hehe ;-p

jeg har ikke rigtigt lagt mærke til, om generatoren bliver varm

• #24   29. dec 2009 er 6 / 12 / 24 volt omskifter på laderen, ?? og hvad står den på

• #25   29. dec 2009 er der - skulle der stå

• #26   29. dec 2009 arhhh glem det igen, kan se det var efter batteri montering sry

• #27   29. dec 2009 Det har intet med laderen at gøre... en impulslader ville ikke lade, hvis polerne vender forkert.

en impulslader styrer ladestrømmen efter batteriets ladetilstand. så den overlader aldrig batteriet.

Enten har du vendt batteriet forkert, eller så var problemet der i forvejen.

Tjek stik for vand og ir, følg ledningerne til og fra ensretteren, tjek om alt ledning/stikforbindelser omkring ensretter og generator/starter.

Hvis du har en haynes manual, så afmonter ensretteren, og tjek med en prøvelampe om der er strøm de steder der skal være.

Fejlen ligger enten i ensretteren, ledningerne, eller forkert monteret batteri

• #28   30. dec 2009 ja den kan godt aflade uden tænding på,prøv at ta stikket til generatoren af.hvis ensretteren ikke bliver varm lengere er det ensretteren defekt.
    har du hveret ved at svejse på den.

• #29   30. dec 2009 mojn har et lille forslag hva angår ny ensretter på mange at de gamle suzuki er ensretter og spændings regulator to delt og de har det med at brænde af men hvis du får en ensretter/spændingsregulator i en fra en ældre honda de er meget bedre suzuki system er ik lige det bedste

bare ide har selv gjort det hved nogle stykker

• #30   30. dec 2009 Lad os høre hvad det ender med?
    Mvh Allan.

• #31   30. dec 2009 Torben J og Jan K - ( Kjellerup ), Tag jer sammen!
    Er det ikke åbenlyst at bævere ikke flytter ind i en MC der IKKE er VANDKØLET?

Kommentér på:
ensretter ryger når...

Annonce